• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podejrzyj działanie Tristara w internecie

Maciej Naskręt
5 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Tablice zmiennej treści systemu Tristar nad al. Armii Krajowej w Gdańsku. Tablice zmiennej treści systemu Tristar nad al. Armii Krajowej w Gdańsku.

Po latach zapowiedzi i miesiącach oczekiwań system Tristar wkroczył wreszcie do internetu. Właśnie ruszyła strona internetowa, na której można podejrzeć obraz z ponad 50 kamer zainstalowanych na najważniejszych drogach Trójmiasta oraz sprawdzić dostępność miejsc parkingowych. Można zgłaszać też usterki w systemie.



Czy podoba Ci się nowa witryna systemu Tristar?

Wreszcie gotowa jest strona internetowa systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Teraz każdy kierowca bądź pasażer komunikacji miejskiej może sam sprawdzić utrudnienia, z jakimi może się mierzyć podczas podróży przez Gdańsk, Gdynię i Sopot.

- Narzędzie funkcjonuje stosunkowo niedługo. Na bieżąco sprawdzamy jego działanie i testujemy je - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Zobacz stronę systemu Tristar w domenie: Gdańska, SopotuGdyni.

Na razie strona funkcjonuje poprawnie. Jakie zatem informacje czekają tam na mieszkańców i kierowców?

Prezentacja widoku z kamery na nowej stronie systemu Tristar. Prezentacja widoku z kamery na nowej stronie systemu Tristar.
Obraz z ulic Trójmiasta w oku ponad 50 kamer

Do tej pory kierowcy mogli sprawdzać sytuację drogową w internecie z dróg Trójmiasta tylko przy wsparciu kilkunastu kamer, głównie na Obwodnicy Trójmiasta - zobacz kamery na drogach Trójmiasta.

Od czasu pojawienia się systemu Tristar w sieci, liczba kamer znacząco wzrosła. Udostępniono widok z ponad 50 kamer. W najbardziej wrażliwych i korkujących się miejscach kamery zostały zamontowane podwójnie - dla lepszego przeglądu sytuacji drogowej.

Obraz z kamer nie jest przedstawiany w formie filmu, lecz odświeżanego co ok. 10 min zdjęcia. Jest możliwość przeglądania archiwum zdjęć ze wszystkich kamer. Dodatkowo na stronie prezentowane są zrzuty z tablic zmiennej treści ustawionych nad ulicami Trójmiasta.

Sytuacja parkingowa na przykładzie centrum Gdańska. Sytuacja parkingowa na przykładzie centrum Gdańska.
Miejsca na parkingach

Na stronie systemu Tristar dostępna jest też informacja o sytuacji parkingowej w Trójmieście. Na mapie prezentowane są wybrane parkingi - miejskie i prywatne, które zdecydowały się udostępniać aktualną liczbę miejsc wolnych i zajętych.

Łącznie można ustalić obłożenie na 15 parkingach. Narzędzie ma ułatwić znalezienie i szybszy wybór miejsca postojowego - póki co w obrębie centrum Gdańska, Sopotu i Gdyni. Dane o sytuacji parkingowej są aktualizowane co kilka minut i archiwizowane. Dostęp do archiwum jest możliwy z poziomu strony.

Prezentacja sytuacji pogodowej na stronie. Prezentacja sytuacji pogodowej na stronie.
Aktualna pogoda i utrudnienia w ruchu

To nie koniec udogodnień. Mieszkańcy, bądź kierowcy mogą także na nowej stronie internetowej sprawdzić aktualną sytuację pogodową w mieście - prędkość wiatru i temperaturę. Umożliwia to 12 stacji pogody, które zostały ustawione przy głównych arteriach i podłączone do systemu Tristar.

Co więcej, kierowcy znajdą w nowej witrynie aktualne utrudnienia w ruchu - prędkość z uwzględnieniem jego rozpoczęcia i zakończenia.

Dodatkowo została też uruchomiona strona do kontaktu, gdzie można zgłaszać usterki w sygnalizacji, oświetleniu, czy funkcjonowaniu systemu informacji pasażerskiej.

Wynik Tristara: podróże krótsze o 5-6 proc.

Tristar to system, który dzięki kamerom i czujnikom kontrolującym ruch aut na ulicach, automatycznie dopasowuje sygnalizację świetlną do jego potrzeb. Jego zadaniem jest generowanie tzw. "inteligentnej zielonej fali", która zapewni pojazdom płynny przejazd przez miasto. Kontroluje też parkingi (tablice świetlne mają kierować nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informuje na wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju. Całość koordynuje zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym w Gdańsku i Gdyni.

Według założeń projektowych Tristar ma rozwiązywać większość problemów wywołanych dużym ruchem na drogach Trójmiasta. Jego pomysłodawcy i wdrażający system samorządowcy zapowiadali, że w efekcie czas podróży po głównych ulicach Trójmiasta skróci się. Jaki wynik udało się osiągnąć?

- Wynik, jaki udało się nam osiągnąć to ok. 5-6 proc. To oznacza, że przez skrzyżowanie na jednym cyklu świateł mogą przejechać dwa lub trzy samochody więcej. To z jednej strony mało, ale liczba aut, jaka przejedzie przez skrzyżowanie przez godzinę robi się już pokaźna - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Całkowity koszt projektu pn. Tristar to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Natomiast koszt wyłącznie budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Miejsca

Opinie (239) 2 zablokowane

  • Z nowego (2)

    systemu - badziewia zadowoleni są piesi.Aby przejść teraz przez jezdnię trzeba odczekać 1-2 minut a następnie ruszyć galopem.....No cóż,sam wspaniały system nie był w stanie usprawnić ruchu,więc by nie narazić się na oskarżenia,że pieniądze wyrzucono w błoto wydłużono cykle na głównym kierunku kosztem ulic podporządkowanych i pieszych.No i gra....sukces odtrąbiono,można wypłacić premie.

    • 53 1

    • A kto ci każe ruszać galopem.Najważniejsze,że nie wchodzisz na czerwonym,a potem idziesz z taką prędkością na jaką ci pozwala zdrowie.

      • 0 1

    • Trafiłeś w sedno!

      W całym artykule nie ma ani jednego słowa o pieszych. Cała ta poprawa o 5-6% dla kierowców została osiągnięta kosztem 50% pogorszenia warunków dla pieszych. Przyciski, krótsze zielone, a jak nie wciśniesz przycisku minutę przed zielonym to będziesz stał do kolejnej fazy.
      Rekord bije sygnalizacja przy parkingu Klifu w Orłowie. Tam tylko co drugą fazę zapala się zielone dla pieszych. W pozostałych wszyscy mają czerwone i się sobie przyglądają.

      • 3 0

  • TRISTAR

    Chyba ktoś powinien powstydzić się za tę stronę. Może niech się pokaże autor serwisu? Przekopiowane rysunki z dokumentacji? Przecież to wstyd.Obciach i żenada.Gdzie są MZI (młodzi, zdolni, informatycy)? Czyżby jak lekarze zaczęli wyjeżdżać?

    • 3 0

  • a gdzie linki to tych wspaniałych stron z kamerami tristara (2)

    • 5 1

    • kamery są w informacjach drogowych na zakladce mapa

      • 1 2

    • w treści artykułu

      • 1 2

  • Tristar do prokuratury

    100 milionów zmarnowane.

    • 4 0

  • dlaczego pan redaktor z trójmiasto.pl nie zaprosi na rozmowe (lepiej w tv Gdansk) Pana Adamowicza i

    Nie spyta: Jak działa tristar, dlatego tramwaje jeżdżą wolniej i dlaczego zapłacono qumakowi 133 mln za cos czego nie czujemy jako użytkownicy dróg. Jak odmówi wywiadu - od razu rozglos.Az przyjdzie.

    • 6 0

  • mam pytanie

    Jak się zawiadamia prokuraturę o przekrętach i marnowaniu publicznej kasy? Czy może trzeba uderzyć do NIK?

    • 6 0

  • system preferuje główne "ciągi" i blokuje drogi dojazdowe boczne z sygnalizacją

    TRISTAR blokuje ul. Sopocką aby jak najwięcej pojazdów jechało ul. Chwaszczyńską. Zielone światło w godz 16:30 do 17:00 jest 15 sekund dla ul. Sopockiej a czerwone trzyma pojazdy na tej ulicy 90 sekund i to jest jeden cykl. Tristar coś za coś , główne ciągi szybciej ale na bocznych ulicach dojazdowych to ogromne korki ! Nic sie nie zmieniło dla mnie jest tak samo jak było wcześniej. Na ul. Sopockiej teraz korki po południu zaczynaja sie już w Sopocie.

    • 4 0

  • Tyle kasy w błoto

    A efekt systemu dokładnie taki sam jak darmowa aplikacja GoogleMaps w każdym smartfonie

    • 8 0

  • strona beznadziejnie zrobiona

    może to kwestia gustu

    jednak dlaczego z kamer nie ma transmisji online?

    same zdjęcia niczego nie mówią, natężenie ruchu lub szybkość/powolność mozna zobaczyć na wideo a nie na zdjeciu

    • 7 0

  • a dlaczego ja nie widzę ani jednej kamery?

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane