• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstaną dodatkowe tory kolejowe do Pruszcza Gdańskiego i Tczewa

Krzysztof Koprowski
22 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Obecnie odcinek między Gdańskiem a Tczewem jest "wąskim gardłem" kolejowym na Pomorzu. Nz. tylko dwa tory na wysokości Oruni, z których korzystają zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne. Obecnie odcinek między Gdańskiem a Tczewem jest "wąskim gardłem" kolejowym na Pomorzu. Nz. tylko dwa tory na wysokości Oruni, z których korzystają zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne.

Nie tylko samorząd województwa planuje poprawę dostępności kolejowej Pomorza w najbliższych latach. PKP PLK podpisały właśnie umowę na wykonanie dokumentacji dla budowy dodatkowych torów między Gdańskiem a Tczewem, dzięki czemu odcinek ten będzie mogło pokonywać więcej pociągów pasażerskich i towarowych.



W jaki sposób najczęściej pokonujesz odcinek między Gdańskiem Głównym a Tczewem?

W poniedziałek pisaliśmy o planach Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w zakresie rozwoju kolei do 2025 r. oraz planach rządowych realizacji w ciągu najbliższych dwóch dekad zupełnie nowej trasy do Elbląga.

Okazuje się, że także PKP Polskie Linie Kolejowe mają ambitne plany rozbudowy sieci kolejowej w naszym regionie, które po części pokrywają się z koncepcjami z 2014 oraz 2017 r. wydłużenia na południe trasy Szybkiej Kolei Miejskiej.

Zgodnie z zamierzeniami kolejarzy, w ciągu najbliższych kilku lat między Gdańskiem Głównym zobacz na mapie Gdańska a Tczewem mają powstać dodatkowe tory dla potrzeb ruchu towarowego i pasażerskiego. Ponadto przebudowie poddana będzie stacja towarowa Zajączkowo Tczewskie.

- Już teraz myślimy o przyszłości i przygotowujemy się do kolejnej perspektywy finansowej [w ramach Krajowego Programu Kolejowego - dop. red.]. Projekt dobudowy torów z Tczewa do Gdańska usprawni dojazdy w aglomeracji, a także poprawi dostępność portów morskich, do których dojedzie koleją jeszcze więcej towarów - mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

Dokumentacja przedprojektowa do III kw. 2019 r.



Do realizacji tego przedsięwzięcia zbliżyć ma podpisana w poniedziałek umowa na przygotowanie do III kw. 2019 r. dokumentacji przedprojektowej. Wskaże ona zakres prac budowlanych oraz harmonogram robót.

Prace przedprojektowe będą podzielone na dwa odcinki: Pszczółki - Pruszcz Gdański oraz Pruszcz Gdański - Gdańsk Główny. Ich opracowaniem zajmie się wyłoniona w przetargu firma WYG International, która otrzyma wynagrodzenie w wysokości ok. 3 mln zł.

Rezerwy pod rozbudowę układu torowego



Przypomnijmy, że rozbudowę układu torowego przewidziano w najnowszym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, zmieniając jednocześnie węzeł Most Czerwony w jeden z kilku przystanków osobowych. Rezerwę pod dodatkową parę torów pozostawiono także w tunelu pod centrum handlowym na Targu Siennym i Rakowym zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj również: Jest umowa na projekt wiaduktów kolejowych na Oruni

Materiał archiwalny

Przystanek Gdańsk Lipce na trasie z Gdańska do Tczewa

Opinie (115) 2 zablokowane

  • PKM (1)

    Troszkę z innej beczki . Czy PKM będzie można kiedyś dojechać z Tczewa do portu lotniczego ? Czy raczej tego nie doświadczymy ??

    • 9 5

    • Nie

      • 1 4

  • rezerwa terenowa pod parkingiem centrum handlowego , niby jest ale wiadukt przy UM jest juz wykorzystany na maxa

    nowe dwa tory = nowy wiadukt lub likwidacja nowej drogi idacej wzdłóż torów . A po drugie linie Gdańsk -Tczew budowano własciwie od nowa i juz po dwuch trzech latach chca od nowa przebudowywać ,kolejarze byli juz wtedy zdziwieni ze nie dobudowano tych dwuch torów , zreszta cała linia do Warszawy juz sie sypie. Wykonawstwo aby szybciej i taniej .

    • 10 3

  • Wreszcie

    • 9 0

  • wystarczy tory dobudować do dawnego przystanku Św Wojciech (5)

    tam zaś połączyć z istniejącą linią do Portu Pólnocnego

    • 8 4

    • A co potem? (3)

      Od Pruszcza do Pszczółek są tylko 3 tory.

      • 6 0

      • (2)

        ile razy dziennie jest używany tor od Pszczółek do Pruszcza Gd? Bez problemu wystarczą trzy tory.

        • 2 6

        • Większej głupoty nie słyszałem!

          Właśnie ten odcinek jest najbardziej obciążony na wylocie z Gdańska! W Pruszczu wpina się linia z Portu Północnego i Lotosu, dochodzi więc duży i powolny ruch towarowy, który wciąż rośnie. Większość towarów w Pszczółkach zjeżdża na Zajączkowo i od Pszczółek robi się trochę luźniej.

          • 7 0

        • typowy wpis janusza, ignoranta.

          • 5 0

    • Trochę tak, a trochę nie, po linii towarowej i potencjalnej nowej łącznicy przy Wschodniej to można puścić niektóre pociągi dalekobieżne do Głównego, ale nie ruch SKM.

      • 1 0

  • super tak trzeba

    w końcu będzie można planować wiadukt w Pruszczu przy Sikorskiego,
    bo blokowali brakiem decyzji, tory miały być albo nie być,
    skoro nie ma decyzji czy w tą czy w tą
    to i nowy wiadukt nie powstanie lub powstanie

    • 7 1

  • Najlepiej mieszkać przy SKM

    ale nie w Gdańsku, ale w Cieplewie i Trzewie

    • 6 6

  • Dokumentacja PRZEDPROJEKTOWA

    1. Nie wiadomo czy te tory ujęte w tytule powstaną. Podpisano umowę na dokumentację przedprojektową, czyli jakie warianty można rozważyć. Dziennikarstwo schodzi na psy.

    • 4 2

  • Przekop Mierzei Wiślanej

    Na przekop pójdzie jeden miliar.albo i więcej..Czy jest SENS..??Jak widać..pieniądze są....
    Ale czy rozum PIS ma..??? Gróbarczyk w sobote mówił że przekop zapewni nam obronę Zalewu przed ruskomi.... Od dawna mówię..że SKM do Tczewa jest niezbędna..W tym kierunku powstanie nowe miasto rzędu 100 000 mieszkańców. Tory do Elbląga wykażą bezsens przekopu. Przekop spowoduje obniżenie poziomu wody w Zalewie.. Przewiezienie niewielkiej ilości kontenerów do Elbląga nie uzasadnia budowy przekopu.

    • 3 5

  • winny być te tory dodatkowe, bo blokujecie pruszcz, tczefiacy swoimi furmankami jadąc do gdańska

    • 2 3

  • Najpierw powinni inwestowac wkolej apotem dla blachosmrodów jak cos z kasy zostanie

    • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane