• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plan zabudowy centrum Gdyni od nowa. Ale taki sam

Michał Sielski
16 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Radni Gdyni przeciw poszerzeniu granic portu

Wojewódzki Sąd Administracyjny zgodził się z zarzutami dotyczącymi nowego planu zagospodarowania przestrzennego, który pozwalał na zabudowę prestiżowej działki należącej do Nauty. Dokument będzie więc trzeba przygotować od nowa, ale urzędnicy zapowiadają, że będzie identyczny - zmieni się tylko komentarz do niego.



Czy Gdynia potrzebuje zabudowy Śródmieścia?

14 października zapadł wyrok dotyczący zaskarżenia planu zagospodarowania przestrzennego dla części Śródmieścia Gdyni. Wojewódzki Sąd Administracyjny nie miał wątpliwości, że trzeba go unieważnić. Jego tworzenie zacznie się więc od nowa. A to oznacza kolejny poślizg w rozpoczęciu inwestycji w centrum Gdyni. Samo uchwalenie planu to co najmniej kilka miesięcy, potem będzie jeszcze publiczne wyłożenie i każdy będzie mógł złożyć swoje uwagi. Odbędzie się dyskusja publiczna, a na koniec dokument przyjmie Rada Miasta. Może to potrwać nawet rok.

Tymczasem już w przyszłym roku miały zacząć się inwestycje, dotyczące obszaru o powierzchni ok. 8,5 ha.

Czytaj więcej na: Plan dla terenów po Naucie już gotowy.

Miasto już w przyszłym roku chciało rozpocząć inwestycje w drogi, które miałyby rozwiązać kłopot dojazdu do przyszłych inwestycji. Sęk w tym, że teren pod projektowaną drogę nazwaną roboczo Nową Węglową był bardzo rozległy. Szeroka trasa połączy dwiema jezdniami - każda po dwa pasy ruchu - ul. Jerzego Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni z ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni. Miejska autostrada, od których w większości miast się odchodzi, odetnie od śródmieścia kilka obiektów. Zmiany sprawią też, że zatrudniająca 80 osób firma Sword zostanie zrównana z ziemią.
Według koncepcji Jacka Droszcza tereny po Naucie mają być komplementarne z już istniejącą nadmorską zabudową. Według koncepcji Jacka Droszcza tereny po Naucie mają być komplementarne z już istniejącą nadmorską zabudową.

Protesty firm i wojewody

To właśnie przedstawiciele firmy Sword, a także hotelu Hotton, który straci część miejsc parkingowych, zaskarżyli uchwałę Rady Miasta Gdyni. Skargę złożył też wojewoda pomorski, do której przychylił się sąd. Skargi Sword i Hottona zostały zawieszone, więc niewykluczone, że powrócą, jeśli miasto wniesie skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Władze Gdyni chcą bowiem postawić na swoim, choć niekoniecznie przed sądem. Wolą opracować PZP jeszcze raz, twierdząc, że działają dla dobra miasta.

- Budowa nowych arterii ma przyspieszyć rozwój północnej części gdyńskiego śródmieścia, ale także wypchnąć z centrum ruch tranzytowy, zmierzający do i z portu oraz stoczni - podkreśla wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.
Czytaj też: Dwa wysokościowce zmienią krajobraz Gdyni

Nadmorskie centrum Gdyni ma się przesunąć w stronę portu i stoczni. Nadmorskie centrum Gdyni ma się przesunąć w stronę portu i stoczni.
Sama budowa drogi to koszt ok. 100 mln zł. Inwestycja zakłada przebudowę torowiska kolejowego na terenie Portu Gdynia. Przy ul. Nowej Węglowej i prowadzących do niej dojazdów zostaną wybudowane drogi rowerowe. Zaplanowano m.in. rozbudowę - przedłużenie - ul. Waszyngtona z dowiązaniem do istniejącego układu drogowego. Powstanie też ul. Nowa Władysława IV z połączeniem do ul. Nowej Węglowej. Budowa miała ruszyć już w przyszłym roku, ale nie ma na to szans, choć przedstawiciele Gdyni przekonują, że - mimo wyroku - plan się nie zmieni. Przynajmniej w jego zasadniczej części.

Będą zmiany, ale tylko teoretyczne

- Raczej nie wprowadzimy zmian w planie, ale uściślimy jego część opisową. Będzie więc to samo przeznaczenie nieruchomości, ale z dokładniejszym uwzględnieniem procedur i pełnym wyjaśnieniem ich zakresu - mówi Marek Karzyński, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni.
Przypomnijmy, że Nauta za 60 mln zł wykupiła w celu kontynuowania produkcji 14 ha zwolnionych przez Stocznię Gdynia. By sfinalizować transakcję, potrzebne były obligacje wyemitowane przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Czas ich wykupu mija do końca roku, a do tego czasu na pewno żaden inwestor nie kupi "kota w worku", czyli terenów bez aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego, który po uchwaleniu praktycznie na pewno znowu zostanie oprotestowany.

Miejsca

Opinie (117) 1 zablokowana

  • I jeszcze plan poszerzenia do 4 pasów Władysława IV na wysokości Starowiejskiej

    Gdynia miastem autostrad.

    • 10 0

  • Stocznie,,,, (4)

    temat rzeka,ale gdzie Nauta...Mar Woj...Gdyńska...miasto portowe haha....gdzie nasza flota i Dalmor ???

    • 49 12

    • staruszku zajrzyj tu kiedyś (2)

      A przekonasz się jak tu dużo się dzieje i jak wiele firm i ludzi tu pracuje.

      • 9 6

      • a wiesz ilu pracowało? znacznie więcej (1)

        • 9 3

        • moge poprosic zestawienie danych?

          Ile pracowalo np.
          - w 1930
          - 1980
          - dzis

          Mowienie "kiedys pracowalo wiecej" mija sie z celem. Mowimy tu o faktach, nie o opiniach. Fakty maja swoje rzetelne zrodla, ktore mozna tu podac i zakonczyc temat.

          • 6 2

    • Warunki się zmieniają. W manufakturach też kiedyś pracowało wielu ludzi. Gospodarka to nie muzeum, żeby wszystko za wszelką cenę konserwować.

      • 7 1

  • Będą piękne drapacze chmur, owiane smrodem łupin z gdyńskiego portu!

    A, Wojtek tyle naobiecywał, jak to wymusi, jakie to działania podejmie, a jak śmierdziało tak śmierdzi!

    • 18 4

  • Tak wygląda w rzeczywistości Gdynia "przyjazna" inwestorom

    "Miejska autostrada, od których w większości miast się odchodzi, odetnie od śródmieścia kilka obiektów. Zmiany sprawią też, że zatrudniająca 80 osób firma Sword zostanie zrównana z ziemią"

    A później zdziwienie, że firmy omijają Gdynię

    • 15 4

  • Stępa

    Chory umysl. Czas odejsc.

    • 16 2

  • "zatrudniająca 80 osób firma Sword"

    chyba w Gdańsku, bo w Gdyni do pracy przychodzi 3 osoby i od czasu do czasu pojawia się prezes.

    Och manipulanci ? I jak to może byc dobrze jak wstawia się po koleżeńsku taka firmę, która od razu jest po to, aby przeszkadzać w rozwoju Gdyni.

    • 10 5

  • Cóż, jeszcze miesiąc mam nadzieje Gdynianie jakoś wytrzymają z wojewoda :(

    nie ważne jak "człowiek" rozpoczyna ważne jak kończy :(( >mam nadzieje wszyscy będziemy to pamiętali !

    • 4 5

  • Za płotem jest port i nic nie powstanie (2)

    Port kupił 2 ha od Nauty, wybuduje magazyn zbożowy. Będzie pył i hałas. Obok są hałdy węgla. Władze Gdyni niech się zdecydują czy chcą mieć atrakcyjne miasto czy port w śródmieściu. Widać, że popierają Port. Cztery pasy ulicy to chory pomysł. Pan Stępa jest starej daty i niedouczony. Robi książkowy błąd. Obok już jest Polska czteropasmowa i Jana z Kolna trzypasmowa

    • 50 10

    • Inwestycje Portu oraz Nowa Węglowa odstraszy inwestorów

      To jest prawda z tym magazynem zbożowym, oto artykuły

      http://biznes.trojmiasto.pl/Gdynski-port-kupil-dzialke-od-Stoczni-Nauta-n93669.html

      http://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/1,35636,18622963,port-gdynia-sie-rozrasta-program-inwestycyjny-za-ponad-miliard.html#TRrelSST

      Ten Gościu powyżej - "Tez", powinien być bardziej kulturalny i oczytany.

      • 7 0

    • Z Gdyni a bzdury pleciesz! Czytaty to ty raczej nie jesteś. Zrozum najpierw a potem komentuj.

      • 2 5

  • "Budowa nowych arterii ma przyspieszyć rozwój północnej części gdyńskiego śródmieścia, ale także wypchnąć z centrum ruch tranzytowy, zmierzający do i z portu oraz stoczni"

    Niech ktos mi wytlumaczy jak budowa 4pasmowej arterii wypycha tranzyt? Bo jakos nie moge tego zrozumiec??

    • 15 2

  • Nie ma co się podniecać . Zanim coś w Gdyni zbudują to potrwa lata świetlne ( patrz Polanka Redłowska). Przed każdymi wyborami wraca ten temat , podobnie jak w Gdańsku (zabudowa Wyspy Spichrzów) .Proponuję trochę luzu .Robić swoje i tylko tyle i aż tyle !

    • 17 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane