- 1 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (21 opinii)
- 2 Jeden z pierwszych w Polsce "bliźniaków" (53 opinie)
- 3 Z dworca na Jasień 80 zł (504 opinie)
- 4 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (518 opinii)
- 5 Upiorne syreny i największe pożary w Sopocie (19 opinii)
- 6 Auto wjechało w pieszych i w budynek (297 opinii)
Powstanie przejście naziemne między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk
W styczniu ma być wybrany ostateczny projekt przejścia naziemnego prowadzącego od Bramy Wyżynnej do budowanego Forum Gdańsk . Przejście podziemne pozostanie jako alternatywna droga na niższy poziom centrum handlowego i do przystanków.
Od Bramy Wyżynnej na kładkę w Forum Gdańsk?
Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Od tamtej pory jest tam jedynie tunel, który z powodu budowy Forum Gdańsk, jest od wielu miesięcy zaślepiony od strony Targu Siennego i prowadzi jedynie na przystanki tramwajowe.
W czwartek przedstawiono propozycje lokalizacji nowego przejścia naziemnego w tym miejscu. Zostały przygotowane trzy koncepcje z jednym nadrzędnym założeniem, czyli zachowaniem przepustowości przystanku tramwajowego, tak aby nadal mogły na nim zatrzymywać się dwa składy tramwajów.
- Na bazie wielu analiz doszliśmy do wniosku, że tego przejścia nie da się wykonać wyłącznie przy pomocy farby i namalowania pasów - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wariant rekomendowany zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego, czyli jest oparte o istniejącą sygnalizację z tej ulicy, jednocześnie nie chcemy zakładać sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla tramwajów przez torowisko. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, żeby pieszy dodatkowo musiał zatrzymywać się przed torowiskiem. Mamy pozytywne doświadczenia choćby z ul. Kartuskiej, gdzie zamiast klasycznej sygnalizacji jest ostrzegawcza z głosowym ostrzeżeniem "uwaga tramwaj".
Przejście ma mieć też wpływ na geometrię jezdni na Wałach Jagiellońskich w stronę Traktu św. Wojciecha. Analizowane jest zawężenie pasów ruchu do 3 m, co pozwoli poszerzyć peron tramwajowy o 2 m, a z drugiej strony będzie mógł powstać ciąg pieszy od przejścia, połączony z przystankiem (wzdłuż wyjścia z tunelu o szerokości 2 m).
Pojawią się wtedy dodatkowe możliwości na przekraczanie jezdni dla pasażerów idących na peron tramwajowy w przeciwnym kierunku. Istnieje jednak konieczność wydłużenia przystanków w stronę Huciska od 8 do 15 m.
Do stycznia będą trwały szczegółowe analizy rekomendowanej koncepcji oraz tego, jaki będzie ona miała wypływ na ruch pieszy, tramwajowy i samochodowy. W lutym rozpocząć mają się z kolei prace projektowe. Koszt budowy przejścia szacuje się wstępnie na 800-900 tys. zł. Obecnie władze Gdańska nie chcą deklarować kiedy nowe przejście będzie gotowe. Otwarcie centrum Forum Gdańsk planowane jest na wiosnę przyszłego roku.
Czy inwestor z Forum Gdańsk będzie musiał zmienić projekt?
- Przy Forum Gdańsk przewidziana jest zatoka dla autobusów turystycznych i wycieczek do kunsztu wodnego, gdyby się okazało, że rekomendowana wersja będzie realizowana, to tę zatokę trzeba będzie przeprojektować. Przewidzieliśmy jednak pas dający możliwość na przełożenie tej zatoki i na ewentualne rozszerzenie przystanków autobusowych - zapowiada Wawrzonek.
Nie jest wykluczone, że nowe przejście będzie wychodzić wprost albo tuż obok kładki, która jest nad schodami tzw. teatralnymi wychodzącymi z tunelu.
Nowe przejścia i nowa filozofia komunikacji Gdańska.
Gdańsk, wzorem innych miast, chce, by centrum miasta było bardziej przychylne dla pieszych i rowerzystów. W ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych miasto pracuje też nad koncepcją przejścia między Dworcem Głównym PKP a Krewetką. Przygotowywane jest także skrzyżowanie z przejściem dla pieszych u wylotu nowego Podwala Grodzkiego.
Gdy w ramach projektu ogólnomiejskiego budżetu obywatelskiego zademonstrowano wizualizacje przejścia przy Dworcu PKP, to okazało się, że wzbudza on bardzo szeroką dyskusję.
- Mamy świadomość, że jest też projekt przejścia przy Dworcu w ramach budżetu obywatelskiego, ale uzgodniliśmy z wnioskodawcą, że ostateczny kształt tego przejścia będzie zrealizowany w oparciu o tę koncepcję, która DRMG zaleca i niekoniecznie będzie ona wyglądać tak, jak jest prezentowana na wizualizacjach w ramach BO - zapewnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj też: Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska
To nie wszystko, w przyszłym roku powstaną też przejścia dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w październiku ma być ogłoszony przetarg na przebudowę tej ulicy. Miasto ma już gotową dokumentację na pierwszy etap. Na tej obecnie dość ruchliwej ulicy zostaną otwarte skrzyżowania - w ten sposób, by ruch samochodowy i pieszy mógł odbywać się we wszystkich kierunkach.
W czerwcu przyszłego roku zostanie otwarte skrzyżowanie ul. Chmielnej, w następnej kolejności powstaną też skrzyżowania przy ul. Okopowej, Słodowników, Żabi Kruk, Łąkowej, Elbląskiej i Długie Ogrody.
Opinie (676) ponad 20 zablokowanych
-
2017-09-22 10:56
Sonda obok artykułu... (1)
"Przejścia naziemne zamiast tuneli mają tyle samo zwolenników (piesi) co przeciwników (kierowcy)".
Z sondy wynika co innego. Zdecydowana większość jest za przejściem podziemnym.
I proszę Panią redaktor o nie imputowanie bzdur. Bo jestem i pieszym i kierowcą. Chyba wszyscy kierowcy są także pieszymi, więc co za bzdury się wypisuje?- 9 3
-
2017-09-22 11:54
sonda pokazuje co na ten temat sądzą mieszkańcy
ale czy radnych to obchodzi ?
- 2 0
-
2017-09-22 11:13
Nie jeżdżę autem, ale uważam, że to idiotyczny pomysł ! (1)
Idiotyczny pomysł! Nie jestem kierowcą, jeżdżę tramwajem i uważam, że to marnowanie pieniędzy, które powinny być wykorzystane na nowoczesne windy i podjazdy. Sygnał "uwaga tramwaj" to tragiczny pomysł, biorąc pod uwagę liczbę pieszych w tym miejscu, wielokrotnie większą od każdego przejścia na kartuskiej. Ktoś kto wpadł na ten pomysł podróżuje zapewne tylko samochodem i ogląda świat z jego wnętrza. Będzie mnóstwo wypadków!!! Ludzie opamiętajcie się !! Przejście nawet 100m do kolejnych bezpiecznych pasów to nie jest żaden problem. Dla osób kalekich windy, windy i jeszcze raz windy. Nic dziwnego, że przejście podziemne jest teraz nielubiane, ponieważ jazda z wózkiem to wyczyn dla cyrkowca. Miasto i tak już się korkuje. Liczba aut się nie zmniejszy, więc po co jeszcze bardziej blokować je w centrum miasta?!! Żeby wdychać więcej spalin?!!
- 12 2
-
2017-09-24 09:27
byłeś świadkiem jak na kartuskiej tramwaj ci zasuwa pod nosem chociaż masz zielone światło?
- 0 0
-
2017-09-22 11:14
Brawo! No wreszcie ludzie wazniejsi niz blachosmrody!
- 5 6
-
2017-09-22 11:19
Wiadomo, kierowcy zawsze będą protestować,..
Miasto jest dla ludzi a nie dla samochodów
Kierowcy to najlepiej by jeździli spod samego łóżka do toalety nawet, a jeszcze lepiej pod kasę w sklepie albo pod samo stanowisko pracy, do samego brzegu na plaży, albo pod sam grzybek w lesie, to jest wypaczenie społeczne, kierowcy w większości mają patologiczne podejście do ruchu na terenie miasta.- 4 8
-
2017-09-22 11:41
jakieś jaja
Trzeba być idiotą żeby dawać przejście naziemne gdzie ruch samochodowy jest duży i to bardzo a do tego ruch pieszych też jest olbrzymi a teraz niech przeciwnicy przejścia podziemnego pomyślą sobie jak to będzie podczas kiermaszu świątecznego lub Jarmarku Dominikańskiego o wypadek nie będzie trudno dlatego jeszcze raz napiszę trzeba być idiotą żeby zaproponować takie rozwiązanie i jeszcze większym idiotą żeby przyjąć takie rozwiązanie
- 9 4
-
2017-09-22 11:42
obywatel
Jak nie windy to schody ruchome, kużwa XXI w., a tu takie średniowiecze, szok.
- 7 1
-
2017-09-22 11:43
A gdzie ścieżka rowerowa. Jak będę dojeżdzała do centrum handlowego,
- 3 2
-
2017-09-22 11:55
Trasa (1)
Pasy dal pieszych przy dworcu, pasy przy Bramie Wyżynej. To jak już, to zamknąć ulicę i zrobić deptak.Nie będzie kłopotów z korkami. A pojazdy samochodowe puścić ul. Trzeciego maja.
- 4 1
-
2017-09-22 11:57
przeczytaj artykuł, plan jest lepszy, samochody pojadą tunelem
- 0 2
-
2017-09-22 11:59
Jesteś w Gdańsku - deweloperze uśmiechnij się ! (1)
Swoją drogą zawsze mogli wybudować Centrum Handlowe na Targu Węglowym - byłoby jeszcze bliżej Głównego Miasta zwanego przez przyjezdnych Starówką.
- 6 1
-
2017-09-24 10:47
Gdańsk nie ma Starówki to wie każdy wykształcony człowiek humanista, bo uczą o tym
- 0 0
-
2017-09-22 12:12
Znaczna większość mieszkańców nie chce tam przejscia naziemnego!
Czy dociera to do was włodarze miasta!?
- 8 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.