- 1 Zabójstwo 69-latki we Wrzeszczu (141 opinii)
- 2 Fotowoltaiczny dziwoląg w Sopocie (99 opinii)
- 3 Przystanki tramwaju wodnego w dzierżawie (50 opinii)
- 4 Kasa samoobsługowa to okazja do kradzieży (151 opinii)
- 5 Wypadek galeonu i motorówki. Jest raport (62 opinie)
- 6 Podrzucanie śmieci to nie wykroczenie? (117 opinii)
Powstanie przejście naziemne między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk
W styczniu ma być wybrany ostateczny projekt przejścia naziemnego prowadzącego od Bramy Wyżynnej do budowanego Forum Gdańsk . Przejście podziemne pozostanie jako alternatywna droga na niższy poziom centrum handlowego i do przystanków.
Od Bramy Wyżynnej na kładkę w Forum Gdańsk?
Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Od tamtej pory jest tam jedynie tunel, który z powodu budowy Forum Gdańsk, jest od wielu miesięcy zaślepiony od strony Targu Siennego i prowadzi jedynie na przystanki tramwajowe.
W czwartek przedstawiono propozycje lokalizacji nowego przejścia naziemnego w tym miejscu. Zostały przygotowane trzy koncepcje z jednym nadrzędnym założeniem, czyli zachowaniem przepustowości przystanku tramwajowego, tak aby nadal mogły na nim zatrzymywać się dwa składy tramwajów.
- Na bazie wielu analiz doszliśmy do wniosku, że tego przejścia nie da się wykonać wyłącznie przy pomocy farby i namalowania pasów - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wariant rekomendowany zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego, czyli jest oparte o istniejącą sygnalizację z tej ulicy, jednocześnie nie chcemy zakładać sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla tramwajów przez torowisko. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, żeby pieszy dodatkowo musiał zatrzymywać się przed torowiskiem. Mamy pozytywne doświadczenia choćby z ul. Kartuskiej, gdzie zamiast klasycznej sygnalizacji jest ostrzegawcza z głosowym ostrzeżeniem "uwaga tramwaj".
Przejście ma mieć też wpływ na geometrię jezdni na Wałach Jagiellońskich w stronę Traktu św. Wojciecha. Analizowane jest zawężenie pasów ruchu do 3 m, co pozwoli poszerzyć peron tramwajowy o 2 m, a z drugiej strony będzie mógł powstać ciąg pieszy od przejścia, połączony z przystankiem (wzdłuż wyjścia z tunelu o szerokości 2 m).
Pojawią się wtedy dodatkowe możliwości na przekraczanie jezdni dla pasażerów idących na peron tramwajowy w przeciwnym kierunku. Istnieje jednak konieczność wydłużenia przystanków w stronę Huciska od 8 do 15 m.
Do stycznia będą trwały szczegółowe analizy rekomendowanej koncepcji oraz tego, jaki będzie ona miała wypływ na ruch pieszy, tramwajowy i samochodowy. W lutym rozpocząć mają się z kolei prace projektowe. Koszt budowy przejścia szacuje się wstępnie na 800-900 tys. zł. Obecnie władze Gdańska nie chcą deklarować kiedy nowe przejście będzie gotowe. Otwarcie centrum Forum Gdańsk planowane jest na wiosnę przyszłego roku.
Czy inwestor z Forum Gdańsk będzie musiał zmienić projekt?
- Przy Forum Gdańsk przewidziana jest zatoka dla autobusów turystycznych i wycieczek do kunsztu wodnego, gdyby się okazało, że rekomendowana wersja będzie realizowana, to tę zatokę trzeba będzie przeprojektować. Przewidzieliśmy jednak pas dający możliwość na przełożenie tej zatoki i na ewentualne rozszerzenie przystanków autobusowych - zapowiada Wawrzonek.
Nie jest wykluczone, że nowe przejście będzie wychodzić wprost albo tuż obok kładki, która jest nad schodami tzw. teatralnymi wychodzącymi z tunelu.
Nowe przejścia i nowa filozofia komunikacji Gdańska.
Gdańsk, wzorem innych miast, chce, by centrum miasta było bardziej przychylne dla pieszych i rowerzystów. W ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych miasto pracuje też nad koncepcją przejścia między Dworcem Głównym PKP a Krewetką. Przygotowywane jest także skrzyżowanie z przejściem dla pieszych u wylotu nowego Podwala Grodzkiego.
Gdy w ramach projektu ogólnomiejskiego budżetu obywatelskiego zademonstrowano wizualizacje przejścia przy Dworcu PKP, to okazało się, że wzbudza on bardzo szeroką dyskusję.
- Mamy świadomość, że jest też projekt przejścia przy Dworcu w ramach budżetu obywatelskiego, ale uzgodniliśmy z wnioskodawcą, że ostateczny kształt tego przejścia będzie zrealizowany w oparciu o tę koncepcję, która DRMG zaleca i niekoniecznie będzie ona wyglądać tak, jak jest prezentowana na wizualizacjach w ramach BO - zapewnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj też: Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska
To nie wszystko, w przyszłym roku powstaną też przejścia dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w październiku ma być ogłoszony przetarg na przebudowę tej ulicy. Miasto ma już gotową dokumentację na pierwszy etap. Na tej obecnie dość ruchliwej ulicy zostaną otwarte skrzyżowania - w ten sposób, by ruch samochodowy i pieszy mógł odbywać się we wszystkich kierunkach.
W czerwcu przyszłego roku zostanie otwarte skrzyżowanie ul. Chmielnej, w następnej kolejności powstaną też skrzyżowania przy ul. Okopowej, Słodowników, Żabi Kruk, Łąkowej, Elbląskiej i Długie Ogrody.
Opinie (676) ponad 20 zablokowanych
-
2017-09-21 16:10
Brawo Adamowicz, Grzelak, radni (3)
W końcu robicie porządną robotę :) My piesi się cieszymy! A każdy jest pieszym, kierowcą sie bywa
- 32 51
-
2017-09-22 19:14
To jakiś żart?!
To jakiś żart?!
Chodźmy wszyscy wszędzie piechotą... może nawet wrócimy średniowiecze.- 0 0
-
2017-09-22 08:29
rąb..... się w łeb imbecylu
- 2 1
-
2017-09-21 18:04
witamy w klubie żywych trupów!
- 6 5
-
2017-09-21 16:10
Brakuje nam spalin w centrum więc... (2)
auta naprodukują ich stojąc na światłach. Życzymy udanej inhalacji..
- 50 12
-
2017-09-22 19:12
Jeszcze niech wysepkę na środku wcisną
Wreszcie będzie gdzie legalnie przyćpać spalinki z tonącego w korkach centrum...
- 0 0
-
2017-09-22 17:49
Szczegolnie na tym nowym placu w Forum Gdansk
- 0 0
-
2017-09-22 17:51
Przejścia naziemne. (1)
Gdańsk ma chyba najlepszych specjalistów od dezorganizacji ruchu drogowego. Przykład zwężenie ul. Kartuskiej , dopuszczenie ruchu rowerowego na ul. Spacerowej itd, itd. Zamiast zbudować drugie przejście podziemnego ze schodami ruchomymi, na koszt budowanego centrum handlowego to chcą budować przejście naziemne, chorobliwe pomysły.
- 14 3
-
2017-09-22 18:27
akurat to świetny pomysł.
- 0 0
-
2017-09-21 18:00
niekoniecznie likwidować ale ucywilizować przejścia podziemne w Gdańsku (3)
Jak nie da rady puścic aut dołem, to zostawić podziemne - ale wtedy "ucywilizować" jak w Europie - ruchome schody, granity, eleganckie i CZYSTE kafle, porządne punkty gastornomiczne i handlowe a nie po gdańsku- brudne ściany, mocz wszędzie i stragany z gaciami, do tego wybrakowane oświetlenie, brak schodów ruchomych i wind.
- 27 4
-
2017-09-21 20:13
(1)
rozbawiło mnie " porządne punkty gastronomiczne" ... w tunelu?
nawet ja by był ten tunel ze złota i tak byłby niewygodny jak tunel. kumasz?- 1 3
-
2017-09-22 18:19
Całe metro jest "w tunelu"
Popatrz jak są wykonane stacje metra elegancko, choćby w Wawie...
- 0 0
-
2017-09-21 18:11
ktoś kiedyś w imieniu ZDIZ zawarł umowę z Wieczorkami na dzierżawę tunelu pod LOT-em
Nie pytaj, na ile lat i za ile. Nie pytaj, czy ktoś z ramienia ZDiZ kontrolował stan techniczny wnętrza, za które był odpowiedzialny najemca. I nie zadawaj głupich pytań, czy najemcy na tym zarabiali (głównie na podnajmie). Nie tylko oni, ale wielu krewnych i znajomych królika także...
- 4 0
-
2017-09-22 07:49
jestem pieszym czasem rowerzystą czasem korzystam z komunikacji miejskiej (1)
popieram przejścia podziemne gdyż nie powodują tamowania ruchu dla jednych i drugich, zamiast kwitnąć na czerwonym można bezpiecznie przejść tunelem, przejście spowoduje tylko, że znajdą się tacy co się zawsze śpieszą i przebiegają na czerwonym, wypadki murowane, przy pierwszym możliwym - kierować zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa narażenia na niebezpieczeństwo w ruchu lądowym przez inicjatorów tych zmian,
ta decyzja to skandal, którą odczują wszyscy także korzystający z komunikacji bo też będą oczekiwać w korkach, a czasy przejazdu się wydłużą, notabene jeszcze kilka miesięcy temu postulowano likwidacje świateł na Zwycięstwa, żeby skracać czasy przejazdów tramwaju :D- 5 4
-
2017-09-22 17:50
jaki ty pieszy.
ty w dizlu codziennie z budowy do Żukowa wracasz.
- 0 1
-
2017-09-22 07:12
bardzo dobrze. (2)
wieśniaki w spaliniuchach - wynocha z miasta. Miasto dla ludzi, nie dla samochodów.
- 8 10
-
2017-09-22 08:14
A to. (1)
Ty autobusem i taxi nie jezdzisz a na ktorej wiosce zaprzegiem mozna cie spotkac
- 0 0
-
2017-09-22 17:49
A to ty z Żukowa.
- 0 0
-
2017-09-21 16:08
Bezczelne chamstwo! (3)
Najpierw sygnały, że "byc może, planujemy, pomyślimy, konsultujemy" żeby społeczeństwo zmiękczyć, to teraz z grubej rury bach i przejście będzie. Co za bezczelne ingerowanie w ruch drogowy! Przeciez to spowoduje kosmiczne korki!
W takim razie ja proszę o tunel dla samochodów od Placu Zebrań do Traktu św Wojciecha i odnogę w lewo do Podwala. Wtedy na górze w okolicach Dworca i tego potwora Centrum Gdańsk, można by zrobic jeden wielki park tylko z tramwajami.- 58 18
-
2017-09-22 16:22
(1)
Nauczyli się od pisowców
- 0 0
-
2017-09-22 17:48
Popis
Jedni warci drugich, ta sama socjotechnika
- 0 0
-
2017-09-21 17:04
Typowe totalitarne zagranie partii euronazistów z KODu? Tak cała UE funkcjonuje obecnie? To były konsultacje a fakt że 90% mieszkańców Gdańska jest przeciwna to nie ma znaczenia?
- 4 2
-
2017-09-22 08:58
puścić ulicę dołem jak w Sopocie koło molo (2)
- 7 0
-
2017-09-22 09:14
(1)
To by mialo sens od zieleniaka do urzedu wojewodzkiego ale jakim kosztem? tereny podmokłe i inne problemy. Mysle, ze nie mniej niz 500 milionow by wyszlo.
- 0 0
-
2017-09-22 17:46
PiS da
- 0 0
-
2017-09-21 16:06
Koncepcja bez sensu... (1)
Naziemne przejście w tym miejscu spowoduje spiętrzenie korków, bo obecnie pierwszy 'filtr' (światła) na Wałach Jagiellońskich jest przy Hucisku, a tak przesunąłby się już na przeciw NBP - skrócone zostałyby dojazdy do świateł i korki się 'zazębią = powstanie jeden wielki. Bo na Okopowej w stronę Wrzeszcza ruch samochodów jest cały czas - na przemian z AK i Podwala, oraz non stop z Traktu.
"Myśl", żeby nie robić tam świateł na przejściu jest karkołomna, a tłumaczenie (że zostanie oparte na sygnalizacji przy Bogusławskiego) pokrętne - ta sygnalizacja jest tylko na jezdni w kierunku estakady i obsługuje jedynie 'nawrotkę'. Jeśli nie będzie świateł na tym przejściu, to będą korki i wypadki, a potem postawą światła (tak tymczasowe, jak tymczasowa nawrotka).
Ale ja wiem, czemu tak to wymyślili: ma być TANIO. Położą trochę kostki, wymalują pasy i dadzą głośnik - voila!
Posłuchajcie głosu mieszkańców - ja nie widzę ani jednego za przejściem naziemnym!- 44 17
-
2017-09-22 17:45
Szczegolnie ten głośnik
Zawsze mnie wkurza maksymalnie. Czuję się jak w sowieckim łagrze.....
- 0 0
-
2017-09-21 15:53
Dziwna sytauacja. W taki mjescu podziemne przejscie to (10)
najlepsze rozwiązanie.Naziemne-korki i wypadki gwarantowane.Po otwarciu tego centrum będzie Sajgon wiec po co jeszcze robic tam przejście?Radni PO sa przecini zdrowemu tryb życia?Przeciez kilka schodków w dól i gore to ruch;) .Odnosnie bezpieczenstaw w tunelu- wystaczy by nasza dzielna i lubiana Straz Miejska w nocy tam zaglądała i już będzie bezpiecznie...
- 285 105
-
2017-09-21 16:10
Po otwarciu tego centrum samochody pojadą podziemną ulicą pod Targiem Siennym i Rakowym i wyjadą sobie na Toruńskiej (3)
zrobi tak cała Orunia, Orunia Górna, Łostowice i Pruszcz. Na Podwalu zostaną jadący na Chełm oraz na Dolne MIasto, Przeróbkę, Stogi. Moim zdaniem ruch zminiejszy się o połowę.
Bardzo dobra decyzja z tym przejściem.- 16 32
-
2017-09-22 17:36
pojadą albo nie pojadą
Żeby skręcić w podziemną nowa ulicę Grodzką będzie ogromny korek na prawoskręcie przy Hotelu Central.....
- 0 1
-
2017-09-21 16:22
pracujesz dla Gdansk Forum ??? (1)
aż tyle piszesz na tak dla tego poronionego pomysłu?
- 20 8
-
2017-09-21 17:39
Zobaczcie co się dzieje przy Madusonie na przejściu.
- 24 2
-
2017-09-22 11:15
Na wysokości bramy wyżynnej akurat nie ma aż takiego problemu....
W kierunku pruszcza i tak są tam już światła. Natomiast w kierunku centrum musieliby coś pokombinować bo zjazd z podwala i z tunelu jednocześnie może spowodować tam niezłe kongo.
Ale jeśli pomyślą to jest to do zrobienia.
Natomiast na wysokości dworca to kompletny idiotyzm.- 1 1
-
2017-09-21 18:11
dodaj do tego zwiekszoną ilość spalin (3)
bo przy ruszaniu zawsze jest więcej dymu, szczególnie stare TDI
- 13 8
-
2017-09-21 20:22
To w ramach zdrowego trybu życia (2)
zrezygnuj z auta i idź do centrum na piechotę. Jak to napisał Twój przedmówca ruch to zdrowie. O wiele więcej go zyskasz po długim spacerze niż na kilku schodkach. A i spalin będzie mniej.
- 6 12
-
2017-09-21 20:48
Skoro lubisz chodzić to kawałek dalej jest przejście. (1)
- 12 5
-
2017-09-21 21:50
Jacy wy wszyscy zmartwieni zdrowiem innych
Może jednak o swoje byście się zatroszczyli?
- 3 3
-
2017-09-21 18:03
Wysiadałem ostatnio w Śródmieściu i myślę: ale zarąbisty pomysł z tymi przejściami pod ziemią. Serio w końcu ktoś pomyślał. A tu nagle takie niuanse ...
- 15 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.