• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Płatne parkowanie w Gdyni. Pytania o abonamenty i oznaczenia miejsc

Patryk Szczerba
12 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parking przy biurowcach i SKM bez opłat
Wprowadzenie opłat i rozszerzenie strefy spowodowało, że opustoszał parking przy ul.  ul. Kieleckiej w pobliżu szkoły WSAiB oraz stacji SKM Wzgórze  , gdzie wielu kierowców zostawiało auta i kontynuowało dalej podróż komunikacją miejską. Wprowadzenie opłat i rozszerzenie strefy spowodowało, że opustoszał parking przy ul.  ul. Kieleckiej w pobliżu szkoły WSAiB oraz stacji SKM Wzgórze  , gdzie wielu kierowców zostawiało auta i kontynuowało dalej podróż komunikacją miejską.

Nowe strefy płatnego parkowania działają w Gdyni od dwóch tygodni, ale nadal nie wszystkie elementy są gotowe. W części miejsc brakuje poziomych oznaczeń, choć opłaty i tak są pobierane. Sporo kontrowersji budzą też kryteria dotyczące wydawania abonamentów mieszkańcom stref, do których potrzebny jest meldunek i tytuł własności, współwłasności, leasingu, najmu lub dzierżawy auta.




Będą kolejne zmiany w płatnym parkowaniu w Gdyni?

Przypomnijmy

  1. Od 1 lipca za parkowanie trzeba płacić na miejskim terenie na Działkach Leśnych, części Grabówka, Wzgórzu św. Maksymiliana oraz w Orłowie.
  2. Dodatkowo podwyższono ceny za parkowanie w Śródmieściu.
  3. Co więcej, trzeba także płacić na dziewięciu parkingach poza strefą.
  4. W odpowiedzi na działania miasta opłaty za parkowanie wprowadziła też Galeria Klif.
  5. Wiele miejsc, szczególnie poza Śródmieściem, pozostaje od początku lipca pustych.

Strefa płatnego parkowania w Gdyni: ceny, dzielnice i abonamenty



  • Strefy płatnego parkowania obowiązujące od 1 lipca.
  • Strefy płatnego parkowania obowiązujące od 1 lipca.
  • Strefy płatnego parkowania obowiązujące od 1 lipca.
  • Strefy płatnego parkowania obowiązujące od 1 lipca.
  • Dziewięć parkingów, na których trzeba płacić poza strefą parkowania.

Nowe ceny abonamentów parkingowych w Gdyni



Mimo że od wprowadzenia nowych stawek minęły już prawie dwa tygodnie, nadal nie milkną kontrowersje wokół wprowadzonych zmian. Czytelnicy sygnalizują m.in. dyskryminujące wielu kierowców kryteria zakupu abonamentów dla mieszkańców - typ "M".

Jego cena wynosi w Śródmiejskiej Strefie Parkowania od 25 do 30 zł, w zależności od czasu wykupienia abonamentu miesięcznego. W pozostałych strefach jest to 15 albo 20 zł. Osoby niebędące mieszkańcami za miesięczny abonament parkingowy w Śródmieściu płacą 800 zł. W innych strefach, w zależności od czasu parkowania, abonament dla przyjezdnych wynosi od 500 do 550 zł.

Na podstawie abonamentu mieszkańcy strefy są uprawnieni do zaparkowania pojazdu na dowolnym miejscu postojowym, zlokalizowanym w promieniu do 300 metrów od miejsca zamieszkania. Jest dostępny tylko dla osób zameldowanych na terenie danej strefy płatnego parkowania w Gdyni na pobyt stały lub tymczasowy.

Konieczny meldunek i zaświadczenie o rozliczeniu PIT



Wśród dokumentów potrzebnych do otrzymania abonamentu na preferencyjnych warunkach jest formularz ZAP-3 (zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej będącej podatnikiem) lub zaświadczenie o rozliczaniu PIT-u w Gdyni, lub pierwsza strona zeszłorocznego PIT-u bądź dokument UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru, które jest dokumentem poprawnie przesłanego PIT-u).

I tu pojawia się pierwszy problem.

- Wytyczną, której nie spełniam, jest fakt, że rozliczam PIT w Sopocie. W takim razie co jest ważniejsze, miejsce zamieszkania, gdzie miasto wprowadza strefę płatnego parkowania, czy fakt odprowadzania podatku? W tej chwili zaparkowanie samochodu potrzebnego do codziennego przemieszczania się zostało znacznie utrudnione. Poza tym przepisy dzielą mieszkańców na tych lepszych - płacących podatki i tych złych - podatków niepłacących w Gdyni. A przecież miasto nie daje miejsc za darmo mieszkańcom, co w jakiś sposób usprawiedliwiałoby zapis o podatku z tytułu finansowania stref. Za abonament trzeba płacić - i tu pytanie inne się nasuwa - czy segregacja i dyskryminowanie mieszkańców ze względu na podatek nie jest utrudnianiem dostępu do usługi? - pyta pan Marek.
  • Nie wszędzie zostały wymalowane białe linie wyznaczające miejsca parkingowe.
  • Nie wszędzie zostały wymalowane białe linie wyznaczające miejsca parkingowe.

Auto użyczone? Trzeba płacić wyższą stawkę za abonament



Kolejną kontrowersyjną kwestią są dokumenty związane z tytułem prawnym do samochodu. By kupić abonament, potrzebny jest dowód rejestracyjny bądź umowa darowizny z wpisanymi danymi osoby uprawnionej, będącej właścicielem lub współwłaścicielem pojazdu, bądź umowa leasingu, najmu lub dzierżawy.

Zdaniem kolejnego czytelnika zapis może być niezgodny z prawem.

- Płacę podatki w Gdyni, jestem zameldowany w Gdyni, ale samochód zarejestrowany jest na firmę, w której pracuję. Mam go na stanie. Odbywa się to na zasadzie umowy użyczenia. Gdynia uważa jednak, że to nie wystarczy i mimo że chcę parkować pod domem, mam płacić za to ogromne kwoty. W innych miastach (np. u sąsiadów - w Gdańsku) takiego problemu nie ma, umowy użyczenia są dopuszczane - opisuje swoje perypetie kolejny czytelnik.
Dodaje, że w innych miastach takie zapisy były podważane przez sądy administracyjne.

- Zacząłem drążyć temat i zapoznałem się z podobnymi sprawami. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie i Opolu, a po odwołaniu do sprawy krakowskiej również Naczelny Sąd Administracyjny, orzekły, że uzależnianie wydania abonamentu dla mieszkańca (z atrakcyjniejszą ceną) od konkretnej formy tytułu prawnego do pojazdu jest niezgodne z konstytucją. Ciekaw jestem, czy Gdynia jest świadoma, że istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że stworzyła bubel prawny utrudniający życie mieszkańcom - dopytuje.

Gdynia: nie ma kolizji z żadnym przepisem ustawowym



Jak się okazuje, Gdynia wprowadziła obowiązek okazania przez osobę ubiegającą się o abonament typu "M" w Biurze Płatnego Parkowania Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni dokumentów w postaci dowodu rejestracyjnego pojazdu samochodowego oraz umów: leasingowej, najmu lub dzierżawy przy okazji zmian stawek i wprowadzenia nowych stref.

Urzędnicy wyjaśniają, że limitowanie tak określonego kręgu osób uprawnionych do nabycia abonamentów typu "M" i weryfikowanie tych uprawnień w oparciu o dokumenty urzędowe w postaci dowodów rejestracyjnych samochodów oraz o dowody pisemne w postaci odpłatnych umów cywilnoprawnych w zakresie korzystania z samochodów nie stoi w sprzeczności z żadnym przepisem ustawowym.

- Charakter odpłatności umów: leasingowej, najmu lub dzierżawy przemawia za wiarygodnością takich stosunków prawnych, skoro wskazane w ww. umowach opłaty leasingowe oraz należności czynszowe powinny być rejestrowane i weryfikowane w organach podatkowych stosownie do ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. 2020 poz. 1426), ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. 2020 poz. 1406) lub ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. 2020 poz. 815). Takiego wiarygodnego waloru nie posiadają umowy użyczenia, w związku z czym nie zostały one ujęte w zapisie znowelizowanej w 2020 r. uchwały - odpowiada Hanna Wyszyńska, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Czytelnicy: nie wszystkie miejsca oznakowane



Kierowcy zwracają też uwagę, że nie wszędzie wykonano poziome oznakowanie, a to zdaniem części z nich oznacza, że za parkowanie płacić nie trzeba. Przypomnijmy, że z tego powodu w 2016 r. Gdynia wykonywała poziome oznaczenia miejsc.

Było to pokłosie decyzji Naczelnego Sądu Administracyjnego wydanego po skardze kasacyjnej Gdyni na wcześniejszy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, nakazujący zmiany w uchwale Rady Miasta. Uznał on za konieczny pobór opłat za parkowanie tylko wtedy, gdy auto zaparkowane jest w miejscach spełniających warunki ustawy o drogach publicznych.

Coraz więcej wymalowanych miejsc do parkowania w Gdyni



Władze Gdyni: pionowe oznakowanie wystarcza



W odpowiedzi na nasze pytania władze miasta mówią, że obecnie opierają się już na innej podstawie prawnej.

- Miejsca podlegające opłacie, w strefie płatnego parkowania, muszą być wyznaczone za pomocą oznakowania pionowego. Rozstrzygnięcie wskazane w uchwale składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 października 2017 r. wskazuje, że znaki pionowe informują o sposobie korzystania z drogi i dlatego tym znakom należy przypisać decydującą rolę w wyznaczeniu miejsca płatnego postoju. Oznakowanie poziome, w tej interpretacji przepisów prawa, pełni funkcję uzupełniającą - opowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
W najbliższych dniach wszystkie linie mają być wymalowane. Okazuje się, że w tym, by zdążyć na 1 lipca, przeszkodziła pogoda.

- Oznakowanie poziome jest systematycznie wykonywane. Jednak prace przy nim limituje pogoda. Opady deszczu czy burze uniemożliwiają dokończenie oznakowania poziomego. Musimy zatem planować działania, opierając się na prognozach. Dodatkowym elementem utrudniającym wymalowanie linii parkingowych są porzucone samochody. Zaparkowane są w sposób uniemożliwiający wymalowanie pasa postojowego - dodaje Łucyk.

W Orłowie parkowanie płatne poniedziałek - piątek



Nie będzie też w najbliższym czasie zmian w Orłowie, skąd pochodzi spora część pretensji mieszkańców wskazujących, że strefa jest zbyt duża i jej wprowadzenie nie było konsultowane z aktywistami.

Wśród nich pytania o brak poboru opłat na pozastrefowym parkingu przy ul. OrłowskiejMapka w weekendy, czyli wtedy, kiedy jest on najbardziej oblegany.

- Przyjęliśmy zasadę, że parkingi w obrębie Śródmiejskiej SPP będą funkcjonować, tak jak sama strefa, czyli 7 dni w tygodniu w godzinach 8:00 - 20:00, a parkingi znajdujące się w pozostałych strefach - 5 dni w tygodniu w godzinach 8:00 - 20:00. Zasady pobierania opłat są jasne i czytelne. Płatny postój na terenie strefy C (Orłowo) i parkingu przy ul. Orłowskiej obowiązuje w identycznych ramach czasowych. To ułatwienie m.in. dla turystów, którzy nie muszą zastanawiać się, czy trzeba wnosić opłatę na parkingu w weekend - wyjaśnia.
Dodajmy, że codziennie może funkcjonować tylko Śródmiejska Strefa Parkowania, natomiast pozostałe strefy jedynie w dni powszednie. Podobnie jest w Gdańsku. Z kolei w Sopocie parkowanie jest płatne jedynie od poniedziałku do piątku.

Miejsca

Opinie (829) ponad 20 zablokowanych

  • Nareszcie są te opłaty. Dziękuję Samorządności W. Szczurka, na którą głosowałam w ostatnich wyborach. (27)

    We wszystkich dzielnicach, w których są nowe płatne miejsca parkingowe obecne władze miasta uzyskały ok. 70% poparcie. Moja dzielnica też świetnie się spisała. Powyżej 70% i mamy płatne miejsca.

    • 92 322

    • Popieram

      Także dziękuję. Jako mieszkaniec śródmieścia.
      Żyje się lepiej!

      • 0 0

    • PIK

      Chyba człowieku jesteś w klasie Kaczyńskiego i zarabiasz 32 tys. dolarów rocznie.

      • 0 0

    • Szczurek za to będzie wykopany ze stołka w następnych wyborach! (7)

      • 36 13

      • Z tego co wiem, to nie będzie bo nie może już startować zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami

        i teraz jest mu już wszystko jedno... ;P Tylko od nas zależy czy znowu wybierzemy kogoś z podobnym podejściem do ludzi i miasta.. Osobiście uważam, że dobre czasy Gdyni skończyły się z odejściem św. pamięci Pani Cegielskiej.... :(

        • 1 0

      • (3)

        nie bedzie. slyszales o syndromie sztokholmskim? wlasnie tak zachowuja sie gdynianie.

        • 33 8

        • gdynia i tak umiera, co za różnica, kto będzie na czele konduktu? (2)

          • 25 10

          • Patrząc na ilość ludzi na bulwarze i plaży w weekend i patrząc ile aut ciągle wjeżdżało na skwer, chyba jednak nie umiera :)))

            • 1 0

          • Nie umrze, te wesołe miasteczko robi dobrą robotę dla tego miasta Wszyscy turyści z całego Świata walą tu tysiącami by zobaczyć ten cud

            • 9 0

      • kolejnej kadencji i tak już nie może mieć, więc mu to lotto... (1)

        • 5 1

        • Ale są koledzy z ZHR....

          • 2 0

    • Chcemy takich Włodarzy, co dbają o mieszkańców. Po co obcy mają pętać się po Gdyni. Mamy piękny park, piekne ścieżki rowerowe. Wszystko to dla nas Gdynian. Za to jesteśmy wdzięczni Samorządności. Niech królują przez lata.

      • 2 2

    • az zal czytać takie bzdury

      • 0 0

    • Głosuj dalej na szczura (2)

      Zawsze zastanawiam się co za łby głosują na tego obiboka. Plac i płacz bo sam sobie to zrobiłeś człowieku.

      • 8 2

      • zagłosowałbym nawet i na zdechłego psa (1)

        byle tylko zrobić na złość trollom z tego forum :)

        • 4 1

        • Poplacz sie

          Jak krytyka gdyńskiego szczura to już troll. Szkoda że nie ogr.

          • 3 1

    • Hahaha

      • 0 0

    • ty sie dobrze czujesz?

      • 1 0

    • weż wypij kawę, zjedz ciasteczko, wyłącz neta i zabierz się za pracę w urzędzie a nie na necie siedzisz. d*piliz (3)

      • 56 17

      • (2)

        Ironia i sarkazm. To trudne słowa, prawda?

        • 29 8

        • To jest, jak widac po glownym watku, trudna sztuka, slowa bardzo proste.

          • 3 0

        • to też trzeba umieć...

          w tej formie do urzędnika nie dotrze i przyjmie za dobrą monetę a ludzi tylko wk..., bo nie mają siły i czasu na rozkminę takich "niuansów"...

          • 10 5

    • co za lizus, na gryzonia glosował..., (2)

      dobrze ci tak !!!!

      • 6 6

      • powiem krótko (1)

        nie zrozumiałeś

        • 4 1

        • albo źle

          przekazałeś...

          To większy błąd.

          • 2 2

    • Komentarz sponsorowany przez władze miasta?

      • 3 0

    • "Głosowałam" i wszystko jasne. Kamyczek do ogródka plus niezmotoryzowana! (1)

      • 0 1

      • A skąd pomysł że jak komuś przeszkadza nadmiar szrotów w mieście to od razu "niezmotoryzowana"?

        • 1 1

  • Parszywy miasto

    Mieścinka dla turystów oczywiście tych że stolycy bleee

    • 1 0

  • Jj

    Głosowałeś jeden z drugim na szkodnika to masz

    • 0 1

  • niestety moje miasto stacza sie na dno

    jw

    • 1 1

  • Cena opłat szokuje

    Szczerze, aktualna opłata za 22 minuty postoju wynosi 2 zł. Cena szokuje nie wiem kto wymyśla te zmiany. Rozumiem ze może i chcą wspierać komunikacje miejska, czy ochronę środowiska, natomiast bądźmy szczerzy, łatwiej jest zapakować dzieci do auta i jechać do centrom niż tłuc się w autobusach. Przy aktualnych cenach, niedługo ludzi nie będzie stać na zabranie dzieci na lody, gdyż najdroższy okaże się parking ostatnio gdy wybrałam się autem na miasto, myślałam ze dostałam oczopląsu patrząc na cenę. Rozumiem ze nasza kochana Gdynia woli starać się zarobić na miejscach parkingowych, niż wspierać gastronomię czy inne turystyczne atrakcje to paranoja rozumiem ze większość osób która wymyśla te bzdury ma zniżki na miesięczne strefy parkowania i nie maja zamiaru się przejmować zwykłymi ludźmi, natomiast pragnę przypomnieć ze z naszych podatków jest utrzymywane to miasto, jak również państwa pensje.

    • 1 0

  • Mam pomysł

    W najbliższej edycji budżetu obywatelskiego zgłoszę projekt likwidacji płatnej strefy na Wzgórzu Maksymiliana. Ciekawe jak włodarze będą chcieli go odrzucić ? Z podpisami poparcie zapewne nie będzie problemu. Miasto dla mieszkańców!!!

    • 2 1

  • Ja

    Postawili parkometry, a dwa tygodnie później kazali auta z abonamentu zabierać bo film kręcili na BP. Dominika dla netfilxa..I znowu pieniążki wpadły..wiadomo dla kogo..

    • 1 0

  • Ja

    Nie zdążyli parkometrów wprowadzić a już kazali wszystkim auta zabierać bo film kręcili..dla netflixa..(na BP. Dominika) i już znowu pieniążki..wszystko banda złodziei

    • 1 1

  • Byłem sceptyczny, jestem bardzo zadowolony z tej uchwały

    • 1 3

  • PIK

    I tak Urząd miasta wykończy restauratorów i zniechęci do korzystania ze środków komunikacji miejskiej. Urzędnicy są Jednak bezmózgowi.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane