• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Potrzeba 106 mln zł na wspólny bilet na Pomorzu

Maciej Naskręt
9 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oszuści podszywają się pod system Fala
Jeśli pomysł samorządowców zostanie zrealizowany, to ok. 2020 r. w środkach komunikacji miejskiej pojawią się elektroniczne kasowniki lub czytniki w drzwiach. Pasażerowie będą m.in. przykładać do nich swoje karty, telefony, czy dowody osobiste w celu opłacenia przejazdu. Jeśli pomysł samorządowców zostanie zrealizowany, to ok. 2020 r. w środkach komunikacji miejskiej pojawią się elektroniczne kasowniki lub czytniki w drzwiach. Pasażerowie będą m.in. przykładać do nich swoje karty, telefony, czy dowody osobiste w celu opłacenia przejazdu.

Spółka samorządowa InnoBaltica złożyła wniosek o dofinansowanie kwotą 90 mln zł wartego 106,5 mln projektu wspólnego biletu dla regionu. Wyniki konkursu będą znane wiosną 2019 roku. Jeśli okażą się pozytywne, to pierwsze przejazdy na wspólnym bilecie mają być możliwe w 2020 r.



Jak oceniasz pomysł wprowadzenia wspólnego biletu?

O ponad 90 mln zł ubiega się województwo pomorskie na stworzenie pomorskiego systemu ujednoliconych płatności za przejazdy transportem publicznym (nazywanego potocznie, choć niezbyt precyzyjnie, wspólnym biletem). System pozwoli mieszkańcom Pomorza i turystom na swobodne poruszanie się koleją i innymi środkami komunikacji miejskiej w całym regionie, bez konieczności znajomości cen poszczególnych taryf i bez potrzeby kupowania pojedynczych biletów.

- Wniosek o dofinansowanie kwotą 90,7 mln zł tego projektu został złożony w Centrum Unijnych Projektów Transportowych 6 listopada - mówi Michał Piotrowski z Urzędu Marszałka Województwa Pomorskiego.
Spółka InnoBaltica, której głównymi właścicielami są Województwo Pomorskie, Miasto Gdańsk i Miasto Gdynia odpowiada w regionie za przygotowanie systemu, którego techniczna nazwa to Platforma Zintegrowanych Usług Mobilności.

Całkowita wartość projektu to 106,5 mln zł.

Jeśli elektroniczna portmonetka wejdzie w życie, to prawdopodobnie zniknie potrzeba kasowania biletów w peronowych kasownikach. Jeśli elektroniczna portmonetka wejdzie w życie, to prawdopodobnie zniknie potrzeba kasowania biletów w peronowych kasownikach.

Jak mam wyglądać system wspólnego biletu?



Pozyskane pieniądze mają umożliwić utworzenie wysoko zaawansowanego technologicznie systemu, w którym znajdą się m.in. konta pasażerów, informacje o cenach biletów, trasach przejazdów pociągów, autobusów, tramwajów, trolejbusów, rozkładach jazdy.

System będzie zawierał aplikację bilingową, która pozwoli rozliczyć pasażera za przejazdy na danej trasie na podstawie identyfikowania go w różnych środkach komunikacji. Identyfikacja ta będzie wymagała od pasażera odbijania się w pojeździe lub na przystanku kolejowym na specjalnym czytniku (walidatorze). Istotnym elementem systemu będzie też aplikacja mobilna, która będzie umożliwiała zaplanowanie trasy oraz pełne rozliczenie kosztów przejazdu różnymi środkami lokomocji.

Dofinansowanie z POIiŚ ma pokryć 85 proc. kosztów nie tylko systemu, ale także 477 urządzeń na przystankach kolejowych, 4870 urządzeń w pojazdach, wydania 300 tys. specjalnych kart (nośników identyfikacji), zorganizowania ok. 30 punktów obsługi klienta oraz przeprowadzenia kampanii edukacyjno-informacyjnej w całym województwie.

Decyzja CUPT w połowie przyszłego roku



Zgodnie z przyjętym harmonogramem, informacja o tym, czy spółka InnoBaltica otrzyma dofinansowanie z POIiŚ, dostępna będzie na przełomie maja i czerwca 2019 roku, wraz z publikacją tzw. listy rankingowej. Jeśli InnoBaltica znajdzie się na tej liście, umowa na dofinansowanie zostanie podpisana na przełomie sierpnia i września 2019 roku.

Uruchomienie I etapu systemu planowane jest na rok 2020.

POIiŚ nie jest jedynym źródłem finansowania projektu ujednolicenia płatności za przejazdy transportem publicznym. Spółka InnoBaltica uzyskała także dofinansowanie z instrumentu ELENA (w kwocie blisko 10 mln zł) na pomoc techniczną przy opracowaniu i wdrożeniu systemu. Uczestniczy także w międzynarodowym projekcie Interconnect, w ramach którego prowadzony jest aktualnie pilotaż systemu (kwota dofinansowania to 6,7 mln zł).

Miejsca

Opinie (172)

  • Chory pomysl (3)

    Pomysł wspólnego biletu miał sens 10 lat temu. Dzisiaj, w dobie aplikacji mobilnych (np.: mobilet) jest on bez sensu. Wystarczy przecież (śladem mzk Gdańsk) wprowadzić możliwość kupowania biletów w aplikacjach, i tyle.

    • 12 19

    • masz racje niemniej...

      nalezy to zrobic, gdyz to ostatni dzwonek zeby wydac 100 baniek na cos podobnego a mieszkania same sie nie kupią

      • 9 0

    • Już widzę turystę który przyjeżdża na parę dni

      I instaluje na dzień dobry apkę w telefonie...

      • 4 0

    • nie rozumiesz

      Nie chodzi o to, żeby bilety były dostępne w jednym sklepie/aplikacji, chodzi o to, żeby to był jeden cennik/abonament.

      Róznica jest taka jak między sklepem internetowym a platformą telewizji cyfrowej

      • 2 0

  • Byle nie aplikacja!

    Niech to będzie po ludzku jakaś karta chipowa do odbijania w czytnikach w pojeździe

    • 19 6

  • A co ze zwykłym wspólnym biletem papierowym kupionym w kiosku? (1)

    • 29 2

    • Wsadź go sobie w kieszeń haha

      • 0 9

  • Nie zal mi was śmiecie od szambiarza

    • 8 4

  • 100 milionów? To ile oni chcą sobie tych mieszkań kupić przy tej okazji? (1)

    • 28 2

    • Na stulecie

      100

      • 0 0

  • (1)

    Wspólny bilet jest potrzebny ale na pewno nie w formie kasowników przy wejściu do pojazdu. Do tramwaju czasami ciężko jest wsiąść wogole a co dopiero za chaos zapanuje jak każdy dodatkowo będzie musiał dostać się do czytnika żeby opłacić przejazd. Bardzo głupi i zacofany pomysł.
    Nie będę na pewno z tego korzystać.

    • 23 6

    • Londyn

      widziałeś jak to działa w Londynie od lat... aha i karty są anonimowe ...

      • 5 0

  • Tylko że takie coś już działa

    I się nazywa skycash na przykład. Wspólny bilet to trochę więcej ...

    • 15 3

  • A koszt tej całej komunikacji mniejszy niż 100 milonów? (1)

    Moze darmo było by taniej.

    • 17 0

    • zniw nic nie rozumiesz

      ten system nie jest po to, zebys jezdzil tramwajem tylko po to, zeby urzędole mieli pracę. wydamy kaskę, bedzie kilkuletni projekcik.... i sie kupi mieszkanko

      • 11 0

  • 106 mln na pieszych? to jakaś kpina! (1)

    piesi nie płacą akcyzy i vatu tak jak kierowcy!

    nie posiadają też obowiązkowych przeglądów i OC!

    trzeba skończyć z przywilejami dla zmotoryzowanych, jak czegoś oczekują niech sami płacą

    • 5 8

    • I nie smrodzą, nie trują, nie kopca

      Walnij się w czoło! Każdy płaci za coś OC, a że a opłaty wnosimy w biletach na sercu leży utrzymanie dróg, w podatku vat. nie trujemy środowiska tak jak Ty jadąc do pracy 15 letnim passatem z Grażyną.

      • 1 1

  • A przepraszam już nie ma jednej spółki do tego powołane? mzkzg czy jakoś tak?

    Po wyborach rozumiem już można się szczypać i powołać kolejne stołki dla kolegów? W tym kraju nigdy nie będzie normalnie

    • 21 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane