• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pół roku elektronicznej kontroli parkowania. "Kopalnia wiedzy"

Maciej Korolczuk
17 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
Po pół roku od uruchomienia systemu gdańscy urzędnicy wciąż się go uczą i są zadowoleni z pierwszych efektów. Efektywność e-kontroli jeszcze wzrośnie, gdy uda się skrócić procedury już po wystawieniu samego zaświadczenia. Po pół roku od uruchomienia systemu gdańscy urzędnicy wciąż się go uczą i są zadowoleni z pierwszych efektów. Efektywność e-kontroli jeszcze wzrośnie, gdy uda się skrócić procedury już po wystawieniu samego zaświadczenia.

Po pół roku od uruchomienia e-kontroli strefy płatnego parkowania Gdański Zarząd Dróg i Zieleni postanowił wydłużyć z pięciu do siedmiu godzin dziennie czas pracy samochodu do skanowania tablic rejestracyjnych.



Czy dostałeś kiedykolwiek mandat za brak opłaty za parkowanie?

Auto z systemem kamer do elektronicznej kontroli samochodów w Strefie Płatnego Parkowania na ulice Gdańska wyjechało na początku listopada. W ciągu czterech tygodni samochód wyposażony w kamery do skanowania tablic rejestracyjnych kontrolował ok. 3 tys. pojazdów dziennie, mimo że w fazie rozruchowej wyjeżdżał tylko na trzy godziny dziennie. W tym czasie wystawiono ponad 1,2 tys. zawiadomień o opłacie dodatkowej.

W grudniu czas pracy samochodu wyposażonego w system do e-kontroli wydłużono z trzech do pięciu godzin.

W lutym, w ciągu jednego dnia pracy, auto wykonywało 2,7 tys. odczytów, w marcu 2,6 tys., a w kwietniu - 2,9 tys..

W tym czasie do systemu trafiło prawie 5,5 tys. kierowców, którzy nie zapłacili za postój (kolejno 1807 osób w lutym, 1976 w marcu i 1683 w kwietniu).

- Warto przypomnieć, że pojazd skanujący przejeżdża obok zaparkowanych w płatnej strefie aut dwukrotnie w odstępie kilku minut. Dopiero gdy podczas obu przejazdów nie ma wniesionej opłaty za postój, wystawiana jest dodatkowa opłata - przypomina Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
  • Mniejsza liczba zawiadomień w przypadku auta do e-kontroli wynika z wydłużonej procedury już po wystawieniu zawiadomienia. Zwykły kontroler wystawia "mandat" na miejscu.
  • Auto do e-kontroli wciąż ma spory i niewykorzystany potencjał. W ciągu pięciu godzin pracy jest w stanie kontrolować podobną liczbę aut co 11 kontrolerów przez cały dzień.

Skąd kilkuminutowa przerwa między pierwszym a drugim przejazdem? Jest to czas dany kierowcy na wniesienie opłaty w parkometrze.

O tym, że czasem bywa to kłopotliwe, przekonał się w ostatnim czasie pan Grzegorz, nasz czytelnik, a zawodowo taksówkarz, który w czasie gdy czekał na klienta, "został zeskanowany" przez auto do e-kontroli. W sumie naliczono mu 400 zł opłaty dodatkowej.

Porównanie kontroli elektronicznej i normalnych kontrolerów



Dla porównania - w czasie gdy po mieście krąży auto skanujące tablice rejestracyjne, równolegle we wszystkich strefach płatnego parkowania pracuje też 11 kontrolerów wyposażonych w mobilne skanery. I o ile kontrolują oni podobną liczbę samochodów (w ciągu 11-godzinnego trybu pracy), to wystawiają zdecydowanie więcej "mandatów".

W lutym było ich ponad 3,9 tys., miesiąc później - już ponad 5,1 tys. a w kwietniu aż 5,5 tys. Z czego wynikają tak znaczne różnice między samochodem do e-kontroli a tradycyjną kontrolą sprawowaną przez pracowników GZDiZ?

- Kontrolerzy wezwanie do zapłaty zostawiają od razu za wycieraczką danego pojazdu, a dane z e-kontroli spływają z opóźnieniem. Dodatkowo trzeba je jeszcze zweryfikować, ustalić właściciela pojazdu i wysłać zawiadomienie. To trwa, stąd pewne opóźnienie w czasie i różnica w liczbie wystawianych wezwań - tłumaczy Mieczysław Kotłowski, dyrektor GZDiZ. - Samochód kontroluje taką liczbę aut, którą później nasi pracownicy są w stanie na bieżąco "obrobić". Nie sposób zebrać dużej liczby danych, których nie jesteśmy w stanie na bieżąco weryfikować.

Kopalnia wiedzy o tym, jak parkujemy



Ale kontrola opłat to niejedyna funkcja systemu. Na podstawie zbieranych informacji i ich analizy urzędnicy mogą w efektywniejszy sposób zarządzać danymi strefami płatnego parkowania.

Wiedzą m.in., w jakich dniach tygodnia, porach dnia i w których dokładnie miejscach dana strefa się zapełnia, jaka jest jej pojemność i przepustowość, czy potrzebna jest jej dalsza rozbudowa itp.

Czas pracy samochodu wydłużony



Teraz statystyki znów się zmienią, bo od początku maja czas przejazdu i skanowania tablic został wydłużony z pięciu do siedmiu godzin. Docelowo e-kontrola ma działać w pełnym wymiarze funkcjonowania strefy płatnego parkowania, zarówno tej zwykłej (w godz. 9-17 strefa niebieska i 9-15 strefa zielona), jak i śródmiejskiej (9-20). Na razie jednak nie wiadomo, kiedy to nastąpi.

Czy w najbliższej przyszłości należy się spodziewać kolejnego auta do e-kontroli?

- Na razie nie zapadły jeszcze takie decyzje - wyjaśnia Kotłowski.

Miejsca

Opinie (197) 5 zablokowanych

  • (38)

    Osoby zameldowane w Gdańsku i płacące tutaj podatki powinny być zwolnione z opłat za parkowanie w całym Gdańsku.

    • 53 37

    • (13)

      To zabraknie miejsc parkingowych w newralgicznych miejscach . Opłata zmusza do zweryfikowania czasu parkowania do niezbędnego tak aby kto inny tez mógł załatwić sprawę . Gdyby tak było jak proponujesz SPP nie byłaby już SPP a mieszkańcy Gdańska traktowaliby ogólnodostępne miejsca jako swoje jak to niejednokrotnie pod blokami . Gdzie byś zaparkował samochód gdybyś pojechał do Sopotu czy Gdyni gdyby tamtejsi kierowcy chcieli wprowadzić twój pomysł ?

      • 14 4

      • (11)

        No to darmowa pierwsza godzina, jak pod marketami, albo preferencyjna stawka dla osób, które już płacą za utrzymanie ulic i chodników w mieście.

        • 5 4

        • Moze nie godzina ale 30 minut powinno byc . W tyle wiekszosc mieszkancow zalatwia najpilmiejsze sprawy (2)

          • 2 0

          • (1)

            Jakbyś liczył ze stoi 20 minut a nie godzinę czy dwie i czy on rzeczywiście w gdańsku podatki płaci ? "panie ja dopiero przyjechał i od 7 pokoleń jezdem z Gdańska !"

            • 0 1

            • Pod marketami bierze się darmowy bilet.

              • 0 0

        • (5)

          kto będzie weryfikował czy płacisz podatki w Gdańsku ?

          • 2 2

          • (4)

            Karta Mieszkańca Gdańska

            • 1 2

            • Będą chodzić po parkingach i żądać od parkujących Karty Mieszkańca Gdańska ?Kto miałby to robić ?

              • 0 0

            • jak byś chciał to zrobić

              • 0 0

            • Masz taką precyzyjniejszą kartę, nazywa się abonament parkingowy (1)

              Hrabia oczywiście wolałby, żeby dorzucili się do jego parkowania niezmotoryzowani w swoich podatkach ponad to, co już się dorzucają...

              • 1 3

              • W końcu 1/30-1/60 rynkowej wartości miejsca to jeszcze za dużo...

                • 0 0

        • Wszyscy zarabiający mieszkańcy płacą za utrzymanie ulic w mieście

          czy mają samochód, czy nie

          • 5 3

        • zaproponuj władzom miasta

          • 0 0

      • Tak gdzie byloby najblizej wolne

        • 0 0

    • (11)

      A w jaki sposób chcesz to zwolnienie zrekompensować tym, którzy nie posiadają samochodu, ale musieliby partycypować w kosztach utworzenia i utrzymania parkingów dla zmotoryzowanych mieszkańców miasta?

      Rozumiem solidarne uczestnictwo w finansowaniu kultury, szkolnictwa, czy zdrowia. Jakie w twojej ocenie argumenty przemawiają za parkowaniem?

      • 11 6

      • Nie będziemy rozliczać się przed tobą z każdym groszem bo kiepsko zarabiasz

        albo jesteś fajtłapą.

        • 0 1

      • (3)

        Nie chcę rekompensować nieposiadającym samochodu

        • 1 4

        • (2)

          Cóż, niezmotoryzowani nie chcę finansować parkingów.
          Trudno znaleźć uzasadnienie, które ich przekona.

          • 5 1

          • A zmotoryzowani nie chca finansowac przejsc dla pieszych i co z tego (1)

            • 1 1

            • To przejścia dla pieszych są konsekwencją dróg, a nie na odwrót.

              • 1 1

      • Ja partycypuje w utzymaniu chodnikow i drod rowerowych a nie korzystam i nie placze z tego powodu

        • 0 0

      • (2)

        A zrekompensujesz dokładanie się do darmowego transportu rowerów komunikacją miejską tym co z niego(roweru) nie korzystają?

        • 3 2

        • Ktoś w ogóle jeździ komunikacją z rowerami?

          • 0 0

        • To będzie ułamek promila kosztu dokładania się do parkowania

          Więc z radością przyjmę likwidację socjalizmu i niech każdy płaci za siebie

          • 4 2

      • (1)

        Dokładanie się wszystkich mieszkańców do komunikacji miejskiej, co już ma miejsce. Jeśli ktoś płacący podatki w Gdańsku przyjechał samochodem, to nie przyjechał autobusem czy tramwajem, mimo że partycypował w kosztach przewozu nimi.

        • 5 5

        • Być może w tym zakresie różnimy się opinią.

          Popieram dopłaty do komunikacji miejskiej. Co więcej, uważam że są one na tak wysokim poziomie, że godna rozważenia jest bezpłatna komunikacja dla Gdańszczan w takim układzie, w jakim dotyczy to obecnie dzieci i młodzieży.

          To znakomita zachęta do ograniczenia ruchu samochodowego i potencjalne odchudzenie inwestycji w bardzo kosztowną i terenochłonną infrastrukturę drogową.

          • 1 3

    • A niby dlaczego?

      • 0 0

    • osoby zameldowane i mieszkające w Gdańsku powinny dostawać mieszkanie w Gdańsku za darmo (1)

      bo tak

      • 8 9

      • I tak powinno byc

        Ale okreslone do metraza i jedno nie wiecej w pl

        • 0 0

    • chcesz prywatyzować miejsce publiczne? Wraz z autem nie kupujesz parkingu (5)

      • 15 9

      • Nie prywatyzuje (3)

        Nie będzie mieć go na własność, też możesz tam stanąć

        • 9 4

        • Za najem się płaci (2)

          • 4 3

          • Jak nie daj bog siadziesz na laweczce tez plac bo noe twoje przeciez

            Co za pazdzierze

            • 2 0

          • To jak gdzies staniesz to tez plac bo to nie twoje miejsce

            • 1 0

      • Grunty prywatyzuje ratusz.

        Na rzecz deweloperów. A tak naprawdę, to wywłaszcza z nich Gdańszczan.

        • 11 4

    • Patrz, co za głupoty wypisujesz (2)

      Osoby zameldowane w Gdańsku i płacące tutaj podatki powinny być zwolnione z opłat za tankowanie paliwa w całym Gdańsku.

      • 15 15

      • Miejsce parkingowe to nie paliwo (1)

        Tak samo nikt nie zmusza ciebie do płacenia za chodzenie po chodniku, ale za swój obiad sam musisz zapłacić.

        • 14 6

        • Za jeżdżenie po drodze miejskiej też nie płacisz

          A za miejsce noclegowe dla Twojego pupila na terenie publicznym już sam musisz zapłacić

          • 3 5

  • Ważne żeby pamiętć (6)

    Ważne żeby pamiętać że płatne miejsca parkingowe są tylko i wyłącznie dla dobra kierowców, którzy zresztą błagali o ich zrobienie a urzędnicy nic na tym nie zyskują.
    Tak przynajmniej twierdzą urzędnicy

    • 25 16

    • Świętujmy (2)

      To już rok odkąd miasto dokręciło nam śrubę :) Ale super! Teraz będą pieniądze na budowę nowych naziemnych przejść, dzięki którym spędzimy pół życia w korkach

      • 9 3

      • 3 dekady budowania miasta tylko pod samochody (1)

        ciężko się pogodzić z faktem, że to się w końcu zmienia, co?

        • 6 5

        • za to teraz będziemy cofać się w rozwoju.

          • 3 2

    • dzięki płatnym miejscom zacząłem jeździć do centrum samochodem

      wcześniej nie było miejsc do parkowania

      • 2 2

    • oczywiście, że są dla dobra kierowców. (1)

      inaczej wyskakując do miasta coś załatwić, wszystkie miejsca, co do jednego, byłyby zajęte przez tych co do pracy sobie przejechali na cały dzień. Ile ty masz latek, że tego nie rozumiesz? 11?

      • 10 11

      • A szanowny anonim w którym urzędzie pracuje ?
        W niedzielę i sobotę w godzinach 09.00 - 20.00 też coś załatwiasz w okolicach starego miasta?
        To może jeszcze wytłumacz gdzie w Gdańsku są sławne parkingi na obrzeżach dedykowane dla turystów żeby mogli się przesiąść do komunikacji miejskiej zamiast wjeżdżać do centrum.

        • 6 3

  • Uuuu! Za kierownicą specpojazdu ...

    ...mistrz "zimnego łokcia". Ciekawe, ile osobowa jest obsada tego "cuda". Nie ma problemu jeżeli cała ta elektronika jest bezobsługowa w czasie jazdy, gorzej jeżeli dodatkowo absorbuje kierowcę.

    • 0 0

  • w centrum Gdyni zlikwidowali miejsca parkingowe (8)

    i nie mają takich problemów jak Gdańsk...

    • 79 22

    • W centrum Gdyni miejsc parkingowych jest od cholery (3)

      i jeszcze nie wiadomo dla kogo (bo znaleźć wolne wśród obecnych to nie problem) budują kolejne pod Parkiem Centralnym.

      • 10 14

      • Chyba cię bozia opuściła (2)

        • 15 7

        • W gusła nie wierzę (1)

          Za to bywam regularnie w centrum Gdyni i mam oczy

          • 7 4

          • a ja w ekologię nie wierzę.

            i mam oczy, widzę ile ona kosztuje.

            • 1 1

    • (2)

      Zlikwidowali ? Tam raczej przybywa bezsensownych płatnych miejsc postojowych

      • 10 10

      • (1)

        Płatnie miejsca w śródmieściu też likwidują:
        - 10 lutego na całej długości,
        - na 3 maja na wysokości Armii Krajowej zrobili przejście dla pieszych i usunęli przez to 5 miejsc parkingowych, odrobinę dalej usunęli 8 miejsc robiąc z nich ścieżkę rowerową,
        - na Armii Krajowej usunęli ponad 10 miejsc na rzecz prawoskrętu do prywatnej posesji dewelopera, a po drugiej stronie ulicy zmienili rodzaj parkowania z ukośnego na równoległy (zmniejszając ilość miejsc parkingowych o 1/4),
        - na Władka przy 10 lutego zmienili z ukośnego na równoległy zmniejszając ilość miejsc parkingowych o 1/3,
        - usunęli parking przy Akwarium,
        - usunęli parking przy początku bulwaru,
        - Abrahama przy 10 lutego (do ul. Batorego) - miejsc zredukowali do 6,

        A planują dalsze zmniejszanie miejsc parkingowych:
        - przy Batorym parking jest prywatny, za jakiś czas zostanie zabudowany,
        - Starowiejska ma zostać wyremontowana i ma być zmniejszony ruch na niej,

        • 14 4

        • w końcu to zrobili

          • 2 4

    • Po amputacji nogi pacjent przestał się skarżyć na bóle stopy.

      • 5 1

  • Samochód powinien mieć dwóch współwłaścicieli.
    Nie ogarniają tego.

    • 2 0

  • Tylko dlaczego Peugeot

    Dlaczego został zakupiony 2008 w wersji GT, po co??? Ktoś potrafi wytłumaczyć po co kupuje się wersje na full wypasie? Moznabylo zaoszczędzić 30% ceny i kupić wersje podstawowa, która i tak ma wszystkie potrzebne do jazdy systemy i gadgety. Czemu nie zakupiono Dacii, która jest warta polowe wartości a zda egzamin tak samo dobrze ba, w cenie GT można kupić 2 Dustery.

    • 2 1

  • (1)

    Powinno być co najmniej 10 minut, obsługa parkomatów jest koszmarna, po wprowadzeniu danych wszystko znika i trzeba zaczynać od początku i tak czasem 4 razy.

    • 4 2

    • Problemem jest ten malutki ekranik, jak za króla ćwieczka

      Zobacz jak wygląda wyświetlacz na automatach do sprzedaży biletów na przystankach tramwajowych

      • 0 0

  • A może Pan Grzegorz ( złotówa) powie ktory przepis pozwala stac na parkingu taksówce bez opłaty? (4)

    Zajmuje miejsce jak kazdy inny kierowca . Przywyczaił sie że na Targu Węglowym Straż Miejska nie karała ich za postój bez opłat a wręcz śmiała się że są równi i równiejsi. tak samo jak omija ich jeszcze do dzis pomimo postoju na zakazie. Inny kierowca mialby mandat albo blokade ale taryfiarze nie . Nareszcie dla automatu sa równi ze wszystkimi.

    • 17 4

    • I coś w tym jest

      Przecież codziennie tam stoją

      • 0 0

    • Opłatę za postoj w SPP powinien ponosić klient! (2)

      Należy ją doliczyć do rachunku!

      • 3 1

      • (1)

        Ciekawe czy byś zapłacił taksówkarzowi za postój w SPP

        • 1 0

        • Dlatego my w bolt stawac na ulica i wlaczac awaryjna swiatla i nie byc problem

          • 1 0

  • (3)

    Efektow brak. Nada wystarczy zaparkowac obok na chodniku czy trawniku i nic za to nie grozi

    • 7 1

    • (1)

      To tak parkuj, oszcżędzisz 5 zł .... jeżeli nie dostaniesz mandatu za parkowanie w niedozwolonym miejscu. Zuch!

      • 0 0

      • Niestety nie dostanie, bo w Gdańsku służby nie interesują się takimi wykroczeniami. Dostać mandat za źle parkowanie to jak wygrać w loterii. Niestety

        • 0 0

    • np. na Targu Węglowym chodniki zastawione samochodami

      najlepiej widać to w weekendy

      • 2 0

  • Pan Grzegorz (7)

    "...O tym, że czasem bywa to kłopotliwe, przekonał się w ostatnim czasie pan Grzegorz, nasz czytelnik, a zawodowo taksówkarz, który w czasie gdy czekał na klienta, "został zeskanowany" przez auto do e-kontroli. W sumie naliczono mu 400 zł opłaty dodatkowej..."Tyle ze Pan taksówkarz jak sam powiedział wcale nie zamierzał opłaty wnosić bo jak stwierdził że będąc w pracy jego ta opłata nie obowiązuje. To że zablokował miejsce komuś kto chciał zapłacić już Panu Grzegorzowi nie przeszkadza. Takie polskie cwaniactwo , inni muszą przestrzegać przepisów ja nie bo mnie to nie pasuje .

    • 41 11

    • (4)

      Dwa komentarze wyżej pisałeś, że chodzi o rotację miejsc. W przypadku taksówki czekającej kilkanaście minut na klienta rotacja miejsc jest zapewniona. Tak więc chodzi o wpływy do budżetu (a osoby płacące tutaj podatki już płacą do budżetu) czy o rotację miejsc?

      • 2 11

      • Taksówkarz cwaniak będzie traktował takie miejsce jak prywatny postój i miejsce parkingowe, bo jakby nie patrzeć prędzej czy później będzie miał jakiegoś klienta.

        • 0 0

      • Jeszcze nigdy nie widziałem taksówki czekającej na klienta na wyznaczonym miejscu parkingowym. (1)

        Zawsze stają na środku drogi jak ostatnie wieśniaki.

        Podejrzewam więc, że "pan Grzegorz" na nikogo nie czekał, tylko zostawił samochód zaparkowany bez opłaty i myślał że mu się upiecze.

        • 12 1

        • Na żonę czekał

          • 0 0

      • Oczywiście że chodzi o wpływy do budżetu , wg istniejących rozwiązań płacenie podatków nie zwalnia z płacenia za parkowanie a taksówkarze mają swoje miejsca na postojach taxi i tam niech umawiają się z klientami jeżeli nie chcą płacić za parkowanie w SPP.

        • 4 3

    • Ponadto pan Grzegorz z chęcią czekałby na klienta 12h za darmo.

      • 1 0

    • Ciekawe dlaczego dostałeś minusiki bez żadnego komentarza. Wiem , ci co je postawili nie lubią miasta w którym żyją i nie lubią innych ludzi . To ci którym się wszystko należy a potrzeby innych mają za nic.

      • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane