- 1 Wypadek po pościgu. Nie żyją nastolatkowie (491 opinii)
- 2 Samolot lądował przez atak paniki pasażera (24 opinie)
- 3 10 lat temu Stefana W. skazano za napady (51 opinii)
- 4 Obiecali środki na zjeżdżalnię, ale nie ma (78 opinii)
- 5 Węzeł Południe nie będzie zamknięty latem (172 opinie)
- 6 Zaparkował BMW na plaży. Sezon ruszył (220 opinii)
Powstanie linia tramwajowa z Brętowa na Stogi
Po wybudowaniu Nowej Bulońskiej i Nowej Warszawskiej powstanie nowa linia tramwajowa nr 13, która będzie kursowała z Brętowa do pętli Stogi Pasanil przez Chełm. Pierwsza trasa ma być gotowa wiosną przyszłego roku, a druga w 2021 roku. Wówczas pojawi się więcej zmian w rozkładach jazdy tramwajów.
Sprawdziliśmy więc, jakie tramwaje obsłużą nową trasę, która docelowo połączy się z torowiskiem wzdłuż Nowej Warszawskiej. Ta ostatnia - według prognoz magistratu - ma być gotowa w 2021 roku.
Do tego czasu trasę z Brętowa na Jasień i Ujeścisko obsłuży linia nr 12, która obecnie kursuje między Migowem a Oliwą. Na końcu nowej trasy nie będzie możliwości zawracania, dlatego powstanie tam specjalny rozjazd, który pozwoli tramwajom dwukierunkowym powrót w kierunku Oliwy.
Linia skomunikuje nie tylko nowe osiedla, ale też umożliwi dojazd do pobliskiej szkoły i przedszkola. Co istotne, nie jest to rozwiązanie docelowe.
Nowa linia nr 13
Dopiero po wybudowaniu odcinka Nowej Warszawskiej Zarząd Transportu Miejskiego uruchomi nową linię tramwajową. Prawdopodobnie będzie to linia nr 13, jeszcze kilka lat temu kursująca między Brzeźnem a Stogami.
Tramwaje nowej linii będą kursować z Brętowa przez Nową Warszawską i al. Havla do Śródmieścia, a następnie przez Podwale Przedmiejskie do pętli Stogi Pasanil. Wówczas modernizowana pętla obsługiwać będzie trzy linie: dotychczasowe nr 8 i 9 oraz nową 13.
- M.in. dlatego teraz w trakcie modernizacji pętla Stogi Pasanil zyska trzeci tor. Również po wybudowaniu Nowej Warszawskiej część linii funkcjonujących w ciągu al. Havla zostanie skierowanych z większą częstotliwością do Szkoły Podstawowej nr 6 [na końcu Nowej Bulońskiej - dop. red.]. Z kolei tramwaje linii nr 12 skończą bieg na nowym węźle przesiadkowym - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM w Gdańsku.
Jak dodaje, wytyczenie nowej linii między Brętowem a Stogami zostało wypracowane po licznych sygnałach od mieszkańców dopominających się o połączenie południa Gdańska ze Śródmieściem, Przeróbką i Stogami.
Toru nie ma, bo byłby niepotrzebny
Choć do otwarcia nowego torowiska pozostało jeszcze pół roku, już teraz widać, że na skrzyżowaniu Warszawskiej i Jabłoniowej brakuje fragmentu torowiska do jazdy na wprost w kierunku Brętowa. To sprawi, że tramwaje za każdym razem będą zmuszone do wjazdu na nową pętlę.
- To nie jest żaden błąd w projekcie, lecz celowy zabieg - tłumaczy Zomkowski. - Tramwaj ma korzystać z pętli, która integrować będzie ruch autobusowy i tramwajowy i umożliwiać pasażerom wygodne przesiadanie z autobusu na tramwaj i odwrotnie. Tor do jazdy na wprost nie był tam przewidziany, bo po pierwsze, ten fragment byłby liniowo nieużywany, a po drugie - tramwaj ma wozić pasażerów, a nie powietrze. Przejazd przez pętlę zajmie maksymalnie 1,5 minuty, bo nie będzie kolidował z żadnym układem jezdnym - poza autobusami - i nie spowolni go żadna sygnalizacja świetlna. Tak jak ma to już obecnie miejsce na pętli Siedlce. Gdybyśmy umiejscowili te przystanki w innym miejscu, cały układ byłby rozrzucony i idea integracji ruchu tramwajowo-autobusowego straciłaby sens.
Miejsca
Opinie (357) ponad 10 zablokowanych
-
2019-11-28 13:25
No i git (2)
Każde nowe połączenie cieszy.Akurat z takiego będę często korzystać.
- 4 0
-
2019-11-28 15:05
He he zobacz ilu tu takich co to martwi.
- 0 0
-
2019-11-28 14:41
A ja nie będę korzystał bo mi nie po drodze ale się cieszę ze innym będzie bliżej do domu
- 1 0
-
2019-11-28 09:15
Przydałaby sie jeszcze linia po śrdoku AK (2)
Z centrum aż do Karczemek - prace ziemne są wykonane tylko kłaść tory. Byłaby to dobra alternatywa dla samochodów bo w 15 min byłoby się w Centrum. Nowa linia prze Morenę do centrum będzie jechać ze 40 min.
- 32 4
-
2019-11-28 09:36
(1)
Dokładnie! To byłby strzał w dziesiątkę. Miejsce jest i aż się prosi o tramwaj. Ile szybciej odbywałby się tam ruch. Takie rozwiązanie faktycznie przekonałoby mnie do zostawienia samochodu w domu, bo autobus ciągnący się po Kartuskiej w tempie żółwia, to żadna alternatywa!
- 13 3
-
2019-11-28 15:01
Albo same bus pasy w miejscu korka i autobus z kokoszek do Gdańska przez AK. Jeszcze tańsza realizacja a i super możliwość przesiadki na SKM Śródmieście
- 1 0
-
2019-11-28 14:52
Na Siedlcach jest zupełnie inaczej.
- 0 1
-
2019-11-28 14:47
Oj jeszcze dlugo nie pojedzie
Na stogach remont już się wpasował w osiedle. To sie tak szybko nie skończy.
- 8 0
-
2019-11-28 12:29
Olek (1)
Puscie tramwaj na pruszcz
- 2 3
-
2019-11-28 14:39
bez torów?????
- 1 1
-
2019-11-28 13:24
Zlomkowski Mistrzu.
Ciebie to chyba wybrali abys jeszcze bardziej wkur..l ludzi. Za Budynia przynajmniej cos tam budowali Dlaczego globusie nie zlozysz wniosku do t ych swoich kumpli ktorzy cie wybrali z Rady Miasta i nie wybudujecie nowej lini tramwajowej laczacej oba punkty ten z Bretowa ze Stogami na wprost? O ile by to t
taka podroz przyspieszylo? Nie ma wizji i pieniedzy bo za rzadzenie wzieli sie tacy nieudacznicy .Poludniowe dzielnice za chelmem tez musza miec przynajmniej dwie linie kolejowe w kierunku Wrzeszcza i Gdanska aby wyprowadzic ruch z coraz bardziej zageszczonej przez waszych kumpli deweloperow-tkanki miejskiej wy pacany bez glowy- 4 2
-
2019-11-28 10:56
A może SKM w górę Armii Krajowej.. (2)
.. i dalej do Kokoszek a tam Park and Ride na 1000 aut. Tylko z Kokoszek do Gdańska max 5 przystankow, Kokoszki , Wiszące Ogrody/Auchan, Nowa Bulońska, Łostowicka, Sikorskiego. Szybki dojazd do Centrum !!!
- 12 4
-
2019-11-28 12:53
i na Chełmie SKM będzie wpadać w linię tramwajową. Ciekawe tylko jak w centrum, przy forum
wpiąć się w torowisko skm?
- 2 0
-
2019-11-28 12:24
lepiej od razu teleportacja
- 0 0
-
2019-11-28 10:40
Jest tylko jeden problem (3)
SKMka jedzie z Gdańska do Gdyni pół godziny. W Gdańsku z jednej dzielnicy do drugiej półtorej czyli o pół godziny dłużej niż do Wejherowa. Dzisiaj bardziej od długości linii liczy się dostępność komunikacyjna, w tym czas przejazdu.
- 18 4
-
2019-11-28 10:52
Tramwaje to przezytek (2)
Dlatego na zachodzie dawno juz zaprzestano inwestycji w tradycyjne tramwaje - to jest przezytek! Szybki tramwaj, kolej i kiedys metro - tak powinny wygladac inwestycje Gdanska.
- 7 6
-
2019-11-28 12:51
ciekawe to co piszesz. Możesz podać jakieś przykłady, które to "zachody" rezygnują z inwestycji w tramwaje
- 2 0
-
2019-11-28 11:08
Powinni budowac Metro....a nie pchac sie w kolejna nitke kolelejowa w Gdansk Poludnie... nie mysla, oj nie mysla...
ale Samorzad juz poniosl koszty z PKMka...wiec chca to jakos dalej rozwijac...to przeciez jasne...
- 2 3
-
2019-11-28 12:40
A po drodze 150 świateł, skrzyżowań, przystanków co 50 metrów (1)
I czas jazdy 2 razy dłuższy niż samochodem
- 10 1
-
2019-11-28 12:48
Jeździj samochodem , ja będę korzystał . Poptrz jak wyglądaja drogi wjazdowe do miasta rano i wyjazdowez miasta po południu.
- 0 0
-
2019-11-28 08:16
12 przestanie jeździć z Oliwy? (3)
Dobrze zrozumiałem, że 12 przestanie jeździć z Oliwy przez Wrzeszcz i Śródmieście na Morenę, tylko będzie jeździła między PKM Brętowo a Jasieniem?
- 10 7
-
2019-11-28 09:46
(1)
źle - przeczytaj jeszcze raz
- 5 0
-
2019-11-28 12:47
ale ja nie czytałem, bo za długi tekst. Napisałem jak ma być
- 3 0
-
2019-11-28 09:08
Tak. Jej zadaniem będzie zwożenie ludzi z Jasienia na PKM Brętowo
- 3 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.