• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poprawią przyczepność ul. Słowackiego w Gdańsku

Maciej Korolczuk
6 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Uszorstnienie nawierzchni jezdni relatywnie niewiele kosztuje, a znacznie poprawia przyczepność i bezpieczeństwo na drodze. Uszorstnienie nawierzchni jezdni relatywnie niewiele kosztuje, a znacznie poprawia przyczepność i bezpieczeństwo na drodze.

W tym roku drogowcy chcą poprawić bezpieczeństwo na leśnym odcinku Słowackiego. Po uszorstnieniu ul. Spacerowej, Świętokrzyskiej i jezdni Słowackiego w kierunku Wrzeszcza tym razem "śrutowanie" przewidziano na trasie między Niedźwiednikiem a Matarnią.



Jak najlepiej poprawić bezpieczeństwo na leśnym odcinku Słowackiego?

Pierwsze śrutowanie nawierzchni jezdni gdańscy drogowcy przeprowadzili w 2017 r. na odcinku Słowackiego między Matarnią a Niedźwiednikiem. Do czasu wykonania prac mających na celu poprawienie szorstkości jezdni dochodziło tam do znacznej liczby kolizji i wypadków.

Po tym, jak na trasie poprawiono stan nawierzchni, zastanawiano się, czy nie skłoni to kierowców do szybszej jazdy. Okazało się inaczej. Policyjne statystyki kolizji i wypadków diametralnie spadły.  

Drogowcy poszli więc za ciosem i w kolejnych latach poprawili wyślizganą i wyeksploatowaną nawierzchnię na dwóch kolejnych newralgicznych trasach: Spacerowej i Świętokrzyskiej.

Teraz znów wracają na Słowackiego, ale tym razem na leśny odcinek w kierunku Matarni.

- Prace chcemy przeprowadzić w tym roku - przyznaje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Obecnie analizujemy, na jak długo wystarcza uszorstnienie nawierzchni na już zrealizowanych odcinkach. Jesteśmy zadowoleni z efektów, bo radykalnie spadła liczba zdarzeń drogowych w tych miejscach. Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie odcinki nadają się do tego typu zabiegów. Wszystko zależy od tego, z jakich kruszyw wykonana jest masa bitumiczna.

W ubiegłych latach na leśnym odcinku Słowackiego między Niedźwiednikiem a Matarnią doszło do kilku groźnych wypadków.



Przetarg na wykonanie prac ma zostać ogłoszony na przełomie maja i czerwca. W budżecie na ten cel zabezpieczono środki w wysokości 400 tys. zł. Na razie nie zapadła decyzja, które trasy lub odcinki będą przewidziane do śrutowania w kolejnych latach.

Na czym polega śrutowanie?



To zwiększenie szorstkości, a tym samym przyczepności nawierzchni jezdni poprzez zastosowanie urządzeń wyrzucających z siebie metalowy śrut, który uderzając z odpowiednią siłą w nawierzchnię tworzy jej nową makro- i mikrostrukturę. Poddana śrutowaniu nawierzchnia zwiększa swoją przyczepność, co ma wpływ na podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Należy jednak pamiętać, że podstawą bezpieczeństwa jest dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze, a także zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami.

Wideo archiwalne

Opinie (185) 5 zablokowanych

  • podstawowy błąd kierowców (1)

    na mokrej ( śliskiej ) jedni hamowanie na zakręcie ze skręconymi kołami. Jeżdżę tam dość często i niestety większość kierowców hamuje na zakrętach zamiast na prostej przed zakrętem. Przy ostrzejszym hamowaniu na skręconych kołach tył ucieka i dzwon pewny.

    • 3 0

    • co ty gadasz, przecie to je "trail braking" :D

      ... jeszcze na lysych, chinskich oponach, nie wspominajac juz o geometrii i zbieznosci kol...
      nic dziwnego, ze takie ASy wypadaja z drogi nawet przy 70

      • 1 0

  • Dlaczego moje opony maja ucierpieć?

    Tylko dlatego ,że sieroty nie potrafią jeździć.

    • 1 1

  • Jadąc tam 70 /h nic nikomu nie grozi

    Tylko najgorsze są ,,złotówy" poganiające lewym pasem i d**ile z rejestracjami GKA

    • 2 0

  • Ja bym zaczął od zabierania prawa jazdy niektórym dzbanom za kierownicą

    • 3 0

  • Zacznijcie dbać o swoje pojazdy to będzie zdecydowanie mniej wypadków! Większość kolizji spowodowane jest niepredkoscia a stanem auta. Policja tego nie bada ponieważ im się nie chce. Zakładacie Nowe stare opony z przed 6 lat to się dziwicie? Bo ja nie

    • 0 0

  • nikomu nie potrzebne to srutowanie ,,,, wystArczy jak kierowcy beda przestrzegac przepisów drogowych!!!

    • 0 0

  • Ktos napisał o złych profilach łuków to prawda , jest tez w innym miejscu

    Zjazd z Sucharskiego na Michałki od strony Obwodnicy , auta zamiast ,,zapierac sie o nawierzchcie zjezdzaja po niej na lewo , dodatkowo umieszczona studzienka kanalizacyjna w sladzie kół ktora powoduje ze nawet przy suchej jezdni auta zsuwaja sie w lewo .....

    • 0 0

  • Gdzie są pieniądze za las?

    Jako członek PZW pytam się gdzie są deski na molo?

    • 0 0

  • Może lepiej poszerzyć drogę i poprawić skrzyżowania na wyklętych? Ja nie czuję potrzeby zwalniania na tym odcinku - w porannych i popołudniowych korkach szybciej byłoby iść "z buta".

    • 0 1

  • szkodliwa robota .

    A po co śrutują tam asfalt ? Żeby jeszcze szybciej tam bezmózgi śmigały ? W tym miejscu 70km/h to i tak jest za dużo .

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane