• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podejrzyj działanie Tristara w internecie

Maciej Naskręt
5 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Tablice zmiennej treści systemu Tristar nad al. Armii Krajowej w Gdańsku. Tablice zmiennej treści systemu Tristar nad al. Armii Krajowej w Gdańsku.

Po latach zapowiedzi i miesiącach oczekiwań system Tristar wkroczył wreszcie do internetu. Właśnie ruszyła strona internetowa, na której można podejrzeć obraz z ponad 50 kamer zainstalowanych na najważniejszych drogach Trójmiasta oraz sprawdzić dostępność miejsc parkingowych. Można zgłaszać też usterki w systemie.



Czy podoba Ci się nowa witryna systemu Tristar?

Wreszcie gotowa jest strona internetowa systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Teraz każdy kierowca bądź pasażer komunikacji miejskiej może sam sprawdzić utrudnienia, z jakimi może się mierzyć podczas podróży przez Gdańsk, Gdynię i Sopot.

- Narzędzie funkcjonuje stosunkowo niedługo. Na bieżąco sprawdzamy jego działanie i testujemy je - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Zobacz stronę systemu Tristar w domenie: Gdańska, SopotuGdyni.

Na razie strona funkcjonuje poprawnie. Jakie zatem informacje czekają tam na mieszkańców i kierowców?

Prezentacja widoku z kamery na nowej stronie systemu Tristar. Prezentacja widoku z kamery na nowej stronie systemu Tristar.
Obraz z ulic Trójmiasta w oku ponad 50 kamer

Do tej pory kierowcy mogli sprawdzać sytuację drogową w internecie z dróg Trójmiasta tylko przy wsparciu kilkunastu kamer, głównie na Obwodnicy Trójmiasta - zobacz kamery na drogach Trójmiasta.

Od czasu pojawienia się systemu Tristar w sieci, liczba kamer znacząco wzrosła. Udostępniono widok z ponad 50 kamer. W najbardziej wrażliwych i korkujących się miejscach kamery zostały zamontowane podwójnie - dla lepszego przeglądu sytuacji drogowej.

Obraz z kamer nie jest przedstawiany w formie filmu, lecz odświeżanego co ok. 10 min zdjęcia. Jest możliwość przeglądania archiwum zdjęć ze wszystkich kamer. Dodatkowo na stronie prezentowane są zrzuty z tablic zmiennej treści ustawionych nad ulicami Trójmiasta.

Sytuacja parkingowa na przykładzie centrum Gdańska. Sytuacja parkingowa na przykładzie centrum Gdańska.
Miejsca na parkingach

Na stronie systemu Tristar dostępna jest też informacja o sytuacji parkingowej w Trójmieście. Na mapie prezentowane są wybrane parkingi - miejskie i prywatne, które zdecydowały się udostępniać aktualną liczbę miejsc wolnych i zajętych.

Łącznie można ustalić obłożenie na 15 parkingach. Narzędzie ma ułatwić znalezienie i szybszy wybór miejsca postojowego - póki co w obrębie centrum Gdańska, Sopotu i Gdyni. Dane o sytuacji parkingowej są aktualizowane co kilka minut i archiwizowane. Dostęp do archiwum jest możliwy z poziomu strony.

Prezentacja sytuacji pogodowej na stronie. Prezentacja sytuacji pogodowej na stronie.
Aktualna pogoda i utrudnienia w ruchu

To nie koniec udogodnień. Mieszkańcy, bądź kierowcy mogą także na nowej stronie internetowej sprawdzić aktualną sytuację pogodową w mieście - prędkość wiatru i temperaturę. Umożliwia to 12 stacji pogody, które zostały ustawione przy głównych arteriach i podłączone do systemu Tristar.

Co więcej, kierowcy znajdą w nowej witrynie aktualne utrudnienia w ruchu - prędkość z uwzględnieniem jego rozpoczęcia i zakończenia.

Dodatkowo została też uruchomiona strona do kontaktu, gdzie można zgłaszać usterki w sygnalizacji, oświetleniu, czy funkcjonowaniu systemu informacji pasażerskiej.

Wynik Tristara: podróże krótsze o 5-6 proc.

Tristar to system, który dzięki kamerom i czujnikom kontrolującym ruch aut na ulicach, automatycznie dopasowuje sygnalizację świetlną do jego potrzeb. Jego zadaniem jest generowanie tzw. "inteligentnej zielonej fali", która zapewni pojazdom płynny przejazd przez miasto. Kontroluje też parkingi (tablice świetlne mają kierować nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informuje na wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju. Całość koordynuje zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym w Gdańsku i Gdyni.

Według założeń projektowych Tristar ma rozwiązywać większość problemów wywołanych dużym ruchem na drogach Trójmiasta. Jego pomysłodawcy i wdrażający system samorządowcy zapowiadali, że w efekcie czas podróży po głównych ulicach Trójmiasta skróci się. Jaki wynik udało się osiągnąć?

- Wynik, jaki udało się nam osiągnąć to ok. 5-6 proc. To oznacza, że przez skrzyżowanie na jednym cyklu świateł mogą przejechać dwa lub trzy samochody więcej. To z jednej strony mało, ale liczba aut, jaka przejedzie przez skrzyżowanie przez godzinę robi się już pokaźna - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Całkowity koszt projektu pn. Tristar to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Natomiast koszt wyłącznie budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Miejsca

Opinie (239) 2 zablokowane

  • Tak działa że jadąc ulicą Elbląską od rafinerii po najechaniu na pętle indukcyjna ktora ma umozliwic płynny (1)

    przejazd swiatła zapalają sie na czerwono i to nawet w środku nocy kiedy nikt wiecej z zadnego kierunku nie jedzie. Aby przejechac płynnie na zielonym trzeba jechac ,,okrakiem na srodku dwuch pasow i nie najechac na pętle , działanie odwrotne od zamierzonego... A PO DRUGIE NA CO KOMU POMIEDZY 23 A 4,30 SYGNALIZACJA SWIETLNA?? wystarczyłyby żółte migajace...

    • 3 0

    • Po to aby mandat wlepić za żółte światło które trwa (niby przepisowo?) ok. 2 sek. natomiast droga zatrzymania auta to absolutne min. 5 sek.

      • 0 0

  • Super radar

    Tristar to nie tylko ułatwienia i mniejsze korki. To także wzmożona kontrola.
    Na objętych systemem drogach uruchomionych zostanie 59 rejestratorów wykroczeń, które sfotografują pojazdy podobnie jak fotoradary. Dla łamiących przepisy oznaczać to będzie mandaty i punkty karne. Komputer sterujący systemem "uzbrojony" będzie w funkcję identyfikacji pojazdów na podstawie tablic rejestracyjnych. Dzięki obrazowi z kamer, które rozpoznają samochody, będzie mógł zmierzyć czas, w jakim dane auto pokonało odcinek pomiędzy poszczególnymi rejestratorami. W praktyce więc, nawet jeśli bezpośrednio "na oczach" kamery dozwolonej prędkości nie przekroczymy i nie złamiemy przepisów, centralny komputer Tristara zauważy, że popełniliśmy wykroczenie, a nasze zdjęcia i informacje przekaże policji lub Straży Miejskiej.

    • 2 0

  • Wczoraj przed 15.00 jechałem do Gdańska.

    Takie korki bywały podczas wypadku ale żadnego nie było.Jeżeli ten system ma tak działać to przesiadka do komunikacji miejskiej pozostaje.

    • 8 0

  • A co za problem żeby obraz z kamer był na stronie w formie filmu w czasie rzeczywistym?
    W Gdańsku byłby o wiele płynniejszy ruch, gdyby połowę zwykłych skrzyżowań nawet tych z tramwajami zmienić na ronda.

    • 1 0

  • nie podglądam

    od tego są podglądacze i biorą pieniądze za kiepską robote

    • 0 1

  • W całym artykule ani jednego słowa o pieszych (2)

    Tristar = ułatwienia dla kierowców kosztem pieszych. Co dostali pisi? przyciski na światła i krótsze zielone. Tendencja odwrotna niż w całym cywilizowanym świecie.

    • 10 6

    • Pisi?

      Znaczy się ogólnie to Pisia to jest Gągolina!

      • 0 1

    • Polska,a zwłaszcza Gdańsk nic z cywilizowanym światem wspólnego nie mają.

      I jeszcze długo mieć nie będą.
      Od początku jak zaczęli pisać o tym projekcie ani słowem nie wspominali o pieszych.Chyba zamierzali ruch pieszy całkowicie skierować pod ziemię,ale zabrakło forsy.

      • 2 1

  • Widok z kamer

    a zdjęcia z kamer, to co innego...

    • 3 0

  • znaczy SHIT za 200 mln ktory ma usprawnic ruch na poziomie 5% ?! (1)

    jedynie banda kretynow lobbowana takimi wlasnie zalosnymi firmami jak Qumak moze kupic taki SHIT za 200 mln!!! ktory mial dzialac wiele miesiecy temu a nie dziala do dzis ?!
    usprawnienie ruchu na poziomie 5% ktore nie jest w zaden sposob weryfikowalne !!! to zadne wsparcie dla ruchu, czyli fikcja i pieniadze wyrzucone w bloto, czy wykonawca zaplacil jakiekolwiek kary za opoznienia ?! jesli nie to znaczy Gryzon wespol z Budyniem dzialaja na szkode wydatkowania srodkow publicznych !!!
    zdaje sie Qumak ktory nic nie kuma i jest nie wiadomo jaka efemeryda (pytanie kto za nia stoI) potrafi dymac samorzady jesli chodzi o pieniadze publiczne czyli z naszych podatkow?!, kto za tych pseudodebili placi? pan i pani placi, a nikt nie ponosi z tego tytulu zadnych konsekwencji i odpowiedzialnosci, bo najlepiej wydaje sie cudze pieniadze bez zadnych zobowiazan!!!

    • 8 0

    • właściwie zadane pytanie.

      kto za tym qumkiem stoi /

      • 2 0

  • co za brednie

    Niestety - półgłówków u nas nie brakuje....

    • 0 0

  • Zegary na światłach

    Zegary na światłach - i rusza tyle samo więcej samochodów, a wydali by 1000 razy mniej

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane