• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsze elektryczne autobusy w Gdańsku. Od 20 do 45

Michał Brancewicz
22 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Autobus na wodór od kwietnia na ulicach Gdańska
Elektryczny mercedes w zajezdni GAiT pojawił się w 2019 roku tylko na kilka godzin, a rok później kursował przez pewien czas po mieście. Jest szansa, że tego typu pojazdy zagoszczą w Gdańsku na stałe. Elektryczny mercedes w zajezdni GAiT pojawił się w 2019 roku tylko na kilka godzin, a rok później kursował przez pewien czas po mieście. Jest szansa, że tego typu pojazdy zagoszczą w Gdańsku na stałe.

Dofinansowanie do zakupu 45 autobusów elektrycznych chce złożyć GAiT w tym roku. Wcześniej przewoźnik sam kupi trzy minibusy elektryczne. Dlatego obecnie trwają przygotowania do budowy stacji ładowania w zajezdni przy HalleraMapka.



Warto kupować elektryczne autobusy?

Autobusy elektryczne do tej pory pojawiały się w Gdańsku jedynie na testach i były jedno- lub kilkudniową atrakcją, głównie dla fanów komunikacji miejskiej.

Mimo że flota Gdańskich Autobusów i Tramwajów wzbogaciła się w ostatnich dwóch latach o blisko 100 nowych pojazdów - w 2019 roku GAiT kupił 46 nowych pojazdów, a rok później wydzierżawił kolejnych 48 - to do tej pory przewoźnik stawiał na autobusy z silnikiem diesla.

W lutym informowaliśmy o wyborze dostawcy 24 autobusów elektrycznych dla Gdyni.

Przenośna stacja do ładowania autobusów elektrycznych w Gdańsku



Teraz przyszedł czas na to, by także w Gdańsku pojawiły się tego typu pojazdy. Co ciekawe, ich pojawienie się zwiastowane jest budową kontenerowej stacji transformatorowej wraz z ładowarkami do autobusów na terenie zajezdni przy al. Hallera.

14 kwietnia spółka złożyła w tej sprawie wniosek o pozwolenie na budowę.

- Stacja służyć ma do ładowania autobusów elektrycznych. Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje aplikować będzie o dofinansowanie zakupu kilkudziesięciu autobusów zeroemisyjnych w jesiennej edycji naboru programu "Zielony Transport Publiczny" organizowanego przez NFOŚiGW - informuje Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.

Autobusy elektryczne w Trójmieście - czy to się opłaca?



Autobusy elektryczne: co najmniej 20, maksymalnie 45



Elektryczny mercedes w 2019 roku pojawił się na kilka godzin w Trójmieście. Ale już w 2020 roku przez pewien czas jeździł liniowo w Gdańsku i Gdyni. Elektryczny mercedes w 2019 roku pojawił się na kilka godzin w Trójmieście. Ale już w 2020 roku przez pewien czas jeździł liniowo w Gdańsku i Gdyni.
Chodzi konkretnie o 45 autobusów z bateriami o dużej pojemności, które pozwolą pokonywać nawet 250 km na jednym ładowaniu.

- Chcemy w ten sposób uniknąć konieczności doładowywania pojazdów na trasie, bo jeśli autobus utknie w korku i dodatkowo będzie musiał się doładować, to już do końca dnia nie nadrobi tego czasu - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT. - Pozwoli to także zaoszczędzić pieniądze na budowę stacji do ładowania na terenie miasta, bowiem wszystkie autobusy ładowane będą tylko w zajezdniach.
Według prezesa Lisickiego jeden krótki, 12-metrowy autobus z taką baterią kosztuje ok. 2-2,5 mln zł.

- Autobusy elektryczne kupimy bez względu na to, czy otrzymamy dofinansowanie, czy nie. W tym drugim przypadku zamówimy ok. 20 autobusów i zapłacimy za nie z własnych środków - zapowiada Lisicki.
Wcześniej, bo jeszcze przed wakacjami, ma zostać ogłoszony przetarg na zakup trzech minibusów elektrycznych. Takie zamówienie w GAiT złożył Zarząd Transportu Miejskiego. Będą one obsługiwały najprawdopodobniej linię 100, która kursowała po śródmieściu, ale obecnie jest zawieszona.

Nowa zajezdnia: środki unijne lub transakcja wiązana



Koncepcja nowej zajezdni autobusowo-tramwajowej na Ujeścisku. Powstanie ona dopiero za kilka lat. Koncepcja nowej zajezdni autobusowo-tramwajowej na Ujeścisku. Powstanie ona dopiero za kilka lat.
Od kilku lat mówi się o przeniesieniu zajezdni z al. Hallera na Ujeścisko, gdzie krzyżować się będzie al. Adamowicza z będącą obecnie w budowie Nową Warszawską i planowaną w dalszej perspektywie Nową Jabłoniową.

W lutym 2020 roku rozpoczęły się prace nad sporządzeniem miejscowego planu, który powinien być gotowy jeszcze w tym roku. Potem będzie czas na opracowanie projektu, ogłoszenie przetargu na budowę i samą realizację.

Wiadomo, że wówczas GAiT będzie chciał sprzedać teren przy al. Hallera.

- Pod uwagę brane są dwa warianty. Jeśli otrzymamy środki z nowej perspektywy unijnej, to sami sfinansujemy budowę nowej zajezdni, a starą sprzedamy albo będzie to transakcja wiązana i zajezdnia zostanie wybudowana w zamian za teren przy Hallera, ale nie jeden do jednego. Po wycenie nieruchomości we Wrzeszczu i oszacowaniu kosztów budowy okaże się, jaka jest różnica do pokrycia - tłumaczy prezes GAiT.

Opinie (306) 6 zablokowanych

  • Obłuda !!! (3)

    Kupią autobusy ktoś za to zgarnie niezłą kasę pod stołem , później okaże się że one do niczego się nie nadają i że nawet nie ma gdzie ich ładować . Będzie jak w przypadku pendolino gdzie można było kupić dużo tańszą Polską PESE która i tak jest za szybka na polskie warunki infrastruktury i nie wymaga psełdo wykwalifikowanej obsługi zagranicznej ...

    • 17 18

    • Tak, tak.

      Powinni się przenieść w czasie 10 lat do przodu do momentu zaczęcia produkcji odpowiednich składów przez PESĘ, a nie kupować to co jest na rynku jak ostatni d**ile...

      • 4 1

    • O, wypowiedział się ekspert. A może wspomnisz coś o awaryjności tej cudownej polskiej Pesy?

      Każdy kto miał choć trochę wspólnego z pojazdami tej firmy nie nazwie ich inaczej jak Pesozłom, bo to do niczego się nie nadaje. Nie dość, że awaryjne, to jeszcze mają opóźnienia w dostawach, ich autobusy szynowe są nieekonomiczne (zużywają kolosalne litry oleju). Ale tak, powinniśmy byli postawić na Pesę, bo tak pisze jakiś chrupek w internecie.

      • 4 1

    • Pesa to dno, ciągle awarie

      I prędkość była zbyt niska. Pendolino jeździ 200 /h

      • 0 1

  • Czyżby nowe autobusowe mevo? Strach się bać.

    • 10 0

  • Po co stacja ładowania na hallera?

    Przecież ona idzie do wyburzenia

    • 11 1

  • Nic nie wiemy na temat sposobu zakupu czy leasingu...Dlaczego? (3)

    To podstawowa informacja. Stacja ladowania bedzie na Hallera a ta zajezdnia nie byla juz obiecana przez Lisickiego -deweloperowi ? Serwis i obsluga przez pracownikow czy zewnetrzny serwis?Jezeli zewnetrzny serwis-to ile on bedzie kosztowac i kto jest pomyslodawca?XCzyzby nowy zarzadca z Podarpacia-wybitny fachowiec ,czy Lisicki wspolnie z pryncypalem czy tez moze za decyzja ta stoi rada starszych-deweloperow? Komu podziekowac?

    • 12 0

    • Pomysł trochę (2)

      Jak z dofinansowaniem to na pewno zakup

      • 0 0

      • A powiedzieli w ilu procentach zakup? (1)

        Moze w 10 moze w 40stu? Moze dofinansowanie zalezy od wplaty wlasnej a tu z gotoweczka moze byc krucho...i co moze opchniemy komus jakis miejski teren zeby starczylo na zakup ? Pomyslalem...i wnioski nie sa optymistycze.

        • 0 0

        • Dofinansowanie

          Ten program dofinansowań zakłada dopłatę rzędu 70% o ile dobrze kojarzę.

          • 0 0

  • Będzie na bank mercedes

    Przetarg będzie ustawiony

    • 5 3

  • (2)

    bardzo dobrzze. najwieksze czarne chmury na gdanskich drogach puszczaja 1.9tdi i wlasnie autobusy z ZKM. czarne jakby weglem palili

    • 4 3

    • (1)

      Ty chyba nie widziałeś tych z Mondeo z 2.0 tdci :)

      • 0 0

      • o przepraszam. faktycznie mondeo nie gorsze od niemieckich gruzow

        • 0 0

  • najpierw koniec z węglem - potem pojazdy elektryczne (2)

    obecnie nie mają żadnego sensu.

    • 8 8

    • ma sens nawet teraz (1)

      mniej spalin w miastach. Morskie farmy wiatrowe już za parę lat.

      • 0 0

      • Poczytaj o zanikach pradu w norwegii i szwecji

        • 0 0

  • rzetelność!!! (3)

    W ramach rzetelności dziennikarskiej, prosiłbym by doprowadzić temat do końca, albo oznaczyć go jako 'artykuł promocyjny'.
    Brakuje:
    1\ zestawienia całkowitego śladu węglowego elektryka i spalinówki - hasło 'ekologia' nie powinno być zajeżdżane do promowania postaw pseudoeko;
    2\ zestawienie kosztów zakupu, eksploatacji pojazdu 'eko' i spalinowego wraz z kosztami infrastruktury w przeliczeniu powiedzmy na 10 lat (krótsze okresy raczej nie maja sensu i stanowią zabiegi czysto marketingowe).

    Dopiero na podstawie takich informacji będę w stanie wyrazić swoja opinię na temat zakupu nowych autobusów.

    • 12 2

    • Haha, nikt Cię o opinię nie pytał, więc się nie martw, nie musisz jej wyrażać. A ludziom koło wuja lata ślad węglowy, jeśli nie muszą wdychać dymu z rury wydechowej autobusu.

      • 1 1

    • 1. Ślad węglowy to od lat kwestia sporna i zależna od sposobu liczenia. Jednym wychodzi na korzyść elektryka, innym na korzyść spalinówki. Można więc założyć że ślad węglowy obu jest podobny.
      2. Infrastruktura ma być tylko w zajezdni więc to nie powinien być jakiś wielki koszt. Zakup i eksploatacja w długim terminie i przy dużych przebiegach wychodzą zawsze na korzyść elektryków.
      3. Trzeba jeszcze do rachunku doliczyć uciążliwość dla otoczenia - hałas i spaliny.

      • 0 1

    • brak chmur spalin w mieście

      a nie ślad węglowy się liczy

      • 0 0

  • No , no widać w GAiT mają ful kasy, a tak narzekali na spadek przychodów. (1)

    Jak normalny, myślący przedsiębiorca ma deficyt forsy, to kupuje drogiego elektryka, czy zwykłego diesla, żeby wozić towar? (koszt/efekt). Panie Lisicki, może pan to wytłumaczysz? Aaa, zapomniałem, pan nie wydajesz swoich pieniędzy, tylko nasze....

    • 5 5

    • No właśnie, koszt/efekt

      Jak pojazd robi odpowiednio duże przebiegi, to wyższy koszt zakupu zwraca się dzięki niższemu kosztowi paliwa.

      • 0 1

  • Stacje ładowania (8)

    Po pierwsze elektryki powinny być przypisane do jednej linii bądź kilku na stałe. Na tych liniach na przystanku początkowym jak i końcowym powinny zostać zainstalowane stacje ładowania aby podczas przerwy doładować akumulatory. W tym przypadku przerwa powinna być dłuższa. Takie rozwiązanie istnieje w Norwegii. Niestety zima nie sprzyja takim elekrykom

    • 66 5

    • w Norwegii mają gazu skolko godno

      a w Polsce matousz wam obiecał koleje podziemne wielkich prędkości i polskie samochodziki elektryczne na prąd dla każdego!

      • 8 0

    • Elektryk to droga donikąd (2)

      Bo trzeba wozić akumulator, którego wydajność to jakieś 1/50 benzyny i 1/150 wodoru. Przyszłość to wodór, tankowanie trwa chwilę, można spalać tradycyjnie lub w ogniwach paliwowych, efekt spalania to tylko para wodna, produkcja wodoru może być też prostsza i bardziej eko niż akumulatorów.
      Te autobusy zimą jak przejadą choć 100 km to będzie dobrze.

      • 7 2

      • Jakim i**otyzmem jest wodór w środkach komunikacji pokazał już Hindenburg prawie 100 lat temu (1)

        Jedynymi głosicielami wyższości wodoru nad bateriami są właściciele stacji benzynowych, bo jak tu wciskać ludziom hotdogi, jak zamiast stać w kolejce do dystrybutora będą ładować samochody w domu?

        Inna sprawa, że silnik wewnętrznego spalania nigdy nie nadawał się do napędzania samochodów. Przelicz sobie teraz ile masy układu napędowego generuje moment, a ile dodatkowego sprzętu trzeba ze sobą wozić żeby tego silnika używać.

        • 1 0

        • Na CNG/LPG jeżdżą od lat

          i jakoś katastrof nie widać.
          W Korei już jeździ dużo np. Hyundaii Nexo - przyszłość to paliwo a nie baterie.

          • 2 1

    • (3)

      autobus ,żeby zarabiac, nie może stac za dlugo. Inaczej ceny biletów poszybują w górę - za czas ładowania ktoś będzie musiał zaplacic.

      • 2 1

      • Hmm, a gdyby tak podłączać je na przykład na noc? (2)

        Może by tak w godzinach kiedy autobusy nie kursują?

        Niee, to na pewno niemożliwe...

        • 0 0

        • (1)

          ladowanie w nocy to mus. Tylko nie wystarczy na operowanie 12h podczas dnia, z pasażerami.

          • 3 0

          • Akurat, czy pasażerowie są na pokładzie, czy nie, dużo elektrycznemu autobusowi nie robi.

            Poza tym, maksymalny czas pracy kierowcy to 10h, więc 12h też nie zrobi :)

            A jak będzie w praktyce - wyjdzie w testach. Po to właśnie one są :)

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane