• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zyska nowy deptak i chodniki wolne od aut

Krzysztof Koprowski
30 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ulica Grobla IV już od 31 marca będzie całorocznym deptakiem. Ulica Grobla IV już od 31 marca będzie całorocznym deptakiem.

Już od najbliższego piątku Gdańsk wzbogaci się o kolejny deptak w Śródmieściu. Pieszym oddana zostanie ul. Grobla IV zobacz na mapie Gdańska. W najbliższych dniach z chodników wybranych ulic Śródmieścia, Oliwy i Wrzeszcza znikną samochody, ponieważ parkowanie zostanie przeniesione na jednokierunkowe jezdnie.



Czy chodniki powinny być wolne od aut?

Zmiana organizacji ruchu na ul. Grobla IV nie będzie wprowadzona tymczasowo na okres wiosenno-letni, lecz na stałe.

Będzie to zarazem kontynuacja przeobrażeń, zapoczątkowanych na pobliskiej ul. Grobla I zobacz na mapie Gdańska, gdzie oprócz zamknięcia ulicy dla ruchu aut, wykonano cieszącą się popularnością Fontannę Czterech Kwartałów oraz kompleksowego remontu Skweru Świętopęłkakilku pobliskich ulic.

Rada Dzielnicy chciała zmian dla pieszych

Kilka miesięcy temu zakończono również przebudowę ul. Stągiewnej zobacz na mapie Gdańska, która ze szpetnej ulicy z dziesiątkami aut przeobraziła się w reprezentacyjne przedłużenie ul. Długiej i Długiego Targu.

- Zmiany, które wdrażamy na ul. Grobla IV, inspirowane są głosami mieszkańców i Rady Dzielnicy Śródmieście - mówi Karina Rembiewska, menadżer Śródmieścia. - W czasie niedawnego remontu ulicy mieszkańcy zauważyli wyraźne korzyści płynące z zamknięcia tej ulicy. Wskazywali przede wszystkim na uzyskanie w tym rejonie kameralnej przestrzeni miejskiej.
Ulica Świętojańska z nowym chodnikiem wokół Skweru Świętopełka. Ulica Świętojańska z nowym chodnikiem wokół Skweru Świętopełka.
Nową organizacja ruchu nie tylko poprawi komfort pieszych, ale też zwiększy bezpieczeństwo uczniów bezpośrednio przyległej do ulicy szkoły podstawowej nr 50 zobacz na mapie Gdańska, przed którą ustawiono nowe stojaki rowerowe (ruch rowerowy na ulicy zostanie dopuszczony).

- Zmiany na ul. Grobla IV są także efektem przemyśleń zespołu pracującego w ramach europejskiego projektu Solez, dotyczącego ograniczania emisji spalin i minimalizacji ruchu w centrach miast. Pomysł zamiany ulicy w deptak poparł pełnomocnik prezydenta miasta ds. komunikacji rowerowej, odpowiedzialny za wspieranie mobilności bez samochodu - dodaje Rembiewska.
Fontanna Czterech Kwartałów na ul. Grobla I, która zapoczątkowała zmiany w tej części Głównego Miasta. Fontanna Czterech Kwartałów na ul. Grobla I, która zapoczątkowała zmiany w tej części Głównego Miasta.
Chodniki bez aut na ulicach Głównego Miasta

Na ul. Grobla IV nie kończą się jednak działania urzędników w Śródmieściu. Od piątku zostanie wprowadzony ruch jednokierunkowy na ulicach: Straganiarskiej zobacz na mapie Gdańska, Świętojańskiej zobacz na mapie Gdańska, Tokarskiej zobacz na mapie Gdańska, Tandety zobacz na mapie Gdańska, Minogi zobacz na mapie Gdańska oraz Warzywniczej zobacz na mapie Gdańska.

- Jednokierunkowe ulice, rekomendowane przez radę dzielnicy, pozwolą na eliminację samochodów na chodnikach na rzecz parkowania w pasach jezdni. Ma to usprawnić ruch pieszych, uporządkować przestrzeń i poprawić jej funkcjonowanie - przekonuje menadżer Śródmieścia.
Ruch jednokierunkowy będzie wprowadzany także na ulicach Oliwy i Wrzeszcza.

Od soboty 1 kwietnia reorganizacją ruchu objęte zostaną ulice: Kręckiego zobacz na mapie Gdańska, Miraua zobacz na mapie Gdańska, Wąsowicza zobacz na mapie Gdańska, Drzymały zobacz na mapie GdańskaZacisze zobacz na mapie Gdańska, zaś na ul. Obrońców Westerplatte zobacz na mapie Gdańska parkowanie samochodów zostanie przeniesione na prawą stronę jezdni.

Zmiany w Oliwie podyktowane są wprowadzeniem oznakowania Strefy Płatnego Parkowania, w ramach których kierowcy domagali się wyznaczenia miejsc do parkowania, czego nie można było uczynić na zniszczonych zieleńcach oraz zbyt wąskich chodnikach.

Na ul. Batorego piesi wreszcie odzyskają chodniki. Na ul. Batorego piesi wreszcie odzyskają chodniki.
W pierwszych tygodniach kwietnia planowana jest również reorganizacja ruchu na ul. Batorego zobacz na mapie Gdańska na odcinku Sosnowa - Podleśna. Ulica stanie się jednokierunkowa, a pozostała część jezdni zostanie przeznaczona pod parkowanie, uwalniając tym samym chodniki dla pieszych. Zmiany poprawią też bezpieczeństwo w dotarciu uczniom do Zespołu Szkół Specjalnych zobacz na mapie Gdańska oraz pobliskiej "Topolówki" zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?

Wcześniej, bo już 3 kwietnia, w dzielnicach Śródmieście, Aniołki, Wrzeszcz, Oliwa oraz Przymorze wprowadzone zostaną Strefy Ograniczonego Postoju. To oznacza, że kierowcy bez identyfikatorów będą mogli zaparkować auto wyłącznie na wyznaczonych miejscach Strefy Płatnego Parkowania.

Czytaj też: Koniec chaosu na chodnikach dzięki płatnemu parkowaniu?

Opinie (265) 7 zablokowanych

  • No cóż

    o tej porze mogą pisać tylko ludzie bez samochodów, tacy co mają dużo wolnego czasu sa zdrowi wszędzie dojdą piechotą lub dojadą rowerem i nie mają żadnych ( jeszcze albo już ) obowiązków. Ciekawe o ile zmniejszy się ilość miejsc parkingowych dla normalnych ludzi. Już zawyli miłośnicy pseudoeco...

    • 7 5

  • Rowery precz! (3)

    Może być, pod warunkiem, że z chodników znikną jeszcze rowery!!! Mam już dość tej niebezpiecznej patologii, człowiek musi się na wszystkie strony - idąc chodnikiem - rozglądać, żeby nie wpaść pod pędzący rower!

    • 15 10

    • nie histeryzuj

      • 3 3

    • Jak piesi zejda z tras rowerowych

      • 5 1

    • To jest właśnie konsekwencja układania wszędzie kostki brukowej. Po bruku się jeździ neiwygodnie, a po płytach chodnikowych i asfalcie wygodnie.

      • 2 4

  • Miasto powinno wypowiedziec wojnę samochodziarzom

    za nic nie płacą, smrodzą, łąmią przepisy i jeszcze szpecą.

    • 8 5

  • Cały Gdansk zrobić - strefą płatnego parkowania

    Dla płacących podatki z Gdańsku na pierwszy samochod w rodzinie opłata symboliczna 1PLN/rok i parkowanie na całym obszarze Gdanska na drugie auto 300PLN/rok.

    Pozostali niech płącą 10PLN/godz.

    • 11 2

  • Ciekawe jakim cudem może być na Straganiarskiej jednokierunkowa skoro tam można wjechać (1)

    tylko z jednej strony to jest od Grobli III a z drugiej strony przez bramę wyjazd jest zamknięty od chyba dwóch lat. Rozumiem że wjeżdżamy i tam zostajemy na amen...już widzę pierwsze dni ile będzie na drodze awantur o to że nikt na znaki nie patrzy. A Świętojańska jednokierunkowa to chyba naprawdę kogoś pogrzało. To chyba było konsultowane z tymi co naprawdę aut nie mają. Być może z szeryfem śródmieścia który zgłasza po kilkaset aut tygodniowo do straży miejskiej.

    • 9 3

    • Ogarnij się

      Na Straganiarskiej to Ty chyba byłeś dwa lata temu. Właśnie kończą remont nawierzchni i nie ma problemu by tam wjechać

      • 5 1

  • w ankiecie powinna być jeszcze trzecia opcja

    tzn. powinny być wolne od aut ale z możliwością zatrzymania się na chwilę na drodze: zaopatrzenie, taxi i inne do 5min.

    • 4 3

  • Jako mieszkańcy Batorego jesteśmy całym sercem za. W końcu ktoś posłuchał pieszych, a nie tylko kierowców. Zwróćmy miasto pieszym.

    • 13 3

  • xls

    Bardzo dobry pomysł z zakazem parkowania na starówce. Powinno powstać więcej parkingów podziemnych lub wielopoziomowych na obrzeżach tego obszaru.

    • 3 1

  • Ul.Straganiarska.....

    Czy ul.Straganiarska w okolicach hali jest deptakiem?MS

    • 0 0

  • (2)

    To dopiero kroczek w dobrą stronę. Trzeba iść zdecydowanie dalej. Główne Miasto powinno być objęte całkowitym zakazem wjazdu dla samochodów osobowych, z wyłączeniem dostawczych. Natomiast deptaki powinny być co najmniej na 90% ulic .

    • 9 7

    • I najlepiej wysiedlić mieszkańców. Bo pewnie tez przeszkadzają.

      • 3 1

    • A mieszkańcy będą parkować 10 km dalej, bo tak sobie życzą buraki mieszkające kompletnie gdzie indziej, które nie powinny mieć prawa głosu w ogóle w tej sprawie. Najpierw parkingi podziemne wokół starego miasta, porę możemy rozmawiać co dalej.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane