• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blisko 100-letni parowiec wróci na wody Motławy

Katarzyna Moritz
2 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 100-letni parowiec "Okoń" wróci na Motławę
"Okoń" w przyszłym roku ma stać się nową atrakcją pływającą po Motławie. "Okoń" w przyszłym roku ma stać się nową atrakcją pływającą po Motławie.

Na wodach Motławy w Gdańsku w przyszłym roku ma pływać z turystami parowiec, i to nie żadna rekonstrukcja statku, a jeden z najstarszych holowników w Polsce, pracujący jeszcze za czasów Wolnego Miasta Gdańska.



Czy w sezonie letnim zdarza ci się pływać statkami turystycznymi?

Holownik "Okoń", bo o nim mowa, obecnie jest zacumowany przy Twierdzy Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska. Powstał w latach 20. XX wieku w Królewcu. Waży 35 ton, ma blisko 16 m długości oraz 3,7 m szerokości. Wyróżnia go kadłub, wykonany niestosowaną już technologią, z nitowanych blach.

Jak wyjaśnia w jednym z artykułów Waldemar Danielewicz, historyk żeglugi śródlądowej, holownik w styczniu 1923 roku trafił do Wolnego Miasta Gdańska pod nazwą "Neptun". Szczęśliwie przetrwał II wojnę światową. Przez wiele lat napędzała go dwucylindrowa maszyna parowa. W 1961 roku, ze względów bezpieczeństwa pracy, wymieniono ją jednak na czterocylindrowy silnik.

"Okoń" pracował na wodach gdańskiego portu jeszcze do 2013 roku i tym samym był jednym z najstarszych holowników eksploatowanych w Polsce. Do niedawna należał do Zakładu Usług Podwodnych i Hydrotechnicznych Neptun.

Obecnie został odkupiony, a jego nowym armatorem została restauracja Szafarnia 10. "Okoń", któremu ma być przewrócony napęd parowy, w przyszłym roku ma się stać atrakcją turystyczną na Motławie przewożącą turystów.

- Już od dawna myślałem o tym, żeby na Motławie pojawiły się dawne jednostki parowe, a nie plastikowe rowery wodne udające garbusy, psujące klimat tego miejsca. Jeżeli to się uda, to nie skończy się tylko na "Okoniu". Dzięki tego typu statkom mamy szanse na zbudowanie niesamowitej atmosfery na Motławie - wyjaśnia Roland Józefowicz, rekonstruktor zabytków, który zaangażował się w rekonstrukcję parowca wraz Waldemarem Danielewiczem.
Parowiec "Okoń" pracował na portowych wodach do 2013 roku. Parowiec "Okoń" pracował na portowych wodach do 2013 roku.
Niedawno zakupiono w Wielkiej Brytanii kocioł parowy, jest on szkockiej produkcji, pochodzi także z początku XX wieku i wkrótce zostanie zamontowany na holowniku. Nie będzie jednak zasilany węglem, ale ropą. Nie ma bowiem już żadnej instytucji, która może komuś nadać uprawnienia palacza okrętowego, co wynika m.in. ze zmiany przepisów i bezpieczeństwa.

- Holownik w przyszłym tygodniu idzie do Stoczni Rybackiej, gdzie nastąpi oczyszczenie kadłuba. Przez to, że trzy lata stał, jego powierzchnia, szczególnie pod wodą, jest mocno porośnięta muszlami. W stoczni zostanie też opróżniony cały jego środek, czyli obecny napęd, urządzenia, rurociągi czy pompy, dlatego że ten statek będzie miał dodatkowo jako rezerwowy kolejny silnik elektryczny. Ponadto musimy go dostosować do potrzeb turystycznych, na rufie będą dostawione ławki dla pasażerów - zapowiada Józefowicz.
Wygląd parowca będzie przywrócony do stanu przedwojennego. Nadbudówka będzie obłożona mahoniowym drewnem, burty będą w kolorze granatowym, a komin będzie składany. Nowością będą drewniane ławki zapewniające 24 miejsca dla turystów i reling na burtach rufy.

- Prace stoczniowe związane z kadłubem zakończą się w lutym, potem zajmę się pracami wykończeniowymi i umieszczeniem maszyny parowej. Nie pracowała ona od 50 lat, musi wcześniej nastąpić jej próbne uruchomienie. Na początku czerwca planujemy chrzest, holownikowi zostanie przywrócona pierwotna nazwa "Neptun" - zapowiada Józefowicz.
Charakterystyczne brzmienie maszyny parowej, dym z komina i gwizd na początku rejsu - zobaczymy to i usłyszymy już w przyszłym sezonie letnim na Motławie. Rejsy będą obywać się na trasie od Szafarni zobacz na mapie Gdańska do Polskiego Haka zobacz na mapie Gdańska. Wieczorami na pokładzie przycumowanego parowca będzie działać kawiarnia zarządzana przez armatora, czyli restaurację Szafarnia 10.

Miejsca

Opinie (144) 7 zablokowanych

  • A ja remontuję motorówkę milicyjną!

    Nie zgadniecie jak ją nazwę!
    Silnik będzie miała orginalny NRDowski!

    • 0 0

  • Brawo

    Super ze znalazl sie prywatny inwestor ktory odrestauruje taki zabytek, wzbogaci to wody motławy prawdziwym wodnym oldtimerem a nie tylko pseudo galeony wojenne

    • 3 1

  • Brawo gratuluje pomyslu.

    Ale co z kladka ,ktora buduje pasjonat zamurowania Motlawy Pan Pawel A

    • 1 0

  • A gdzie "Runek" vel pancernik Patiomkin?? (1)

    To była dopiero maszyna:-))
    Nity jak na Titanicu:-))

    • 0 0

    • Runek

      Runek na zlomie niestety,

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane