• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie trzeci w historii wiadukt przy Biskupiej Górce

Maciej Naskręt
23 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pierwszy wiadukt Biskupia Górka - dzisiaj łączyłby ul. Zaroślak z ul. Agustyńskiego. Pierwszy wiadukt Biskupia Górka - dzisiaj łączyłby ul. Zaroślak z ul. Agustyńskiego.

Ruszyła budowa trzeciego w historii Gdańska wiaduktu przy Biskupiej Górce zobacz na mapie Gdańska. Przy tej okazji postanowiliśmy pokazać, jaki obiekt istniał, istnieje i powstanie w 2019 r.



Czy interesuje cię historia infrastruktury w Trójmieście?

Rozpoczęły się prace przy budowie nowego wiaduktu Biskupia Górka . Co ciekawe, obecny obiekt, który przeznaczony jest do rozbiórki, nie był pierwszym obiektem w tym miejscu.

Pierwszy wiadukt z lat 1901-1910



Przypomnijmy, że pod koniec XIX wieku w centrum Gdańska zlikwidowano wały miejskie po zachodniej stronie dzisiejszego śródmieścia. Usunięto tym samym, oprócz wałów, okalającą centrum fosę. To otworzyło nowe możliwości rozbudowy miasta, tworzenia nowych połączeń komunikacyjnych.

Tak też było w rejonie Biskupiej Górki. Jej mieszkańcy chcieli się przedostać na Stare Przedmieście. Było to możliwe tylko przez wiadukt w rejonie Węzła Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska Ruch kołowy od strony Oruni odbywał się głównie ul. Zaroślak. Przedostanie się z jednej na drugą część miasta wiązało się z przejściem po torach tramwajowych i kolejowych.

Stąd też zapadła decyzja o budowie wiaduktu drogowego. Obiekt został wzniesiony w latach 1901-1910. Był to kratowy obiekt łączony nitami, co dodawało mu sznytu. Ponadto na elementach konstrukcyjnych mostu zamontowano ozdobne latarnie.

Widok na Biskupią Górkę od strony Urzędu Wojewódzkiego. Z lewej strony widać pierwszy wiadukt Biskupia Górka. Widok na Biskupią Górkę od strony Urzędu Wojewódzkiego. Z lewej strony widać pierwszy wiadukt Biskupia Górka.
Ówczesny obiekt posiadał także wydzielone chodniki dla pieszych. Przed upadkiem na tory dodatkowo chroniły ozdobne, ręcznie kute, balustrady. Elementy metalowe były wymalowane najprawdopodobniej na kolor zielony.

Ciekawostką jest to, że pod ówczesnym wiaduktem funkcjonował przystanek kolejowy Gdańsk Biskupia Górka.

Obiekt ucierpiał najprawdopodobniej pod koniec II wojny światowej w trakcie walk zbrojnych. Po 1945 r. odbudowano przejście nad koleją w postaci prowizorycznej kładki. Krótko po wojnie ulica prowadząca do dawnego obiektu była ul. Białowieską, a potem zyskała nazwę funkcjonującą do dzisiaj ul. Augustyńskiego.

Linia tramwajowa pod wiaduktem Biskupia Górka. Zdjęcie z końca lat 60. Widać także pozostałości po dawnym przystanku Gdańsk Biskupia Górka. Linia tramwajowa pod wiaduktem Biskupia Górka. Zdjęcie z końca lat 60. Widać także pozostałości po dawnym przystanku Gdańsk Biskupia Górka.

Ponad 50 lat z obecnym wiaduktem



Pod koniec lat 50. ubiegłego wieku powstał pomysł usprawnienia ruchu kołowego w centrum Gdańska. Niezabudowane tereny po dawnych wałach okazały się najlepszym ówcześnie miejscem do tego celu. Wykorzystano je, by zbudować dwujezdniową arterię - tzw. trasę średnicową. Jej elementem był właśnie nowy wiadukt Biskupia Górka.

Wiadukt został wybudowany w latach 1961-1962, w miejscu wspomnianej prowizorycznej kładki dla pieszych.

Ogólne gabaryty wiaduktu:
  • szerokość całkowita wiaduktu - 20,5m,
  • rozpiętości - 28,0m+40,0m+28,0m,
  • kąt skosu - 20 stopni,
  • szerokość jezdni - 14 m,
  • szerokość ciągów pieszych - 2x3,0m.

Obecny obiekt mostowy już dawno nie powinien istnieć. Jego poszczególne elementy są mocno zużyte technicznie. Na przykład łożyska wiaduktu, na których pracuje płyta. Nieszczelne dylatacje i cieknąca woda ze środkami do zwalczania gołoledzi spowodowały silną korozję poszczególnych elementów łożysk. W wyniku tego niektóre z nich są zablokowane.

Przez wiele lat balustrady były za niskie, nie spełniały norm bezpieczeństwa - miały 1,1 m. Wysokość balustrad przy chodnikach dla pieszych nad liniami kolejowymi powinna wynosić nie mniej niż 1,3 m. To na szczęście naprawiono.

Po istniejącym obiekcie przez pewien czas nie mogły się poruszać samochody szybciej niż 30 km/h. Powód? Brakowało barier. Do teraz nie mogą poruszać się ciężarówki z prędkością wyższą niż 30 km/h i cięższe niż 30 ton.

Zgodnie z ekspertyzą ze stycznia 2009 roku stan techniczny obiektu był już wtedy zły. Eksperci wydali wtedy druzgocącą opinię.

Nieszczelna izolacja, niska klasa betonu oraz błędy wykonawcze, jak również znaczne koszty wzmocnienia wiaduktu (co nigdy nie zapewni jego żywotności, jak nowego) kwalifikują obiekt z ekonomicznego, technicznego i eksploatacyjnego punktu widzenia do wyburzenia i postawienia nowego o parametrach dla klasy obciążenia "A".
Planowany wiadukt Biskupia Górka - budowa ma się zakończyć latem 2019 r. Planowany wiadukt Biskupia Górka - budowa ma się zakończyć latem 2019 r.

Trzeci - nowy wiadukt Biskupia Górka



20 marca miasto Gdańsk przekazało plac budowy nowego wiaduktu Biskupia Górka, który obejmuje także realizację parkingu kubaturowego i mostu w ciągu ul. Zaroślak, firmie Budimex. Całość prac pochłonie 143 mln zł.

W miejscu istniejącego wiaduktu nad torami kolejowymi, w ramach rozbudowy Traktu św. Wojciecha, przewidziano budowę nowego wiaduktu o trzech stalowych dźwigarach łukowych. Zostaną do nich podwieszone pomosty (osobne pod każdą z jezdni).

Charakterystyczne parametry wiaduktów (kierunek Orunia):
  • rozpiętości - 20,91m + 14,18 m,
  • długość całkowita płyty nośnej - 35,69m,
  • grubość płyty nośnej - 1,1m ,
  • szerokość całkowita zmienna - 18,79-17,44m
  • szerokość jezdni - 3x3,25m+0,5m(opaska),
  • szerokość ścieżki rowerowej - 2,5m,
  • szerokość ciągu pieszego - 2,0m.

Charakterystyczne parametry wiaduktu (kierunek Centrum):
  • rozpiętość teoretyczna - 18,04m,
  • długość całkowita płyty nośnej - 18,28m,
  • grubość płyty nośnej - 1,0m,
  • szerokość całkowita zmienna - 15,19-15,53m,
  • szerokość jezdni 3x3 - 25m+0,08 do 0,5m (opaska zmienna) + 0,5m (opaska),
  • szerokość ciągu pieszo jezdnego - 3,0m.


Konstrukcja planowanego wiaduktu pozwala na etapowanie jego budowy. W pierwszej kolejności zostaną wybudowane dwa dźwigary łukowe od strony wschodniej i konstrukcja pomostu pomiędzy nimi, a ruch odbywał się będzie po istniejącym obiekcie.

Następnie ruch zostanie przeniesiony na nowy obiekt, a w miejscu istniejącego obiektu rozpocznie się budowa nowej jezdni.

Ciekawostką jest to, że pod nowym wiaduktem nie będzie już podpór. Dla kolejarzy oznacza to możliwość dołożenia kolejnych torów, czyli na przykład torów SKM w kierunku Oruni. Ponadto pod nowym wiaduktem będzie przebiegać przedłużenie ul. Nowe Podwale Grodzkie, która prowadzić będzie do ul. Augustyńskiego.


Co skrywa ziemia pod parkingiem przy Okopowej?



To, co może spędzać sen z powiek wykonawcy i urzędnikom miejskim zlecającym prace nad nowym mostem, jest teren parkingu przed Urzędem Wojewódzkim i Urzędem Marszałkowskim.

Dlaczego?

To dawny teren bastionu Wijbego, który istniał do czasu zasypania wałów. Był on dwa razy większy od niedawno odkrytego Bastionu Kot. Niemcy, gdy zasypywali ówczesne bastiony, nie robili tego dokładnie. Możliwe więc, że szykuje się tej wiosny kilka ciekawych odkryć w trakcie prac.

Lokalizacja Bastionu Wijbego - dawny obiekt znajdował się przed dzisiejszym Urzędem Wojewódzkim. Lokalizacja Bastionu Wijbego - dawny obiekt znajdował się przed dzisiejszym Urzędem Wojewódzkim.

Miejsca

Opinie (164) 7 zablokowanych

  • Z tymi drzewami (2)

    To powinni pociąć w kołki i położyć na boisku przy ul.Dolna Brama tam większość pali w piecach to do końca takiej pogody mieli by opał za darmo bo i tak to zmielą i pójdzie na wióry a tak ludzie by mieli porzytek co paą w piecach i zaoszczędzili by na tym

    • 7 4

    • Taaa...

      Drewno jest swieze. Sprobuj napalic w piecu mokrym drewnem. No chyba tylko brzoza.

      • 3 0

    • Nigdy nie pal mokrym drewnem

      To drewno najpierw musi wyschnąć. Dopiero potem do pieca.

      • 4 1

  • Fajne były te latarenki na przyczólkach mostu z 1910r (2)

    • 81 4

    • Pamiętam jak się paliły, latarnika jak je zapalał. Rowerem jeździł, opierał o te barierki.

      Przy moście między placami 1 i 3 Maja, dzisiaj niemal środek Forum Raduni a wówczas tam był PKS a po drugiej stronie Raduni plac autobusów WPK , tam widziałem jak zapalał latarnię.

      • 7 1

    • A obecnie 4 metalowe rury nośne i beton, beton i beton. Jeeeee, nowoczesność. :-(

      • 4 4

  • Granda! (9)

    Wczoraj wycieli wszystkie drzewa na parkingu przed urzędem. W ich miejsce powstanie kolejny betonowy kloc, tym razem parkingowy. Śmieli się z Szyszki... A sami co robią?

    • 96 95

    • Kolejny debil miłośnik drzew (1)

      • 5 25

      • Debil to jesteś Ty. Zabetonowany mózg nie jest w stanie tego zrozumieć.

        • 9 3

    • gnoje i bandyci w mieście którego patronem jest Potiomkin (1)

      Ta inwestycja to horrendum, media mają się czego wstydzić, POPIS-owców powinno się kaligrafować różaną lagą, rano i wieczorem, za rozwalenie zieleni, zasłonięcie zabytkowego układu, za chore parkingi

      • 2 9

      • Nie nakręcaj się tak,

        bo ci żyłka pęknie.

        • 3 2

    • a co mieli nie budować bo jakieś krzaki rosną? (3)

      • 30 21

      • (2)

        Krzaki to masz we łbie.

        • 13 25

        • a ty widziałeś tam 200 letnie dęby i świerki... (1)

          • 25 6

          • Ta zieleń odbierała cały syf co leciał z wiaduktu plus samochodowy smog. Oby urzędnikom żyło się lepiej.

            • 19 10

    • To takie przekonanie,że tylko im wolno.

      • 10 5

  • To nie podpory są przeszkodą! (2)

    Wyjaśnienie, że brak podpór pod mostem zmieni cokolwiek w kwestii torów dla SKM nazwałbym myśleniem życzeniowym. Kolejarze nie realizują przedłużenia wydzielonych torów dla SKM z zupełnie innych powodów, czego dowodzi najlepiej fakt...istniejących już torów odstawczych pod tymże mostem. Ech, dziennikarze...

    • 6 3

    • Jeden kontrargument mniej przeciwko rozbudowie linii nr 250.

      Co nastąpi koło VIII RP.

      • 1 1

    • Ciekawe, czy dalej tam beda skmki staly w nocy, szczegolnie w trakcie prac demontazowych..pewnie zamkna GDŚ na dluzej...

      • 2 1

  • czy wiadukt uwzględnia ruch rowerowy? rowerek to przyszłość! (16)

    • 65 90

    • (4)

      A po co ścieżki rowerowe? Obcisłogaci i tak nie jeżdżą po nich bo to wstyd. Lepiej ulicą i inhalacji spalinami zażywać.

      • 9 7

      • (3)

        a jak jedzie ddr to spalin nie zażywa?

        • 4 2

        • Nie prosto z rury wydechowej (1)

          • 2 2

          • badania pokazują, że rowerzysta w mieście wdycha zabójcze ilości

            podczas gdy kietowcy są chronieni filtrami

            • 1 3

        • Wiele ścieżek jest w oddali od dróg. Np. Wzdłuż Spacerowej ale i tak wolą się cisnąć jezdnią i robić jeszcze większe zamieszanie.

          • 2 4

    • Chlopie nie przesadzaj z tym rowerem.... (4)

      Wzdłuż kanału Raduni masz dukt pieszo- rowerowy, którym możesz dojechać do Węzła Groddecka. Pozdrawiam.

      • 20 7

      • (3)

        czyli zwykły CHODNIK po którym rowerem można jechać? Jakie to Gdańskie

        • 7 12

        • (2)

          A co? Dodatkowy wiadukt wyłącznie dla rowerów zrobić?

          • 10 3

          • (1)

            wzdłuż kanału raduni?

            • 4 1

            • i drugi w poprzek

              a na to jeszcze jeden na ukos

              • 0 2

    • nie

      i drogi dla jadących konno też nie będzie, ani dla hulajnóg, skejtów na deskach, nawet dla rolkarzy też nie.

      • 0 2

    • Pewnie, że przyszłość!

      Jazda, bęc na plecki....i rowerek!

      • 1 2

    • Etam. Zrobia i wtedy beda myslec o tym, ze zapomnieli.

      • 2 7

    • Przyszłość?

      A co idzie jakaś bieda?

      • 6 4

    • daj spokój z tą propagandą rowerową

      jaka przyszłość..? rower to uzupełnienie kto chce niech sobie jeździ ale po co do tego robić ideologie

      • 27 12

    • Umiesz pisać

      To przeczytaj

      • 18 5

  • No to niech SKM już projektuje nowe przystanki

    w stronę Oruni i Pruszcza.
    Tylko niech zrobią przy nich też autobusy i duże parkingi Park&Ride.

    • 8 3

  • Ale tam znajdą rzeczy

    Z tego miejsca przemawiał Rudolf Hess tymi słowami ,,Treue Zwig Mein Fürher" są na to dowody zdjęcia i nagrania no i pare niewybuchów

    • 4 6

  • A gdzie (11)

    są teraz ekolodzy w związku z wycinka drzew?

    • 67 46

    • przecież się nie rozdwoją (1)

      są dziś na czarnym marszu

      • 4 3

      • I bardzo dobrze.

        Będzie nas więcej.

        • 0 2

    • Niw opłaca się protestować o te drzewa (2)

      • 6 5

      • to jest zabytkowy zieleń i właśnie się opłaca (1)

        • 3 1

        • Szanuj zieleń - nawet ten zabytkowy

          boś nie jeleń.

          • 2 2

    • ja protestuję, ale lobby POPIS-u i bandytów komunikacyjnych

      jest nie do przebicia. Gnoje ze styropianu rozwalą wszystko

      • 1 3

    • To ci sami co KOD (1)

      Jak maja protestowac przeciwko Adamowiczowi... To ich prezio przecież. Poza tym za to ktos płaci jak to kodomitom

      • 2 7

      • Idź na miesięcznice i nie wracaj.

        • 4 2

    • Marcin, przybij się gwoździami do drzewa, może to poskutkuje. A najlepiej wymień mózg na nowszy model.

      • 4 0

    • Zadaj sobie lepiej pytanie, gdzie ty teraz jesteś w związku z wycinką drzew? Możesz pójść zaprotestować leniuszku.

      • 5 2

    • nikt im nie zapłacił to nie protestuja.

      • 23 5

  • dobrze (4)

    ale wrócą korki przed dworcem na czas budowy

    • 29 8

    • a drzewa gdzie wrócą? (1)

      • 1 1

      • Do lasu..

        • 0 1

    • Jak moze wrocic cos, co nie zniknelo (1)

      ??????

      • 3 1

      • Forum już przestało blokować

        więc 100 przed Dworcem spokojnie

        • 2 0

  • Szkoda zieleni

    A mi bardzo szkoda, że znowu wycieli tyle drzew. Zrobiło się pusto i brzydko.

    • 10 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane