• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągiem do Warszawy przez Bydgoszcz i Toruń

Michał Tusk
15 maja 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Wielki, kolejowy objazd do Warszawy (info.: Igor Nowaczyk). Wielki, kolejowy objazd do Warszawy (info.: Igor Nowaczyk).
Denerwuje Cię ponad czterogodzinna podróż pociągiem z Trójmiasta do stolicy? Już wkrótce możemy jechać o godzinę dłużej. Wszystko przez planowany remont trasy Gdynia - Warszawa.

Zapowiadana od lat modernizacja linii z Gdyni do Warszawy zbliża się dużymi krokami.

- Projekty wykonawcze są na ukończeniu - mówi Katarzyna Gawlik-Tarnowska, rzecznik Polskich Linii Kolejowych. - Przy pomyślnym rozstrzygnięciu przetargów na wybór wykonawców pierwszy etap prac, czyli remont torów na stacji Gdynia Główna i w okolicach Nasielska, rozpocznie się na przełomie lipca i sierpnia.

W ciągu następnych miesięcy remont objąłby większość trasy. Po jego zakończeniu czas jazdy skróci się z obecnych czterech godzin do dwóch i pół w przypadku pociągu "klasycznego", czyli złożonego z lokomotywy osiągającej prędkość 200 km na godzinę i wagonów, oraz do dwóch godzin i 15 minut w przypadku pociągów z tzw. wychylnym pudłem, takich jak włoski pociąg Pendolino.

Pierwotnie prace miały potrwać siedem lat, jednak w związku z Euro 2012 Ministerstwo Transportu postanowiło je przyspieszyć. Plan jest następujący: ponieważ na czas remontu czas podróży i tak by się wydłużyła o kilkadziesiąt minut z powodu zamykania kolejnych odcinków torów, lepiej od razu zamknąć całą trasę i robotę wykonać szybciej.

Pociągi z Trójmiasta do Warszawy mają w tym okresie jeździć przez Bydgoszcz, Toruń i Kutno. Biorąc pod uwagę obecne czasy przejazdu, taka podróż z Gdańska do stolicy trwałaby 5 godzin i 20 minut.

Ostatnio pojawiła się informacja, że objazd zostanie wprowadzony już za trzy miesiące.

- Wątpię, by stało się to tak szybko - mówi Michał Wrzosek, rzecznik Grupy PKP SA. - Obstawiałbym raczej początek przyszłego roku.

Na razie nie ma oficjalnych decyzji, czy wszystkie pociągi zostaną skierowane na zastępczą trasę, czy np. część zostanie zlikwidowana. Po dwóch latach będzie po wszystkim, bo najbardziej zniszczone tory na linii do stolicy zostaną już wyremontowane i pociągi będą już mogły wrócić na starą trasę. Mimo że remont kilku odcinków będzie jeszcze trwał, już wtedy z Gdańska do Warszawy będziemy jechali krócej niż trzy godziny.

Być może kolejowe spółki wprowadzą na czas objazdu tzw. ceny relacyjne, czyli uniezależnione od liczby kilometrów, których będzie o sto więcej. W ten sposób uniknięto by podwyżki cen.
Harmonogram prac na linii Gdynia - Warszawa

Lipiec 2007 - początek remontu torów na stacji Gdynia Główna Osobowa oraz odcinka Nasielsk - Warszawa
Jesień 2007 - początek remontu odcinków Iława - Montowo i Lisewo - Gdańsk
2008 - początek remontu odcinków Nasielsk - Iława, Prabuty - Lisewo i Gdynia Chylonia - Sopot
2009 - zakończenie remontu torów na stacji Gdynia Główna Osobowa i odcinka Lisewo - Gdańsk, rozpoczęcie prac na odcinku Gdańsk - Sopot
2010 - zakończenie remontu odcinków Nasielsk - Warszawa i Iława - Montowo, początek prac na odcinku Montowo - Prabuty
2011 - zakończenie remontu odcinków Nasielsk - Iława, Prabuty - Lisewo i Gdynia Chylonia - Sopot
2012 - zakończenie remontu odcinków Montowo - Prabuty i Gdańsk - Sopot
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (116) ponad 10 zablokowanych

  • Gallux

    To fakt - za komuny "Kaszub" pop****ał do stolycy aż się kurzyło,
    teraz na stanowiskach ministrów od transporta zasiadają wspomniani przeze mnie "fachowcy",
    pociągi papieskie, pociągi pielgrzymkowe - to jest działalność, wolno się jedzie - dłużej można się modlić o bezpieczne dotarcie do celu...

    • 0 0

  • nie ma sie do kogo przypieprzyć, to sie zaczyna komune z rozrzewnieniem wspominać, co panie marku?
    ten ekspres nazywał sie kaszub i w 3 godziny 15 minut był na wschodnim

    • 0 0

  • Pamela

    Za komuny ex do Warsiawy jezdzil szybciej niz obecnie .

    • 0 0

  • to w spadku po komunie ten brak rozwoju i to zacofanie a teraz chłopcy na niczym się nieznający walą na chybił trafił

    • 0 0

  • € €

    Widzisz .
    Nic juz nie jest tak jak bylo , drzewniej wszystko bylo lepsze .
    Nawet pociagi bez wychylnych pudel i lokomotyw mogacych osiagac predkosci 200 km/h , jezdzily do Warszawy w trzy godziny .

    • 0 0

  • turek podaje kaczke...

    Helmut znow bez tabletek ma wysieki na mozgu,coz to za sluzba zdrowia w tym germanskim powiecie?

    • 0 0

  • Miniak

    Nie przesadzaj z tym Szczecinem .
    Jest jeszcze alternatywa przez Poznan , z odbiciem do Gniezna i Biskupina .
    Dla odroznienia od trasy torunskiej - pielgrzymkowej , bedzie to trasa patriotyczna .
    Oj gesta ta siec kolejowa . Jest tyle mozlwosci objazdow .
    Juz starozytni mawiali - Wszystkie drogi prowadza do Warszawy .

    • 0 0

  • ceny biletów

    niech puszczą pociągi z Gdyni do Warszawy przez Sczczecin bo będzie więcej kilometrów a przez to drożej. Już teraz jak mam wydać 80 zł za bilet to podobnie wychodzi jazda samochodem. Jak będzie jeszcze drożej to będzie się opłacać jeździć samochodem. PKP nigdy nie może nic zrobić tak jak należy tylko zawsze robi wszystko od tyłka.

    • 0 0

  • Tu stacja Gdansk Glowny,

    Tu stacja Gdansk Glowny .
    MohairExpress do W-wy , odjedzie z toru przy peronie pierwszym .
    W pociagu obowiazuje pelna rezerwacja miejsc , doplaty pielgrzymkowe , za odwiedzenie Torunia , prosimy uiszczac u konduktora .
    Pasazerowie ktorzy oplacili audiencje peronowa u Ojca Torunskiego , maja zarezerwowane miejsca w wagonach 1., 2.i 3.
    Czas podrozy ok. 7 godzin .
    Zyczymy milej podrozy .
    Z Bogiem .

    • 0 0

  • Skład klasyczny max 160 km/h, zespolony wychylny 200 km/h

    Do takich prędkości zmodernizowana będzie linia.

    200 km/h dla klasycznych składów to za dużo na warunki tej linii - nachyleniai łuki. Sporo jeast publikacji na ten temat. Za Odrą to norma ale po przebudowanych gruntownie liniach. U nas modernizaacja i tylko częsciowe zabawy w wykup gruntów na "prostowanie trasy".

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane