Fakty i opinie

Plan miejscowy dla terenów po Naucie gotowy

Zagospodarowanie terenu ma iść w parze z budową nowej drogi pod roboczą nazwą Nowa Węglowa.
Zagospodarowanie terenu ma iść w parze z budową nowej drogi pod roboczą nazwą Nowa Węglowa. projekt: Studio Kwadrat

W tym tygodniu radni Gdyni przyjmą plan zagospodarowania dla rejonu ulic Waszyngtona i Węglowej zobacz na mapie Gdyni określający m.in. przebieg planowanych dróg. To także zielone światło dla inwestycji na byłych terenach Stoczni Nauta, jednak niewykluczone, że równocześnie początek konfliktu z działającym tam przedsiębiorstwem.



Czy plan miejscowy będzie punktem zwrotnym w kwestii zagospodarowania tego terenu?

tak, zwłaszcza, że zostały rozwiązane kwestie drogowe 43%
możliwe, bo jak widać, także po "sąsiedzku", na terenach Dalmoru zaczęło się coś dziać 30%
nie, zabraknie pieniędzy, przeszkodzą nieuregulowane kwestie własnościowe 27%
zakończona Łącznie głosów: 321
Pierwsze informacje o tym, że Agencja Rozwoju Przemysłu, będąca faktycznym właścicielem Nauty, znalazła poprzez fundusz inwestycyjny MS TFI partnera gotowego zagospodarować tereny poprodukcyjne, pojawiły się w lutym w tego roku. Do zagospodarowania jest obszar o łącznej powierzchni ok. 174 tys. m kw.

Według założeń część mieszkaniowa powstanie na 28 tys. m kw., część handlowa - 45 tys. m kw., usługowo-biurowa - 23 tys. m kw., hotelowa - 8 tys. m kw., magazynowa - 35 tys. m kw. Na parkingi przeznaczono 35 tys. m kw. Według informacji z początku roku inwestor miałby dysponować kapitałem 130 mln euro do wykorzystania na zagospodarowanie terenu.

Na dwa dni przed uchwaleniem planu zagospodarowania przedstawiciele Nauty zapewniają, że zainteresowanych jest sześć podmiotów, ale ich nazw wciąż nie chcą ujawniać.

- To mogłoby zaszkodzić negocjacjom. Wszyscy potencjalni inwestorzy czekają na uchwalenie planu miejscowego, który jest punktem wyjścia do dalszych rozmów. Nie przewidujemy procedury przydzielenia wyłączności na negocjacje jednej ze spółek - wyjaśnia Andrzej Szwarc, prezes Stoczni Nauta.

Przypomnijmy, że firma za 60 mln zł wykupiła w celu kontynuowania produkcji 14 ha zwolnionych przez Stocznię Gdynia. By sfinalizować transakcję, potrzebne były obligacje wyemitowane przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Czas ich wykupu jest uwarunkowany sprzedażą nadmorskich gruntów, a te - uchwaleniem planu zagospodarowania terenu.

Na najbliższej sesji Rady Miasta dokument wreszcie zostanie przyjęty. Ma określać konkretne warunki zabudowy oraz zabezpieczyć teren pod projektowaną drogę nazwaną roboczo Nową Węglową. Trasa połączy dwiema jezdniami - każda po dwa pasy - ul. Jerzego Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni z ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni. W tej sprawie ma być podpisany specjalny dokument.

- Dla nas najważniejsze były ustalenia, które pozwalały na tym terenie prowadzić inwestycję drogową, mające przyspieszyć rozwój północnej części gdyńskiego śródmieścia, ale także wypchnąć z centrum ruch tranzytowy, zmierzający do i z portu oraz stoczni. Udało się dojść do porozumienia. W kwestii zabudowy czekamy na ruch właściciela terenu - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Szacunkowy koszt drogi może wynieść nawet 100 mln zł. Inwestycja zakłada przebudowę torowiska kolejowego na terenie Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Przy ul. Nowej Węglowej i prowadzących do niej dojazdów zostaną wybudowane ścieżki rowerowe. Zaplanowano m.in. rozbudowę - przedłużenie - ul. Waszyngtona z dowiązaniem do istniejącego układu drogowego. Powstanie też ul. Nowa Władysława IV z połączeniem do ul. Nowej Węglowej.

Budowa ul. Nowej Węglowej ma ruszyć w latach 2015-2020. Zakres inwestycji uzależniony jest od dofinansowania przedsięwzięcia z Unii Europejskiej. Miasto liczy na co najmniej 50 proc. wkładu z budżetu UE. Mówi się jednak nawet o 70 i 80 proc. Część pozostałych kosztów mogłaby zostać rozdzielona pomiędzy Polski Holding Nieruchomości, dysponujący gruntami po Dalmorze, MS TFI i miasto. Umowy o partycypacji w infrastrukturze drogowej zostały podpisane. Otwartą kwestią pozostaje ich zakres.

- To minimalne dofinansowanie, jakie powinniśmy otrzymać na to, by zrealizować drogę. Oczywiście będziemy zabiegać o wyższe kwoty, jednak póki co, ciężko powiedzieć, jak to się zakończy - tłumaczy Stępa.

Swoje interesy wciąż próbuje zabezpieczyć firma Sword - producent pił taśmowych zatrudniająca 80 osób, znajdująca się przy ul. Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni. Właściciele rozważają skierowanie sprawy do sadu, ponieważ w planie miejscowym budynek z siedzibą i halą produkcyjną ma zostać zrównany z ziemią. Firma w zamian ma otrzymać odszkodowanie i przenieść się w inne miejsce.

Sytuacji nie zmieniły negocjacje z miastem ani właścicielem terenu. Według pracowników firmy obydwie strony nie były zainteresowane ich pozytywnym zakończeniem. W ramach zastraszania miało nawet dochodzić do czasowych wyłączeń energii elektrycznej.

Czytaj też: Dwa wysokościowce zmienią krajobraz Gdyni

- Jeśli plan zostanie przyjęty w takiej formie, to jest to początek otwartego konfliktu, ponieważ dokument naszym zdaniem będzie niezgodny z prawem. To także stwarza problem dla potencjalnego inwestora, który nie będzie prawdopodobnie skłonny wyłożyć swoich pieniędzy, gdy nie będzie uregulowanych w pełni spraw własnościowych - tłumaczy Roman Wójcik, właściciel firm Sword.

Dodaje, że ze strony firmy była gotowość pójścia na kompromis w postaci przeniesienia produkcji w inne miejsce przy pozostawieniu w centrum części biurowej. Do porozumienia nie doszło, a sprawa wciąż jest w zawieszeniu.

Miasto tłumaczy, że odszkodowanie oraz nowa działka wyceniona na warunkach rynkowych to wszystko, co można zaoferować przedsiębiorstwu. Zmiana przebiegu drogi nie wchodzi "w grę", a problemem są m.in. są warunki techniczne. W ostateczności niewykluczone jest wszczęcie procedury wywłaszczenia.

Zobacz, jak w lutym wyglądał teren, gdzie obecnie trwa budowa hotelu Marriot Courtyyard.

Opinie (185) 1 zablokowana

  • kolejne betony w centrum. (8)

    wybory, szybciej! bo nic nie zostanie jak w Sopotu

    • 73 81

    • (1)

      A kiedy wybudują tunel łączący Hutniczą z Chylonską.....chyba za 100lat jak samochody będą już latały...grunt że w CENTRUM się buduje inni się nie liczą

      • 41 14

      • Niestety plebs z Chylońskich bloków jest w gryzoniu zakochany nie przeszkadza im stanie w korkach :)

        • 2 5

    • Gdynia (1)

      Chcieliście Szczurka, to macie...

      • 23 24

      • Mamy i mam nadzieję, że to się nie zmieni

        • 21 11

    • kolejna maruda co chciałaby chat ze strzechami jak przed 1920

      • 28 13

    • (2)

      no tak szkoda terenów zielonych po stoczni buahahahha

      • 24 3

      • Antyszczur (1)

        Muszą szybko sprzedawać, bo niebawem wylecą od koryta.

        • 7 17

        • Nie wiem co będą sprzedawać, bo gmina nie jest właścicielem ;)

          • 4 1

  • Coraz więcej... (1)

    centrów handlowych... po co ? dla kogo ?

    • 85 33

    • Dla czytelników Wyborczej jako właściciele.

      • 8 4

  • Centrum jest betonowe (7)

    Plus Sea Towers. Miasto musi się rozwijać, nie widzę przeciwwskazań dla takiej zabudowy i cieszę się, że coś w końcu z Węglową zrobią.

    • 78 39

    • a ja wolę, jak zalewają betonem witamino (3)

      • 9 4

      • Ty od "witAmina" (1)

        Od kiedy to w tamtym rejonie jest piękna zieleń a mieszkańcy centrum spacerują w okolicach Węglowej???

        Witomino jest betonową sypialnią (plus domy w okolicach Leśniczówki i rejonu Getta W. i Słonecznej) i nic tego nie zmieni. Za to jakie piękne otoczenie lasów dookoła! :)

        • 13 4

        • a z czego majo budować' kurna

          chata z gliny?

          • 2 1

      • tylko beton

        ceglste pedryle z gdańska mogą sobie walić do

        • 0 1

    • Dokładnie

      Nowoczesne centra na całym świecie tak wyglądają.

      • 18 5

    • Obecnie też jest tam beton, tylko gorszy.
      Jak czytam te wypowiedzi na forum to śmiać mi się chcę jacy bezmózgowcy narzekają :D

      • 17 2

    • Przepięknie

      Przepiękny projekt , tak trzymać , czas na nowe , stare do lamusa

      • 1 1

  • Ładny projekt.... (3)

    lubię budynki gdzie przeważa szkło a nawet są całe oszklone.

    • 51 42

    • Powinni inwestować w produkcję a nie w konsuming

      To może by ta Polska coś zaczęła zarabiać a tak to tylko zarobią ci co na stołkach siedzą. jak przytulą po mieszkanku.

      • 22 6

    • mam nadzieje, że to był sarkazm... (1)

      tandeta, beton, kg, styropian... klocki, płoty, szlabany, po co to na co to, miasta szkoda

      • 6 12

      • podaj cegłę

        wolałbyś cegły, ty zboku jeden...? i co do tego mają kg ćwoku ?

        • 0 3

  • Gdynia jako młode, pręzne miasto (5)

    na przekór malkontentom nieustannie się rozwija,rozbudowuje i pięknieje. Tu żyje się super i dobrze,że miasto pięknieje. A jak komuś za dużo betonu to niech się z miasta przeniesie na tereny wiejskie.

    • 83 63

    • brzydzieje i się zamyka na ludzi. (1)

      • 21 21

      • Wręcz przeciwnie

        • 13 8

    • zly kaszub (1)

      Mimi ty juz w pracy w um gdynia piszesz te piekne peany.....

      • 11 7

      • kaszub zly

        Pracuje na nocnym dyzurze a um otwarty za dnia,wiec pudlo. A peany to za duzo powiedziane raczej wyraz zadowolenia. Boli no nie?

        • 5 3

    • typowy bełkot z

      wydziały ogłupiania szczurzych móżdzków um gdynia.

      • 1 5

  • Kolejna wirtualna inwestycja przed wyborami

    To kolejna po węźle karwiny inwestycja za100 baniek i na lata 2015 - 2020. Wycena z kapelusza a termin realizacji bliżej nieokreślony. Panowie robia wszystko by przed wyborami zdążyć pokazać jak najwięcej planów.

    • 44 25

  • (12)

    Chcemy normalnych zakładów pracy a nie kolejnych hoteli czy innych molochów

    • 82 25

    • A co to takiego normalny zakład? (6)

      Fabryka? W centrum miasta? Może z dymiacym kominem?

      • 27 14

      • (4)

        a może te stocznie które były i zapewniały ludziom byt trzeba było nie likwidować,,,,,głąbie jeden

        • 15 12

        • Głąb to ty jesteś (2)

          Przecież te zakłady są na terenie dawnej Stoczni Gdynia! Wolisz piaskowanie i malowanie w centrum miasta? Wiesz o czym w ogóle piszesz?

          • 20 8

          • Następny krok to zamknięcie portu i stoczni? Przecież nie można smrodzic i pylic w dzielnicach apartamentowców.

            • 8 6

          • WIESZ CO WOLE????

            raczej chce niż wole,,głąbie jeden,,,PRACOWAĆ

            • 7 3

        • Stocznie muszą na siebie zarabiać

          Dość dotowania nieudaczników i obiboków z pieniędzy podatników!!!

          • 6 3

      • Nie pal głupa.Dobrze wiesz o co chodzi albo nie Lemingnoza?

        • 2 3

    • zaklady pracy- fabryki- na obrzeza (1)

      w centrum- wiezowce i drapacze chmur

      • 7 9

      • "a jezioro przesuniemy tutaj"

        kolejny, który port i stocznię widziałby w szczerym polu bez dostępu do morza. Może niech stocznie powstaną nad jeziorami raduńskimi?

        • 7 7

    • Wypowiadaj się we własnym imieniu.
      "Chcemy normalnych zakładów pracy " masz pomysł na produkcję przynosząca zyski, weź kredyt i wybuduj firmę.

      • 10 5

    • W Gdańsku i Gdyni funkcjonują inkubatory przedsiębiorczości, załóż normalny zakład przynoszący dochody albo zjeżdżaj do Korei Północnej.

      • 7 4

    • precyzja

      Sprecyzuj określenie "normalny zakład pracy".

      • 4 1

  • Centrum jest po to żeby budować (3)

    • 55 20

    • (1)

      ale co?
      markety i muzea?
      uzupełnione przeszklonymi i PUSTYMI biurowcami?

      • 8 17

      • A co chcesz? Fabryki w centrum?

        Szkoda tylko że ten projekt taki nudny, budynki (kształt, wysokość) nijakie takie same, brak jaj, fantazji, rozmachu.
        Podobnie Łużycka Office Park mdłe, magazynopodobne i niskie.

        • 5 3

    • Od kiedy tereny portowe to "Centrum"?

      • 2 1

  • Co ISOCARP myśli o N. Węglowej (2)

    Dzisiaj zaczyna się ISOCARP (kongres urbanistow) w Gdyni. Dziennikarze zapytajcie urbanistow ktorzy przyjechali z całego świata co myślą na ten temat. Nowa Węglowa to jakieś nieporozumienie - tak nie projektuje się miast obecnie. To jakieś zacofane rozwiązania z lat 70-tych.

    • 36 10

    • dokładnie tak

      kolejna autostrada przez centrum miasta, ludzie zepchnięci a cesarstwo samochodowe większe i większe, pożera przestrzeń.

      • 10 4

    • doradcą pewnie jest gdańska kopalnia dinozaurów BPBK

      • 13 0

  • (3)

    żegnaj kochana Gdynio
    nie pozostanie ślad po porcie i morzu
    a gospodarka zostanie definitywnie zamieniona na system marketowo/muzealny
    czytaj niewolniczy
    nabrzeża zostaną zalane betonem
    a rejony od Stoczni po Cisową zarosną dżunglą
    o "leśnych" osiedlach nie wspominając
    i wtedy się obudzicie
    dzielni wyborcy

    • 61 31

    • port ma się dobrze, a na gruzach Stoczni Gdynia działa kilka prężnych firm (1)

      port ma się dobrze, a na gruzach Stoczni Gdynia działa kilka prężnych firm - polecam przejechać się na tereny "postoczniowe" by zobaczyć co potrafią zbudować Crist, Nauta, o Hydromedze już nie mówiąc, bo to europejska ekstraklasa!

      • 3 3

      • port, żeby móc konkurować potrzebował tych terenów jak powietrza, ale szybka chciwość wygrała z uczciwością

        • 3 1

    • pecker

      stanął ci ? a czym mają być zalane nadbrzeża, kuźwa... złotym piaskiem ?

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.