• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po Gdańsku w wakacje jeździmy wolniej niż przed rokiem

Maciej Naskręt
14 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oni zarabiają też w deszczowe lato
Korki w wakacje w Gdańsku to codzienność, ale z roku na rok jest coraz gorzej. Korki w wakacje w Gdańsku to codzienność, ale z roku na rok jest coraz gorzej.

Eksperci przekonują, że pomimo otwarcia tunelu im. abp. Tadeusza Gocłowskiego - dawniej tunelu pod Martwą Wisłą - latem jeździmy jeszcze wolniej niż przed rokiem, nie tylko w ścisłym centrum, ale też w pozostałych dzielnicach Gdańska. Warto jednak zaznaczyć, że wpływ na złą sytuację drogową ma m.in. budowa Forum Gdańsk.



Jak często korzystasz obecnie z samochodu?

Sezon wakacyjny rozpoczęty, więc jak co roku, specjaliści z serwisu Korkowo.pl przygotowali raport podsumowujący prędkości w 10 największych polskich miastach. Jak zatem jeździmy od początku czerwca i czy zmieniło się coś w porównaniu z ubiegłym rokiem?

Jest wolniej. Biorąc pod uwagę wyniki ostatnich pomiarów, nie jest to zaskakujące. Od miesięcy utrzymuje się sytuacja, w której prędkości rozwijane w poszczególnych aglomeracjach są coraz niższe. Z jednej strony jest to pozytywny trend pod względem bezpieczeństwa, jednak niezwykle frustrujący dla kierowców, którzy codziennie w miejskiej dżungli muszą zmagać się z korkami i innymi utrudnieniami na drodze.

W rankingu najwolniejszych miast jesteśmy na czwartym miejscu. W rankingu najwolniejszych miast jesteśmy na czwartym miejscu.
45 km/h na terenie Gdańska

W najnowszym badaniu zmierzono średnie prędkości od początku czerwca do połowy lipca w 2015 i 2016 r. Chociaż w tym czasie większość osób wyjeżdża na wakacje, to sytuacja na drogach w miastach wcale się nie poprawia. Gdańsk w tym zestawieniu zajmuje czwarte miejsce ex aequo z Katowicami i Lublinem. Na obszarze w obrębie 10 km od centrum Gdańska jeździmy z prędkością 45 km/h.

W najnowszym rankingu niechlubna pierwsza pozycja najwolniejszego miasta przypada Warszawie. W stolicy w ciągu dnia w całym mieście średnia prędkość nie przekracza 41 km/h. Niewiele lepiej jest w Łodzi i Poznaniu - tam kierowcy jeżdżą ok. 42 km/h. Spośród wszystkich badanych miast, sytuacja wygląda najlepiej w Bydgoszczy, gdzie średnia prędkość wynosi 49 km/h.

Średnia prędkość w ścisłym centrum Gdańska to 35 km/h, co plasuje nas na 8 miejscu wśród 10 największych miast. Średnia prędkość w ścisłym centrum Gdańska to 35 km/h, co plasuje nas na 8 miejscu wśród 10 największych miast.
3 km/h wolniej niż przed rokiem po Gdańsku

Niestety mimo otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą nie udało nam się poprawić wyniku sprzed roku za ten sam okres. Wtedy to kierowcy jeździli w obszarze 10 km ze średnią prędkością 48 km/h. Wynik jest bardzo zaskakujący, bowiem chociażby otwarto tunel im. abp. Tadeusza Gocłowskiego - dawniej nazywany tunelem pod Martwą Wisłą - który odkorkował m.in. Podwale Przedmiejskie, czy ul. Jana z Kolna do centrum.

Winę można próbować zrzucić na korki, które powstały w obrębie m.in. budowy Forum Gdańsk, gdzie kierowcy niejednokrotnie tracili nawet do pół godziny.

W odległości 10 km od centrum kierowcy - w porównaniu z ubiegłym latem - jeżdżą wolniej o 3 km/h. W odległości 10 km od centrum kierowcy - w porównaniu z ubiegłym latem - jeżdżą wolniej o 3 km/h.
W ścisłym centrum Gdańska kierowcy jadą 35 km/h

Specjaliści z Korkowo.pl postanowili również zmierzyć średnie prędkości w centrach miast - tzn. w obszarze 2 km od centrum. Tutaj zmieniają się liderzy, a miastem z najwolniejszym śródmieściem okazuje się być Wrocław. W stolicy Śląska kierowcy jeżdżą z prędkością ok. 25 km/h w ciągu dnia.

Centrum Gdańska przejedziemy średnio z prędkością 35 km/h i jest to 2 km wolniej niż przed rokiem.

Najlepiej w tym rankingu wypadają Katowice - tam serce miasta wydaje się być najmniej zakorkowane, a samochody w ciągu dnia poruszają się ze średnią prędkością 41 km/h. W przeciwieństwie do pomiaru prędkości w całym mieście, żadne z badanych śródmieść nie osiągnęło lepszego rezultatu niż przed rokiem.

3 km/h wolniej niż przed rokiem kierowcy jeżdżą po obszarze 10 km od centrum Gdańska. 3 km/h wolniej niż przed rokiem kierowcy jeżdżą po obszarze 10 km od centrum Gdańska.

Opinie (398) 5 zablokowanych

  • Trojmiasto jeden wielki korek przez caly rok

    • 0 1

  • Jak zwykle niepełne dane..... (2)

    Jaka jest średnia dozwolona szybkość w badanym obszarze? Bo jak się okaże że 40 to cały artykuł w p...du

    • 1 1

    • co to znaczy średnia w twoim świecie? (1)

      Na Wałach Jagiellońskich dopuszczalna jest 50, faktyczna - por zdjęcie: rano dużo niższa, w godzinach mniejszego natężenia ruchu dużo wyższa.

      Jaki wniosek: albo hałas nie do wytrzymania albo korki i spaliny.

      Dlatego między innymi miasto powinno stawiać na poprawę warunków poruszania się po nim inaczej niż samochodem z napędem tradycyjnym, a tranzyt wyprowadzać poza miasto.

      Hybrydy jakoś ujdą, o ile nie będą jeździć powyżej 50 km/h.

      • 0 0

      • Mam ci tłumaczyć jak obliczyć średnią? Wakacyjne korki nie są problemem, jako że tworzą je w znaczącej części turyści to nie rozlewają się na boczne drogi i da się je spokojnie ominąć chyba, że ktoś woli w kupie ze wszystkimi.

        • 0 0

  • Jak czytam takie rewelacje, to mnie szczery śmiech ogarnia (1)

    Drogi, tunele-srele, tristary-szmistary, miliardy w błoto i w kieszeń krewnych i przyjaciół królika, a średnia prędkość jazdy po mieście spada.
    Żeby nadążyć za przyrostem blachosmrodów, trzeba by całe miasto zaasfaltować i ściągnąć do tej roboty chińczyków, tylko oni umieją robić to dostatecznie szybko.
    Tylko dokąd to prowadzi? Wniosek jest prosty dosłownie i w przenośni: nie tędy droga.

    Cóż zamiast ?
    1. Zmiana organizacji ruchu na priorytety dla komunikacji i rowerów - wliczając przystanki poruszają się z podobmą prędkością
    2. Wydać te pieniądze na rozwój komunikacji miejskiej
    a) tabor zwłaszcza PKMki zelektryfikowany tańszy w eksploatacji
    b) rozkłady - częstsze i lepiej zsynchronizowane
    c) bilety jeden wspólny na całe trójmiasto na tramwaje busy SKM i PKM i tańszy
    d) czystość i bezpieczeństwo - zero zaszczanych zaprutych cuchnących lumpów i meneli
    3. Parkingi droższe w strefach centralnych miast, żeby taniej było komunikacją albo rowerem
    4. Jeszcze więcej dróg rowerowych, są miejsca, gdzie ich brakuje.
    5. Dokończenie ramy komunikacyjnej od ETC do Drogi Zielonej i tejże do obwodnicy bo co się zaczęło, powinno się dokończyć. I to w standardzie 2-pasmowym ale jeden pas dla busów i tak w całym mieście. Wtedy komunikacja będzie sensowną alternatywą, bo narazie ja wolę albo zmoknąć na rowerze albo wziąć samochód niż wsiadać do smierdzącej drogiej i ślamazarnej komunikacji.

    • 1 2

    • Chłopie, Gdańsk jest w czołówce miast w Polsce, jeśli chodzi o drogi rowerowe

      a Ty marudzisz...

      Nie narzucaj innym swojej doktryny komunikacji - od roweru hemoroidów dostaniesz prędzej niż od jazdy autem, a w taki dzień jak dziś będziesz mokry kurczak ;-)

      • 0 0

  • bEdgodzcz LOL

    • 0 0

  • Oj tam korków nie widzieliście..... (2)

    10 lat temu jak korek przed Gdańskiem zaczynał się pod rafinerią, a do Sopotu pod hala Oliwią to było dopiero o czym sie rozwodzić.

    • 6 0

    • I tu kolega ma rację!

      Teraz nie ma korków - nigdzie w trójmieście. Oczywiście kolizje się zdarzają, ale poza tym....
      Pięć lat temu w wakacje wyjazd z Gdańska w stronę rafinerii koło godz. 15 równał się korkiem już od Miałkiego Szlaku (sięgał nieistniejącego wówczas KFC). Teraz o korku w tym miejscu nikt nie pamięta.

      • 3 0

    • Dokładnie tak!!!!!.

      Kto pamiętam korki na starej kartuskiej, kiedy nie było AK ?
      Kto pamięta korki na starym słowackiego ??

      Budowanie dróg zmniejsza korki, ruch już nie będzie rósł bardziej bo kto miał by go generować. Inwestycje w infrastrukturę popłacają. Dla odmiany dzisiaj jechałem PKM-ką była cała pełna.

      Czasem jadę samochodem, czasem PKM, czasem rowerem.

      • 2 0

  • i dobrze wam tak!!A bedzie jeszce wiecej korków i nic sie niezmieni!! (1)

    Bo jedyne wyjście to komunikacja miejska!!Tylko nikt nie będzie korzystał z komunikacji jeśli ma taniej autem!!

    • 0 1

    • Czas = pieniądz

      Autem (jeśli chodzi o koszt paliwa, nie jest taniej) - sam porównaj koszty biletów miesięcznych i dojazdów dziennie po 20km (średnia odległość w dwie strony od dzielnic typu chełm, morana, orunia do centrum) autem.
      Tu chodzi o czas - komunikacją miejską dojechanie do domu może zająć dwukrotnie więcej czasu niż autem (sprawdzone).

      • 0 0

  • (2)

    Powiem wam dlaczego nie widać efektu tunelu. Dane do analizy pochodzą z GPS a ten nie działa w tunelu.

    • 0 0

    • System nie tak głupi (1)

      Wiesz, analizy nawet GPS widzą ile aut jest po obu stronach tunelu, więc mimo braku zasięgu pod ziemią/wodą komputery (nawet te w smartfonach) potrafią sobie poradzić z takim prostym obliczeniem.
      Głowa do góry!

      • 0 0

      • I eksperci Yanosika niby to ujęli? Źrodlo proszę

        • 0 0

  • Obwodnica obwodnicy (1)

    Powinni zrobić obwodnice obwodnicy od 7 do redy w kierunku na Hel

    • 0 0

    • będą robić. Droga zielona to się będzie nazywać

      • 0 0

  • Kochani, ruszcie tyłek, a nie ładujcie fotek z okna redakcji ;-)

    Ruch to zdrowie :P

    • 0 0

  • Zlikwidowanie linii autobusowych...

    Gratuluję tym, którzy podjęli decyzję o likwidacji połączeń autobusowych "bo mamy nowe tramwaje". Gołym okiem było widać gwałtowny wzrost ilości samochodów na Kartuskiej. Paradoksalnie jedną z najgorszych decyzji była ta odnośnie 142. Teraz jeśli ktoś chce przejechać na trasie Siedlce-Niedźwiednik (lub dalej na Słowackiego) preferuje samochód. Bo przesiadka niewygodna, droga, a tramwaje notorycznie się spóźniają.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane