• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Którędy wydłużyć SKM do Pruszcza?

Krzysztof Koprowski
28 marca 2017 (artykuł sprzed 5 lat) 
Opinie (278)
Propozycje przedłużenia trasy SKM do Pruszcza Gdańskiego z roboczymi nazwami nowych przystanków. Propozycje przedłużenia trasy SKM do Pruszcza Gdańskiego z roboczymi nazwami nowych przystanków.

Kolejarze zastanawiają się nad wyborem optymalnego wariantu przedłużenia torów SKM do Pruszcza Gdańskiego. Ze wstępnych analiz wynika, że najlepszym jest wykorzystanie fragmentu linii towarowej do Portu Północnego. Pojawił się też pomysł budowy trasy przez Rotmankę, choć ma on niewielkie szanse na realizację.



Który wariant przedłużenia trasy SKM do Pruszcza Gd. jest najlepszy?

Analiza możliwości budowy nowych torów SKM do Pruszcza Gdańskiego to element większego opracowania, w ramach którego brano również pod uwagę ułożenie dodatkowych torów aż do Tczewa.

Ze względu na mniejsze natężenie ruchu pociągów na południe od Pruszcza, a tym samym możliwość wykorzystania istniejącej infrastruktury na potrzeby pociągów SKM oraz brak trudności w ewentualnej rozbudowie sieci kolejowej w przyszłości, wariantowaniem objęto odcinek Gdańsk Śródmieście - Pruszcz Gdański.

- Opracowany dokument to jedynie wstępna analiza możliwości rozwoju linii aglomeracyjnej w kierunku południowym - zastrzega Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: SKM zbuduje własne tory do Tczewa?

Pierwszy wariant zakłada ułożenie nowych torów obok już istniejących dalekobieżnych aż do Pruszcza Gdańskiego.

Jadąc z Gdańska Śródmieścia do Pruszcza pociągi miałyby postoje na przystankach o roboczych nazwach: Gdańsk Czerwony Most (nowy przystanek), Gdańsk Orunia, Gdańsk Orunia II (nowy przystanek), Gdańsk Lipce, Gdańsk Św. Wojciech (odtworzenie zlikwidowanego przystanku) oraz Pruszcz Gd. Przemysłowa (nowy przystanek).

Wariant ten jest problematyczny na odcinku Oruni, gdzie zabudowa niemal przylega do istniejącej linii kolejowej. Wymaga też przebudowy istniejących przejazdów przez tory kolejowe.

Koszt realizacji wariantu I to aż 1,34 mld zł, ale przy jego wyliczaniu brano pod uwagę budowę wydzielonych torów aż do Tczewa, z czego na razie zrezygnowano.

Istniejący przystanek Gdańsk Lipce. W tle widoczna estakada Południowej Obwodnicy Gdańska. Istniejący przystanek Gdańsk Lipce. W tle widoczna estakada Południowej Obwodnicy Gdańska.
Drugi wariant, preferowany przez władze Szybkiej Kolei Miejskiej, to skierowanie pociągów za przystankiem Gdańsk Most Czerwony na linię kolejową do Portu Północnego (bez jej rozbudowy).

W pobliżu ul. Równej zobacz na mapie Gdańska powstałby wówczas przystanek o roboczej nazwie Gdańsk PORD.

Zaletą tego wariantu jest brak utrudnień w pokonaniu Oruni oraz brak potrzeby przebudowy układu torowego w rejonie stacji w Pruszczu Gdańskim. Czy nie spowoduje on jednak trudności w prowadzeniu ruchu towarowego do portu, który dynamicznie się rozwija?

- Nie powinno być kolizji w zakresie przepustowości na linii do portu. Jest ona na ukończeniu prac rewitalizacyjnych i modernizacyjnych, w związku z czym zapewniona ma zostać na prawie całym jej przebiegu dwutorowość oraz wysoka prędkość (zasadniczo 100 km/h) - argumentuje Głuszek. - Na świecie jest sporo przykładów wykorzystania torów towarowych w aglomeracjach dla potrzeb ruchu pasażerskiego, zwłaszcza w USA. Teoretyczna przepustowość linii nr 226 w obsłudze portu to grubo ponad 200 pociągów towarowych na dobę, czyli przy założeniu, że jeden pociąg to średnio 1800 ton, to Port Północny musiały "przerabiać" całościowo 35 razy więcej przeładunków niż obecnie [aby wykorzystać przepustowość szlaku - dop. red.].
Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Gotowa linia kolejowa do gdańskiego portu

Linia kolejowa do Portu Północnego w pobliżu mostu nad Motławą. Linia kolejowa do Portu Północnego w pobliżu mostu nad Motławą.
Największą wadą wariantu II jest poprowadzenie trasy miejskiej kolei z dala od głównych zabudowań. Kolejarze tłumaczą jednocześnie, że nie mają wpływu na infrastrukturę Polskich Linii Kolejowych i nie mogą "zamienić się" się torami tak, by pociągi dalekobieżne prowadzić z wykorzystaniem fragmentu linii do Portu Północnego, a przez środek Oruni skierować wyłącznie pociągi SKM.

W wariancie tym ponadto "zidentyfikowano konieczność budowy jednego nowego przejazdu drogowo-kolejowego w ciągu projektowanej łącznicy" z linią do Portu Północnego.

Szacunkowy wstępny koszt realizacji wariantu II to ok. 92,7 mln zł.

Materiał archiwalny z 2015 r.


Ostatni z rozważanych wariantów - bardzo trudny w realizacji ze względów finansowych oraz terenowych - to połączenie wariantu I z przeprowadzeniem trasy przez Rotmankę i zachodnią część Pruszcza Gdańskiego.

Dodatkowo dwutorowa trasa kolejowa pokonałaby obwodnicę Trójmiasta, by w okolicach Juszkowa wpiąć się w nieczynną linię kolejową nr 229.

- Wykorzystanie tej linii do ruchu SKM będzie wiązać się z koniecznością przejęcia jej od PKP PLK. W opracowaniu analizowano przebieg dwutorowy, ale możliwa jest również budowa odcinka jednotorowego z mijankami w miejscu przystanków. Takie rozwiązanie zmniejszy koszty budowy, obniżając jednak przepustowość linii oraz spowoduje konieczność budowy większej liczby urządzeń sterowania ruchem kolejowym - dodaje Marcin Głuszek.
Z przystankiem Gdańsk Św. Wojciech proponuje się budowę nowych przystanków o roboczych nazwach: Pruszcz Gd. Rotmanka, Pruszcz Gd. Juszkowo, Pruszcz Gd. Cargill oraz Pruszcz Gd. GPRD.

Koszt realizacji wariantu trzeciego to ok. 631,8 mln zł.

Perony stacji w Pruszczu Gdańskim. Obecnie nie zatrzymuje się tutaj żaden pociąg SKM. Perony stacji w Pruszczu Gdańskim. Obecnie nie zatrzymuje się tutaj żaden pociąg SKM.
W każdym z wariantów brano pod uwagę montaż sieci trakcyjnej dla pociągów. Każdy z wariantów będzie się wiązał też z wyburzeniami, wykupem gruntów oraz zmianami planów zagospodarowania (szczególnie w wariancie III).

Czy to oznacza, że na razie pomysł wydłużenia torów SKM w kierunku Pruszcza trafi do szuflady?

- Obecnie zadanie to nie jest ujęte w planach inwestycyjnych spółki. Nie jest też ujęte w Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych czy Kontrakcie Terytorialnym, zatem możliwości finansowania go ze źródeł unijnych w obecnym okresie są znacznie ograniczone - przyznaje dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Inwestycja mogłaby dojść do skutku, gdyby udało się pozyskać duże wsparcie finansowe. W ramach analizy brano pod uwagę: dotację ze środków unijnych (nawet 85 proc. kosztu budowy), budżetu państwa, budżetów samorządów oraz środków własnych trójmiejskiej spółki kolejowej.

Miejsca

Opinie (278) 1 zablokowana

  • lepiej zbudowac SKM do Sobieszewa bo do Pruszcza i tak nikt pociagami nie jezdzi... (23)

    • 41 190

    • (10)

      Zakupić nowe pociągi dla Polregio i nie będzie złom blokował E65. Marszałka czas dobre roboty

      • 9 6

      • (2)

        heheh fakt. Marszałek chyba zapomniał o przewozach regionalnych.
        Do Malborka kiedyś teraz miałam okazje przejechać się - i powiem wprost - Nigdy więcej.
        Tam nie było nawet jak się obrócić taki tłok. (Tylko jeden pociąg)
        Wolny strasznie i chyba z 50 lat nie sprzątany.

        Studiuje w Poznaniu...i wprost mogę powiedzieć ze te dwa województwa dzieli przepaść. Tam na wyremontowany dworzec podstawiają nowe wygodne szybkie pociągi.

        A u nas.... jak 50 lat temu...

        • 28 0

        • Kontrast to widać i w Słupsku. (1)

          Tam można spotkać nowoczesne składy z... zachodniopomorskiego oddziału Przewozów Regionalnych (ze Szczecina i Koszalina). Kto jedzie stamtąd do Gdańska, musi przesiąść się na nasze "zabytki".

          • 19 0

          • Teraz to wam podstawiają taki złomek:):) nie ma juz wyremontowanych kibli SKM :)

            • 3 0

      • To jakieś kuriozum (6)

        By dla jakiegoś przewoźnika kupować składy. PKSom też powinien kupować autobusy? A skoro już Samorząd kupuje pociągi, to niech założy własną spółkę kolejową, która przejmie na siebie zadania SKM i Regionalnych. Wszędzie, gdzie się na to zdecydowano, opłaciło się to mieszkańcom.
        Dodatkowo do Warszawy, gdzie mają wspólny bilet na autobusy, tramwaje, metro, SKM, WKD i częściowo Koleje Mazowieckie dołączyła właśnie Łódź, gdzie ŁKA zaczęła honorować jednorazowe bilety komunikacji miejskiej. Dlaczego u nas nie może tak być?

        • 19 2

        • Ale tu chodzi o to aby się nie przepracować.

          • 13 0

        • (1)

          Juz dawno powinna byc spółka marszałkowska.
          Ale fakt po co sie przepracowywać.

          Składy Regionalne mają juz po kilkadziesiąt lat.....jakie to są koszta utrzymania.
          zbliżają się terminy przymusowych gruntownych przeglądów P4, P5...kasa będzie płynąć strumieniem..

          • 6 0

          • "Koszty".

            • 0 0

        • Pamiętaj niedaizm jest wysoko rozwinięty.

          • 7 0

        • jak w kazdej radzie nadzorczej danej spółki są ludzie (1)

          Adamowicza to nie bedą zainteresowani by było taniej i lepiej. To kosztuje i premii nie będzie. A to ze mają wszystko obstawione to nikt im nie POdskoczy.

          • 7 2

          • Nie upartyjniaj przewozów. To zalezy od ludzi. Albo im sie chce albo nie. Niezależnie od władzy

            • 5 2

    • (1)

      Musi zadziać się rewolucja personalna w wydziale transportu UM aby cokolwiek się zmieniło w tym województwie.

      • 8 1

      • Dlaczego nie sięgają po kasę do Unii? Nie da się? Jakoś inne województwa jakoś to zrobiły.
        Hmm a u nas się nie da.
        Trójmiasto podpytać na jakim etapie są przetargi na nowe pociągi :) :) :)?

        • 3 0

    • bo nie ma korzystnej oferty transportowej (1)

      SKM nie jest w stanie nic zaproponować, bo obecne tory są tak przeciążone, że nie ma dla niej miejsca.

      • 10 0

      • SKM jesli chce sie rozwijać nie moze patrzec na pkp plk...
        Ale i tak świetlana przyszłość przed tą spółką - przede wszystkim widać tam pasje.
        Widac chęci.

        • 3 1

    • Jeżdżą (1)

      Żeby dojechać z Pruszcza do Oliwy czy Sopotu wolę jechać regio - skm nie kursują od lat, ostatnie połączenia były bez sensu, bo w Głównym trzeba się było przesiadać... Nie były rentowne - to jest zawsze argument przewoźnika, na ludzi nikt nie patrzy.

      • 11 1

      • Nierentowne bo nie nie chciał się przesiądac. Zresztą ile ich tam było.. Kilka na dzień?

        • 3 2

    • Pruszcz to jest chyba wieś prawda?? (3)

      • 2 26

      • Miasto

        Wystarczy odpalić wikipedię...Doucz się. Miasto powiatowe, blisko 30 000 mieszkańców...

        • 17 1

      • Sam jesteś wiesniak

        • 7 0

      • Nie!

        Pruszcz to miasto, które od kilku lat okupowane jest przez rodowitych gdańszczan dla których zabrakło mieszkań na szadółkach ;)

        • 11 1

    • A MNIE SIE PODOBA

      żęby tak połonczyli ten zielony pasek u góry z niebieskim na dole a pożrodku żeby troche pomarajnczowego bydło to było by najładniej dla mnie

      • 4 3

    • bzdura!

      zapraszam na dworzec Pruszcza o godzinie 7.00, gdzie wsiada multum ludzi w kierunki Gdańska, i zapraszam również na peron I o godzinie 16.20. Zdziwi się Pan ile osób jeździ pociagiem do Pruszcza...!

      • 4 0

  • nie wypowiem się (18)

    bo nie czytałem artykułu ani nie jeżdzę pociągami więc mi to obojętne. Ale jeśli już ma być w ogóle coś budowane to niech to będzie wybudowane z głową....

    • 70 23

    • (1)

      W takim razie idealnie pasujesz na stanowisko Prezesa spółki. Musisz tylko podpisać lojalkę z Partią.

      • 34 1

      • Nasi włodarze chyba nie wiedzą w jak opłakanym stanie jest Regio.:):):)

        Ale jakie województwo takie przewozy.
        Skamka tez zmarnowała Unijne pieniądze na modernizacje starych trupów zamiast zakupić nowe jednostki. A teraz chcą czy nie... muszą nimi jezdzić.

        • 10 1

    • (15)

      Nie jeździsz bo pewnie miałeś tą nieprzyjemność przejechać sie do Tczewa składem regionalnym.

      Zapchanym po sufit i strasznie wolnym.

      • 11 0

      • bez przesady z tym wolnym (14)

        W 35 minut 40 km z Tczewa do Gdańska G., to nie jest zły wynik. Tramwajem z Moreny d Gdańska jedzie się tak samo długo.

        • 11 3

        • (2)

          nawiasem mówiąc: z Tczewa do Gdańska jest 5 przystanków. Z Moreny do Gdańska kilkanaście.

          • 3 3

          • Jest 8 przystankow z Tczewa do Gdanska. (1)

            • 2 1

            • no, istnieją i takie połączenia...

              • 0 1

        • z moreny to tylko 20 min:P

          • 3 1

        • (8)

          Pamietaj że tory są na 160km/h a już niedługo na 200km/h.

          Przejazd do Malborka pociągu Słoneczny Kolei Mazowieckich - 21 minut
          Przejazd do Malborka pociągu Polregio z Gdyni - 54- 60 minut
          (Przewoźnik Marszałka woj Pomorskigo)

          Widzisz różnice?

          • 5 0

          • (4)

            Na ilu stacjach zatrzymuje się Słoneczny, a na ilu Polregio?

            • 2 1

            • (2)

              Własnie jaki jest sens zatrzymywania składu Polregio na każdym przystanku osobowym?

              • 6 2

              • jaki jest sens korzystania z Polregio (1)

                jeżeli nie chce się zatrzymywać na każdym przystanku osobowym? Nie ma już TLK, Expresów i Pseudolino?

                • 1 1

              • Ale każdy skład na każdym przystanku? Czy UM myśli?

                • 1 0

            • Jeśli ktoś porównuje mercedesa do starego opla i nie widzi różnicy... no cóż..

              • 2 1

          • (2)

            Przewozy Regionalne nie należą do Marszałka.

            • 2 1

            • (1)

              Marszałek jest za nie odpowiedzialny bo zlecił im przewozy.

              • 2 1

              • Kompetencje Marszałka

                Ogłasza przetarg na organizację przewozów. Wybiera najlepszą ofertę, a następnie zleca realizację przewozów. Płaci za to wykonawcy.

                Dlaczego, do licha, ma jeszcze kupować tabor dla spółki, która startuje w przetargu? A skoro już kupuje, to niech stworzy samorządową spółkę, bo obecnie Regionalne stosują terror - "jak dostaniemy pociągi, to łaskawie będziemy je obsługiwać i brać za to pieniądze".

                • 0 0

        • to żeś pojechał :-P

          Tczew od Gdańska Głównego dzielą 32 km, nie 40. 8 km dla Ciebie niezauważalne?

          • 0 0

  • Uprzejmie prosimy wydłużyć SKM lub PKM do Gdańska Południe!!! (15)

    Jest gotowy pas na Orunii pod tą inwestycję.
    Są irytujące korki duszące spaliny poziom pyłu PM10 przekroczony średnio o 200% Jest zapotrzebowanie na taką inwestycję ostatecznie to najbardziej zaludniona dzielnica Gdańska i co ic o ci co?
    I nic wybudują połączenie tam gdzie nie ma pasażerów.
    Taaa zagłosuję na PO na Adamowicza na Pomaskę na te bokserki pana fikołka tramwajarkę itd

    • 131 38

    • (3)

      Do Gdańska Południe jest tylko jedna nitka.

      O przyszłości Pomorskiej kolei można było myśleć wiele lat temu jak budowali E65 (Warszawa - Trójmiasto)
      Teraz gdy cała Polska walczy aby minute zmniejszyć czas przejazdu pendolino kto pozwoli naszym "fachowcoooom" aby grzebali coś na trasie.

      • 10 1

      • (2)

        Jeśli przekonają Unie Europejską aby zburzyć to na co wydała setki baniek to może im się uda :)

        Drogi Urzędzie Marszałkowski przynajmniej teraz pomyślcie i wybierzcie wariant perspektywiczny. Spójrzcie proszę tak z 10-15 lat do przodu.

        Swoją drogą kiedy nowe pociągi dla Polergio?

        Bo jak rozumiem w SKM przez najbliższe 40 lat będą jeździć wyremontowane 20-40 letnie (już na tą chwile) składy skoro Unia dała na nie miliony....

        Kto jest odpowiedzialny za to że nie kupiliśmy nowych jednostek (na gwarancji) tylko zainwestowaliśmy w....zabytek

        • 11 1

        • (1)

          Zapytaj Regionalnych kiedy kupią nowe składy. To w ich gestii jest kupować sobie tabor, Marszałek nie jest właścicielem tej spółki.

          • 5 1

          • Chyba tylko takie podejście ma nasze województwo i nasz wydział transportu UM - cały kraj myśli inaczej. Cały kraj rozwija się a my....czekamy....
            Proszę podaj jeszcze jakieś województwo które myśli tak jak Ty?

            Nie ma co oglądać sie na PR/Polregio bo oni i tak nic nie kupią.
            Zbliżają się przeglądy P5 (czyli modernizacje) trupów.
            To nie PR weźmie na siebie jej koszty - tylko wystawi rachunek województwu.

            Jak wojewodztwo sie nie zgodzi to zrobią strajk.

            .

            • 5 0

    • do Gdańska południe to nalezy wydłużyć tramwaj a nie SKM. (3)

      Znacznie efektywniej obsłuży on tak duża liczbę mieszkańców niż jeżdżąca co pół godziny SKM.

      • 21 6

      • (1)

        Pod warunkiem, że będzie jeździć co 5-10 minut w godzinach szczytu.

        • 11 2

        • 5-10 min

          To bedzie jezdzić, jak bedzie wybudowany "w pętli" i bedzie obsługiwał tylko Poludnie, nie zjeżdźajac na Dolny Taras

          • 4 1

      • tramwaj jest już teraz

        i efekt jest taki, że te dzielnice w sensie komunikacyjnym znajdują się de facto poza Trójmiastem...

        Jak chesz, żeby człowiek z Gdyni mógł pracować w Gdańsku i vice versa to potrzebna jest kolej. Geografii nie oszukasz.

        • 4 0

    • Pani Pomaska to wielka inteligencja i przyszłość narodu. (1)

      • 15 3

      • he

        • 5 1

    • Adamowicz nie buduje SKM! (3)

      W SKM rządzi PKP SA, czyli "dobra, zmiana..."
      Czepiaj się właściwych osób, słoiku!

      • 13 2

      • Szkoda, że nie wszyscy rozumieją, że SKM to PKP, czyli beton i "niedasie". Miasta mają w nich znikome udziały, bo ani PKP, ani Ministerstwo Finansów nie chcą sprzedać udziałów Samorządowi.

        • 12 1

      • (1)

        jednym słowem MArszałek ma tylko Polregio i nawet tego nie ogarnia? (zleca im przewozy)

        • 5 4

        • Haha szach mat

          • 0 0

    • Nie ma pasażerów????!!!

      Oj chyba dawno nie byłeś w Pruszczu i w Juszkowie oraz na Rotmance które praktycznie są już niemalże połączone z Pruszczem-gdybyś sobie policzył to wiedziałbym że mieszkańców tam zdecydowanie więcej niż na całej Oruni ( Górnej i Dolnej!!!) Wszyscy tłuką się samochodami lub autobusami, bo nic innego tam nie jeździ (spróbuj sobie wjechać do Pruszcza od strony Gdańska tak od ok.16.00 i sam się przekonasz gdzie więcej ludzi jeździ!!!-podpowiem Ci-korki już od Gościnnej na Oruni!!!!)

      • 15 3

  • Skm do Gdyni Północ (4)

    I wszystko w temacie....
    Miłego wtorku....!

    • 87 25

    • poprosimy :)

      • 14 1

    • Gdynia to zad**ie, które się nie rozwija. (1)

      Takie inwestycje potrzebne są w Gdańsku, który bardzo prężnie się rozwija.

      • 10 17

      • Tak jest! Gdańsk mistrzem Gdańska!

        • 16 6

    • A tam po co? są jakieś skupiska przyszłych pasażerów?

      • 5 8

  • pewnie prędzej ruszy ta linia niż zostanie wydłużona PKM do północnej Gdyni. (3)

    • 81 6

    • niestety możesz mieć rację (2)

      Jestem bardzo ciekawy co będzie powodem takiego stanu rzeczy. Słaba władza w Gdyni?Mocna w Gdańsku? Pozycja Gdańska jako miasta wojewódzkiego? Lepsze kontakty z włądzą lub nazwijmy to "układem"? Nie wiem ale coś musi być na rzeczy.

      • 9 3

      • To wszystko co wymieniłeś, plus jeszcze parę innych powodów. (1)

        • 9 1

        • Prędzej wydłużą Skm do Warszawy ...

          • 8 0

  • Wariant 1 dużo lepszy. PS Rotmanka to nie dzielnica Pruszcza. (5)

    • 68 16

    • (3)

      Wariant 1 :)? A wciśniesz Skmki pomiędzy szybkie Intercity i bardzo wolne Polregio?

      Jak widzisz zjazd z torów PKP PLK na tory SKMki w Gdańsku :)?
      Było myśleć o tym wiele lat temu - teraz uzgodnienia z pkp plk zajmą lata...

      • 7 6

      • Tylko własne tory SKM (2)

        • 8 0

        • (1)

          Tak to prawda - tylko własna infrastruktura.
          Rozumiem że będzie wiązało się to z wyburzaniem na Orunii ?

          • 5 1

          • coś za coś

            ale przy okazji wyburzeń zrobi się miejsce na bezkolizyjny przejazd przez tory kolejowe. a te budynki i tak są bardzo stare, w nie najlepszym stanie...

            • 12 1

    • Nikt nigdzie nie napisał, że to dzielnica Gdańska

      Nie sugeruj się nazwami przystanków, bo to często skróty myślowe.

      • 3 4

  • (8)

    Wariant I jest potrzebny nie tylko dlatego, że jest najsensowniejszym połączeniem SKM w długim terminie, ale też dlatego, że dwa tory do Gdańska ledwo wystarczają na ruch dalekobieżny.
    Poza tym pozwalają na sfinansowanie ze środków "kolejowych" wiaduktów na Oruni, stąd ta cena.
    Wariant II to proteza, to jak już robić protezę to zrobić ją przy minimalnych kosztach - wpięcie ze Śródmieścia (jednemu z torów brakuje dosłownie 100m), łącznica żeby nie zmieniać kierunku i po prostu pociąg do Pruszcza. Bez przystanków będzie jechać 7-8 min, to dobry wynik.
    Wariant III to jakaś mrzonka. Kto z Pruszcza będzie jechać 20 minut bujając się po górnym tarasie?
    A rewitalizacja linii 229? Fajny pomysł na rozwój PKM, ale umówmy się - nie do każdej miejscowości opłaca się doprowadzać pociąg.

    • 91 8

    • III (1)

      Wg mnie wariant III jest najsensowniejszy. To w tych kierunkach dzisiaj rozwija się Pruszcz. Taki wariant pozwoliłby na wykorzystanie tej linii przez mieszkańców górnych tarasów Pruszcza, Juszkowa, Rotmanki, Straszyna i ludzi dojeżdżających od strony Starogardu. Zmniejszyłby się też ruch tranzytowy w centrum Pruszcza.

      • 17 5

      • P&R

        park and ride w pryszczu i z centrum skm śmiga, każdy chce teraz skm pod nosem ale jak już smiga to lament, że głośno.

        • 9 0

    • (3)

      Powinno to być połączanie wariantu II i wariantu III.
      Należy ominąć infrastrukturę PKP PLK na e65. Ruch w strone Trójmiasta jest coraz większy. Za 5-10 lat to będzie mega wąskie gardło. Intercity pcha przez Orunię coraz więcej szybkich składów.

      Jak wówczas będziemy budować rozkład jazdy? Nie będziemy mieli na niego wpływu - o wszystkim zadecyduje pkp plk.
      Połączanie co 1-2h skmki...bezsensowny plan.

      • 8 1

      • Zgadzam się

        Ale z W III wywaliłbym połączenie Juszkowa z Rotmanką: niech istnieją dwie odnogi od głównej linii (WII): do Rotmanki i do II na l. 226 (tak daleko jak jest potrzeba)

        • 1 0

      • Logika (1)

        A nie prościej przekierować pociągi InterCity na linie towarową, bo one i tak nie zatrzymują się na Oruni i Lipcach???
        Linia przez Orunię tylko dla SKM i Przewozów Regionalnych.
        Proste i logiczne, tak czy nie?

        • 4 2

        • One muszą mknąć prosto, bez zakrętasów

          Liczy się czas

          • 2 2

    • Wariant III to prawdopodobnie olanie Pruszcza

      (którego mieszkańcy teoretycznie już teraz mogliby korzystać z pociągów Polregio, a tego nie robią) na rzecz podgdańskich miejscowości gminy Pruszcz Gdański (Borkowa, Rotmanki, Straszyna, Juszkowa)

      • 4 1

    • Też uważam, że wariant III to odpał totalny

      I poważnie bym się zastanowił nad jakimikolwiek rozbudowami dopóki samorządy lokalne nie dogadają się w kwestii partycypacji w kosztach eksploatacyjnych JUŻ istniejących linii!

      • 1 2

  • (2)

    Wydaje mi się, że lepiej byłoby opracować lokalne połączenie lotnicze: Pruszcz-Rembiechowo(PKM)-Gdynia.

    • 55 10

    • Ale szyderca

      • 5 1

    • RĘbiechowo;)

      • 2 0

  • wariant I jest najlepszy (3)

    Wariant II to półśrodek i omijanie potencjalnych skupiaj pasażerów.

    Wariant II można przemyśleć jako przyszła rozbudowa i alternatywna trasa gdy wariant I powstanie.

    • 48 5

    • (2)

      Na prawdę sądzisz ze PKP PLK pozwoli zburzyć nie tak dawno powstałe perony przy trasie kolejowej Warszawa - Trójmiasto.
      Będzie zgoda unijnych władz na zburzenie nowej infrastruktury która pochłonęła miliony?
      Będzie zgoda na

      Nasz UM jak zwykle obudził się z letargu po fakcie.

      • 5 0

      • po co wyburzać? postawić nowe tuż obok

        • 2 1

      • Tzn zrobilismy zle i dlatego dalej trzeba robic zle?

        Zgoda UE bedzie bo 5 lat minie.
        Perony sa tanie.

        • 2 0

  • (10)

    Jeszcze linię Żukowo-Straszyn-Pruszcz uruchomić by się przydało.

    • 88 9

    • (2)

      I Szemud-Kartuzy.

      • 8 8

      • i Gdynia-Zakopane (1)

        • 11 3

        • I do portu w Radomiu

          • 2 1

    • Prawda

      • 3 0

    • W Kolbudach i Pruszczu gdańskim

      • 6 0

    • W Kolbudach i Pruszczu Gdańskim przydałyby się nasypy z wiaduktami. (2)

      Jest ryzyko blokowania drogi wojewódzkiej nr 221 (ul. Wybickiego w Kolbudach), a także drogi krajowej nr 91 (ul. Grunwaldzka w Pruszczu Gdańskim); ew. także DW226 (ul. Zastawna). Jak ruszą pociągi, będą korki.

      • 4 2

      • (1)

        Demagogia! Pociągi jeszcze nie jeżdżą, a korki już są.

        • 2 1

        • Gdzie? Bo chyba nie w Kolbudach? xD

          • 0 0

    • pętla (1)

      Przez Starą Piłę i Kokoszki wrócić do Gdańska przez linię PKM
      A co!

      • 2 0

      • Jak już to z łącznicą przez pola w Niestępowie.

        Zmiana czoła pociągu na stacji Stara Piła to dodatkowe 12-15 min. Kursy do Kartuz i Kościerzyny mogłyby ją jednak obsługiwać.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.