- 1 Obława w Letnicy. Nowe fakty (68 opinii)
- 2 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (143 opinie)
- 3 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (39 opinii)
- 4 Promenada po remoncie hitem sezonu (99 opinii)
- 5 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (142 opinie)
- 6 Bałagan po wyborach musi sprzątać miasto (58 opinii)
Pierwsze elektryczne autobusy w Gdańsku. Od 20 do 45
Dofinansowanie do zakupu 45 autobusów elektrycznych chce złożyć GAiT w tym roku. Wcześniej przewoźnik sam kupi trzy minibusy elektryczne. Dlatego obecnie trwają przygotowania do budowy stacji ładowania w zajezdni przy Hallera.
Mimo że flota Gdańskich Autobusów i Tramwajów wzbogaciła się w ostatnich dwóch latach o blisko 100 nowych pojazdów - w 2019 roku GAiT kupił 46 nowych pojazdów, a rok później wydzierżawił kolejnych 48 - to do tej pory przewoźnik stawiał na autobusy z silnikiem diesla.
W lutym informowaliśmy o wyborze dostawcy 24 autobusów elektrycznych dla Gdyni.
Przenośna stacja do ładowania autobusów elektrycznych w Gdańsku
Teraz przyszedł czas na to, by także w Gdańsku pojawiły się tego typu pojazdy. Co ciekawe, ich pojawienie się zwiastowane jest budową kontenerowej stacji transformatorowej wraz z ładowarkami do autobusów na terenie zajezdni przy al. Hallera.
14 kwietnia spółka złożyła w tej sprawie wniosek o pozwolenie na budowę.
- Stacja służyć ma do ładowania autobusów elektrycznych. Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje aplikować będzie o dofinansowanie zakupu kilkudziesięciu autobusów zeroemisyjnych w jesiennej edycji naboru programu "Zielony Transport Publiczny" organizowanego przez NFOŚiGW - informuje Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.
Autobusy elektryczne w Trójmieście - czy to się opłaca?
Autobusy elektryczne: co najmniej 20, maksymalnie 45
Chodzi konkretnie o 45 autobusów z bateriami o dużej pojemności, które pozwolą pokonywać nawet 250 km na jednym ładowaniu.
- Chcemy w ten sposób uniknąć konieczności doładowywania pojazdów na trasie, bo jeśli autobus utknie w korku i dodatkowo będzie musiał się doładować, to już do końca dnia nie nadrobi tego czasu - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT. - Pozwoli to także zaoszczędzić pieniądze na budowę stacji do ładowania na terenie miasta, bowiem wszystkie autobusy ładowane będą tylko w zajezdniach.
Według prezesa Lisickiego jeden krótki, 12-metrowy autobus z taką baterią kosztuje ok. 2-2,5 mln zł.
- Autobusy elektryczne kupimy bez względu na to, czy otrzymamy dofinansowanie, czy nie. W tym drugim przypadku zamówimy ok. 20 autobusów i zapłacimy za nie z własnych środków - zapowiada Lisicki.
Wcześniej, bo jeszcze przed wakacjami, ma zostać ogłoszony przetarg na zakup trzech minibusów elektrycznych. Takie zamówienie w GAiT złożył Zarząd Transportu Miejskiego. Będą one obsługiwały najprawdopodobniej linię 100, która kursowała po śródmieściu, ale obecnie jest zawieszona.
Nowa zajezdnia: środki unijne lub transakcja wiązana
Od kilku lat mówi się o przeniesieniu zajezdni z al. Hallera na Ujeścisko, gdzie krzyżować się będzie al. Adamowicza z będącą obecnie w budowie Nową Warszawską i planowaną w dalszej perspektywie Nową Jabłoniową.
W lutym 2020 roku rozpoczęły się prace nad sporządzeniem miejscowego planu, który powinien być gotowy jeszcze w tym roku. Potem będzie czas na opracowanie projektu, ogłoszenie przetargu na budowę i samą realizację.
Wiadomo, że wówczas GAiT będzie chciał sprzedać teren przy al. Hallera.
- Pod uwagę brane są dwa warianty. Jeśli otrzymamy środki z nowej perspektywy unijnej, to sami sfinansujemy budowę nowej zajezdni, a starą sprzedamy albo będzie to transakcja wiązana i zajezdnia zostanie wybudowana w zamian za teren przy Hallera, ale nie jeden do jednego. Po wycenie nieruchomości we Wrzeszczu i oszacowaniu kosztów budowy okaże się, jaka jest różnica do pokrycia - tłumaczy prezes GAiT.
Opinie (306) 6 zablokowanych
-
2021-04-22 09:09
a czy te elektryczne autobusy nie będą wybuchały, jesli są zasilane wodorem? (1)
i na dodatek bedą sie trzęsły na naszych dziurawych drogach,to czy moze dojsc do zapłonu?
- 1 3
-
2021-04-22 12:16
Jakich dziurawych drogach?
Obajtek mowil ,ze asfalt z Lotosu trafi na potrzeby Gdanska w takiej ilosci ,ze drogi beda teraz proste jak stol...Wladzy nie wierzysz?I to jeszcze specjalista?
- 0 0
-
2021-04-22 07:34
(2)
Tak?
A co z utylizacją zużytych akumulatorów?
Takie samo eko jak w Niemczech?
Zamykamy kopalnie węgla kamiennego bo jesteśmy eko, równolegle otwieramy kolejne kopalnie węgla brunatnego? Mniej kalorycznego z którego więcej pyłów unosi się do atmosfery? Gdzie wydobycie odbywa się metodą odkrywkową i wpływa negatywnie na architekturę krajobrazu o skutkach środowiskowych nie wspominając? - o tym w mediach i parlamencie UE - cisza...
Tak bardzo eko jak Niemcy, którzy korzystają z energii jądrowej i są "bezemisyjni" - u siebie - zaś odpady radioaktywne wywożą do Polski jednocześnie wytykając nam skażenie środowiska w Polsce tymi środkami które są na pewno polskie bo są w Polsce choć w Polsce nie mamy elektrowni nuklearnej...
Czy to jest takie samo eko?- 17 7
-
2021-04-22 10:09
rosyjska narracja (1)
- 0 3
-
2021-04-22 10:59
Rosyjski to węgiel sprowadza się do bolzgi. Prąd w bolzdze nie bierze się gniazdka, tylko z węgla. Najpierw trzeba zbudować energetykę odnawialną, a dopiero potem można myśleć o elektrycznej motoryzacji. Ale oczywiście - w bolzdze zawsze wszystko na odwrót.
- 1 1
-
2021-04-22 10:53
jak gdańsk to od niemców.
jak zwykle od niemców bo przecież to jedyny kraj w europie. myślisz gdańsk patrzysz niemcy.
- 6 2
-
2021-04-22 10:50
a od kogo? od niemców.
za wojny napadli okradli zniszczyli w straszny sposób a teraz jeszcze pieniądze robią.
- 7 3
-
2021-04-22 10:47
Chcemy
Ikarusów przerobionych na spalanie mazutu. A nie jakiś elektrycznych dziwadeł.
- 4 1
-
2021-04-22 08:37
fajne, bo ciche (2)
i nie smrodzą
- 5 4
-
2021-04-22 10:41
jedź do Bełchatowa i zobaczysz jak nie smrodzą
- 1 0
-
2021-04-22 08:47
De facto smrodzą, tylko gdzie indziej
Tam, gdzie powstaje prąd dla nich...
- 1 1
-
2021-04-22 09:36
(1)
Będzie dodatkowa taryfa na te pojazdy czy zostajemy przy kilkudziesięciu opcjach ?
- 2 1
-
2021-04-22 10:40
zapytaj sąsiednich gmin
- 0 0
-
2021-04-22 09:06
(2)
Nigdy tego nie zrozumie, dlaczego Polacy kupują autobusy od mercedesa za euro ! kiedy produkujemy własne i to za złotówki.
- 10 2
-
2021-04-22 10:40
które własne? Autosan czy Ursus?
- 0 0
-
2021-04-22 10:31
Serio nie wiesz?
;)
- 0 0
-
2021-04-22 09:52
Kolejna zsama wazelina propagandowa .Jeszcze 2 lata temu twierdzili ze są niepotrzebne w Gdańsku! (1)
Ale teraz naturalnie już przed przetargiem wiadomo ze wybiorą mercedesa ,bo Gdańsk kupuje tylko i wyłącznie mercedesa to umowa korupcyjna która idealnie pokazuje urzędasy politycy swą bezkarni. Rząd przeznaczył ponad miliard na autobusy elektryczne dla miast ,ale o dotacje starają się jako jedni z ostatnich !!Kto ma choć trochę rozumu pamięta jaka jest historia kupowania autobusów i tramwajów w Gdańsku .I co wygadywały urzędasy miasta wcześniej !
- 8 2
-
2021-04-22 10:37
ja bym wolał mieć całą flotę jednej marki niż każdy autobus inny,
- 0 0
-
2021-04-22 09:42
Stację ładowania należy uzupełnić o panele fotowoltaiczne lub wiatraki. Będą jeździć za darmo! (1)
- 4 1
-
2021-04-22 10:37
wiatraki i panele są za darmo?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.