- 1 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (185 opinii)
- 2 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (216 opinii)
- 3 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (61 opinii)
- 4 15 lat temu otwarto powiększoną galerię Klif (106 opinii)
- 5 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (460 opinii)
- 6 Nocna komunikacja do poprawki (252 opinie)
Powstanie przejście naziemne między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk
W styczniu ma być wybrany ostateczny projekt przejścia naziemnego prowadzącego od Bramy Wyżynnej do budowanego Forum Gdańsk . Przejście podziemne pozostanie jako alternatywna droga na niższy poziom centrum handlowego i do przystanków.
Od Bramy Wyżynnej na kładkę w Forum Gdańsk?
Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Od tamtej pory jest tam jedynie tunel, który z powodu budowy Forum Gdańsk, jest od wielu miesięcy zaślepiony od strony Targu Siennego i prowadzi jedynie na przystanki tramwajowe.
W czwartek przedstawiono propozycje lokalizacji nowego przejścia naziemnego w tym miejscu. Zostały przygotowane trzy koncepcje z jednym nadrzędnym założeniem, czyli zachowaniem przepustowości przystanku tramwajowego, tak aby nadal mogły na nim zatrzymywać się dwa składy tramwajów.
- Na bazie wielu analiz doszliśmy do wniosku, że tego przejścia nie da się wykonać wyłącznie przy pomocy farby i namalowania pasów - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wariant rekomendowany zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego, czyli jest oparte o istniejącą sygnalizację z tej ulicy, jednocześnie nie chcemy zakładać sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla tramwajów przez torowisko. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, żeby pieszy dodatkowo musiał zatrzymywać się przed torowiskiem. Mamy pozytywne doświadczenia choćby z ul. Kartuskiej, gdzie zamiast klasycznej sygnalizacji jest ostrzegawcza z głosowym ostrzeżeniem "uwaga tramwaj".
Przejście ma mieć też wpływ na geometrię jezdni na Wałach Jagiellońskich w stronę Traktu św. Wojciecha. Analizowane jest zawężenie pasów ruchu do 3 m, co pozwoli poszerzyć peron tramwajowy o 2 m, a z drugiej strony będzie mógł powstać ciąg pieszy od przejścia, połączony z przystankiem (wzdłuż wyjścia z tunelu o szerokości 2 m).
Pojawią się wtedy dodatkowe możliwości na przekraczanie jezdni dla pasażerów idących na peron tramwajowy w przeciwnym kierunku. Istnieje jednak konieczność wydłużenia przystanków w stronę Huciska od 8 do 15 m.
Do stycznia będą trwały szczegółowe analizy rekomendowanej koncepcji oraz tego, jaki będzie ona miała wypływ na ruch pieszy, tramwajowy i samochodowy. W lutym rozpocząć mają się z kolei prace projektowe. Koszt budowy przejścia szacuje się wstępnie na 800-900 tys. zł. Obecnie władze Gdańska nie chcą deklarować kiedy nowe przejście będzie gotowe. Otwarcie centrum Forum Gdańsk planowane jest na wiosnę przyszłego roku.
Czy inwestor z Forum Gdańsk będzie musiał zmienić projekt?
- Przy Forum Gdańsk przewidziana jest zatoka dla autobusów turystycznych i wycieczek do kunsztu wodnego, gdyby się okazało, że rekomendowana wersja będzie realizowana, to tę zatokę trzeba będzie przeprojektować. Przewidzieliśmy jednak pas dający możliwość na przełożenie tej zatoki i na ewentualne rozszerzenie przystanków autobusowych - zapowiada Wawrzonek.
Nie jest wykluczone, że nowe przejście będzie wychodzić wprost albo tuż obok kładki, która jest nad schodami tzw. teatralnymi wychodzącymi z tunelu.
Nowe przejścia i nowa filozofia komunikacji Gdańska.
Gdańsk, wzorem innych miast, chce, by centrum miasta było bardziej przychylne dla pieszych i rowerzystów. W ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych miasto pracuje też nad koncepcją przejścia między Dworcem Głównym PKP a Krewetką. Przygotowywane jest także skrzyżowanie z przejściem dla pieszych u wylotu nowego Podwala Grodzkiego.
Gdy w ramach projektu ogólnomiejskiego budżetu obywatelskiego zademonstrowano wizualizacje przejścia przy Dworcu PKP, to okazało się, że wzbudza on bardzo szeroką dyskusję.
- Mamy świadomość, że jest też projekt przejścia przy Dworcu w ramach budżetu obywatelskiego, ale uzgodniliśmy z wnioskodawcą, że ostateczny kształt tego przejścia będzie zrealizowany w oparciu o tę koncepcję, która DRMG zaleca i niekoniecznie będzie ona wyglądać tak, jak jest prezentowana na wizualizacjach w ramach BO - zapewnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj też: Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska
To nie wszystko, w przyszłym roku powstaną też przejścia dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w październiku ma być ogłoszony przetarg na przebudowę tej ulicy. Miasto ma już gotową dokumentację na pierwszy etap. Na tej obecnie dość ruchliwej ulicy zostaną otwarte skrzyżowania - w ten sposób, by ruch samochodowy i pieszy mógł odbywać się we wszystkich kierunkach.
W czerwcu przyszłego roku zostanie otwarte skrzyżowanie ul. Chmielnej, w następnej kolejności powstaną też skrzyżowania przy ul. Okopowej, Słodowników, Żabi Kruk, Łąkowej, Elbląskiej i Długie Ogrody.
Opinie (676) ponad 20 zablokowanych
-
2017-09-21 16:55
Korek od Sandomierskiej?
- 26 5
-
2017-09-21 16:54
Radni niech Ida sie leczyc...!
- 22 5
-
2017-09-21 16:53
dojście do forum budynium
Sprawa jest prosta - do forum budynium trzeba jakoś dojść. Widocznie uznali inwestorzy (czyt. miasto), że ludziska jak dochodzą do bramy wyżynnej to na widok wielgachnego kloca centrum handlowego będą robili w tył zwrot i z powrotem na stare miasto. Żeby jednak chociaż część tego w tył zwrot nie robiła to zachęca się tym, że nawet nie trzeba do tunelu zejść i można sobie wprost na zakupy podreptać. Ot - cała filozofia.
- 23 4
-
2017-09-21 16:51
Hurra !!!
- 6 15
-
2017-09-21 16:50
Brawo
W końcu powiew cywilizacji!
- 8 24
-
2017-09-21 16:44
po co? (1)
tylko korki będą większe, ale jak już, to koniecznie tam kaplice i plac do palenia zniczy postawcie
- 17 5
-
2017-09-21 16:48
POczytaj w Dzienniku Bandyckim, czyj to POmysł
- 2 0
-
2017-09-21 16:41
(2)
Proponuję policzyć ilość przejść naziemnych od Gdańska do Gdyni. Rekord świata jak w banku. A durnie dziwią się że są korki.
- 24 5
-
2017-09-21 16:43
To jeździj obwodnicą bo po to ona jest. (1)
- 3 6
-
2017-09-21 16:46
Też pajacu stoi w korku a pis dzielce nie chcą budować nowych dróg na Pomorzu!!!
- 4 2
-
2017-09-21 16:41
Hahaha (2)
Mówiąc o europejskich standardach, nie zapomnijcie o betonowych barierach :ddddd
- 21 2
-
2017-09-21 16:43
(1)
Szczególnie na Krakowskim Przedmieściu i na Wiejskiej w Warszawie. Pisokomuna boi się ludzi!
- 3 6
-
2017-09-21 16:45
Jakich ludzi? Ciężarówek xD
- 1 2
-
2017-09-21 16:43
Jeszcze niedawno
Były artykuły na trojmiasto.pl, że kilka dziur przy torach tramwajowych na skrzyżowaniu huciska opóźnia i potęguje korki.
Teraz to się będzie działo jak następne przejścia dla pieszych zrobią. Przecież przy skrzyżowaniu wspomnianego wyżej huciska jest przejście dla pieszych. Mało im?- 27 4
-
2017-09-21 16:40
Super nareszcie nie będę musiał chodzić tunelami jak jakiś szczur.
Dodatkowo jezdnia na ul. Wały Jagiellońskie powinna być zwężona jak na ul Kartuskiej.
- 8 30
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.