• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po remoncie Bramy Nizinnej auta nadal będą rozjeżdżały zabytek

Michał Brancewicz
22 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Remont Bramy Nizinnej rozpocznie się w czerwcu i ma potrwać blisko pół roku. Remont Bramy Nizinnej rozpocznie się w czerwcu i ma potrwać blisko pół roku.

W przyszłym miesiącu rozpocznie się remont Bramy Nizinnej zobacz na mapie Gdańska, który potrwa do końca listopada. Według założeń, po tym czasie, przez zabytek miały już nie przejeżdżać niszczące go samochody. Problem w tym, że miasto nie zdąży z wybudowaniem alternatywnej drogi przejazdu zobacz na mapie Gdańska.



Jak oceniasz działania urzędników w tej sprawie?

Gdański Zarząd Nieruchomości Komunalnych jest bliski wyboru firmy, która przeprowadzi modernizację tej XVII-wiecznej budowli. Do przetargu zgłosiło się siedmiu wykonawców. Najkorzystniejszą ofertę złożyło Przedsiębiorstwo Inżynieryjno-Budowlane Mopik, które swoje usługi wyceniło na ponad 2,8 mln zł i zadeklarowało 60-miesięczny okres gwarancji. Druga propozycja należała do spółki Restauro i opiewała na kwotę blisko 3,3 mln zł (61 miesięcy gwarancji). Trzecia w kolejności - firmy M-Invest okazała się o ok. 44 tys. zł wyższa od poprzedniej (3,343 mln zł, 60 miesięcy i 1 dzień gwarancji). Najdroższa oferta należała do konsorcjum firm Des i Przedsiębiorstwa Budowlano-Handlowo-Usługowego Rafał Kotliński - ponad 5,6 mln zł i 61 miesięcy.

Z kolei inwestor zamierzał przeznaczyć na to zadanie nie więcej niż 4,86 mln zł. A będzie ono polegało na remoncie sklepienia, pracach konserwatorskich elewacji i sklepienia, izolacji, wymianie okien i drzwi, zagospodarowaniu terenu oraz podziemnego łącznika, który umożliwi swobodne przemieszczanie się między kondygnacjami bramy, co pozwoli na udostępnienie obiektu i ulokowanie w nim kawiarni.

- Oferty są obecnie analizowane. Zakładamy, że podpisanie umowy nastąpi w pierwszej połowie czerwca - zapowiada Agnieszka Kukiełczak, rzeczniczka GZNK.
Zgodnie z zapisami przetargowymi wykonawca będzie musiał uporać się ze wszystkim do końca listopada.

Brama Nizinna jest obecnie jedyną historyczną bramą Gdańska, której konstrukcja musi stawiać czoła codziennemu ruchowi pojazdów. To właśnie przejeżdżające przez jej wnętrze samochody są głównym czynnikiem, który powoduje degradację zabytku. Dlatego miasto chce, by po remoncie żadne auto tamtędy już nie pojechało. Żeby jednak tak się stało, konieczne jest stworzenie alternatywnego przejazdu dla mieszkańców Oruni i Olszynki.

Ma nim być droga w śladzie dawnego mostu kolejowego stanowiąca jednocześnie rezerwę pod tzw. ul. Nową Chmielną, która ma połączyć w przyszłości Podwale Przedmiejskie z planowanym węzłem integracyjnym Czerwony Most.

Mimo że chodzi o odcinek liczący niespełna 200 m, to jednak, jak w przypadku każdej inwestycji drogowej, realizacja musi zostać poprzedzona wykonaniem dokumentacji technicznej, by określić zakres prac oraz oszacować koszty i termin realizacji. Dopiero na tej podstawie będzie można wyłonić wykonawcę robót.

- Czekamy aż Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosi przetarg. Miasto chciałoby rozpocząć realizację jeszcze w tym roku - mówi Michał Piotrowski z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tak się jednak nie stanie.

- Zapytanie ofertowe dotyczące opracowania niezbędnej dokumentacji projektowej planujemy wysłać do projektantów do końca maja, tak aby umowę podpisać jeszcze w czerwcu - informuje Włodzimierz Bartosiewicz, szef DRMG. - Prace projektowe planujemy zakończyć w grudniu.
To wszystko oznacza, że roboty będą mogły ruszyć dopiero w przyszłym roku. Pod warunkiem, że znajdą się na to środki.

Miejsca

Opinie (80) 3 zablokowane

  • nie ma kasy, łatwo rozdano na działki z bonifikatą na cele religijne... kampanijne

    • 11 1

  • zabawna wieloznaczność

    Tytuł linku na stronie głównej : "Po remoncie auta będą niszczyć zabytek" Ja początkowo zrozumiałem, że ktoś najpierw naprawi auto, a potem zniszczy zabytek...

    • 19 0

  • %%%%

    Co to za problem pociągnąć drogę w prawo i znowu w lewo na miejscu starych torów. O tym mówi się od paru lat... A kawiarnia w takim miejscu ??? Mieszkańcy dolnej bramy na pewno bedą chodzić ... :p

    • 15 0

  • (3)

    Ta brama nie takie rzeczy przeżyła. A ze względu na okolice żaden turysta się tam nie zapusci.

    • 55 64

    • Wczoraj, przy okazji Nocy Muzeów, w której uczestniczył zajmujący bramę klub Zejman było naprawdę sporo ludzi.

      • 18 0

    • Jest grupa turystów - ekstremalistów, która lubi takie klymaty

      • 21 11

    • tam można w dziób dostać i stracic kamere i zęby

      jak Niemka, 2 lata temu

      • 29 12

  • A czy brama nie służy do tego, żeby przez nią przejeżdzać?

    • 14 6

  • co z wielka kazamata pod jezdnia w bramie??

    • 7 0

  • Jeździłem autobusem 123 I 131 przez tom bramę do pracy

    • 1 8

  • nobi dobrze. drogi sa po to zeby jezdzic (2)

    A bramy żeby staly zamknięte? Albo zróbcie alternatywę albo skończcie pitolic i zajmijcie sie swoim życie.

    • 17 25

    • zrobić chodnik (1)

      i parking pod bramą. a dalej przystanek autobusowy. I tyle. wystarczy tym leniom w samochodach.

      • 11 1

      • no tak. jeśli to brama do gdańska

        to niech będzie bramą. stop dla pojazdów i dalej ruch pieszych.

        • 8 0

  • Brama Nizinna. NIE DLA SAMOCHODÓW ! ! ! (1)

    Jeżeli już muszą nią jeździć samochody to tylko osobowe z ograniczeniem prędkości do 20km/godz..
    Wystarczy po obu stronach zabytku postawić progi spowalniające.
    Na mojej ul. Wajdeloty progi są i samochody jeżdżą z prędkością roweru.
    A nawet..... omijają tę ulice.

    A docelowo brama powinna być dostępna tylko dla pieszych i rowerzystów !

    • 21 5

    • Tam już są takie ograniczenia. Jedynie dla autobusów jest wyjątek.

      • 9 0

  • Kawiarnia za 6 melonów?

    Pomijam kwestię, że wybudowanie alternatywnej drogi powinno poprzedzić remont Bramy, bo to jest logiczne, ekonomiczne i zdroworozsądkowe.
    Proponuję Salon Masażu. Atuty: zadu**e, dyskrecja no i dojazd wprost pod drzwi przybytku.
    By żyło się lepiej

    • 18 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane