• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie przejście naziemne między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk

Katarzyna Moritz
21 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
Rekomendowana koncepcja przejścia naziemnego między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk. Przystanki tramwajowe zostaną wydłużone, a pasy jezdni nieco zwężone. Dzięki temu powstanie chodnik łączący przystanki z naziemnym przejściem dla pieszych. Rekomendowana koncepcja przejścia naziemnego między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk. Przystanki tramwajowe zostaną wydłużone, a pasy jezdni nieco zwężone. Dzięki temu powstanie chodnik łączący przystanki z naziemnym przejściem dla pieszych.

W styczniu ma być wybrany ostateczny projekt przejścia naziemnego prowadzącego od Bramy Wyżynnej do budowanego Forum Gdańsk zobacz na mapie Gdańska. Przejście podziemne pozostanie jako alternatywna droga na niższy poziom centrum handlowego i do przystanków.



Czy podoba ci się pomysł przejścia naziemnego do Forum Gdańsk?

Przejścia naziemne zamiast tuneli mają tyle samo zwolenników (piesi) co przeciwników (kierowcy). Do grona tych pierwszych w lipcu dołączyła grupa gdańskich radnych PO. Zaapelowali oni o utworzenie przejścia naziemnego przy Forum Gdańsk, co - ich zdaniem, wraz z planowanym przejściem przy dworcu PKP i kolejnymi na Podwalu Przedmiejskim - wpisze się w europejskie standardy i politykę przestrzenną otwartą na pieszych w dużych miastach.

Od Bramy Wyżynnej na kładkę w Forum Gdańsk?

Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Od tamtej pory jest tam jedynie tunel, który z powodu budowy Forum Gdańsk, jest od wielu miesięcy zaślepiony od strony Targu Siennego i prowadzi jedynie na przystanki tramwajowe.

W czwartek przedstawiono propozycje lokalizacji nowego przejścia naziemnego w tym miejscu. Zostały przygotowane trzy koncepcje z jednym nadrzędnym założeniem, czyli zachowaniem przepustowości przystanku tramwajowego, tak aby nadal mogły na nim zatrzymywać się dwa składy tramwajów.

Ul. Okopową między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, już za rok będzie jeździło znacznie mniej aut niż dziś. Powód? Do użytku zostanie oddana podziemna ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), która pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową. Ul. Okopową między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, już za rok będzie jeździło znacznie mniej aut niż dziś. Powód? Do użytku zostanie oddana podziemna ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), która pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową.
- Na bazie wielu analiz doszliśmy do wniosku, że tego przejścia nie da się wykonać wyłącznie przy pomocy farby i namalowania pasów - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wariant rekomendowany zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego, czyli jest oparte o istniejącą sygnalizację z tej ulicy, jednocześnie nie chcemy zakładać sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla tramwajów przez torowisko. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, żeby pieszy dodatkowo musiał zatrzymywać się przed torowiskiem. Mamy pozytywne doświadczenia choćby z ul. Kartuskiej, gdzie zamiast klasycznej sygnalizacji jest ostrzegawcza z głosowym ostrzeżeniem "uwaga tramwaj".
Przejście ma mieć też wpływ na geometrię jezdni na Wałach Jagiellońskich w stronę Traktu św. Wojciecha. Analizowane jest zawężenie pasów ruchu do 3 m, co pozwoli poszerzyć peron tramwajowy o 2 m, a z drugiej strony będzie mógł powstać ciąg pieszy od przejścia, połączony z przystankiem (wzdłuż wyjścia z tunelu o szerokości 2 m).

Pojawią się wtedy dodatkowe możliwości na przekraczanie jezdni dla pasażerów idących na peron tramwajowy w przeciwnym kierunku. Istnieje jednak konieczność wydłużenia przystanków w stronę Huciska od 8 do 15 m.

W pierwotnym projekcie architekci Forum Gdańsk uwzględnili przejście naziemne. Potem ono zniknęło, ale obecnie wraca się do tej koncepcji. W pierwotnym projekcie architekci Forum Gdańsk uwzględnili przejście naziemne. Potem ono zniknęło, ale obecnie wraca się do tej koncepcji.
Do stycznia będą trwały szczegółowe analizy rekomendowanej koncepcji oraz tego, jaki będzie ona miała wypływ na ruch pieszy, tramwajowy i samochodowy. W lutym rozpocząć mają się z kolei prace projektowe. Koszt budowy przejścia szacuje się wstępnie na 800-900 tys. zł. Obecnie władze Gdańska nie chcą deklarować kiedy nowe przejście będzie gotowe. Otwarcie centrum Forum Gdańsk planowane jest na wiosnę przyszłego roku.

Czy inwestor z Forum Gdańsk będzie musiał zmienić projekt?

- Przy Forum Gdańsk przewidziana jest zatoka dla autobusów turystycznych i wycieczek do kunsztu wodnego, gdyby się okazało, że rekomendowana wersja będzie realizowana, to tę zatokę trzeba będzie przeprojektować. Przewidzieliśmy jednak pas dający możliwość na przełożenie tej zatoki i na ewentualne rozszerzenie przystanków autobusowych - zapowiada Wawrzonek.
Nie jest wykluczone, że nowe przejście będzie wychodzić wprost albo tuż obok kładki, która jest nad schodami tzw. teatralnymi wychodzącymi z tunelu.

Nowe przejścia i nowa filozofia komunikacji Gdańska.

Budzący sporo emocji projekt przejścia przy Dworcu w ramach BO. Miasto zastrzegło sobie jednak możliwość wytypowania ostatecznego miejsca. Budzący sporo emocji projekt przejścia przy Dworcu w ramach BO. Miasto zastrzegło sobie jednak możliwość wytypowania ostatecznego miejsca.
Gdańsk, wzorem innych miast, chce, by centrum miasta było bardziej przychylne dla pieszych i rowerzystów. W ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych miasto pracuje też nad koncepcją przejścia między Dworcem Głównym PKP a Krewetką. Przygotowywane jest także skrzyżowanie z przejściem dla pieszych u wylotu nowego Podwala Grodzkiego.

Gdy w ramach projektu ogólnomiejskiego budżetu obywatelskiego zademonstrowano wizualizacje przejścia przy Dworcu PKP, to okazało się, że wzbudza on bardzo szeroką dyskusję.

- Mamy świadomość, że jest też projekt przejścia przy Dworcu w ramach budżetu obywatelskiego, ale uzgodniliśmy z wnioskodawcą, że ostateczny kształt tego przejścia będzie zrealizowany w oparciu o tę koncepcję, która DRMG zaleca i niekoniecznie będzie ona wyglądać tak, jak jest prezentowana na wizualizacjach w ramach BO - zapewnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj też: Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska

Możliwe lokalizacje przejść przy Dworcu PKP. Możliwe lokalizacje przejść przy Dworcu PKP.
To nie wszystko, w przyszłym roku powstaną też przejścia dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w październiku ma być ogłoszony przetarg na przebudowę tej ulicy. Miasto ma już gotową dokumentację na pierwszy etap. Na tej obecnie dość ruchliwej ulicy zostaną otwarte skrzyżowania - w ten sposób, by ruch samochodowy i pieszy mógł odbywać się we wszystkich kierunkach.

W czerwcu przyszłego roku zostanie otwarte skrzyżowanie ul. Chmielnej, w następnej kolejności powstaną też skrzyżowania przy ul. Okopowej, Słodowników, Żabi Kruk, Łąkowej, Elbląskiej i Długie Ogrody.

Opinie (676) ponad 20 zablokowanych

  • Absolutnie powinno być naziemne przejście przy dworcu (2)

    Po pierwsze:
    Przejście z autobusu na tramwaj zajmuje sporo czasu, gdy mogłoby 20 sekund, wygoda i oszczędność dla pasażerów komunikacji miejskiej ogromna - a przecież to właśnie na komunikację miejską stawiamy, tak?
    Po drugie:
    Windy dla niepełnosprawnych są bardzo często zepsute (w zimę zamarźnięte) - skończyłby się problem dla tych osób z dostaniem się na przystanek tramwajowy.
    Po trzecie:
    Podobna sprawa dotyczy matek z wózkami, które mają wielki problem by wciągnąć wózek na przystanek tramwajowy.
    Po czwarte:
    Ruch nie będzie mocno spowolniony jeżeli będzie synchronizacja ze światłami, które są przy Zieleniaku, czyli niespełna 100 metrów dalej.
    Po piąte:
    Tunel w godzinach szczytu jest nie do przejścia, zatłoczony, potrzebna jest alternatywa.

    Pozdrawiam.

    • 7 11

    • Ile tych matek? To nie lata 70-te, teraz mamusie maja autka... (1)

      Najlepszy przykład: Sopot - Monciak, Zakopane - Krupówki - piesi górą, auta dołem lub odwrotnie.
      Nie będzie żadnej synchronizacji świateł tylko obietnica będzie, że synchronizacja będzie...

      • 3 4

      • Też jestem za tym aby auta - dołem, piesi - górą, jak najbardziej.
        Synchronizacja - w końcu tristar kosztował 130 mln, może zdałby się w tej sytuacji?
        A matek jest całkiem sporo, zwróć uwagę na ulice w godzinach 11:00 - 14:00.

        • 1 0

  • Zły pomysł

    Oba przejścia to jeden z najgorszych pomysłów na jakie zgodzi się miasto. Korki to jedno ale liczba wypadków z udziałem pieszych będzie zatrważająca. Zawsze się gdzieś spieszymy, do domu, do pracy, na spotkanie, takich "bohaterów" którzy będą chcieli zdążyć na nadjeżdżający tramwaj, autobus po drugiej stronie ulicy będzie ogrom. Wydając zgodę na takie rozwiązania ich twórcy mam nadzieję, że biorą na swoje sumienia tragedie które tam się rozegrają. Nie piszcie proszę, że jak się uważa, że jak się przestrzega zasad bezpieczeństwa to nic się nie stanie, każdy z nas na pewno nie raz się zamyślił, zagapił. Wiem również, że przejść naziemnych jest ogrom ale nie w tak newralgicznych miejscach. Oczywiście wygoda jest ważna ale bezpieczeństwo w tym przypadku powinno być jedynym kryterium wyboru.

    • 7 5

  • puścić ulicę dołem jak w Sopocie koło molo (2)

    • 7 0

    • (1)

      To by mialo sens od zieleniaka do urzedu wojewodzkiego ale jakim kosztem? tereny podmokłe i inne problemy. Mysle, ze nie mniej niz 500 milionow by wyszlo.

      • 0 0

      • PiS da

        • 0 0

  • polak (1)

    głupota , głupota, głupota i pracujemy na tych bezmózgowców, BOŻE TY widzisz i nie grzmisz!!!!!!!!!!

    • 7 5

    • Jak zwykle mordy wycierają zas*aną d*kracją,

      Większość nie chce inwestycji, podobnie jak nowego muzeum, ale oni wiedzą lepiej...

      • 0 2

  • tunel dla aut

    Proponuje zrobić tam tunel dla aut , a piesi niech idą górą .I po problemie.

    • 6 0

  • bezsensowne

    głównie podróżuje komunikacją miejską przez miasto i nie wyobrażam sobie tam przejscia. niedaleko już jedno istnieje i po co drugie? chcą spowolnić tramwaje i autobusy? już nie mówię o ciągłych korkach w tym miejscu. czas omijać centrum Gdańska bo nie będzie się w stanie komfortowo podróżować

    • 4 3

  • zamykać, przecież budujemy nowe przejście 200 m dalej na Okopowej przy Urzędzie Wojewódzkim

    a tu się galeria buduje...

    • 0 0

  • rozwiązanie z błędem (1)

    Koncepcja pokazana na pierwszym slajdzie ma niestety błąd.
    W miejscu torowiska, przejście jest przesunięte. Przesuniecie to powoduje, że pieszy nie będzie przebiegał przez obie jezdnie, ale przesunięcie powinno być tak ukształtowane, żeby pieszy dochodząc do przejście obserwował pojazdy dojeżdżające do przejścia.
    W przedstawionym slajdzie pieszy idący w kierunku Forum Gdańsk, dochodząc do jezdni w kierunku Pruszcza nie widzi pojazdów nadjeżdżających.

    • 1 1

    • W ogóle tego rodzaju przejścia z zakrętasami nie są bezpieczne

      Kierowcy nie widzą dobrze pieszych i vice versa

      • 0 0

  • Pisury w ataku oni wszystko negują specjalnie ,bo Jaworski by raj na ziemi zrobił ,he,he,he (5)

    napluć ,napluć na wszystkie działania by dorwać się do koryta ,a gdańszczanie cholerka to nie mochery ,nie da się nimi manipulować

    • 3 4

    • pluje na ciebie platfusowa ruro

      • 0 2

    • smutna prawda.

      Najgorsze dopiero przyjdzie.
      Bo teraz PiSowska upolitycvzniona jest: policja, prokuratura. a będą też i sądy.
      Jak za komuny.

      • 1 0

    • jaworski to już zrobił raj

      stoczniowcom jak był dyrektorem! Razem z przygłupem guzikiewiczem zaorali stocznię! Brawo pisie mendy, menele!

      • 0 0

    • Gdańszczanie to się wszystkiego boją i nie mają zdania inaczej by takich jaj nie było od lat A to dzielenie na po i Pisiory i po to nie ma znaczenia.

      • 0 0

    • Wow ale podejście strategiczne i progdanskie, niemal pisowskie:)

      • 0 0

  • a ile ta grupa radnych przytuliła do kieszeni za taki bubel od właściciela centrum a może już rodzinka jest zatrudniona w zarządzie firmy

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane