• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie przejście naziemne między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk

Katarzyna Moritz
21 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
Rekomendowana koncepcja przejścia naziemnego między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk. Przystanki tramwajowe zostaną wydłużone, a pasy jezdni nieco zwężone. Dzięki temu powstanie chodnik łączący przystanki z naziemnym przejściem dla pieszych. Rekomendowana koncepcja przejścia naziemnego między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk. Przystanki tramwajowe zostaną wydłużone, a pasy jezdni nieco zwężone. Dzięki temu powstanie chodnik łączący przystanki z naziemnym przejściem dla pieszych.

W styczniu ma być wybrany ostateczny projekt przejścia naziemnego prowadzącego od Bramy Wyżynnej do budowanego Forum Gdańsk zobacz na mapie Gdańska. Przejście podziemne pozostanie jako alternatywna droga na niższy poziom centrum handlowego i do przystanków.



Czy podoba ci się pomysł przejścia naziemnego do Forum Gdańsk?

Przejścia naziemne zamiast tuneli mają tyle samo zwolenników (piesi) co przeciwników (kierowcy). Do grona tych pierwszych w lipcu dołączyła grupa gdańskich radnych PO. Zaapelowali oni o utworzenie przejścia naziemnego przy Forum Gdańsk, co - ich zdaniem, wraz z planowanym przejściem przy dworcu PKP i kolejnymi na Podwalu Przedmiejskim - wpisze się w europejskie standardy i politykę przestrzenną otwartą na pieszych w dużych miastach.

Od Bramy Wyżynnej na kładkę w Forum Gdańsk?

Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Od tamtej pory jest tam jedynie tunel, który z powodu budowy Forum Gdańsk, jest od wielu miesięcy zaślepiony od strony Targu Siennego i prowadzi jedynie na przystanki tramwajowe.

W czwartek przedstawiono propozycje lokalizacji nowego przejścia naziemnego w tym miejscu. Zostały przygotowane trzy koncepcje z jednym nadrzędnym założeniem, czyli zachowaniem przepustowości przystanku tramwajowego, tak aby nadal mogły na nim zatrzymywać się dwa składy tramwajów.

Ul. Okopową między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, już za rok będzie jeździło znacznie mniej aut niż dziś. Powód? Do użytku zostanie oddana podziemna ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), która pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową. Ul. Okopową między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, już za rok będzie jeździło znacznie mniej aut niż dziś. Powód? Do użytku zostanie oddana podziemna ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), która pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową.
- Na bazie wielu analiz doszliśmy do wniosku, że tego przejścia nie da się wykonać wyłącznie przy pomocy farby i namalowania pasów - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wariant rekomendowany zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego, czyli jest oparte o istniejącą sygnalizację z tej ulicy, jednocześnie nie chcemy zakładać sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla tramwajów przez torowisko. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, żeby pieszy dodatkowo musiał zatrzymywać się przed torowiskiem. Mamy pozytywne doświadczenia choćby z ul. Kartuskiej, gdzie zamiast klasycznej sygnalizacji jest ostrzegawcza z głosowym ostrzeżeniem "uwaga tramwaj".
Przejście ma mieć też wpływ na geometrię jezdni na Wałach Jagiellońskich w stronę Traktu św. Wojciecha. Analizowane jest zawężenie pasów ruchu do 3 m, co pozwoli poszerzyć peron tramwajowy o 2 m, a z drugiej strony będzie mógł powstać ciąg pieszy od przejścia, połączony z przystankiem (wzdłuż wyjścia z tunelu o szerokości 2 m).

Pojawią się wtedy dodatkowe możliwości na przekraczanie jezdni dla pasażerów idących na peron tramwajowy w przeciwnym kierunku. Istnieje jednak konieczność wydłużenia przystanków w stronę Huciska od 8 do 15 m.

W pierwotnym projekcie architekci Forum Gdańsk uwzględnili przejście naziemne. Potem ono zniknęło, ale obecnie wraca się do tej koncepcji. W pierwotnym projekcie architekci Forum Gdańsk uwzględnili przejście naziemne. Potem ono zniknęło, ale obecnie wraca się do tej koncepcji.
Do stycznia będą trwały szczegółowe analizy rekomendowanej koncepcji oraz tego, jaki będzie ona miała wypływ na ruch pieszy, tramwajowy i samochodowy. W lutym rozpocząć mają się z kolei prace projektowe. Koszt budowy przejścia szacuje się wstępnie na 800-900 tys. zł. Obecnie władze Gdańska nie chcą deklarować kiedy nowe przejście będzie gotowe. Otwarcie centrum Forum Gdańsk planowane jest na wiosnę przyszłego roku.

Czy inwestor z Forum Gdańsk będzie musiał zmienić projekt?

- Przy Forum Gdańsk przewidziana jest zatoka dla autobusów turystycznych i wycieczek do kunsztu wodnego, gdyby się okazało, że rekomendowana wersja będzie realizowana, to tę zatokę trzeba będzie przeprojektować. Przewidzieliśmy jednak pas dający możliwość na przełożenie tej zatoki i na ewentualne rozszerzenie przystanków autobusowych - zapowiada Wawrzonek.
Nie jest wykluczone, że nowe przejście będzie wychodzić wprost albo tuż obok kładki, która jest nad schodami tzw. teatralnymi wychodzącymi z tunelu.

Nowe przejścia i nowa filozofia komunikacji Gdańska.

Budzący sporo emocji projekt przejścia przy Dworcu w ramach BO. Miasto zastrzegło sobie jednak możliwość wytypowania ostatecznego miejsca. Budzący sporo emocji projekt przejścia przy Dworcu w ramach BO. Miasto zastrzegło sobie jednak możliwość wytypowania ostatecznego miejsca.
Gdańsk, wzorem innych miast, chce, by centrum miasta było bardziej przychylne dla pieszych i rowerzystów. W ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych miasto pracuje też nad koncepcją przejścia między Dworcem Głównym PKP a Krewetką. Przygotowywane jest także skrzyżowanie z przejściem dla pieszych u wylotu nowego Podwala Grodzkiego.

Gdy w ramach projektu ogólnomiejskiego budżetu obywatelskiego zademonstrowano wizualizacje przejścia przy Dworcu PKP, to okazało się, że wzbudza on bardzo szeroką dyskusję.

- Mamy świadomość, że jest też projekt przejścia przy Dworcu w ramach budżetu obywatelskiego, ale uzgodniliśmy z wnioskodawcą, że ostateczny kształt tego przejścia będzie zrealizowany w oparciu o tę koncepcję, która DRMG zaleca i niekoniecznie będzie ona wyglądać tak, jak jest prezentowana na wizualizacjach w ramach BO - zapewnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj też: Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska

Możliwe lokalizacje przejść przy Dworcu PKP. Możliwe lokalizacje przejść przy Dworcu PKP.
To nie wszystko, w przyszłym roku powstaną też przejścia dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w październiku ma być ogłoszony przetarg na przebudowę tej ulicy. Miasto ma już gotową dokumentację na pierwszy etap. Na tej obecnie dość ruchliwej ulicy zostaną otwarte skrzyżowania - w ten sposób, by ruch samochodowy i pieszy mógł odbywać się we wszystkich kierunkach.

W czerwcu przyszłego roku zostanie otwarte skrzyżowanie ul. Chmielnej, w następnej kolejności powstaną też skrzyżowania przy ul. Okopowej, Słodowników, Żabi Kruk, Łąkowej, Elbląskiej i Długie Ogrody.

Opinie (676) ponad 20 zablokowanych

  • Brawo Adamowicz, Grzelak, radni (3)

    W końcu robicie porządną robotę :) My piesi się cieszymy! A każdy jest pieszym, kierowcą sie bywa

    • 32 51

    • To jakiś żart?!

      To jakiś żart?!

      Chodźmy wszyscy wszędzie piechotą... może nawet wrócimy średniowiecze.

      • 0 0

    • rąb..... się w łeb imbecylu

      • 2 1

    • witamy w klubie żywych trupów!

      • 6 5

  • Brakuje nam spalin w centrum więc... (2)

    auta naprodukują ich stojąc na światłach. Życzymy udanej inhalacji..

    • 50 12

    • Jeszcze niech wysepkę na środku wcisną

      Wreszcie będzie gdzie legalnie przyćpać spalinki z tonącego w korkach centrum...

      • 0 0

    • Szczegolnie na tym nowym placu w Forum Gdansk

      • 0 0

  • Przejścia naziemne. (1)

    Gdańsk ma chyba najlepszych specjalistów od dezorganizacji ruchu drogowego. Przykład zwężenie ul. Kartuskiej , dopuszczenie ruchu rowerowego na ul. Spacerowej itd, itd. Zamiast zbudować drugie przejście podziemnego ze schodami ruchomymi, na koszt budowanego centrum handlowego to chcą budować przejście naziemne, chorobliwe pomysły.

    • 14 3

    • akurat to świetny pomysł.

      • 0 0

  • niekoniecznie likwidować ale ucywilizować przejścia podziemne w Gdańsku (3)

    Jak nie da rady puścic aut dołem, to zostawić podziemne - ale wtedy "ucywilizować" jak w Europie - ruchome schody, granity, eleganckie i CZYSTE kafle, porządne punkty gastornomiczne i handlowe a nie po gdańsku- brudne ściany, mocz wszędzie i stragany z gaciami, do tego wybrakowane oświetlenie, brak schodów ruchomych i wind.

    • 27 4

    • (1)

      rozbawiło mnie " porządne punkty gastronomiczne" ... w tunelu?

      nawet ja by był ten tunel ze złota i tak byłby niewygodny jak tunel. kumasz?

      • 1 3

      • Całe metro jest "w tunelu"

        Popatrz jak są wykonane stacje metra elegancko, choćby w Wawie...

        • 0 0

    • ktoś kiedyś w imieniu ZDIZ zawarł umowę z Wieczorkami na dzierżawę tunelu pod LOT-em

      Nie pytaj, na ile lat i za ile. Nie pytaj, czy ktoś z ramienia ZDiZ kontrolował stan techniczny wnętrza, za które był odpowiedzialny najemca. I nie zadawaj głupich pytań, czy najemcy na tym zarabiali (głównie na podnajmie). Nie tylko oni, ale wielu krewnych i znajomych królika także...

      • 4 0

  • jestem pieszym czasem rowerzystą czasem korzystam z komunikacji miejskiej (1)

    popieram przejścia podziemne gdyż nie powodują tamowania ruchu dla jednych i drugich, zamiast kwitnąć na czerwonym można bezpiecznie przejść tunelem, przejście spowoduje tylko, że znajdą się tacy co się zawsze śpieszą i przebiegają na czerwonym, wypadki murowane, przy pierwszym możliwym - kierować zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa narażenia na niebezpieczeństwo w ruchu lądowym przez inicjatorów tych zmian,
    ta decyzja to skandal, którą odczują wszyscy także korzystający z komunikacji bo też będą oczekiwać w korkach, a czasy przejazdu się wydłużą, notabene jeszcze kilka miesięcy temu postulowano likwidacje świateł na Zwycięstwa, żeby skracać czasy przejazdów tramwaju :D

    • 5 4

    • jaki ty pieszy.

      ty w dizlu codziennie z budowy do Żukowa wracasz.

      • 0 1

  • bardzo dobrze. (2)

    wieśniaki w spaliniuchach - wynocha z miasta. Miasto dla ludzi, nie dla samochodów.

    • 8 10

    • A to. (1)

      Ty autobusem i taxi nie jezdzisz a na ktorej wiosce zaprzegiem mozna cie spotkac

      • 0 0

      • A to ty z Żukowa.

        • 0 0

  • Bezczelne chamstwo! (3)

    Najpierw sygnały, że "byc może, planujemy, pomyślimy, konsultujemy" żeby społeczeństwo zmiękczyć, to teraz z grubej rury bach i przejście będzie. Co za bezczelne ingerowanie w ruch drogowy! Przeciez to spowoduje kosmiczne korki!
    W takim razie ja proszę o tunel dla samochodów od Placu Zebrań do Traktu św Wojciecha i odnogę w lewo do Podwala. Wtedy na górze w okolicach Dworca i tego potwora Centrum Gdańsk, można by zrobic jeden wielki park tylko z tramwajami.

    • 58 18

    • (1)

      Nauczyli się od pisowców

      • 0 0

      • Popis

        Jedni warci drugich, ta sama socjotechnika

        • 0 0

    • Typowe totalitarne zagranie partii euronazistów z KODu? Tak cała UE funkcjonuje obecnie? To były konsultacje a fakt że 90% mieszkańców Gdańska jest przeciwna to nie ma znaczenia?

      • 4 2

  • puścić ulicę dołem jak w Sopocie koło molo (2)

    • 7 0

    • (1)

      To by mialo sens od zieleniaka do urzedu wojewodzkiego ale jakim kosztem? tereny podmokłe i inne problemy. Mysle, ze nie mniej niz 500 milionow by wyszlo.

      • 0 0

      • PiS da

        • 0 0

  • Koncepcja bez sensu... (1)

    Naziemne przejście w tym miejscu spowoduje spiętrzenie korków, bo obecnie pierwszy 'filtr' (światła) na Wałach Jagiellońskich jest przy Hucisku, a tak przesunąłby się już na przeciw NBP - skrócone zostałyby dojazdy do świateł i korki się 'zazębią = powstanie jeden wielki. Bo na Okopowej w stronę Wrzeszcza ruch samochodów jest cały czas - na przemian z AK i Podwala, oraz non stop z Traktu.
    "Myśl", żeby nie robić tam świateł na przejściu jest karkołomna, a tłumaczenie (że zostanie oparte na sygnalizacji przy Bogusławskiego) pokrętne - ta sygnalizacja jest tylko na jezdni w kierunku estakady i obsługuje jedynie 'nawrotkę'. Jeśli nie będzie świateł na tym przejściu, to będą korki i wypadki, a potem postawą światła (tak tymczasowe, jak tymczasowa nawrotka).
    Ale ja wiem, czemu tak to wymyślili: ma być TANIO. Położą trochę kostki, wymalują pasy i dadzą głośnik - voila!
    Posłuchajcie głosu mieszkańców - ja nie widzę ani jednego za przejściem naziemnym!

    • 44 17

    • Szczegolnie ten głośnik

      Zawsze mnie wkurza maksymalnie. Czuję się jak w sowieckim łagrze.....

      • 0 0

  • Dziwna sytauacja. W taki mjescu podziemne przejscie to (10)

    najlepsze rozwiązanie.Naziemne-korki i wypadki gwarantowane.Po otwarciu tego centrum będzie Sajgon wiec po co jeszcze robic tam przejście?Radni PO sa przecini zdrowemu tryb życia?Przeciez kilka schodków w dól i gore to ruch;) .Odnosnie bezpieczenstaw w tunelu- wystaczy by nasza dzielna i lubiana Straz Miejska w nocy tam zaglądała i już będzie bezpiecznie...

    • 285 105

    • Po otwarciu tego centrum samochody pojadą podziemną ulicą pod Targiem Siennym i Rakowym i wyjadą sobie na Toruńskiej (3)

      zrobi tak cała Orunia, Orunia Górna, Łostowice i Pruszcz. Na Podwalu zostaną jadący na Chełm oraz na Dolne MIasto, Przeróbkę, Stogi. Moim zdaniem ruch zminiejszy się o połowę.

      Bardzo dobra decyzja z tym przejściem.

      • 16 32

      • pojadą albo nie pojadą

        Żeby skręcić w podziemną nowa ulicę Grodzką będzie ogromny korek na prawoskręcie przy Hotelu Central.....

        • 0 1

      • pracujesz dla Gdansk Forum ??? (1)

        aż tyle piszesz na tak dla tego poronionego pomysłu?

        • 20 8

        • Zobaczcie co się dzieje przy Madusonie na przejściu.

          • 24 2

    • Na wysokości bramy wyżynnej akurat nie ma aż takiego problemu....

      W kierunku pruszcza i tak są tam już światła. Natomiast w kierunku centrum musieliby coś pokombinować bo zjazd z podwala i z tunelu jednocześnie może spowodować tam niezłe kongo.
      Ale jeśli pomyślą to jest to do zrobienia.

      Natomiast na wysokości dworca to kompletny idiotyzm.

      • 1 1

    • dodaj do tego zwiekszoną ilość spalin (3)

      bo przy ruszaniu zawsze jest więcej dymu, szczególnie stare TDI

      • 13 8

      • To w ramach zdrowego trybu życia (2)

        zrezygnuj z auta i idź do centrum na piechotę. Jak to napisał Twój przedmówca ruch to zdrowie. O wiele więcej go zyskasz po długim spacerze niż na kilku schodkach. A i spalin będzie mniej.

        • 6 12

        • Skoro lubisz chodzić to kawałek dalej jest przejście. (1)

          • 12 5

          • Jacy wy wszyscy zmartwieni zdrowiem innych

            Może jednak o swoje byście się zatroszczyli?

            • 3 3

    • Wysiadałem ostatnio w Śródmieściu i myślę: ale zarąbisty pomysł z tymi przejściami pod ziemią. Serio w końcu ktoś pomyślał. A tu nagle takie niuanse ...

      • 15 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane