• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągiem z Trójmiasta w Polskę. Które linie kolejowe doczekają się remontu?

Krzysztof Koprowski
10 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jako stację początkową dla wszystkich wyliczeń przyjęliśmy Gdańsk Główny. Jako stację początkową dla wszystkich wyliczeń przyjęliśmy Gdańsk Główny.

W ostatnich latach dyskusję o modernizacji linii kolejowych z Trójmiasta zdominowało połączenie do Warszawy. Podniesienie prędkości do 200 km/h ma pozwolić na pokonanie 327-kilometrowej trasy do stolicy w 2 godz. 35 minut. To prawie dwa razy krócej niż przejazd na trasie o podobnej długości do Łodzi czy Szczecina. Sprawdziliśmy, jakie plany mają kolejarze na liniach do wybranych miast.



Gdańsk Gł. - Warszawa Centralna: 327 km w 2 godz. 49 minut



Która trasa kolejowa wymaga najpilniejszej modernizacji i podniesienia prędkości szlakowej?

Wspomniana już trasa kolejowa do stolicy jest na razie najszybszym połączeniem, z którego mogą skorzystać mieszkańcy naszej aglomeracji.

Odcinek z Gdańska Głównego do Warszawy Centralnej najszybszy pociąg Pendolino, rozwijający prędkość do 160 km/h, pokonuje rozkładowo w 2 godz. 49 minut, co daje średnią prędkość ok. 117 km/h.

W przyszłym roku pociągi mają pokonywać tę trasę z prędkością 200 km/h, co przełoży się do skrócenia czasu przejazdu o ok. 14 minut (średnia prędkość ok. 127 km/h).

Pierwotnie podwyższenie maksymalnej prędkości na szlaku miało nastąpić w grudniu br., ale ze względów technicznych termin ten uległ opóźnieniu o kilka miesięcy.

Gdańsk Główny - Łódź Kaliska: 388 km w 4 godz. 57 minut



Pasażerowie udający się do Łodzi mogą tylko pomarzyć o czasach przejazdu, jakie osiągają pociągi Pendolino. 388-kilometrową trasę przez Bydgoszcz - Toruń - Kutno najszybszy pociąg (IC Doker) pokonuje w niespełna pięć godzin ze średnią prędkością 78 km/h.

Alternatywna trasa do Łodzi wiedzie przez Warszawę - bezpośrednio lub z przesiadką. Choć dystans wynosi wówczas aż 468 km, czas przejazdu oscyluje również wokół pięciu godzin, przy czym na bilet musimy wydać znacznie więcej pieniędzy (szczególnie gdy część trasy pokonamy pociągami Pendolino).

- Trwające obecnie prace na linii nr 18 między Toruniem a Kutnem skrócą czas podróży z Gdańska do Łodzi o ok. 15 minut. Zakończenie inwestycji podzielonej na cztery etapy planowane jest w IV kw. 2023 r. W podobnym okresie planowane jest zakończenie modernizacji linii nr 16 między Kutnem a Łodzią, co skróci czas podróży o kolejne około 19 minut. Ta inwestycja, podzielona na trzy etapy, znajduje się na etapie prac projektowych - zapowiada Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Wpływ na czas przejazdu pociągów do Łodzi będą miały też zaplanowane prace na odcinku Tczew - Inowrocław, z którego korzystają pociągi do Poznania (czytaj niżej).

Gdańsk Główny - Poznań Główny: 312 km w 2 godz. 53 minuty



W ciągu ostatniej dekady dzięki sukcesywnym remontom szlaku kolejowego do Poznania udało się "zejść" z czasem przejazdu z ponad 5,5 godz. do nawet 2 godz. 53 minut (międzynarodowy IC ze stacją docelową Berlin Hbf), co daje średnią prędkość ok. 108 km/h.

Jak zapowiadają kolejarze, pociągi do Poznania mają docelowo rozwijać prędkość nawet 200 km/h na odcinku Tczew - Inowrocław. Prace budowlane obejmujące m.in. zastosowanie nowoczesnych urządzeń zabezpieczenia ruchu oraz budowę bezkolizyjnych przejazdów drogowych przez tory, zaplanowano na lata 2022 - 2026.

Gdańsk Główny - Wrocław Główny: 476 km w 5 godz. 58 minut



Z punktu widzenia Trójmiasta, trasa do Wrocławia stanowi "przedłużenie" szlaku do Poznania - każdy pociąg dalekobieżny do stolicy Dolnego Śląska przejeżdża przez Poznań.

Najszybciej 476-kilometrową trasę z Gdańska Głównego pokonuje IC Piast - w niespełna sześć godzin (średnia prędkość ok. 80 km/h), przy czym najdłużej podróż trwa pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem, gdzie przejechanie 164 km zajmuje aż 2 godz. 34 minuty.

- Dotychczas zrealizowane inwestycje PLK na tej trasie, czyli przebudowa odcinków Wrocław - Rawicz oraz Poznań - Czempiń umożliwiły skrócenie czasu przejazdu o około 30 minut. Po zakończeniu robót między Czempiniem a Rawiczem czas przejazdu skróci się dodatkowo o 20 minut. Po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń najszybsze składy pokonają trasę między Poznaniem a Wrocławiem w około 1:30 godz [średnia prędkość ok. 109 km/h - dop. red.] - informuje Przemysław Zieliński.

Gdańsk Główny - Szczecin Główny: 371 km w 4 godz. 51 minut



Do Szczecina najszybciej dostaniemy się pociągiem IC Gryf, któremu pokonanie 371-kilometrowej trasy zajmuje 4 godz. 51 minut (średnia prędkość ok. 76 km/h).

Wąskim gardłem tej trasy kolejowej jest odcinek na północ od Chyloni, gdzie na tych samych torach poruszają się zarówno pociągi dalekobieżne, regionalne i SKM, zaś za Wejherowem linia kolejowa składa się z zaledwie jednego toru.

Obecnie trwają prace projektowe, które mają doprowadzić do rozbudowy odcinka Gdynia Chylonia - Wejherowo do czterech torów, zaś Wejherowo - Słupsk do dwóch torów. Zmodernizowane będą też wszystkie pośrednie stacje oraz sieć trakcyjna oraz obiekty inżynieryjne.

Prace budowlane (rozpoczęcie najwcześniej po 2020 r.) mają skrócić czas przejazdu pociągów na odcinku do Słupska o ok. 15 minut.

Aktualny rozkład pociągów PKP


Zmiana rozkładów jazdy od połowy grudnia

15 grudnia wejdzie w życie jesienno-zimowa korekta rozkładów jazdy pociągów w całym kraju. Nowe rozkłady jazdy w formie plakatowej (tabelarycznej) są udostępnione na Portalu Pasażera, prowadzonym przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

Opinie (169) ponad 20 zablokowanych

  • Szybko to już było ...

    W latach 1991 - 1993 roku jeździłem do Szczecina, pociąg trasę Gdańsk - Szczecin pokonywał w 4.15h. Tyle samo zajmowało pokonanie trasy Gdańsk - Zduńska Wola Karsznice. To taki węzeł komunikacyjny na Centralnej Magistrali Węglowej 50 km na wschód od Łodzi. Najszybsza wówczas trasa z Gdańska do Katowic. Bardzo ubolewam, że nie kursują nią pociągi dalekobieżne. Rozumiem, że lata zaniedbań doprowadziły do sytuacji, że ludzie wolą jeździć autami gdyż jest szybciej i w wielu wypadkach taniej niż koleją. Kiedy menadżerowie PKP zrozumieją, że klient wybierze podróż pociągiem gdy będą spełnione dwa warunki... cena biletu nie może być z kosmosu i czas podróży musi być jak najkrótszy . Nowoczesny tabor nie sprawi, że ludzie zamienią auta na pociągi.

    • 14 0

  • Jechałem kiedyś ze Szczecina do Gdańska i PKP miał 50 minut spoczynku na dworcu w Gdyni

    Rozkładowo. Po prostu stał :D Szybciej by mi było przesiąść się po drodze w SKM, ale nie ma honorowania biletów :D

    • 10 0

  • Do Łodzi tylko A1 (7)

    Niestety ale samochodem szybciej

    • 66 6

    • Hehe

      Od nowego roku 70 zł za autostradkę. Cóż za "luksus" prędkości trzeba płacić xD

      • 4 0

    • Czemu niestety (1)

      Gdyby po wejściu do UE zdecydowano o modernizacji linii kolejowej do Łodzi zamiast autostrady to byłbyś zadowolony?

      • 2 2

      • a co to za albo albo

        dobry gospodarz zrobił by wszystko autostradę, kolej i jeszcze więcej, a nie wyprzedawał majątek narodowy.

        • 4 2

    • Jeśli chodzi o czas przejazdu to auto jest tu rzeczywiście bezkonkurencyjne. (2)

      Pociąg jest jednak znacznie tańszy, szczególnie jeśli podróżujesz sam. No i jadąc pociągiem dojeżdżasz na miejsce bardziej wypoczęty, nie marnujesz czasu na koncentrację za kierownicą, możesz spać, pracować na laptopie, czytać książkę, itp.

      • 14 1

      • prowadzenie auta relaksuje (1)

        a w pendolino ciasnota, smród, bród i drące się bąbelki

        • 5 15

        • Trollowanie z rana jak śmietana.

          • 9 3

    • Ostatnio samochodem jechałem 2.5h

      • 7 0

  • Może niech oni lepiej...

    ... nic już nie remontują. Bo to się będzie ciągnąć jak remont odcinka do Grudziądza czy Kwidzyna. Już sam nie wiem ile razy termin oddania trasy do uzytku był już przesuwany, a pasażerowie się bawią w jakieś przesiadki w Malborku. mamy XXI wiek, a głupiego remontu krótkiego odcinka nie potrafią od kilku lat zakończyc.

    • 10 0

  • W datach zrealizowania inwestycji przez PKP wedle Morawieckiego mieliśmy jeździć milionem samochodów elektrycznych (1)

    Taka to prawda...
    PS. Czy PKP zrealizowało cokolwiek kiedykolwiek w terminie w którym to zapowoadalo ?!

    • 9 4

    • wedle 30 lat okragłostołowców

      PKP dochodzi teraz do czasów świetności za PRL. Pendolino jedzie podobnie jak ekspres za Gierka do Warszawy.

      • 6 0

  • Podróż koleją skraca czas... (3)

    • 9 1

    • Z Osowej do Oliwy, jakieś 1,5h przez Gdynię. A mógł jechać przez Łodź....

      Jakieś 7 km w linii prostej :-)

      • 3 2

    • PKP jeszcze nie widać a już czuć

      • 2 2

    • Łamie czasoprzestrzeń

      • 5 0

  • jaka jest średnia długość użytkowania pendolino? (7)

    Te które kupił zegarmistrz, to część stoi uszkodzona na bocznicy a pozostałe nie wyrabiaja się. Zamiast torów nowe pociągi.

    • 31 42

    • wloski szajs za miliard złotych. (2)

      • 7 23

      • Ten włoski szajs jest francuski i w przeciwieństwie do polskich dzieł sztuki ma zachowane z nadwyżką współczynniki sprawnego działania przewidziane w umowie (powyżej 98%), podczas gdy Dart miał 85%. A potem zaczęły pękać pudła w Dartach i nawet te 85% szlag trafił.

        • 11 3

      • bo prawdziwe interesy robi się na słomianych inwestycjach ... w pendolino

        nie mieszajmy myślowo dwóch różnych systemów walutowych. Nie bądźmy Pewex`ami. Dostajemy za tego pendolina, jako konsultanci 20% ogólnej sumy kosztów i już. Więc im on jest droższy, ten miś tym... no? Koniaczek?
        podwójny stać mnie.

        • 7 10

    • Ty nie masz pojecia o czym piszesz

      Stoja,fakt,ale Darty z narodowej fabryki, stoja bo po 4 latach eksploatacji rozsypuja sie pudla wagonow,pudla,czyli jedyna rzecz zrobiona w tej fabryce
      Reszta to podzespoly sprowadzone z zachodu

      • 18 6

    • Stoi jedno z dwudziestu.

      Rozbite po zderzeniu z ciężarówką pod Opolem. Cały pierwszy wagon jest do kasacji.

      • 17 6

    • uszkodzone stoją te które kierowcy na przejazdach rozwalili

      żadne inne samo się nie popsuło i nigdzie nie stało dłużej niż normalne przeglądy

      • 19 8

    • Podróż Koleją to wygoda .Codziennie dojeżdzam pociagiem do pracy do Gdanska z Majewa i jest super .Polecam

      • 9 3

  • (2)

    Do Szczecina trasa powinna być zrobiona w pierwszej kolejności, brak alternatywy.Niestety żadnych ruchów w tamtym kierunku się nie robi od lat.
    Samochodem jedzie się przez jakieś wioski, czas podróży tak samo długi jak pociągiem, w dodatku dostaniesz mandat, bo wrzuca Ci jakiś radar w krzakach. Ostatnia opcja samolotem z Gdańska - chyba że przez Warszawie co mija się z celem.

    • 26 1

    • samochodem jedziesz przez wioski w mateczniku PO, o dziwo zachodniopomorskie już kończy swoją cześć S6

      • 4 1

    • Fakt.

      Tyle lat od zakończenia DWŚ, a ta trasa ciągle zaniedbana.

      • 6 1

  • (1)

    Do łodzi oferta intercity jest znikoma

    • 6 1

    • Pamiętaj że są jeszcze pociągi przez Wawę.

      Jadą dłuższą trasą ale czas mają podobny jak przez Kutno, a czasem nawet lepszy.

      • 1 0

  • A do Lublina żadnych połączeń bezpośrednich.

    Jak to możliwe, że nie ma bezpośredniego połączenia z Lublinem? Polska wschodnia nadal jest traktowana jak gorszy sort. 21 wiek a nie ma bezpośredniego połączenia z 2 dużymi miastami wojewódzkimi. WSTYD.

    • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane