• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podpisano umowę na dostawę elektrycznych autobusów za 62 mln zł

Ewelina Oleksy
2 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Autobus na wodór od kwietnia na ulicach Gdańska

Na jednym ładowaniu przyjechał z Warszawy do Gdańska. Za 14 miesięcy nad Motławę przyjedzie w sumie 18 takich autobusów. Na ul. Elektryków w stoczni podpisano umowę z dostawcą elektrycznych autobusów MAN, za które Gdańsk zapłaci prawie 62 mln zł.



Czy Gdańsk powinien wymienić wszystkie autobusy na elektryczne?

Nowe elektryczne autobusy marki MAN przyjadą do Gdańska najpóźniej w październiku 2023 r. Podpisana 2 sierpnia umowa daje wykonawcy 14 miesięcy na ich dostarczenie. Miasto zamówiło 18 sztuk: 8 przegubowych i 10 standardowych.

Przejedzie 300-400 km na jednym ładowaniu



- Obiecaliśmy, że zmieniamy komunikację miejską, że idziemy w stronę rewolucji i to nie są słowa rzucane na wiatr. Po przetargu, dziś podpisujemy umowę na dostarczenie w ciągu 14 miesięcy, 18 elektrycznych autobusów i mam nadzieję, że ten termin zostanie dotrzymany - mówiła we wtorek na ul. ElektrykówMapka prezydent Aleksandra Dulkiewicz. - W czerwcu testowaliśmy autobus wodorowy, być może niebawem i takie pojawią się na naszych ulicach. Na razie stawiamy jednak na te elektryczne. Co ważne, będą ładowane w zajezdni, a nie na trasie, więc koszty eksploatacji będą niższe. Taki autobus jest w stanie przejechać dziennie 300-400 km - mówiła prezydent.
  • Gdańsk zamówił 18 takich elektrycznych autobusów. Będą w barwach biało-czerwonych.
  • Wnętrze autobusu elektrycznego.
  • Wnętrze autobusu elektrycznego.
  • Wnętrze autobusu elektrycznego.
  • Wnętrze autobusu elektrycznego.
  • Gdańsk zamówił 18 takich elektrycznych autobusów. Będą w barwach biało-czerwonych.
Jak podkreślał Maciej Lisicki, prezes spółki GAiT elektryczny autobus, który zaprezentowano we wtorek w Gdańsku, przyjechał z Warszawy na jednym ładowaniu.

- To pokazuje, jak się zmieniła technologia. Te autobusy będą ładowane w zajezdni raz, nocą i będą mogły przejeździć na trasach cały dzień. Będą przeznaczane do obsługi różnych linii, w zależności od potrzeb - powiedział Lisicki.
Przedstawiciele firmy MAN podziękowali miastu za zaufanie.

- To dla nas do tej pory największe takie zamówienie. Cieszymy się, że Gdańsk będzie kolejnym miastem z pojazdami zeroemisyjnymi - powiedziała Olga Żarkowska z firmy MAN.

Elektryczne autobusy same policzą swoich pasażerów



Wszystkie kolumny i poręcze zostaną wykonane w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a. Dodatkowo pojazdy wyposażone będą w systemy monitoringu i klimatyzacji o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej, tj. częstego otwierania drzwi.

Aktualizowany na bieżąco rozkład jazdy ZTM Gdańsk



Tablice informacyjne dla podróżujących zostaną wykonane w technologii LED, podobnie jak oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W nowych środkach komunikacji miejskiej zamontowane zostaną gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED, dodatkowo pojawi się też system liczenia pasażerów.

W Gdyni elektryczne autobusy już jeżdżą



Na początku czerwca elektryczne autobusy wyjechały już na ulice Gdyni. Miasto zapłaciło 80 mln zł za 24 pojazdy. Podczas pierwszych godzin kursowania nie zabrakło jednak usterek.

Miejsca

Opinie (287) ponad 10 zablokowanych

  • Ola rewolucjonistka (8)

    "idziemy w stronę rewolucji i to nie są słowa rzucane na wiatr." - rachunek kosztów i korzyści a nie ideologia, czyż nie tak?

    • 27 5

    • Andrzej mąciwoda? (5)

      Rząd obiecał dotacje na zakup elektryków oraz kary, jeżeli elektryki nie będą dostarczone. Ola łaski nie robi, że je kupuje - zmusza ją do tego obowiązujące prawo.

      • 3 5

      • Elektryków czy pojazdów zeroemisyjnych? Bo to jest zasadniczna różnica.

        • 2 0

      • Czyli Ola zniewolona (3)

        - opresyjny rząd wymusza ekologiczną rewolucję i pogardę dla kosztów a biedna prezydentKA ulega w obliczu kar, straszne rzeczy na tym świecie.

        • 5 3

        • Czyli ma być parę milionów w plecy, żeby wsadzić Płażyńakiego za jej niegospodarność? (2)

          Może i jesteście mało inteligentni ale nie uważajcie innych za równym sobie w głupocie

          • 1 3

          • (1)

            Czyli masz myśleć. I nic więcej.

            • 0 1

            • Ale myśleć czy mieć Twoje obsesje?

              • 0 0

    • Czyli rząd to rewolucjoniści - tak? (1)

      • 2 1

      • No niech Ci będzie- tak.

        • 0 0

  • Teraz

    trzeba poszukać elektrycznych kierowców.

    • 7 0

  • Podstawowy problem tych innowacji (1)

    polega na tym, że elektryfikacja motoryzacji poprzez konstruowanie pojazdów zasilanych z baterii ładowanych z gniazdka to... ślepy zaułek. W Europie porusza się gdzieś tak około 220 milionów(!) samochodów osobowych. Ludzie kupują różne samochody: tanie nowe i drogie nowe, tanie używane i drogie używane. Leją i jadą. Tymczasem nowe elektryczne są w zasięgu finansowym może 15% zachodniej Europy i może 2-3% Polaków. Oznacza to wykluczenie transportowe - dojdzie do sytuacji podobnej do tej z lat 20tych XX wieku - samochody będą posiadać wyłącznie ludzie bogaci. To raz. Dwa - nawet zakładając, że jednak na "elektryka" będzie za kilkanaście lat stać przeciętnego człowieka, dochodzi nam problem... utylizacji baterii. Za 30 lat będzie trzeba zutylizować dziesiątki milionów baterii. Trzy - redaktorzy promujący tę patomotoryzację polerują słupki w uwielbieniu... niskich cen "tankowania" podając ciągle, że 1kWh kosztuje 61 groszy, co jest... nieprawdą, bo wyłącznie w domu - elektryka z baterią 60kWh trzeba w domu ładować... 30 godzin!. Już teraz "tankowanie" na superszybkich ładowarkach kosztuje 2zł, a od przyszłego roku w domu będzie kosztować 2zł a na superszybkiej ładowarce 5-6zł. Prądu pozyskiwanego w Polsce w 80% z... węgla.

    Zamiast skupiać się na rozwoju systemu bateryjnego należy środki i wysiłki skoncentrować na opracowaniu taniej, energooszczędnej i efektywnej technologii odsalania wody morskiej oraz elektrolizy pozwalającej uzyskiwać wodór w przemysłowych ilościach. Tylko wodorowe samochody elektryczne mają sens, szczególnie, jeśli mowa o transporcie ciężkim, bo to tam generuje się największa ilość zanieczyszczeń.

    • 11 0

    • 100% racji. Ten szum wokół elektryfikacji zawsze mi śmierdział. Tu chodzi bardziej o kontrolę nad społeczeństwem i drenowanie kieszeni. Bo jeśli ktoś sądzi, że prąd zawsze będzie tani to się grubo myli. Dużo czasu nie minie i wykombinują specjalne stawki, wielokrotnie wyższe, za ładowanie samochodów. Tłumacząc to oczywiście ekologią, a lud łyknie i przyklaśnie jak zwykle.

      • 5 0

  • Miasto powinno również zainwestować w dobry sprzęt gaśniczy na zajezdniach

    Co prawda fachowcy uspokajają, że elektryki palą się dużo rzadziej niż samochody spalinowe, ale jak taki autobus elektryczny się zapali to nie ma zmiłuj się. Noworoczne fajerwerki to małe miki.
    Sprawdźcie sobie pożar zajezdni w Stuttgarcie.

    • 7 0

  • Ktoś dostał w łapę :)) (4)

    • 46 11

    • Chyba ty w głowę się uderzyłeś w dzieciństwie.

      • 2 1

    • w lape wzieli za Lotos i 400 stacji benzynowych,palcem nie bede pokazywal kto!.

      • 5 4

    • Jak masz taką info (1)

      to masz obowiązek zgłoszenia tego w pis-prokuraturze.Jeśli tego nie zrobisz,sami ciebie znajdą i odpowiesz za : nie zgłoszenie lub za bezpodstawne pomówienie.Więc " czuj się"

      • 7 5

      • No koleś...

        Z tym bezdurnym, szpanerskim wpisem może być tak jak z dowcipem na lotnisku....o bombie....Pochwal sie kiedyś ile ci dowalili !

        • 2 4

  • W 2012r. na testach w Gdańsku był chiński autobus elektryczny marki BYD. (1)

    I z Warszawy do Gdańska też przyjechał na jednym ładowaniu.

    • 6 1

    • I - pomijając design był dobry. I to 10 lat temu

      • 0 0

  • Przecież ten cały tabor i ten GAIT nie jest rentowny (1)

    Fajne zarządzać taka firmą, gdzie nikt nie rozlicza z zysków.

    • 20 0

    • Publiczny transport rentowny ???

      • 0 0

  • (5)

    Jak w nocy zaczną wszystkie elektryki ładować to przy Chrobrego ludziom światła przygasną w mieszkaniach...

    • 68 7

    • Mało znasz się na elektrotechnice. (4)

      Zajezdnia koło skrzyżowania Chrobrego i Hallera przeznaczona jest do likwidacji. Nowa będzie na południu Gdańska.

      • 3 4

      • Do nowej Zajezdni jeszcze bardzo , bardzo daleko a autobusy mają być w przyszłym roku , więc ?

        • 4 0

      • Wszystkie elektryki będą sią ładowały na południu?

        • 2 1

      • Nie ma na to kasy

        • 1 0

      • Będzie!

        • 2 0

  • Super nowoczesne autobusy ,brawo Gdańsk (1)

    Zastanawiam się czy piszącym te opinie ktoś za to płaci ? Ręce opadają ***** ***

    • 13 32

    • Zastanawiam się, czy jesteś dziedzicznie obciążony, czy tak z natury rzeczy masz?

      • 4 0

  • (3)

    Ponad trzy miliny za jeden autobus! Dulkiewicz do dymisji za niegospodarność!

    • 18 4

    • Wymogi ustawowe (1)

      Nie naróbcie w gacie ługinowcy

      • 2 2

      • Ustawa daje furtkę do nie kupowania takich autobusów.

        • 3 2

    • Pisz po polsku.

      • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane