• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Potrzeba 106 mln zł na wspólny bilet na Pomorzu

Maciej Naskręt
9 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oszuści podszywają się pod system Fala
Jeśli pomysł samorządowców zostanie zrealizowany, to ok. 2020 r. w środkach komunikacji miejskiej pojawią się elektroniczne kasowniki lub czytniki w drzwiach. Pasażerowie będą m.in. przykładać do nich swoje karty, telefony, czy dowody osobiste w celu opłacenia przejazdu. Jeśli pomysł samorządowców zostanie zrealizowany, to ok. 2020 r. w środkach komunikacji miejskiej pojawią się elektroniczne kasowniki lub czytniki w drzwiach. Pasażerowie będą m.in. przykładać do nich swoje karty, telefony, czy dowody osobiste w celu opłacenia przejazdu.

Spółka samorządowa InnoBaltica złożyła wniosek o dofinansowanie kwotą 90 mln zł wartego 106,5 mln projektu wspólnego biletu dla regionu. Wyniki konkursu będą znane wiosną 2019 roku. Jeśli okażą się pozytywne, to pierwsze przejazdy na wspólnym bilecie mają być możliwe w 2020 r.



Jak oceniasz pomysł wprowadzenia wspólnego biletu?

O ponad 90 mln zł ubiega się województwo pomorskie na stworzenie pomorskiego systemu ujednoliconych płatności za przejazdy transportem publicznym (nazywanego potocznie, choć niezbyt precyzyjnie, wspólnym biletem). System pozwoli mieszkańcom Pomorza i turystom na swobodne poruszanie się koleją i innymi środkami komunikacji miejskiej w całym regionie, bez konieczności znajomości cen poszczególnych taryf i bez potrzeby kupowania pojedynczych biletów.

- Wniosek o dofinansowanie kwotą 90,7 mln zł tego projektu został złożony w Centrum Unijnych Projektów Transportowych 6 listopada - mówi Michał Piotrowski z Urzędu Marszałka Województwa Pomorskiego.
Spółka InnoBaltica, której głównymi właścicielami są Województwo Pomorskie, Miasto Gdańsk i Miasto Gdynia odpowiada w regionie za przygotowanie systemu, którego techniczna nazwa to Platforma Zintegrowanych Usług Mobilności.

Całkowita wartość projektu to 106,5 mln zł.

Jeśli elektroniczna portmonetka wejdzie w życie, to prawdopodobnie zniknie potrzeba kasowania biletów w peronowych kasownikach. Jeśli elektroniczna portmonetka wejdzie w życie, to prawdopodobnie zniknie potrzeba kasowania biletów w peronowych kasownikach.

Jak mam wyglądać system wspólnego biletu?



Pozyskane pieniądze mają umożliwić utworzenie wysoko zaawansowanego technologicznie systemu, w którym znajdą się m.in. konta pasażerów, informacje o cenach biletów, trasach przejazdów pociągów, autobusów, tramwajów, trolejbusów, rozkładach jazdy.

System będzie zawierał aplikację bilingową, która pozwoli rozliczyć pasażera za przejazdy na danej trasie na podstawie identyfikowania go w różnych środkach komunikacji. Identyfikacja ta będzie wymagała od pasażera odbijania się w pojeździe lub na przystanku kolejowym na specjalnym czytniku (walidatorze). Istotnym elementem systemu będzie też aplikacja mobilna, która będzie umożliwiała zaplanowanie trasy oraz pełne rozliczenie kosztów przejazdu różnymi środkami lokomocji.

Dofinansowanie z POIiŚ ma pokryć 85 proc. kosztów nie tylko systemu, ale także 477 urządzeń na przystankach kolejowych, 4870 urządzeń w pojazdach, wydania 300 tys. specjalnych kart (nośników identyfikacji), zorganizowania ok. 30 punktów obsługi klienta oraz przeprowadzenia kampanii edukacyjno-informacyjnej w całym województwie.

Decyzja CUPT w połowie przyszłego roku



Zgodnie z przyjętym harmonogramem, informacja o tym, czy spółka InnoBaltica otrzyma dofinansowanie z POIiŚ, dostępna będzie na przełomie maja i czerwca 2019 roku, wraz z publikacją tzw. listy rankingowej. Jeśli InnoBaltica znajdzie się na tej liście, umowa na dofinansowanie zostanie podpisana na przełomie sierpnia i września 2019 roku.

Uruchomienie I etapu systemu planowane jest na rok 2020.

POIiŚ nie jest jedynym źródłem finansowania projektu ujednolicenia płatności za przejazdy transportem publicznym. Spółka InnoBaltica uzyskała także dofinansowanie z instrumentu ELENA (w kwocie blisko 10 mln zł) na pomoc techniczną przy opracowaniu i wdrożeniu systemu. Uczestniczy także w międzynarodowym projekcie Interconnect, w ramach którego prowadzony jest aktualnie pilotaż systemu (kwota dofinansowania to 6,7 mln zł).

Miejsca

Opinie (172)

  • Drogie bilety przy trasie z przesiadkami tu jest problem (2)

    Przykład mam plan na wycieczkę w sobotę : jedziemy z Południa Gdańska do Gdyni czyli ZKM+ SKM/PKM czyli na 2 osoby 2x3.20 + 2x6.70 czyli 19.80 w jedną stronę a w dwie 39.60 PLN a teraz samochód w sumie w dwie strony 60 km w moim przypadku max 4 litry czyli 20 PLN + wygoda i szybciej ...

    • 22 1

    • I co najlepsze: nowy system niczego tu nie zmieni (1)

      100 baniek w pi*du..

      • 5 0

      • on to jeszcze zintensyfikuje

        wyciąganie kasy z naszej kieszeni.
        Bo na to jest ukierunkowany, na ułatwienie płatności a utrudnienie kontroli i egzekucji.

        • 0 0

  • Odbijanie pasażera

    "Identyfikacja ta będzie wymagała od pasażera odbijania się w pojeździe lub na przystanku kolejowym na specjalnym czytniku (walidatorze)."

    Wypraszam sobie konieczność odbijania się gdziekolwiek na czymkolwiek!

    A na pytanie "Jak mam wyglądać system wspólnego biletu?" odpowiadam: "Mam wyglądać dobrze".

    • 7 0

  • Już widzę jak sprawdza się odbijanie karty/aplikacji w specjalnym czytniku za każdym przejazdem - to raczej nie najnowoczesniejsza technologia

    • 6 1

  • Nabrałem się na ten chwytliwy tytuł... Gdyby nauczycielka polskiego mojego syna kazała napisać wypracowanie na taki temat i praca wyglądałaby jak ten artykuł, to dostałby on pałę z dopiskiem "Nie na temat"

    • 14 0

  • Korytko korycińskie

    A nie mogą ciołki pojechać do Warszawy na tydzień czasu i podpatrzeć u kolegów jak to wygląda?koszt wyprawy 2000 zł z przejazdem,noclegiem i kolacją,a te 103 mln zainwestować w tabor?

    • 10 0

  • Urząd Marszałkowski budzi się z letargu?

    • 3 0

  • takiego biletu współnego nie chce bo (1)

    bez sensu projekt gdy wsiadajac do kazdego srodka komunikacji bede musiał skasować bilet miesieczny .
    Przez to będą tylko
    1) dłuższe wsiadanie i wysiadanie z pojazdów bo kazdy musiął będzie skasować bilet obecnie robi to mniej niż 10-20% wsiadajacych bo reszta ma miesieczne
    2) dłuższe przeajzdy bedą bo na kazdym przystanku będzie dłuższa wymiana pasazerów
    3) po to kupuje bilet miesieczny zeby nie trzeba było kasować ciągle biletów i o nich pamiętać i tym samym mogę mieć ręce zajętę np zakupy itd a przy bilecie miesięcznym tym wspólnym będę musiął przykładać kartę
    4) Po kij taki bilet co będzie nadal kosztował 230 zł i tylko taka róznica ze obecnie wsiadam i jade a potem bede musiął kazdorazowo przykłądac kartę do czytnika zeby go skasowac

    Prosiłbym o layki żeby komentarz został zauwazony bo jest szansa na wybicie z głów urzędnikom głupiego pomysłu bo potem bedzie za pózno i kazdy pasazer z miesiecznym bedzie tylko się wkurzał

    jestem za wspłólnym biletem ale w formie nie utrudniajacym zycia pasazeróm z biletami miesiecznymi bo ten co kupuje jednorazowe to bedzie miał łatwiej przy nowym systemie bo przyłozy kartę i spokój a 90% ludzi z miesiecznymi bedzie miąło gorzej.

    Zauważcie że ten system będzie badziew jedynie plus taki że obecnie sam musisz zaplanować jaki bilet kupić czy meroplitarny czy kasować jednorazowe a potem system sam ci policzy ze lepiej taniej wyjdzie bilet taki a nie inny.

    np bedziesz jechał autobusem za 3,2zł wyskoczysz na rynek zdazysz zrobic zakupy w 10 min wracasz obecnie kasujesz znów 3,2 a system przeliczy ci ze mógłbys kupić godzinny. itd
    Ale nadal będziesz płacił wysokie ceny za bilety w nowym systemie.

    • 15 1

    • layki? ...

      • 0 0

  • Zamiast tego zrobili by wspólny bilet miesięczny za 99zł i ludzie przesiedli by się częściowo z aut

    Czemu tak bez sensu trwonicie pieniądze ? i co niby w tym systemie tyle kosztuje ?

    • 9 1

  • Przydałoby się bilety kilkudniowe

    Sporym minusem jest brak biletów 3-dniowych, tygodniowych i dwu tygodniowych. Ceny tych biletów powinny być od 15 zł za 3 dniowy do 45 zł za 2 tygodniowy. Straszna drożyzna, jak ktoś nie chce kupić biletu na cały miesiąc a musi jeździć na jednorazowych...

    • 10 0

  • Wspólny bilet (1)

    Jeden bilet miał być gotowy najpóźniej w 2017 roku i miał generować koszty ok. 60 mln. zł. A tu miną trzy lata biletu nie ma, za to koszty 2 razy większe. Kto ma w tym interes?

    • 7 0

    • trochę jak elektrownia atomwowa :D

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane