• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podwyżki cen biletów odroczone. Zmiana w zarządzie spółki InnoBaltica

Maciej Korolczuk, ms
2 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (1032)
aktualizacja: godz. 09:13 (3 lutego 2023)
Najnowszy artykuł na ten temat Oszuści podszywają się pod system Fala
W czwartkowej debacie w Radzie Miasta o systemie Fala wziął udział Marcin Stefański (drugi z lewej), Roger Jackowski i Kamil Bujak. Z mikrofonem moderator dyskusji Andrzej Skiba. W czwartkowej debacie w Radzie Miasta o systemie Fala wziął udział Marcin Stefański (drugi z lewej), Roger Jackowski i Kamil Bujak. Z mikrofonem moderator dyskusji Andrzej Skiba.

Odroczenie z kwietnia do lipca podwyżek cen biletów komunikacji miejskiej zapowiedziały w czwartek po południu władze Gdańska. Decyzja zbiegła się z debatą o systemie Fala zorganizowaną przez radnych opozycji. Po jej zakończeniu ustaliliśmy, że stanowisko ma stracić prezes spółki InnoBaltica, odpowiedzialnej za wdrożenie Fali. Dzień później samorządowcy ogłosili, że prezes zostaje, ale zarząd spółki zostanie powiększony.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Aktualizacja, 3 lutego, godz. 9:12



Sytuacja wokół spółki InnoBaltica jest bardzo dynamiczna. Wczoraj wieczorem w dwóch niezależnych źródłach potwierdziliśmy informację o zmianie na stanowisku jej prezesa. Taka decyzja miała zapaść na spotkaniu pomorskich samorządowców, do którego doszło w czwartek, 2 lutego, na Uniwersytecie Gdańskim.

Dziś oświadczenie w tej sprawie wydał Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.

- W związku z informacją opublikowaną przez serwis Trojmiasto.pl informujemy, że pan Marcin Stefański pozostaje prezesem zarządu InnoBaltica spółka z o.o. Na wniosek pana prezesa Marcina Stefańskiego rozważane jest natomiast poszerzenie zarządu. Wiąże się to z obecną fazą realizacji projektu - przygotowaniem do wdrożenia. Wejście do zarządu trzeciej osoby będzie dużym wsparciem dla działań operacyjnych i strategicznych spółki - Leszek Bonna, wicemarszałek Województwa Pomorskiego, w imieniu samorządów, właścicieli spółki Innobaltica.



Aktualizacja, godz. 21:00



Jak ustalił portal Trojmiasto.pl, Marcin Stefański, prezes spółki Innobaltica ma stracić stanowisko za sposób, w jaki wdrażany jest system Fala.

Zastąpić ma go Radomir Matczak, były dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.


Co powinni zrobić urzędnicy ws. systemu Fala?

Zanim w sali obrad Rady Miasta rozpoczęła się debata zorganizowana przez radnych opozycji, głos ws. systemu Fala dość niespodziewanie zabrały władze Gdańska.

Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska i członek rady nadzorczej spółki Innobaltica, odpowiedzialnej za przygotowanie i wdrożenie Fali, poinformował w mediach społecznościowych o kolejnych zmianach związanych z inauguracją systemu.

Podwyżki będą, ale później niż planowano



- Niepokój mieszkańców dotyczący Fali sprawił, że postanowiliśmy dać im więcej czasu na poznanie systemu i związanych z nim zmian. Dlatego wejście w życie nowych taryf odraczamy do czasu uruchomienia wszystkich funkcjonalności, tj. zarówno aplikacji jak i falomatów. Zgodnie z umową nastąpi to w lipcu. Do tego czasu bilety będą kosztować: 117 zł za bilet miesięczny, 4,8 zł za jednorazowy i 6 zł za bilet przesiadkowy do 75 minut. Wcześniejsze testowe uruchomienie Fali będzie zależało od firmy budującej system - napisał Borawski.
W lakonicznym oświadczeniu przesłanym przez biuro prasowe wypowiada się też Marcin Stefański, prezes spółki InnoBalitca. Jak powiedział, zmiany wynikają z potrzeby "głębszych testów aplikacji i pewności, że będzie ona prosta w użyciu i będzie mogła konkurować z obecnymi rozwiązaniami".

Sprawdź aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej



Jak zapowiedziały władze Gdańska, nowe oferty biletowe będą wprowadzane sukcesywnie, po uruchomieniu Fali. Wzrosty cen biletów mają być niższe, niż pierwotnie zapowiadano, ale szczegółów nie podano.

Organizatorzy dyskusję oparli m.in. o ankiety z artykułów na Trojmiasto.pl Organizatorzy dyskusję oparli m.in. o ankiety z artykułów na Trojmiasto.pl

Fala to system solidarnościowy



Sama debata trwała ponad dwie godziny i jak przyznali sami uczestniczy i słuchacze - była merytoryczna.

W dyskusji udział wzięli: Marcin Stefański, prezes Innobaltiki, Kamil Bujak, przewodniczący Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, Roger Jackowski, działacz społeczny i radny dzielnicy Wrzeszcz Dolny oraz Waldemar Rokicki, ekspert w dziedzinie biletów elektronicznych, który wcześniej o systemie Fala pisał na Trojmiasto.pl. Dyskusję moderowali radni PiS Andrzej SkibaPrzemysław Majewski.

W krótkim omówieniu głównych założeń systemu Fala prezes Innobaltici podkreślił, że obecnie w komunikacji miejskiej na Pomorzu funkcjonuje 105 różnych taryf.

- Najlepiej by było ich nie znać, bo nie sposób się poruszać w takim gąszczu - mówił Stefański.
Wyliczał też korzyści płynące z jego funkcjonowania i omówił, w których aspektach Fala będzie lepszym systemem niż już funkcjonujące aplikacje komercyjne.

- Fala to system solidarnościowy, dający gminom możliwość podróżowania po wszystkich gminach na takich samych zasadach. Chcemy wskoczyć półkę wyżej, do Europy, która już to ma - dodał Stefański.
Marcin Stefański, prezes Innobaltiki. Marcin Stefański, prezes Innobaltiki.

Idea piękna, ale spóźniona



Roger Jackowski wskazał z kolei trzy - jego zdaniem - główne cele, jakie powinno przynieść wdrożenie systemu. To spodziewany wzrost liczby pasażerów, wzrost liczby podróży transportem zbiorowym oraz oszczędności dzięki optymalizacji transportu i wykorzystaniu zbieranych danych, co w przyszłości może doprowadzić nie do podwyżek, a obniżek cen biletów.

- Idea Fali jest piękna, słuszna i chwalebna, ale w ostatnich latach zrobiono dużo by ją wykoślawić i niewłaściwie przekazać ją mieszkańcom - mówił Jackowski. - Projekt jest opóźniony. Rynek w tym czasie nasycił się komercyjnymi i intuicyjnymi w obsłudze aplikacjami, przez co osłabł urok nowoczesności Fali.
Według Jackowskiego wpływ na to miały m.in. działania polityków i decyzje np. o bezpłatnych przejazdach dla młodzieży.

- Dziś mamy zbyt dużo grup pasażerów, którzy jeżdżą bez opłat i będą wykluczone z systemu. To dzieci, młodzież i seniorzy. To sprawia rozszczelnienie systemu, a wypuszczanie jakiejkolwiek grupy z systemu poprzez zwalnianie jej z meldowania w pojazdach sprawi, że nie wypełnimy podstawowego celu stawianego przed Falą. Ponadto system nie jest obudowany w zachęty dla pasażerów i dlatego budzi ich opór.
Roger Jackowski, aktywista i radny dzielnicy Wrzeszcz Dolny. Roger Jackowski, aktywista i radny dzielnicy Wrzeszcz Dolny.

System pozwoli na oszczędności



W dyskusji - choć zdalnie - udział wziął też Waldemar Rokicki, który wcześniej o wadach i zaletach Fali pisał na Trojmiasto.pl. Podobnie jak jego przedmówcy zwrócił uwagę, że dużym mankamentem systemu jest jego marketingowe opakowanie i forma komunikacji z pasażerami. Podkreślił też, że spółka mogła lepiej wykorzystać czas, jaki miała na przygotowanie założeń i wdrożenie systemu.

- Klikanie na wejściu i wyjściu nie powinno być problemem, a sednem jest wytłumaczenie pasażerom, jakie będą z tego korzyści. To z jednej strony sygnał dla przewoźnika, że mamy prawo do tego przewozu ale też informacja, gdzie wsiadam, dokąd jadę itd. To później pozwoli wyeliminowanie z naszych ulic pustych autobusów, które generują koszty. To pozwoli też na wzmocnienie kursów tam, gdzie jest to konieczne.
W czwartkowej debacie w Radzie Miasta udział wzięło kilkadziesiąt osób. W czwartkowej debacie w Radzie Miasta udział wzięło kilkadziesiąt osób.

Krytyczne głosy z sali i internetu



Padały też pytania z sali od mieszkańców i osób śledzących debatę w internecie. Pan Adam, jak sam się przedstawił "młody senior z południa Gdańska", zwrócił uwagę na problem zatłoczonych pojazdów i ograniczone przez to możliwości odbijania karty przy wejściu i wyjściu z pojazdu.

Odpowiedział mu prezes Stefański.

- Ankiety zliczające pasażerów są drogie, sporadyczne i niemiarodajne. Wysiłek pasażerów jest potrzebny do zapełnienia systemu danymi, które pozwolą na optymalizację przewozów.
Internauci pytali z kolei o termin wdrożenia jednego, wspólnego biletu dla Trójmiasta, zbierania danych osobowych przez aplikację mobilną, integracji karty mieszkańca z kartą systemu Fala.

Wśród widzów debaty obecny był m.in. Karol Guzikiewicz, radny PiS sejmiku wojewódzkiego.

- Co wy chcecie nam wcisnąć? Drugie Mevo, za które miasta musiały oddać do urzędu marszałkowskiego dotacje unijne? Wystarczy skorzystać z parkingu w centrum handlowym, by przekonać się, że można zrobić łatwy system, w którym po zapłacie szlaban sam się otwiera przed samochodem. Wciskacie nam bubel! - zwrócił się w emocjonalnym wystąpieniu do prezesa Stefańskiego radny Guzikiewicz.
- Umowę z wykonawcą podpisaliśmy w czerwcu 2021 roku. Mieliśmy mniej czasu, to prawda, ale kalendarz skurczył się przez odwołania w przetargu. Po drodze mieliśmy jeszcze pandemię, inflację i wojnę w Ukrainie. Chcę jednak podkreślić, że dotacja unijna nie jest zagrożona a sam system nie jest przestarzały - odpowiadał prezes Innobaltici. - Jeśli chodzi o kwestie finansowe, to Gdańsk traci ok. 6 mln rocznie przez dystrybucję biletów przez aplikacje komercyjne i jednocześnie przeznacza na funkcjonowanie komunikacji 500 mln zł. Tymczasem wciąż oczekujemy na ustawę metropolitalną, która dałaby 200 mln zł. Jak organizatorzy transportu mają wymieniać tabor bez tych środków?

Stefański: dajmy Fali szansę



Wśród pytań z sali przewijały się też postulaty, by w badaniu potoków pasażerskich i przy optymalizacji transportu publicznego organizatorzy i przewoźnicy korzystali z narzędzi już dostępnych np. bramek zliczających zamontowanych w pojazdach nad drzwiami.

- Dajmy szansę temu systemowi - zaapelował na koniec prezes Stefański. - Podobne systemy zostały wdrożone w Europie. System da nam dużo więcej możliwości, niż np. bramki zliczające. Fala będzie kompletnym systemem, który budzi obawy, ale wszędzie, gdzie takie systemy się pojawiały, też tak było. Każda zmiana jest przyjmowana z niechęcią. A my chcemy zmiany na lepsze.

System biletowy Fala na Pomorzu

Miejsca

Opinie (1032) ponad 50 zablokowanych

  • Puste autobusy? (10)

    Autobusy są przepełnione! Jak mamy korzystać z tego chorego pomysłu w autobusie pełnym po brzegi ludzi? Ci panowie nie wiedzą o czym mówią.

    • 144 0

    • (4)

      Można klikać w aplikacji

      • 0 29

      • (3)

        nie każdy będzie miał taką aplikację, ja w telefonie nie korzystam z internetu, mam telefon na kartę, musiałabym sobie specjalnie co miesiąc wykupić pakiet internetu tylko po to żeby włączyć na chwilę aplikacje, trochę bez sensu by to było

        • 34 0

        • (1)

          Wiele jest takich osób, też nie mam internetu w telefonie.

          • 19 0

          • ja mam tylko stacjonarny

            • 4 0

        • Nie trochę, ale bardzo.

          • 0 0

    • Trzeba będzie podawać swój smartfon (4)

      W tłoku ludzi i prosić aby ktoś uprzejmie odbił w kasowniku fali?
      Jak to niby ma wyglądać? Tak się zastanawiam...

      • 19 0

      • To jest wyższa logika (2)

        Ćwiczona w urzędach

        • 16 0

        • Za to dostaną 8 baniek (1)

          • 10 0

          • 130 mln na początek + 25 mln rocznie (na początek).

            • 1 0

      • Nie, w aplikacji klikniesz też. Wszyscy z telefonami w rączce. Paranoja

        • 2 0

  • decyzja miasta (3)

    coś jest na rzeczy , sani z siebie nie odwołali by podwyżki na razie na kilka miesięcy. potem fala padnie i dowalą wyższe kwoty i jeszcze nam wcisną że to nasza wina bo żle korzystaliśmy z fali.druga sprawa tracimy 6mln na alikacje komercyjne ale dopłata 25mln do Fali to czysty zysk!!!!!!!!!!!!!!!!. ciekawą linie ma nasza władza.

    • 100 0

    • Przecież wiadomo, że 25 to mniej niż 6. (2)

      Poważnie. 6 idzie do innej kieszeni. Nie mam nic przeciwko temu, żeby miasto zarabiało na biletach. Ale na litość boską niech to robi z głową. I niech nie robi id.. iotow z ludzi. 25 milionów to więcej niż bilety papierowe - podobno 8mln.
      Gdzie tu logika. No chyba że ktoś ma zarobić na tym. Kto się przyzna? Będą mieć nasz numer telefonu, emaila- jeśli połączony, numer karty i lokalizację, jeśli nie odklikniesz. Po co to wszystko? Jaką gwarancję mam że ktoś tego nie wykorzysta. Ogromną ilość danych

      • 4 0

      • Pewnie za szczelność systemu będą odpowiadali specjaliści od zabezpieczenia głosowań w budżecie obywatelskim. Wyciek co roku, ale kogo by to obchodziło...

        • 0 0

      • Bilety nie 8 mln, tylko 6 mln.

        • 1 0

  • (2)

    Jak ja tesknie za konduktorem w tramwaju, pogadal, poupychal pasazerow, pobral monete, skasowal bilecik, zachecil prosze do srodka, motorniczy dzwonkiem zadryndal i pojechali do nastepnego przystanku. Czlowiek wsiadl, zaplacil i wszystko. Bez telefonu, bez ceregieli. I po co nam taka nowoczesnosc.

    • 92 0

    • na dodatek (1)

      był tańszy w utrzymaniu i sam się naprawiał...

      W Gdyni kupiono automat do sprawdzania biletów na parkingu.
      Bagatela, pół miliona
      10 lat pensji dozorcy, który jeszcze będzie doglądał i pilnował...
      Automat 10 lat nie przeżyje...

      • 27 0

      • Serio? To naprawdę skandal

        nie dali człowiekowi pracy, dali kolesiom. To oczywiście będzie więcej niż pół bańki, okresowy serwis, naprawy itd.

        • 13 0

  • Pan prezes apeluje o wysiłek pasażerów (1)

    Aby wypełnić można biurokratyczne formularze?

    • 94 0

    • Niech się sam wysili i pojeździ rano i popołudniu

      Może dotrze coś do niego

      • 6 0

  • Bilet kosztował 109 zł, od kwietnia 117 zł (5)

    A Pan Korolczuk pisze, że podwyżka odroczona. Jakoś 5 mln na trojmiasto pl mamy, ale na zbiorkom nie. Ola olała debatę, ale przecież i tak na nią zagłosujecie. Skiba pytanie o ustawę metropolitalną z internetu przemilczał. POPiS, jednym słowem.

    • 93 1

    • (2)

      Nauczyli się kłamać od "dlugonosego", czy tylko on ma na to monopol ?

      • 6 3

      • (1)

        kiedy Polacy zrozumieją że oni wszyscy realizują utopijną totalitarną agendę jaką uradzają co roku w Davos na szczytach G7 i G20 ten system to po prostu totalitarna cenzura wprawka do limitowania przejazdów w celu ograniczenia CO2 każdemu wsadzą aplikację i nawet codzienne zakupy będą reglamentowane PIS PO to to samo Morawiecki 10 lat temu był prawą ręką Tuska od 8 lat jest przyd..pasem kaczora działają zgodnie Pis nie nwsadził ani jednego peowca i na odwrót będzie to samo 34 lata te same gęby jak można oczekiwać że tym razem nie oszukają was?:

        • 10 2

        • Co za bzdury.

          • 2 0

    • (1)

      Już daliśmy sobie wmówić, że podwyżka dopiero nas czeka, a przecież kilka miesięcy temu była że 100 na 109, a od kwietnia na 117, a w lipcu prawdopodobnie na 130!

      • 3 0

      • 117 zł, jak bedziesz odbijał x2.

        • 1 0

  • problem z informatykami - stara przypowieść (3)

    Jak to się koncentruje na technikach i technologiach a sens działania traci z oczu...
    I to jest pozytywna interpretacja...
    Bo znacznie gorsza jest taka, że sens, jaki nadaje się technologii nie współgra z "common sens", dobrem wspólnym i przyzwoitością...

    Do bacy na hali podchodzi człowiek w krawacie i zagaja:
    "Baco załóżmy się, że w pięć minut policzę twoje stado i powiem ile masz owiec i ile baranów"
    "A dobze, a co chces?" uściśla baca...
    "A owieczkę mi dasz"...
    Popluli, przybili a człowiek wyciągnął notebooka, połączył się z satelitą, określił obszar, obfotografował, przesłał do modelu sztucznej inteligencji, ten policzył sztuki, oddzielił owce od baranów i podał wynik...

    "Zgadzo sie" - potwierdził baca...

    Uradowany człowiek złapał najbliższego kudłacza i wsadza do bagażnika...

    "A poczekajcie panocku, teraz ja się z wami załoze, że powiem kto ty jesteś. A o te łowiecke, co w bagażniku siedzi, albo drugą dorzucę".

    "Łatwy deal" pomyślał człowiek, co taki z hali może wiedzieć o technologiach... I przybił...

    Baca mówi:
    "Ty jesteś analityk biznesowy z firmy informatycznej.
    - mówisz mi to, co ja i tak dobrze wiem...
    - chcesz za to (dobre) wynagrodzenie...
    - i g*wno wiesz o mojej robocie, boś psa do bagażnika wsadził"...

    Więc towarzysze z "Fali" - poszli z tymi "paciorkami".
    A urzędowi rachunek wystawić za zmarnowany czas i dotację...
    Wielka szkoda, że pręgierz przy Katowni jest nieczynny...
    Przydałaby się reaktywacja...

    • 96 3

    • (1)

      Co za bełkot XD

      • 3 13

      • kłopoty z czytaniem...

        ...i przyswajaniem?

        • 15 1

    • Marcin Stefański to były informatyk Uredu Marszałkowskiego

      • 4 0

  • stanowcze nie dla permanentnej inwigilacji

    • 90 0

  • Dziękuję za debatę (5)

    Przede wszystkim Panu Skibie i Majewskiemu za organizację. Super pomysł i proszę częściej i cyklicznie.
    Panu z innobaltici również dziękuję za obecność i wyjaśnienia, co prawda mało merytoryczne, ale brawa za odwagę cywilną. Brak władz miasta to lekceważenie nas, mieszkańców. Cóż.
    Hitem jest Pan Roger :)
    Widać, że wie o czym mówi.
    Szkoda, że takich osób nie zatrudniono przy tym projekcie.
    Pan prezes innobaltici spokojny i sympatyczny, ale niestety mówił ogólnikowo i same banały.
    No i chyba nie jeździ komunikacją miejską, bo nie ma pojęcia jak wsiada się do tramwaju w porannym szczycie na trzecim przystanku od pętli.... Heh
    Może co miesiąc takie spotkania - mieszkańcy i władze miasta.
    Toż to demokracja w praktyce.
    Prowadzący super miły.
    Pozsrawiamy

    • 88 4

    • (3)

      Jackowskiego miałem za niegroźnego fanatyka rowerów teraz widzę że to bolszewicki syf

      • 5 5

      • (2)

        Pan Jackowski,rowerowy fanatyk okazał się najbardziej kumaty w tej opóźnionej o lata świetlne dyskusji.Przyszedł przygotowany,podziwiam go za jego wiedzę. Seniorita Teresa z Nowego Portu

        • 8 4

        • Tak, chyba wie więcej o projekcie niż prezes. (1)

          Ale on też chce danych. Niech myślą nad innym rozwiązaniem. Roger jest oki.
          Szczery raczej się wydawał.

          • 1 2

          • Zupelnie inny odbiór tego Pana na podstawie artykułu. Ciekawe, jak jest naprawdę? Jakby za free bronił tej fali.

            • 1 0

    • Wszystko zgoda za wyjątkiem p. Rogera.

      • 1 0

  • Fala wszystkich zmiecie (9)

    System ma bardzo dobra nazwę. Fala zmieńcie obecne władze samorządowe z powierzchni. Wątpię żeby po porażce mevo i podwyżce biletów Dulkiewicz wygrała. Władze wojewódzywa chcą integrować komunikację dla całego województwa, a nawet nie potrafią zapanować nad PKM.

    Mieszkańcom Gdańska Sopotu i Gdyni nie potrzeba kolejnej aplikacji do kupowania biletów bo mamy sky cash i jak dojadę. Nie chcemy być śledzeni w imię pensji prezesów kolejnej sztucznej spółki samorządowej.

    Drodzy Państwo usiądzie i stwórzcie nam jeden bilet, i nie wmawiajcie nam że bilety przystankowe i odbijanie się biletem miesięcznym jest dla nas dobre. Pasażer chce prostoty. Np automatycznej subskrypcji na bilet żeby sam się opłacał jak netflix. My chcemy jechać na jednym bilecie z Gdańska do Orłowa na molo. Komunikacja jest droga i niewydolna bo śladami PIS rozdaliście młodzieży darmowe bilety. W imię czego?żeby się pokazać że PiS dał kiedyś 500 plus?

    • 109 5

    • 500 plus i bilety dla dzieci to naprawdę duża pomoc dla wielu rodzin (5)

      Jak zazdrościsz to postaraj się o minimun troje dzieci. Nakarm, ubierz, wychowaj, wykształć.
      I pogadamy. Moje dzieci będą pracować na twoją emeryturę.

      • 8 17

      • Sama pracuję na swoją emeryturę a jeszcze płacę na twoje dzieci (2)

        w podatkach, w biletach, w wyprawkach, i w czym tam jeszcze. Darmowe bilety dla dzieciarni powinny być zlikwidowane w pierwszej kolejności!
        Ktoś ci się kazał o tę trójkę starać? Jak cie nie stać na wykarmienie, ubranie, i wykształcenie to trzeba było wodę pić zamiast dzieci robić.

        • 19 7

        • Dokladnie!

          • 9 2

        • Niestety bez tych dzieci nię będzie emerytury. Chyba że składki zakopałeś pod gruszą.

          • 1 0

      • no, jak cię nie stać to zrób jedno, a nie trójkę (1)

        Żalisz się czy chwalisz?

        • 2 1

        • Jego dzieci sprawią, że dostaniesz kiedyś emeryturę.

          • 1 0

    • 100% racji!! (1)

      • 7 1

      • Na 500 plus i darmowe bilety dla młodzieży najbardziej narzekają ci, co od Tuska nic nie dostali na swoje dzieci.

        Pewnie ze niesprawiedliwe. Ale dzieci to nasza przyszłość. Komu dać, jeśli nie im. Esbekom?

        • 2 0

    • Niestety pod koniec nie popisałeś się.

      • 0 0

  • (3)

    Ustawiona gra na zwłokę bo aplikacje na androida i iOS są nie stabilne ? Coś tu cuchnie co ? Podwykonawcy innobaltica ? .

    • 90 0

    • Wkrótce się okaże. Ale za dużo tego wszystkiego. (2)

      Nie wierzę, że to będzie działało bezawaryjnie. To worek bez dna

      • 15 0

      • (1)

        i ma być przecież to nie im będzie źle naliczać nie oni dostawać będą mandaty nie oni będą uprzejmie prosić o odwołanie od jakiegoś błędu tego systemu czy niesłusznie nałożonej kary oni mają zarabiać fajne pensje i takie będą mieli spółeczka innobaltika już z nami zostanie kolejny BIEG 2012 gike drmg gdański Obszar Metropolitalny MZKZG itd

        • 11 0

        • No zapewne.

          Co za miasto. Wolność, demokracja. Frazesy. Rzeczywistość jakby odmienna. Innogdańska można by rzec.

          • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane