• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły na rozwiązanie problemu z zakrętem-katapultą na Trasie WZ

Maciej Korolczuk
29 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Nadmierna prędkość czy niewłaściwa organizacja ruchu na węźle są przyczyną wypadków na zjeździe na Trasę WZ? Zdania, co do tego, są podzielone. Nadmierna prędkość czy niewłaściwa organizacja ruchu na węźle są przyczyną wypadków na zjeździe na Trasę WZ? Zdania, co do tego, są podzielone.

Zwężenie łącznicy, korekta organizacji ruchu czy przebudowa węzła? A może zakręt-katapulta na węźle Karczemki zobacz na mapie Gdańska, o którym pisaliśmy w ubiegłym tygodniu, nie wymaga ingerencji drogowców, tylko zdjęcia nogi z gazu?



Czyj pomysł rozwiązałby problem z kłopotliwą łącznicą?

Opisany przez nas odcinek węzła Karczemki leży w gestii gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. GDDKiA go budowała i jest jego zarządcą. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni odpowiada z kolei za utrzymanie samej Trasy WZ. Miejsce, gdzie dochodzi do wypadków i dachowań leży dokładnie na granicy obu zarządców, stąd pomysły na rozwiązanie problemu przesłaliśmy zarówno do Piotra Michalskiego, rzecznika GDDKiA w Gdańsku, jak i Tomasza Wawrzonka, miejskiego inżyniera ruchu.

Najpierw pochylmy się nad pomysłem naszego czytelnika. Według pana Krzysztofa przyczyną wszelkich niebezpiecznych zdarzeń w tym miejscu - poza nadmierną prędkością - jest niewłaściwa organizacja ruchu na łącznicy.

- Chodzi o niefortunne zastosowanie tzw. "zganiaczy". Jak widać na zdjęciu lotniczym pojazdy jadące od strony A1 chcące włączyć się do ruchu na trasie W-Z najpierw muszą włączyć się do ruchu na łącznicy. W tym celu muszą wykonać skręt w lewo, aby opuścić zajmowany pas. Odcinek drogi do wykonania tego manewru jest relatywnie krótki i wielu kierowców wykonuje go dość gwałtownie na ostatnich metrach. Po zmianie pasa kierowca wchodzi w ciasny łuk w prawo, co zmusza go do ponownej, dość gwałtownej zmiany kierunku ruchu. Każdy, kto jeździ trochę samochodem lub "bawi się" w bardziej sportową jazdę wie, że kombinacja dwóch gwałtownych manewrów lewo-prawo to pozycja wyjściowa do efektownego zarzucenia tyłem samochodu. Jednak gdy ktoś nie spodziewa się, że własny bagażnik będzie chciał go wyprzedzić i do tego przyczepność drogi jest ograniczona (deszcz, lód), doprowadzi do utraty kontroli nad pojazdem i efektów takich jak opisano w artykule. Nieprzypadkowy jest też fakt, że większość samochodów ląduje w rowie po prawej stronie - opisuje pan Krzysztof.
Jego zdaniem problem można rozwiązać niskim kosztem i niemal od ręki. Jak twierdzi nasz czytelnik, wystarczy przedłużyć pas łącznicy od strony A1, kosztem jednego pasa - najlepiej lewego - łącznicy od strony Gdyni.

Przesuń aby
porównać

- Pojazdy na pierwszym odcinku drogi nie będą musiały wykonywać zmiany pasa przed ostrym zakrętem tylko już bezpośrednio za nim. Kierowca nie będzie musiał na krótkim odcinku drogi wykonywać gwałtownego manewru w lewo, tylko skupi się na zakręcie przed nim, a zmianę pasa wykona na odcinku prostej, co pozwoli wyeliminować nagłą zmianę kierunków ruchu już w obrębie samego zakrętu. Jednocześnie zmiana ta będzie praktycznie nieodczuwalna dla kierowców na drugim odcinku. Ruch można skumulować na jednym pasie na relatywnie długim odcinku prostej przed feralnym zakrętem. Dalej ruch miałby odbywać się po staremu.
Jest też drugie rozwiązanie, zaproponowane tym razem przez Tomasza Wawrzonka. Miejski Inżynier Ruchu nie neguje pomysłu naszego czytelnika, ale wskazuje na jego jeden zasadniczy problem.

- Gdyby zastosować rozwiązanie zaproponowane przez pana Krzysztofa problem mogliby mieć kierowcy jadący od strony Gdyni, bo zanikający lewy pas znajdowałby się na łuku drogi. Wydaje się, że rozsądniej byłoby zwęzić łącznicę kilkaset metrów wcześniej, w okolicy rozjazdu na Żukowo i centrum Gdańska zobacz na mapie Gdańska. Od tamtego miejsca kierowcy jadący w kierunku centrum Gdańska poruszaliby się jednym pasem, dzięki czemu drugi można by wydłużyć dla kierowców jadących od południa. Wówczas i jedni i drudzy płynnie włączaliby się do ruchu na Trasę WZ - zauważa Wawrzonek.
Przesuń aby
porównać

Co ciekawe podobne rozwiązania GDDKiA stosowała na zarządzanych przez siebie odcinkach obwodnicy już wcześniej. Tak było choćby w 2014 r. przy zjeździe z Trasy Kwiatkowskiego w kierunku Gdańska, dobudowanym fragmencie ekspresówki między Matarnią a Karczemkami czy wjeździe na węzeł Matarnia od strony Karczemek (w kierunku lotniska).

GDDKiA do zmian na łącznicy podchodzi jednak sceptycznie i wskazuje, że głównym problemem jest nadmierna prędkość kierowców.

- Nie przewidujemy przebudowy łącznic - mówi Piotr Michalski z GDDKiA w Gdańsku. - Apeluję do kierujących pojazdami - podobnie jak przedstawiciele policji cytowani w poprzednim artykule - żeby przestrzegać obowiązujących ograniczeń prędkości i dostosować swoją jazdę oraz prędkość do warunków na drodze, a także zachowania bezpiecznego odstępu od poprzedzającego pojazdu.

Opinie (329) 4 zablokowane

  • Miejski Inzynier Ruchu (1)

    Wstydzilbym sie takiego pomyslu na takim stanowisku...

    • 13 3

    • Dokladnie

      Zwezic droge najlepiej jeszcze na Osowej... co za łoś!

      • 1 0

  • Postawcie tam działające fotoradary

    • 13 1

  • (2)

    Jeździć się nauczcie a nie kolejna kasa że wspólnych podatków ma być pakowana w jakieś rozwiązania ułatwiające wam jazdę.

    • 18 1

    • chyba ułatwiające zapier....

      • 3 0

    • Jazdę szybciej, niż to dozwolone, dodajmy.

      • 1 0

  • Do redakcji... (8)

    Czemu przedstawiacie publicznie moją tablicę rejestracyjną?

    • 0 20

    • (2)

      Tablica rejestracyjna to nie dane osobowe kolego

      • 10 2

      • ale on nie stwierdził że to dane osobowe (1)

        • 0 6

        • A to na jakiej podstawie

          Chcesz zakazać jej publikowania? Nie jest to dana osobowa i nie podlega ochronie wizerunku. Pozdro.

          • 5 1

    • Dziękujemy! Teraz mamy również Twoje IP. (1)

      • 12 0

      • Kolego nie jestem za natem... Powodzenia życzę. ;)

        • 0 4

    • To czemu jeździsz z widoczną tablicą?

      Zasłoń sobie.

      • 12 0

    • Żeby wszyscy wiedzieli

      Który idiota jak jeździ. Cenna inicjatywa.

      • 3 0

    • Trzeba było zostać w garażu.

      • 1 0

  • Tam mało kto schodzi poniżej 80-tki... (1)

    • 7 1

    • Tak jest! Jechałem nad ranem 50 to idiota straszył mnie drogowymi z tyłu! Musiałem zatrzymać bo nic nie widziałem!

      • 3 0

  • A to przypadkiem nie było tak... (1)

    ... że każdemu z tych wypadniętych samochodów zajechał drogę jakiś rowerzysta, który go niespodziewanie wyprzedził z prawej bez oświetlenia i ze słuchawkami w uszach?
    No musiał tam być jakiś, przecież wiadomo, że to wina albo złej drogi, albo rowerzystów.

    • 9 5

    • Nie zapominajmy o pieszych...

      • 0 0

  • zwężyć mózgi a nie pasy

    Myślenie nie boli, ale jego braki już tak

    • 14 0

  • Jeżdżę tam codziennie od kilku lat. Wystarczy zwolnić.

    • 19 0

  • Zmiany

    Zamiast zmian wystarczy zdrowy rozsądek i chociaż próba ograniczenia prędkości do zastosowanych tam ograniczeń. Trzeba utemperować tych wszystkich "rajdowców", którzy myślą, że są mistrzami w jeździe samochodem i mają patent na wyjście z każdej drogowej sytuacji. Także kontrola prędkości, fotoradar, cokolwiek co zmusi domorosłych mistrzów kierownicy do odjęcia trochę gazu i będzie spokój

    • 16 0

  • A może po prostu zwolnić?

    A na głupich i tak rady nie ma. Przynajmniej się trochę wykruszą

    • 19 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane