• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podpisano umowę na dostawę elektrycznych autobusów za 62 mln zł

Ewelina Oleksy
2 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Autobus na wodór od kwietnia na ulicach Gdańska

Na jednym ładowaniu przyjechał z Warszawy do Gdańska. Za 14 miesięcy nad Motławę przyjedzie w sumie 18 takich autobusów. Na ul. Elektryków w stoczni podpisano umowę z dostawcą elektrycznych autobusów MAN, za które Gdańsk zapłaci prawie 62 mln zł.



Czy Gdańsk powinien wymienić wszystkie autobusy na elektryczne?

Nowe elektryczne autobusy marki MAN przyjadą do Gdańska najpóźniej w październiku 2023 r. Podpisana 2 sierpnia umowa daje wykonawcy 14 miesięcy na ich dostarczenie. Miasto zamówiło 18 sztuk: 8 przegubowych i 10 standardowych.

Przejedzie 300-400 km na jednym ładowaniu



- Obiecaliśmy, że zmieniamy komunikację miejską, że idziemy w stronę rewolucji i to nie są słowa rzucane na wiatr. Po przetargu, dziś podpisujemy umowę na dostarczenie w ciągu 14 miesięcy, 18 elektrycznych autobusów i mam nadzieję, że ten termin zostanie dotrzymany - mówiła we wtorek na ul. ElektrykówMapka prezydent Aleksandra Dulkiewicz. - W czerwcu testowaliśmy autobus wodorowy, być może niebawem i takie pojawią się na naszych ulicach. Na razie stawiamy jednak na te elektryczne. Co ważne, będą ładowane w zajezdni, a nie na trasie, więc koszty eksploatacji będą niższe. Taki autobus jest w stanie przejechać dziennie 300-400 km - mówiła prezydent.
  • Gdańsk zamówił 18 takich elektrycznych autobusów. Będą w barwach biało-czerwonych.
  • Wnętrze autobusu elektrycznego.
  • Wnętrze autobusu elektrycznego.
  • Wnętrze autobusu elektrycznego.
  • Wnętrze autobusu elektrycznego.
  • Gdańsk zamówił 18 takich elektrycznych autobusów. Będą w barwach biało-czerwonych.
Jak podkreślał Maciej Lisicki, prezes spółki GAiT elektryczny autobus, który zaprezentowano we wtorek w Gdańsku, przyjechał z Warszawy na jednym ładowaniu.

- To pokazuje, jak się zmieniła technologia. Te autobusy będą ładowane w zajezdni raz, nocą i będą mogły przejeździć na trasach cały dzień. Będą przeznaczane do obsługi różnych linii, w zależności od potrzeb - powiedział Lisicki.
Przedstawiciele firmy MAN podziękowali miastu za zaufanie.

- To dla nas do tej pory największe takie zamówienie. Cieszymy się, że Gdańsk będzie kolejnym miastem z pojazdami zeroemisyjnymi - powiedziała Olga Żarkowska z firmy MAN.

Elektryczne autobusy same policzą swoich pasażerów



Wszystkie kolumny i poręcze zostaną wykonane w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a. Dodatkowo pojazdy wyposażone będą w systemy monitoringu i klimatyzacji o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej, tj. częstego otwierania drzwi.

Aktualizowany na bieżąco rozkład jazdy ZTM Gdańsk



Tablice informacyjne dla podróżujących zostaną wykonane w technologii LED, podobnie jak oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W nowych środkach komunikacji miejskiej zamontowane zostaną gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED, dodatkowo pojawi się też system liczenia pasażerów.

W Gdyni elektryczne autobusy już jeżdżą



Na początku czerwca elektryczne autobusy wyjechały już na ulice Gdyni. Miasto zapłaciło 80 mln zł za 24 pojazdy. Podczas pierwszych godzin kursowania nie zabrakło jednak usterek.

Miejsca

Opinie (287) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    (21)

    Ja proponuję inną rewolucję: autobusy jeżdżące co 10 minut, od rana do wieczora, 7 dni w tygodniu. Bez dziur między 10 a 14, bez przerw półgodzinnych w weekendy.

    • 228 21

    • Pojazdów elektrycznych nie wolno tak mocno eksploatować. Akumulatory wysiądą i prąd coraz droższy. (3)

      • 6 6

      • Bo trzeba zabronić akumulatorom wysiadania.

        No chyba, że na przystankach.

        • 0 0

      • W UE teraz za przykładem Niemiec prąd elektryczny będzie produkowany głównie z węgla brunatnego, oraz z kamiennego. (1)

        • 6 3

        • Według ostatnich badań dym z Niemieckich kotłowni spalających węgiel nie truje a ma właściwości lecznicze.

          Tylko musi być wydobywany za Odrą i Nysą Łużycką. Bo ten z Turowa wiadomo truje jak zaraza. Leczy tylko ten z Niemiec.

          • 0 0

    • Jedyna pozytywna rewolucją było by złomowanie wszystkich tramwajów i likwidowanie szkodliwych torowisk zastąpienie ich (8)

      buspasami i nowoczesnymi wygodnymi autobusami bez emisyjnymi prąd tu nie jest jedyną alternatywą.Tak długo jak bedą wciskac na siłe w kazdej dzielnicy ten szkodliwe torowiska z tramwajowym złomem ,tak dłygo komunikacja w Gdańsku bedzie beznadziejna i nikt nie zrezygnuje z auta w miescie warto stac w korku wygodnie w aucie niz stac w co dziennie na przystanku przez awarie tramwajów. I dla przypomnienia tramwaje w Gdańsku są jak bydło wozy maja 80% miejsc stojących

      • 8 37

      • Tramwaj jest największym szkodnikiem w mieście nie sprawdzał sie nawet w epoce PRLu !! A bus pasy bez problemu zamiast torowiska (3)

        • 4 21

        • Dziwne, a sprawdza się na całym świecie. (2)

          • 17 3

          • na całym swiecie sprawdzają sie autobusy dzbanku tramwajów w porównaniu do całego świata jest tylko 10% (1)

            • 2 3

            • Przyganiała karafka dzbankowi,

              a sama pusta.

              • 0 0

      • Nie śpiesz się tak.

        Poczekaj. Ochłoń. Następnym razem napisz poprawnie i przeczytaj, zanim klikniesz "Wyślij".

        • 1 0

      • i mój codzienny przejazd przez Kartuską i Nowe Ogrody będzie trwał 40 minut

        sorry... oby nie

        • 5 2

      • Co ty pleciesz, człowieku...

        • 9 3

      • Tak, tak buspasy na wszystkich liniach. To niewykonalne.

        Czym chcesz napędzać bezemisyjne autobusy? Powietrzem? Tramwaj i SKM to najlepszy rodzaj transportu miejskiego.

        • 17 7

    • to zostań kierowcą takiego autobusu i jeździj :) (1)

      • 19 7

      • Płaci podatki na tych którzy za to odpowiadają

        • 0 0

    • Dobrze, ale przyjmujemy Cię do pracy na kierowcę. I żadnego marudzenia, że masz zmianę w sobotni wieczór, albo ze pensja słaba.

      • 0 0

    • jakie to ma uzasadnienie? (4)

      • 12 20

      • Uzasadnienie . (1)

        Bo w mieście jest potrzebna komunikacja miejska a nie dwa kursy na dzień jak to bywało na dawnych PGR-ach ! Bo w mieście aby zachęcić podróżnych do korzystania z komunikacji miejskiej należy ich przewozić w godnych warunkach nie jak sardynki w puszce . Bo komunikacja miejska nie służy do generowania dochodów dla miasta a ma pełnić służebną rolę dla mieszkańców .

        • 8 0

        • O tym chyba wszyscy zapominają. Komunikacja miejska, podobnie jak inne obszary np. szpitale, to nie fabryki przemysłowe które mają przynosić zyski. To właśnie ma służyć mieszkańcom z ich podatków.

          • 0 0

      • Haha (1)

        Pozwiedzaj świat to zobaczysz, ze komunikacja jezdzi nawet w nocy co 20 minut. serio. i to jest bardzo fajne!

        • 17 10

        • Ale nie na kazdej trasie. Pozwiedzialem i wiem.

          • 7 1

  • dlaczego Gdańsk cały czas musi wspierać niemiecki bizness (10)

    najpierw rowery mevo : nextbike is a German company that develops and operates public bike-sharing systems. The company was founded in Leipzig..
    teraz autobusy MAN
    Nie mamy własnych rozwiązań tylko cały czas trzeba płacić Niemcom
    Skąd taka uległość ? Jeszcze wczoraj pani prezydent Dulkiewicz na obchodach rocznicy powstania warszawskiego przypominała o strasznych zbrodniach hitlerowskich Niemiec w Polsce , nawiązywała do Ukrainy - a dzisiaj z radością robi zakupy na 60 mln finansując niemiecki przemysł - który zaraz powie że nie może zrezygnować z dostaw rosyjskiego gazu bo ma zamowienia
    Pani Dulkiewicz - to czysta hipokryzja , i robienie z ludzi i**otów

    • 11 6

    • fur Deutschland

      • 0 0

    • A dlaczego istnieje UE, wiesz? (3)

      • 0 0

      • (2)

        Żeby nas rutututać na kasę?

        • 0 0

        • Brawo. Wygrałeś bon do polskego lydla. (1)

          • 1 0

          • Dzięki, zadzieram kiecę i już lecę! Albo może miałbyś też do Kauflandu, wszak jak kupować dobre bo polskie to w całej Grupie Schwarz.

            • 0 0

    • Po pierwsze nie Gdańsk tylko PO !!A ty myslisz ze stanowiska w brukseli za darmo dostają? Daja zarabiac Niemcą miliardy euro !!

      90% inwestycji dziwnie w przetargach zawsze wygrywaja niemieckie oddziały w Polsce !

      • 1 0

    • Bo na tym polegają dopłaty ue

      Kupujesz niemieckie to większa dopłatą i taniej wychodzi. I tak wraca 80 centów z jednego euro

      • 1 0

    • (1)

      Toc Solaris dal taka cene ze szok

      • 0 0

      • Ale można było kupić Solarisy wodorowe, tańsze o lekko milion na sztuce.

        • 1 0

    • GPEC też poszedł w niemieckie łapy. Teraz miasto Lipsk grzeje się na koszt Gdańszczan transferując wielomilionowe zyski. Przypadek?

      • 4 0

  • Ale ludzi wkręcają

    300-400 km na jednym ładowaniu. Teraz zróbmy test.
    - niech jedzie z pasażerami (a nie sam kierowca)
    - przy pełnym oświetleniu i włączonej klimatyzacji
    - zatrzyma się na przystankach
    - przy temperaturze 0 stopni na zewnątrz...
    .. i nagle z 300-400 robi się 100 km :D tak drodzy Państwo w idealnych warunkach robi się dystans. A życie niestety nie jest idealne :)

    Kupowanie autobusów elektrycznych za 3,44 mln szt. jest w chwili obecnej chorym pomysłem.

    • 5 0

  • elektryczne to przejściowe

    tylko wodór,tylko wodorowe się bedą liczyć.

    • 2 0

  • (6)

    Bo autobusy elektryczne są bardzo piękne na zdjęciach. Niestety w rzeczywistości utrzymanie ich serwisowanie i utylizacja jest dużo bardziej kosztowna niż autobusów tradycyjnych (silniki spalinowe) do tego akumulatory z nich to bomba ekologiczna przez setki lat będzie to truło środowisko, nierzadko powodują pożary w następstwie samozapłonu czy ubezpieczyciel za to zapłaci??? Zdarzają się im też awarie dosyć błahe które są bardzo kosztowne a w niektórych przypadkach niemożliwe do naprawienia i trzeba taki pojazd złomować i utylizować a przełożenie silnika i innych urządzeń w pojazdach elektrycznych jest nie możliwe.
    Warto też pamiętać że dane dotyczące fabrycznych osiągów tych zestawów akumulatorów w miarę aktualne są max 30 miesięcy. Po tym okresie są coraz gorsze coraz dalej im od tego co podaje producent. Po 10-12 latach akumulatory nadają się do wyrzucenia. A wszystko to kosztuje.

    • 19 4

    • bzdura, nie masz pojęcia o pojazdach ev i bateriach (2)

      juz obecnie kazdy myslacy bije się o aku z samochodow. Wykorzystuja je jako magazyny energii
      Co wiecej sprzedajac takie akumulatory dostaje sie sporo kasy wiec to nie dosc, ze nie kosztuje to jeszcze odzyskujesz czesc kasy.
      Zanim kolejny raz napiszesz swoje bzdury naucz sie, poczytaj.

      • 1 2

      • (1)

        Głupoty piszesz niewyobrażalne. To są bardzo niebezpieczne ogniwa, które wywołują niezwykle trudne pożary i absolutnie nie powinny być stosowane na magazyny, zwłaszcza w warunkach domowych. Wymagany jest nieustanny nadzór nad nimi, poprzez skomplikowane systemy monitorowania, a jak padnie choć kilka to magazyn szlag ci trafi. Naucz się, poczytaj, potem zabieraj głos i pouczaj innych.

        • 2 1

        • Normalny ma 100% racji. W samochodach elektrycznych w zdecydowanie większym procencie występują samozapłony.

          Zamiast cytować dobrze sponsorowaną propagandę warto poszukać informacji i pogadać z tymi co się tym zajmują.
          Na 100 tyś wyprodukowanych pojazdów elektrycznych i 100 z silnikami spalinowymi w tych pierwszych zdecydowanie częściej zdarzają się samozapłony po 2-3 godzinach od zakończenia jazdy czyli bez związku z jazdą. O tym coraz częściej mówią strażacy. Być może ta technologia będzie poprawiona ale na dzień dzisiejszy nie zgodził bym się by w hali garażowej gdzie trzymam w nocy samochód ktoś trzymał pojazd elektryczny. Za duże ryzyko.

          • 0 0

    • Ale bzdury :D (2)

      Utrzymanie i serwisowanie elektryka droższe? Przy braku całej tej precyzyjnej mechaniki silnika, skrzyni, wszystkich smarów, olejów? Panie, elektryka się włącza i jedzie, tam poza baterią nie ma się co zepsuć.

      • 0 2

      • (1)

        Za to bateria za setki tysięcy do wymiany co parę lat. A jak padnie elektronika to poza specjalistycznym i kosztownym serwisem nikt nic nie zrobi.

        • 2 0

        • Daj spokój to oszołom powiedzieli mu w TVN w audycji mocno sponsorowanej że w elektrykach nic się nie psuje.

          Łyknął bajkę jak wszystkie co mu tam Kraśko co wieczór nadaje. Pisze brednie że pojazdy elektryczne się nie psują nic się w nich nie zużywa. Wszyscy mechanicy samochodowi zostaną bezrobotni. Oszołomy takie brednie powielają.
          Spokojnie jeśli chodzi o awaryjność i zakres prac to mechaników w Europie raczej będzie brakować za to pracy im nie zabraknie.

          • 0 0

  • (17)

    Z takim serwisem i oszczędnościami liska sukcesu nie wróżę. Co z tego ,że przejechał z Warszawy na jednym ładowaniu jak jechał trasa i jechał jednym tempem a nie rozpędzenie hamowanie co chwilę plus klima, tablice,kasowniki, otwieranie drzwi i się okaże ,że max 200km zasięgu. Auto też w trasie spali mniej xD

    • 87 16

    • Nawet jeżeli bateria wystarczy na 200 km (10)

      to wystarczy na zrobienie powiedzmy 10 pętli, potem szybkie ładowanie podczas przerwy i znowu w trasę.

      • 4 20

      • Ładowanie podczas przerwy? (7)

        Zapytaj kierowców autobusów ile mają przerwy pomiędzy kursami z godnie z rozkładem a ile jest w rzeczywistości.
        Obawiam się że w wielu wypadkach kierowca nie maił by czasu podłączyć się do prądu.
        Poza tym w zależności od jakości akumulatorów ładowanie trwa od 3 - nawet 12 godzin. Zakładając nawet że miasto kupiło najlepsze najdroższe zestawy to i tak od 4-6 godzin trzeba taki pojazd ładować a prąd elektryczny przecież coraz droższy a koszt kilowata dla firm jest wyższy niż to co masz na rachunku w domu.

        • 11 0

        • (6)

          Przestan brac heroine. Wszystko zalezy od mocy danej ladowarki. Podczas postoju na petli w 20-30 minut sie spokojnie naladuje na tyle aby zrobic kolejny kurs.

          • 1 12

          • przestań kłamać (4)

            urzędniku
            ładowarka która w 20-30 min naładuje baterie na tyle żeby zrobić kolejny kurs
            ( skąd wiesz że "na tyle starczy " a więcej już nie )
            będzie potrzebowała przeróbki podłączeń zasilania energetycznego bo będzie taki pobór prądu
            Macie tam w urzędzie odpowiedni sztab ludzi który będzie dbał o zasilanie tych autobusów
            czy znowu pomysły jak z tramwajem który będzie jeździł po kolejowych torach - przystanek Brętowo , doprowadzenie linii tramwajowej do trasy PKM żeby mógł dojechać do pętli na Wita Stwosza . ( to z Niemiec takie rozwiązania ) Niestety tramwajarze nie mogą prowadzić pojazdów po szynach kolejowych ... nikt tego nie uwzględnił w urzędzie

            • 6 4

            • (3)

              Jezu co ty bredzisz, wez bierz mniej. Domowe ladowarki maja w tej chwili nawet 22kW. Nie ma problemu aby dac dwa albo trzy razy wiecej na dedykowanym przylaczu na petli, a ty mi tu o tramwajach jakies bzdury piszesz.

              • 4 4

              • Darmowe ładowarki skończą się za 2-3 lata definitywnie.

                Żyjesz w świecie iluzji. Nie ma czegoś takiego jak darmowe ładowarki. Nie wiem czy ktoś cię oświecił ale jak nie to ja to zrobię. W twojej "darmowej" ładowarce płynie prąd elektryczny który jednak nie jest darmowy bo trzeba go wyprodukować zapłacić za paliwo opłacić pracowników. To że dziś nie trzeba płacić za ładowanie nie oznacza że tak będzie zawsze. Dziś jest czas promocji nowych rozwiązań na zachętę do korzystania z pojazdów elektrycznych chwilowo ładowanie jest bez pobierania opłat od ładującego po prostu za ten prąd zapłacił już ktoś inny komu zależy na promocji tych pojazdów. Ale to już wkrótce się skończy i będzie normalny rynek i normalne opłaty co gorsza prąd potrzebny do przejechania 1000 km będzie kosztował więcej niż benzyna. A ten prąd nie będzie pochodził z OZE tylko ze stabilnych źródeł energii czyli w najbliższym czasie głównie z elektrowni węglowych.

                • 1 0

              • (1)

                domowe do smartfonów 22 kw, kto ci taka moc dostarczy?

                • 2 3

              • Idź być głupim gdzieś indziej

                • 3 0

          • he-he . Jakość i model akumulatora nie ma dla ciebie znaczenie tylko moc ładowania?? Chyba się trochę przeładowałeś.

            • 0 0

      • Te 10 pętli to aż nadto na jeden dzień jazdy

        • 0 2

      • Nie bo ładowanie tylko w nocy 8-))))))

        • 13 0

    • W szczególności te kasowniki, to dopiero żre prądu , hehe

      • 0 1

    • Poza tym jechał pusty jak już ktoś słusznie zauważył. A jeszcze poza tym to przecież nie chodzi o oszczędności tylko stworzenie nowych miejsc pracy dla swoich. Obsługa tego elektrozłomu to pewnie z paredziesiąt nowych stołków, może nawet cały departament.

      • 1 0

    • byś się zdziwił (2)

      elektryki i hybrydy zużywają więcej energii na trasie niż w mieści. Takie pojazdy odzyskują energię w mieście i na lokalnych trasach, na autostradzie maja mało okazji na odzysk energii

      • 18 7

      • Przecież napisałeś bzdury (1)

        A jeszcze 13 osób to poparło. Prawa fizyki się kłaniają

        • 6 5

        • no patrz perpetum mobile, ci ze zdalnego nauczania tego nie zrozumieją, matura 30% tez nic nie da

          • 1 1

    • Masz bardzo słabą wiedzę o elektrykach :) Więc po co zabierasz głos ? Lepiej milczeć i nie ośmieszać się.

      • 6 3

  • Dlaczego Gdańsk wspiera Niemców. To chyba norma w Gdańsku że wola Niemców niż Polaków.

    • 3 1

  • Zobaczymy na jak długo starczą akumulatory (14)

    Trzymam też kciuki, żeby ich wymiana nie kosztowała 30 milionów...

    • 69 5

    • (9)

      Żywotność raczej nie powinna być problem. Bardziej martwi mnie to ile taki autobus przejedzie zimą lub z włączoną klimatyzacją.

      • 7 6

      • (8)

        Ludzie donosza, ze w Teslach zywotnosc akumulatorow to ok 7 lat. Autobusy sa znacznie intensywniej ekspoloatowane niz osobowki.

        • 10 1

        • (7)

          Tesle z przebiegiem milion km mają około 80-90% oryginalnej pojemności

          • 0 6

          • (5)

            A co to jest milion kilometrów dla autobusu, pytam się? I czy wiesz, że degradacja następuje skokowo? Może i byłoby 90% po pierwszym milionie, ale po drugim już 60%. I bateria do wymiany. I cyk setki tysięcy na kolejną.

            • 1 0

            • (4)

              Wszelkie badania wskazują ze degradacja jest liniowa, skok jest przy nowych bateriach które się układają

              • 0 1

              • (1)

                Według twoich badań to baterie w hulajnogach nie powinny paść po 2-3 latach, a padają.

                • 0 0

              • W hulajnogach padają bo leżą rozładowane przez całą zimę i to je zabija. Jak się cały rok jeździ to nic się nie dzieje.

                • 0 0

              • (1)

                Ale masz pojęcie, że badania, a praktyka to zupełnie co innego? Gdańsk nie jest pierwszy z elektrykami i są miasta w których już wymieniano te super baterie. Takie, w których się paliły też są.

                • 1 1

              • Ch tam badania naukowe i statystyka, ty wiesz lepiej bo przeczytałeś w internecie

                • 1 0

          • Pokaz mi tesle z przebiegiem milion km

            • 7 0

    • (3)

      W Mercedesie Citaro 900 000 pln netto

      • 13 0

      • Nawet najlepsze aku tracą 2-3% rocznie (2)

        o ile użytkuje się je w przedziale 20-80% i ładuje powoli - tutaj pewnie po kilku latach zostanie z 2/3.
        I ceny baterii będą rosnąć, w samej UE jest pewnie z 300 milionów aut, niech zostanie tylko 100 milionów elektryków, to 100 mln baterii po jakieś 40 kg samego niklu w każdej, czyli 4 miliony ton niklu - niemal dwa razy tyle co roczna produkcja na świecie! Nawet jak bateria będzie żyć 10 lat to oznacza to 10 milionów baterii rocznie - jeden tylko koncern i tylko w Europie zainwestuje kilkadziesiąt mld ojro w produkcję samych baterii.
        Dla tych waszych elektryków trzeba będzie zbudować pełno nowych kopalń i postawić las kominów do hut. Obejrzyjcie sobie Norylsk i jak się wytwarza nikiel - a to tylko jeden z kilku rzadkich metali jakie są potrzebne do produkcji baterii, będziecie mieli rewolucję, ale jak kiedyś w październiku, po czym dzięki politykom auta były beznadziejne, mimo to stać było nielicznych a koszty dla środowiska i tak były olbrzymie - teraz będzie identycznie.

        • 3 0

        • A żeby było śmieszniej to z Norylska tego niklu nikt nam już nie da, chyba że padniemy na kolana. I nie zapominajmy, że zegar tyka - już za kilka lat w Europie nie będzie można ani kupić ani zarejestrować samochodu spalinowego (z LPG włącznie). Co oznacza, że transport prywatny stanie się czymś absolutnie elitarnym.

          • 2 0

        • Ceny baterii będą rosnąć, ceny pradu też.

          Ale tu jest Gdańsk, tu jest nasz mała Sycylia. Mamy rozmach :)

          • 2 0

  • (10)

    to jest dopiero glupota. zamiast isc w LNG czy nawet LPG a na pewno pozbywac sie tych kopcacych diesli oni kupuja elektrosmieci

    • 57 12

    • (1)

      Przede wszystkim należało iść w wodór. Będę do znudzenia powtarzał to, co jest zamilczane: Solaris za milion taniej od sztuki mógłby dostarczyć autobusy wodorowe. Za różnicę w cenie, przy 16 sztukach, wystarczyłoby kasy na zbudowanie aż 5 stacji wodorowych do wytwarzania i tankowania.

      • 2 0

      • Ale trzeba kupić od Niemca przecież nie...

        • 3 0

    • (6)

      Lng i lpg jest zbyt tanie aby urzednicy na to poszli. Tutaj trzeba przewalic kupe kasy

      • 21 4

      • Ani LNG ani LPG nie spełnia wymagań ustawowych (5)

        Miasta mają na mocy ustawy o transporcie zeroemisyjnym posiadać elektryki lub autobusy wodorowe w 30% zadań przewozowych. Inaczej naliczone zostaną kary, przekraczające różnice w koszcie zakupu i eksploatacji

        • 9 2

        • Po pierwsze nie w 30 tylko w 10% a po drugie właśnie - mogą to być pojazdy wodorowe. Nie ma żadnego przymusu elektryków, mają być niskoemisyjne i tyle.

          • 1 0

        • czyli jak jest głupia ustawa to wystarczy kupić i na kołkach postawić by się wykazać? (3)

          ponoć te w Gdyni prawie nie jeżdżą.

          • 4 9

          • Bzdury piszesz jeżdżą w Gdyni, a te w gdańsku elektryczne tylko ogrzewanie będzie spalinowe...nieźle

            • 4 0

          • Ponoć nie jeżdżą?

            Pewnie nie wiesz nawet gdzie jest Gdynia.

            • 4 1

          • Nie, muszą jeździć

            Zadania przewozowe muszą być wykonywane, sam udział taboru nie wystarczy

            • 2 0

    • LPG importujemy

      • 1 0

  • (4)

    Zdecydowanie uważam, że nie powinniśmy brnąć na siłę w autobusy elektryczne:
    1) technologia nie jest jeszcze dopracowana
    2) za mało stacji ładowania
    3) nikt nie utylizuje akumulatorów w sposób nieoddziłujący na środowisko
    4) w przypadku większych awarii nie pozostanie żadna alternatywa
    Jeśli już elektryczność, to:
    1) rozbudowa sieci linii i połączeń tramwajowych
    2) koordynacja połączeń z koleją i szybka budowa PKM II (oczywiście zelektryfikowanej)
    W uzupełnieniu:
    1) autobusy na gaz
    2) autobusy elektryczne
    3) rower
    Rozważyć budowę sieci linii metra dla aglomeracji.
    Wdrożyć żeglugę śródlądową jako środek komunikacji - trwały.

    • 29 4

    • (2)

      na metro to już za późno.

      • 1 3

      • (1)

        W Wawie nie było za późno, to i u nas da radę.

        • 2 1

        • no właśnie niespecjalnie. Pierwsza linia metra w Warszawie została otwarta w 1995 roku, czyli 27 lat temu. Za jakie pieniądze miałoby powstać i jak przy gdańskich warunkach. Protezę metra mamy w SKM/PKM.

          • 0 0

    • Świetnie sie podpisałeś typowe bredzenie ruskiego trola .

      • 1 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane