• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Piesi muszą dzielić się nowym chodnikiem z autami. Miasto lekceważy wynik konsultacji społecznych

Krzysztof Koprowski
22 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Zdaniem urzędników piesi muszą podzielić się miejscem z kierowcami. Zdaniem urzędników piesi muszą podzielić się miejscem z kierowcami.

Choć w ostatnich latach w Gdańsku przyjęto kilka dokumentów dotyczących projektowania przestrzeni publicznej, urzędnicy ich nie przestrzegają. Na ul. Waryńskiego zobacz na mapie Gdańska we Wrzeszczu auta parkują na świeżo położonych płytach chodnikowych. Urzędnicy przekonują, że takie rozwiązanie godzi potrzeby kierowców i pieszych.



Czy należy zezwalać na parkowanie na nowych chodnikach?

Na ul. Waryńskiego między ul. Wajdeloty i potokiem Strzyży pod koniec czerwca zakończono kosztujący 93,5 tys. zł remont chodnika.

W przeciwieństwie do wcześniej wykonanych prac budowlanych na tej ulicy nie wyznaczono jednak zatok do parkowania, lecz dopuszczono parkowanie wszystkimi kołami aut bezpośrednio na nowych płytach.

- Chodnik ma raptem kilka tygodni, a wizualnie prezentuje się tak, jakby go ułożono 20 lat temu. Lepi się od płynów eksploatacyjnych wyciekających z aut. Urzędnicy po raz kolejny lekceważą głosy mieszkańców wyrażone w konsultacjach społecznych, aby nie tworzyć chodników służących do parkowania. To jest zwykła strata pieniędzy. Te chodniki nie służą pieszym, tylko kierowcom - nie kryje oburzenia Tomasz Janiszewski, radny dzielnicy Wrzeszcz Dolny.
Tak wygląda nowy chodnik trzy tygodnie po zakończeniu remontu. Tak wygląda nowy chodnik trzy tygodnie po zakończeniu remontu.

Miejskie dokumenty nic nie znaczą?



W ostatnim czasie Gdańsk przyjął co najmniej trzy dokumenty, które powstały przy szerokiej współpracy z mieszkańcami i które mają stanowić podstawę wszystkich działań związanych z przestrzeniami publicznymi:

  • W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego czytamy w zakresie tzw. standardu ulicy miejskiej: [należy wprowadzić] zakaz parkowania w pasie drogowym (np. na chodnikach, przy jezdniach serwisowych) z wyjątkiem parkowania na pasie jezdni głównej lub w zatokach wzdłuż krawędzi jezdni głównej.
  • W Strategii Rozwoju Miasta - Gdańsk 2030 Plus w celach operacyjnych, zadaniach i kluczowych działaniach zawarto postulat "ograniczenia parkowania samochodów na chodnikach".
  • W Planie Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Gdańska (przygotowanie tego dokumentu powierzono Gdańskiemu Zarządowi Dróg i Zieleni) w Karcie Działań zapisano jako cel: sporządzenie i opublikowanie standardu narzucającego obowiązek czytelnego wyznaczania i oddzielania przestrzeni do parkowania pojazdów od przestrzeni przeznaczonych do ruchu pieszego - w odpowiedzi na brak odpowiednich regulacji prawnych dotyczących możliwości parkowania na chodnikach.

Na remontach chodników korzystają głównie kierowcy


Urzędnicy zapowiadają, że w kilku miejscach pojawią się "elementy wygradzające". Urzędnicy zapowiadają, że w kilku miejscach pojawią się "elementy wygradzające".

Urzędnicy: piesi muszą podzielić się przestrzenią z samochodami



Jak dzisiaj tłumaczą zastosowane rozwiązanie urzędnicy GZDiZ?

- Szerokość chodnika jest wystarczająca do pogodzenia potrzeb pieszych i kierowców. Oczywiście, parkowanie musi odbywać się zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, czyli musi zostać przejście dla pieszych minimum 1,5 m - przekonuje Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - Przy ul. Waryńskiego zlokalizowane są obiekty handlowo-usługowe i zabudowa mieszkaniowa, co wiąże się z dużym zapotrzebowaniem na stanowiska parkingowe. Chodnik, który został zmodernizowany na ul. Waryńskiego ma szerokość od 3,8 do 4,5 m, z wyłączeniem miejsc, gdzie występuje zawężenie spowodowane zewnętrznymi elementami budynków.

Ratowanie sytuacji kolejnymi słupkami



Wspomniane zawężenia mają być wkrótce zabezpieczone przed parkowaniem "elementami wygradzającymi", czyli słupkami i/lub stojakami rowerowymi. Będą one ustawione w trzech miejscach, na wysokości posesji Waryńskiego 22 i 24.

Ile słupków potrzeba, by zmienić złe prawo?


- Tłumaczenia urzędników są absurdalne. Kolejny raz próbuje się skonfliktować pieszych i kierowców, zamiast zastosować jasny podział przestrzeni na miejsca parkingowe i przestrzeń do chodzenia. Urzędnikom w ogóle nie zależy na dobrej przestrzeni publicznej, a jedynie na "odhaczeniu" kolejnego remontu. Żałuję straconego czasu w konsultacjach społecznych - ocenia Janiszewski.

Wybudowali chodnik... głównie dla samochodów


  • Podczas wcześniejszych remontów chodników na ul. Waryńskiego we Wrzeszczu Dolnym wyznaczano miejsca do parkowania aut obok chodników.
  • Podczas wcześniejszych remontów chodników na ul. Waryńskiego we Wrzeszczu Dolnym wyznaczano miejsca do parkowania aut obok chodników.
  • Podczas wcześniejszych remontów chodników na ul. Waryńskiego we Wrzeszczu Dolnym wyznaczano miejsca do parkowania aut obok chodników.

Miejsca

Opinie (211) 7 zablokowanych

  • Kolejny przykład skutków braku rzetelnej debaty na temat polityki parkingowej miasta

    Proponowano ją na spotkaniu mającym przekładać zapisy Strategii Gdańska 2030+ na konkrety (konkretne programy operacyjne) ale zwyciężyła opcja typu: NIe będziemy bezmyślnie naśladować Kopenhagi". Tymczasem w Kopenhadze od ponad 50 lat realizowano politykę stopniowego zmniejszania liczby miejsc do parkowania samochodów i uwalniania kolejnych ulic i placów od jeżdżących i parkujących samochodów. W Amsterdamie jest obecnie realizowany program likwidacji 10 tysięcy miejsc do parkowania samochodów. W Krakowie opór przed takimi działaniami też okazał się duży, ale jednak jest przezwyciężany. Bez tego poziom jakości życia w Gdańsku będzie stopniowo się obniżał, choć szanse na radykalną poprawę jakości życia leżą w zasięgu ręki. Bez spójej wizji poprawy jakości dostępu do SKM i jakości serwisu SKM, rozwoju sieci komunikacji kolejowej do południowych dzielnic Gdańska i rzetelnej, restrykcyjnej polityki parkingowej będziemy mieli stałe konflikty i dyrdymały o "roszczeniowych rowerzystach" i staruszkach, które przez wejście na jezdnię powodują zagrożenie bezpieczeńśtwa ruchu drogowego.

    • 13 2

  • Proponuję przeprowadzić inny typ badań sondażowych (1)

    np.: W Gdańsku wielu mieszkańców uważa, że w mieście mamy do czynienia z niedoborem miejsc do darmowego parkowania samochodów, mimo że wiele piętrowych parkingów świeci pustkami. Czy popierasz działania władz miasta polegające na stopniowym zwiększać liczby ulic wolnych od jeżdżących i parkujących samochodów?
    Czy poparłbyś działania polegające na usuwaniu samochodów parkujących nielegalnie na chodnikach przy pomocy lawet ?

    • 17 2

    • lobby kierofczykow jest zbyt silne. nie uda sie

      • 1 0

  • Dziadostwo! Jak długo samochody będą utrudniać życie w Gdańsku? (1)

    • 11 0

    • Ej - to nie zapadła dziura, z której przyszedłeś do Gdańska. Tu są samochody.

      • 1 0

  • Alez brod w tym Gdansku (1)

    Patrze na zdjecia i nie wierze. Chodnik uwalony plynami z aut a na ulicy piachu jak w pierwszym tygodniu wiosny. Czy w tym miescie nikt ulic nie sprzata? Prawdziwa perelka wybrzeza...

    • 11 1

    • Sprząta prywatna firma która przesłuchuje dmuchawa z fragmentu na który ma umowę na fragment miasta obok. Gdańsk...

      • 0 0

  • Miasto nikogo nie slucha tylko brnie w slepa uliczke

    • 2 0

  • I właśnie m.in. dlatego Polska wyglada jak wyglada (3)

    A za granicą jest ładnie. Mamy szansę to zmienić, ale przecież czcigodnych kierowcow nie wolno draznic

    • 9 1

    • Nie Polska tylko Gdansk (2)

      • 0 0

      • Reszta polskich miast wyglada podobnie (1)

        Często jest nawet jeszcze gorzej

        • 0 1

        • byłeś ? widziałeś ?

          • 0 0

  • Już mnie szlag od tego trafia

    Kolejne pieniądze wyrzucone w błoto, ledwo naprawione, i tak kosztem pieszego i już zastawione szrotami. Od przyszłego roku zaczynam optymalizować potatek, nie będę się do tego marnotrawstwa dorzucał

    • 3 0

  • Bezczelni kierowcy niszczą miasto i trują ludzi

    Większość przyjeżdża szrotami z okolicznych wioch.

    • 10 0

  • na chama gwóźdz papiak zadziała

    • 3 0

  • kierowca

    Polskie państwo powinno ustawowo wprowadzić zakaz parkowania na chodnikach

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane