• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsza zmodernizowana SKM-ka dotarła do Trójmiasta

Krzysztof Koprowski
19 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.

W środę, z blisko rocznym opóźnieniem, do Gdyni dotarł pierwszy z 21 pociągów SKM, które miały być poddane modernizacji. Jest to jednocześnie przypuszczalnie ostatnia jednostka, który została przebudowa przez TS Opole, zwycięzcę przetargu na realizację tego zadania.



Wnętrze zmodernizowanej SKM-ki. Wnętrze zmodernizowanej SKM-ki.
Gdyby trzymać się pierwotnego harmonogramu, to od wakacji cieszylibyśmy się z 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych zmodernizowanych przez Transport Szynowy Opole. Firmie tej udało się dotychczas wyremontować tylko jeden pociąg - trzywagonowy EN57. Całkowicie odświeżono w nim wnętrze - fotele, tapicerkę, oświetlenie, kabinę maszynisty. Zyskał też nieco nowocześniejszy wygląd zewnętrzny.

Zaskoczeniem w zmodernizowanym składzie jest mniejsza - o 50 - liczba pasażerów, jaką można przewieźć. W kolejce znajduje się 158 miejsc siedzących, podczas gdy wcześniej było ich 212.

Dlaczego tak się stało? To konsekwencja wprowadzenia udogodnień dla matek z dziećmi i niepełnosprawnych (toaleta dostosowana do ich potrzeb oraz wyposażona w przewijak dla dzieci) oraz rowerzystów, a także zainstalowanie przy wejściach pojedynczych zamiast podwójnych siedzeń, co ma przyspieszyć wymianę pasażerów na przystankach.

Czy w zmodernizowanych pociągach SKM potrzebne są toalety?

Nie rozwiązano natomiast problemu odstępu pociągu od krawędzi peronu.

Z pociągu pasażerowie powinni skorzystać już w przyszłym tygodniu. Do tego czasu mają być załatwione wszystkie niezbędne formalności, by mógł on wyruszyć na tory.

Przypomnijmy: pierwszy przetarg na modernizację 21 EZT-ów trójmiejska spółka kolejowa ogłosiła już w listopadzie 2010 r. Jednak dopiero w marcu 2011 r. udało się wskazać zwycięzcę, którym został został nowosądecki Newag.

21 wyremontowanych EZT-ów wraz ze zmodernizowanym w 2009 r. pociągiem, miało służyć kibicom podczas Euro 2012. Z planów jednak nic nie wyszło, bo gdy SKM wreszcie zdobyła pieniądze na realizację tego planu (pod koniec listopada 2011 r.), z przebudowy zrezygnował Newag.

Nowy przetarg rozstrzygnięto w marcu 2012 r. Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyło wówczas konsorcjum Tabor Szynowy Opole i Skoda Polska. Cena była jeszcze niższa niż rok wcześniej, bo wyniosła ok. 128,8 mln zł. W marcu tego samego roku dopięto wreszcie plan sfinansowania przebudowy, dzięki czemu w maju podpisano ostateczną umowę na remont pociągów.

I to właśnie na podstawie tej umowy do końca lipca 2013 r. miały być zmodernizowane wszystkie pociągi, a ostatecznie teraz do Gdyni dociera pierwszy EZT z 21 składów, o których mowa była w zamówieniu. Przyczyną takiego poślizgu czasowego są przede wszystkim tarapaty finansowe opolskiej firmy, które zaczęły się w lutym br.

W sierpniu ogłoszono więc kolejny, trzeci już przetarg na modernizację pociągów. Ku zaskoczeniu, najtańsza oferta była jeszcze niższa od tej, którą proponowała TS Opole, a złożyła ją Pesa. Bydgoska firma chce tylko 124 mln zł za wszystkie 21 pociągów, przy czym ostateczna liczba zależeć będzie od tego, ile prac zdoła wykonać opolski zakład, a ten raczej skończy na jednym składzie, który właśnie przyjechał do bazy SKM w Gdyni Cisowej.

Miejsca

Opinie (262) 7 zablokowanych

  • SKM

    Szkoda że nie zrobili bez siedzeń weszło by więcej ludzi i tak sie jeździ jak bydło w zapchanych wagonach a siedzenia niewygodne i wąskie ale po co robić dobrze i tak będą jeździli

    • 1 1

  • 30 lat... (6)

    30 lat jeździła po trójmieście i teraz przez następne 30 będziemy z niej korzystać:(

    • 113 6

    • (2)

      W Poznaniu jeżdżą stare tramwaje i ..... co z tego, że stare? Czy jest sens zadłużać miasto (województwo, czy co tam chcecie) po to, żeby kupić nowe, dla samego kupienia, bo jeździć będą tak samo.

      • 5 3

      • W afryce w ogole nie jezdza i zyjo!! Po co komu w ogole cywilizacja?!?!?!

        Jak można żyć w lepiance z stolca

        • 2 0

      • No tak .... Poznaniak..... !!!

        Skąpcy ohydni hehehehehehehe

        • 1 1

    • nie musisz nia jezdzic, jakis przymus jest ?

      zamiast narzekać, znajdź firmę która kupi nowe.

      • 2 8

    • porażka że ci nieudacznicy z skm kupują te stare rupiecie

      zamiast kupić mniej, ale nowych o najwyższym standardzie... według mnie powinno się całą tą ekipe z skm wyrzucić na zbity pysk, poza tym powinna się przyjrzeć temu prokuratura, żeby tak marnować dotacje unijne na lifting tych kilkudziesięcioletnich złomów, to nie wiem czy to nie podpada pod niegospodarność!

      • 5 3

    • Dokładnie. To jest tak zabawane, jak z filmu Barei :) Niech się naród cieszy - dostaje nowe stare.

      • 11 2

  • Były tak rozj.... że aż wykonawca zbankrutował (1)

    • 7 1

    • 10000000000000/10

      • 0 0

  • To jest skandal! Dlaczego Polska nie kupiła używanych i sprawdzonych składów (17)

    z Niemiec?

    Każdy wie, że używany z Niemiec jest lepszy niż nowy z Polski.

    • 54 77

    • Bo w Niemczech nie są garażowane (7)

      Poza tym Niemiec nie jeździł nimi do Kościoła.
      A to był warunek przetargu

      • 18 1

      • (5)

        zamontujcie w tych nowych SKM'kach lampki LED do jazdy dziennej. Już chyba każdy wieśniak w tym kraju jezdzi z czyms takim (nawet w deszczu, śnieżycy czy o 7 wieczorem)

        • 19 1

        • skoro jeździ po mieście (2)

          to nie widze problemu w tych lampkach.
          W normalnyc zachodnich krajach nawet nocą niektórzy nie włączają świateł i nie ma problemu tak jak tutaj w piekny słoneczny dzień

          • 3 5

          • Antek- bankowo wieśniak z zamontowanymi ledami.

            • 1 0

          • Pewnie te kraje są takie normalne jak ty.

            • 3 3

        • (1)

          He he dobre, ale niestety prawdziwe

          • 4 0

          • a z tylu mu sie już nawet ledy nie swieca

            musza byc ogromne oszczednosci na paliwie

            • 1 0

      • właśnie jezdzil tylko na targ... a jak mial wjechac do polski to tirowki bily brawo

        • 1 0

    • Kupmy wszystko i sprzedajmy co? Ziemię? Wodę? Powietrze? Czy ludzi w niewolę? (3)

      Pan powinien być zadowolony. Już wyprzedano prawie cały polski przemysł. Dlaczego tak Pana boli, zostały jakieś jego szczątki?

      • 3 1

      • (2)

        Skąd Ty się urwałeś? Byłeś uśpiony przez setki lat na Syberii? Od dawna za wszystko się płaci. To, że czasami nie wyciągasz pieniędzy z kieszeni to nie znaczy, że za to nie płacisz. Co do "ludzi w niewolę" to zależy jak na to patrzeć, ale chodząc do pracy jesteś jakby w niewoli przez część życia, bo musisz wykonywać polecenia pracodawcy. To się dzieje na świecie od setek lat :)

        • 0 0

        • nie zrozumiałeś... wiadomo że tak jest, tylko on narzeka na to że Polacy ZAWSZE są niewolnikami w stosunku do na przykład (1)

          Niemców i innych

          • 1 2

          • zawsze zawsze

            Jak ktoś m ambicje pracować u kogoś to ZAWSZE będzie niewolnikiem. Mamy wolność gospodarczą i każdy może otworzyć swoją własną polską firmę i przestać narzekać. Nie kupujcie w Lidlu czy w Biedronce wybierajcie polskie produkty to będziecie mieli pracę w polskich firmach. Ja się staram wybierać polskie produkty (w granicach rozsądku) i wiem, że gdyby inni tak postępowali też bym miał więcej pieniędzy

            • 1 1

    • Niech (1)

      Niemcy wezmą swoją kolej bo naszym i tak nie wyjdzie jak zawsze zresztą !!!

      • 1 2

      • Borys tlusciochu a od kiedy mieszasz w polityce?

        • 1 2

    • nie! Polska woli remontować sowiecki złom...

      a kupić powinniśmy nie żadne niemieckie rupiecie stare, tylko nowe składy w Polsce które są jednymi z najlepszych na świecie, powinno się rozpędzić tą swołocz z skm która w tak oburzający sposób wyrzuca nasze pieniądze w błoto remontując te rozlatujące się złomowiska

      • 3 0

    • Nie poto placimy drakońskie podatki by jeździc odnowionym szrotem!!

      Niema znaczenia czy Polski czy Niemiecki!Ich obowiazkiem jest kupic nowe Polskie Kolejki,tramwaje bo nato płacimy podatki!!Ale bydyń i Donaldinio oszczedzaja na wszystkim co jest dla mieszkańców poto by potem za naszą kase kupic sobie nową limuzyne co 2 lata a Donaldinio by se mógł samolotem luksusowym latac na nasz koszt!!Niech przestana doplacac do stadionu niech sie rozsypie 40 milionów rocznie zaoszczedzone i po 2 latam may wszystko nowe.Ale wtedy kolesie partyjni budynmia stracą robotę bo 10 baniek rocznie biorą zato ze udają ze stadionem zarzadzają!!

      • 5 3

    • bo nie chcemy, aby znowu Niemiec plakal jak sprzedaje ;)

      • 19 1

  • Znając życie (4)

    Z przewijaka i WC nie będzie można korzystać między stacją Gdańsk Główny-Wejherowo

    • 132 2

    • a rozruch dalej oporowy czy dali falownik jak w tej jednej zmodernizowanej co jezdzi?
      bo jak jest oporowy, to modernizacja jak z koziej d*py traba.

      • 2 1

    • Żądamy toalet w tramwajach!

      • 4 2

    • przecież to jest dzicz, standart w skm jest taki jak w związku sowieckim w pociągach na syberie

      a ceny takie jak księstwie Monako

      • 10 1

    • przez przewijak będą się przewijać

      menele;P

      czarna kobra o 7 rano, przed robotą, za pazuchą. tylko trzeba się rozejrzeć, czy typy w sztruksach nie idą;)

      • 15 2

  • modernizacje gratów z lat 60...

    Z g... maercedesa ni zrobisz...

    • 2 0

  • rapid urban railway..

    ostatnio miałem okazje jechać z Gdyni do Gdańska jakąś taką nietypowo zmodernizowaną kolejką, która na każdej stacji powtarzała: "Rumia". A po ruszeniu z przystanku:"następny przystanek Rumia Janowo" (!!). No i jeszcze :"Rapid urban railway in Tricity wishes you a pleasant journey" . Toż to już Europa. Mam nadzieję, że ta nowo zmodernizowana też będzie tak mówić....

    • 0 0

  • problemy z rachunkami

    "Zaskoczeniem w zmodernizowanym składzie jest mniejsza - o 50 - liczba pasażerów, jaką można przewieźć. W kolejce znajduje się 158 miejsc siedzących, podczas gdy wcześniej było ich 212."

    Jeżeli SKM tak liczy pieniądze jak dziennikarze Trojmasto.pl siedzenia to ja się nie dziwię jakością jazdy. :)

    • 2 0

  • szkoda miejsca

    Dla niezdyscyplinowanych palaczy

    • 0 0

  • Kto do licha...

    ...pozwala na miekkie siedzenia w komunikacji publicznej.
    Nikt tego nie czysci prxzeciez, gdzie jest sanepid?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane