- 1 Auto wjechało w pieszych i w budynek (104 opinie)
- 2 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (53 opinie)
- 3 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (163 opinie)
- 4 Parawaniarze już anektują plaże (189 opinii)
- 5 Weszły do sklepu i ukradły towar za 1650 zł (97 opinii)
- 6 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (197 opinii)
Pierwsze elektryczne autobusy w Gdańsku. Od 20 do 45
Dofinansowanie do zakupu 45 autobusów elektrycznych chce złożyć GAiT w tym roku. Wcześniej przewoźnik sam kupi trzy minibusy elektryczne. Dlatego obecnie trwają przygotowania do budowy stacji ładowania w zajezdni przy Hallera.
Mimo że flota Gdańskich Autobusów i Tramwajów wzbogaciła się w ostatnich dwóch latach o blisko 100 nowych pojazdów - w 2019 roku GAiT kupił 46 nowych pojazdów, a rok później wydzierżawił kolejnych 48 - to do tej pory przewoźnik stawiał na autobusy z silnikiem diesla.
W lutym informowaliśmy o wyborze dostawcy 24 autobusów elektrycznych dla Gdyni.
Przenośna stacja do ładowania autobusów elektrycznych w Gdańsku
Teraz przyszedł czas na to, by także w Gdańsku pojawiły się tego typu pojazdy. Co ciekawe, ich pojawienie się zwiastowane jest budową kontenerowej stacji transformatorowej wraz z ładowarkami do autobusów na terenie zajezdni przy al. Hallera.
14 kwietnia spółka złożyła w tej sprawie wniosek o pozwolenie na budowę.
- Stacja służyć ma do ładowania autobusów elektrycznych. Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje aplikować będzie o dofinansowanie zakupu kilkudziesięciu autobusów zeroemisyjnych w jesiennej edycji naboru programu "Zielony Transport Publiczny" organizowanego przez NFOŚiGW - informuje Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.
Autobusy elektryczne w Trójmieście - czy to się opłaca?
Autobusy elektryczne: co najmniej 20, maksymalnie 45
Chodzi konkretnie o 45 autobusów z bateriami o dużej pojemności, które pozwolą pokonywać nawet 250 km na jednym ładowaniu.
- Chcemy w ten sposób uniknąć konieczności doładowywania pojazdów na trasie, bo jeśli autobus utknie w korku i dodatkowo będzie musiał się doładować, to już do końca dnia nie nadrobi tego czasu - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT. - Pozwoli to także zaoszczędzić pieniądze na budowę stacji do ładowania na terenie miasta, bowiem wszystkie autobusy ładowane będą tylko w zajezdniach.
Według prezesa Lisickiego jeden krótki, 12-metrowy autobus z taką baterią kosztuje ok. 2-2,5 mln zł.
- Autobusy elektryczne kupimy bez względu na to, czy otrzymamy dofinansowanie, czy nie. W tym drugim przypadku zamówimy ok. 20 autobusów i zapłacimy za nie z własnych środków - zapowiada Lisicki.
Wcześniej, bo jeszcze przed wakacjami, ma zostać ogłoszony przetarg na zakup trzech minibusów elektrycznych. Takie zamówienie w GAiT złożył Zarząd Transportu Miejskiego. Będą one obsługiwały najprawdopodobniej linię 100, która kursowała po śródmieściu, ale obecnie jest zawieszona.
Nowa zajezdnia: środki unijne lub transakcja wiązana
Od kilku lat mówi się o przeniesieniu zajezdni z al. Hallera na Ujeścisko, gdzie krzyżować się będzie al. Adamowicza z będącą obecnie w budowie Nową Warszawską i planowaną w dalszej perspektywie Nową Jabłoniową.
W lutym 2020 roku rozpoczęły się prace nad sporządzeniem miejscowego planu, który powinien być gotowy jeszcze w tym roku. Potem będzie czas na opracowanie projektu, ogłoszenie przetargu na budowę i samą realizację.
Wiadomo, że wówczas GAiT będzie chciał sprzedać teren przy al. Hallera.
- Pod uwagę brane są dwa warianty. Jeśli otrzymamy środki z nowej perspektywy unijnej, to sami sfinansujemy budowę nowej zajezdni, a starą sprzedamy albo będzie to transakcja wiązana i zajezdnia zostanie wybudowana w zamian za teren przy Hallera, ale nie jeden do jednego. Po wycenie nieruchomości we Wrzeszczu i oszacowaniu kosztów budowy okaże się, jaka jest różnica do pokrycia - tłumaczy prezes GAiT.
Opinie (306) 6 zablokowanych
-
2021-04-22 09:06
(2)
Nigdy tego nie zrozumie, dlaczego Polacy kupują autobusy od mercedesa za euro ! kiedy produkujemy własne i to za złotówki.
- 10 2
-
2021-04-22 10:31
Serio nie wiesz?
;)
- 0 0
-
2021-04-22 10:40
które własne? Autosan czy Ursus?
- 0 0
-
2021-04-22 09:09
a czy te elektryczne autobusy nie będą wybuchały, jesli są zasilane wodorem? (1)
i na dodatek bedą sie trzęsły na naszych dziurawych drogach,to czy moze dojsc do zapłonu?
- 1 3
-
2021-04-22 12:16
Jakich dziurawych drogach?
Obajtek mowil ,ze asfalt z Lotosu trafi na potrzeby Gdanska w takiej ilosci ,ze drogi beda teraz proste jak stol...Wladzy nie wierzysz?I to jeszcze specjalista?
- 0 0
-
2021-04-22 09:10
Koło Gdańska Rafineria, wysypisko, Port Service i hałda.. a oni kupują elektryki zasilane z węgla
Bareja by tego nie wymyślił
- 8 4
-
2021-04-22 09:25
(1)
Jak słyszę autobusy i samochody elektryczne to ekologia to śmiech mnie ogarnia. A energia do ich ładowania skąd pochodzi??? ...z węgla.
- 6 6
-
2021-04-22 09:38
To jest argument przeciw elektrykom czy przeciw węglowi?
- 2 1
-
2021-04-22 09:26
Kto jeździ jeszcze komunikacją miejską w tych czasach
???
- 5 6
-
2021-04-22 09:30
W końcu. (1)
Jeszcze tylko pozbyć się januszerii w ich wypierdzianych przez Niemca szrotami.
- 7 4
-
2021-04-22 09:51
I uzależnić się całkowicie od systemu.
Żyjąc w Matrixie do końca życia.
- 0 2
-
2021-04-22 09:34
Ciekawe o ile
podrożeją bilety.
- 7 1
-
2021-04-22 09:35
Gdańsk pozazdrościł Gdyni?
- 4 0
-
2021-04-22 09:36
(1)
Będzie dodatkowa taryfa na te pojazdy czy zostajemy przy kilkudziesięciu opcjach ?
- 2 1
-
2021-04-22 10:40
zapytaj sąsiednich gmin
- 0 0
-
2021-04-22 09:42
Stację ładowania należy uzupełnić o panele fotowoltaiczne lub wiatraki. Będą jeździć za darmo! (1)
- 4 1
-
2021-04-22 10:37
wiatraki i panele są za darmo?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.