- 1 Tak powinien wyglądać remont każdej ulicy (58 opinii)
- 2 Kierowca prysnął gazem w radnego (279 opinii)
- 3 Marsz Równości. Będą utrudnienia w ruchu (164 opinie)
- 4 78 mln zł długów za mieszkania komunalne (266 opinii)
- 5 Kolejna kradzież z automatu paczkowego (193 opinie)
- 6 Będą zmiany na remontowanej ul. Unruga (61 opinii)
Powstanie przejście naziemne między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk
W styczniu ma być wybrany ostateczny projekt przejścia naziemnego prowadzącego od Bramy Wyżynnej do budowanego Forum Gdańsk . Przejście podziemne pozostanie jako alternatywna droga na niższy poziom centrum handlowego i do przystanków.
Od Bramy Wyżynnej na kładkę w Forum Gdańsk?
Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Od tamtej pory jest tam jedynie tunel, który z powodu budowy Forum Gdańsk, jest od wielu miesięcy zaślepiony od strony Targu Siennego i prowadzi jedynie na przystanki tramwajowe.
W czwartek przedstawiono propozycje lokalizacji nowego przejścia naziemnego w tym miejscu. Zostały przygotowane trzy koncepcje z jednym nadrzędnym założeniem, czyli zachowaniem przepustowości przystanku tramwajowego, tak aby nadal mogły na nim zatrzymywać się dwa składy tramwajów.
- Na bazie wielu analiz doszliśmy do wniosku, że tego przejścia nie da się wykonać wyłącznie przy pomocy farby i namalowania pasów - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wariant rekomendowany zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego, czyli jest oparte o istniejącą sygnalizację z tej ulicy, jednocześnie nie chcemy zakładać sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla tramwajów przez torowisko. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, żeby pieszy dodatkowo musiał zatrzymywać się przed torowiskiem. Mamy pozytywne doświadczenia choćby z ul. Kartuskiej, gdzie zamiast klasycznej sygnalizacji jest ostrzegawcza z głosowym ostrzeżeniem "uwaga tramwaj".
Przejście ma mieć też wpływ na geometrię jezdni na Wałach Jagiellońskich w stronę Traktu św. Wojciecha. Analizowane jest zawężenie pasów ruchu do 3 m, co pozwoli poszerzyć peron tramwajowy o 2 m, a z drugiej strony będzie mógł powstać ciąg pieszy od przejścia, połączony z przystankiem (wzdłuż wyjścia z tunelu o szerokości 2 m).
Pojawią się wtedy dodatkowe możliwości na przekraczanie jezdni dla pasażerów idących na peron tramwajowy w przeciwnym kierunku. Istnieje jednak konieczność wydłużenia przystanków w stronę Huciska od 8 do 15 m.
Do stycznia będą trwały szczegółowe analizy rekomendowanej koncepcji oraz tego, jaki będzie ona miała wypływ na ruch pieszy, tramwajowy i samochodowy. W lutym rozpocząć mają się z kolei prace projektowe. Koszt budowy przejścia szacuje się wstępnie na 800-900 tys. zł. Obecnie władze Gdańska nie chcą deklarować kiedy nowe przejście będzie gotowe. Otwarcie centrum Forum Gdańsk planowane jest na wiosnę przyszłego roku.
Czy inwestor z Forum Gdańsk będzie musiał zmienić projekt?
- Przy Forum Gdańsk przewidziana jest zatoka dla autobusów turystycznych i wycieczek do kunsztu wodnego, gdyby się okazało, że rekomendowana wersja będzie realizowana, to tę zatokę trzeba będzie przeprojektować. Przewidzieliśmy jednak pas dający możliwość na przełożenie tej zatoki i na ewentualne rozszerzenie przystanków autobusowych - zapowiada Wawrzonek.
Nie jest wykluczone, że nowe przejście będzie wychodzić wprost albo tuż obok kładki, która jest nad schodami tzw. teatralnymi wychodzącymi z tunelu.
Nowe przejścia i nowa filozofia komunikacji Gdańska.
Gdańsk, wzorem innych miast, chce, by centrum miasta było bardziej przychylne dla pieszych i rowerzystów. W ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych miasto pracuje też nad koncepcją przejścia między Dworcem Głównym PKP a Krewetką. Przygotowywane jest także skrzyżowanie z przejściem dla pieszych u wylotu nowego Podwala Grodzkiego.
Gdy w ramach projektu ogólnomiejskiego budżetu obywatelskiego zademonstrowano wizualizacje przejścia przy Dworcu PKP, to okazało się, że wzbudza on bardzo szeroką dyskusję.
- Mamy świadomość, że jest też projekt przejścia przy Dworcu w ramach budżetu obywatelskiego, ale uzgodniliśmy z wnioskodawcą, że ostateczny kształt tego przejścia będzie zrealizowany w oparciu o tę koncepcję, która DRMG zaleca i niekoniecznie będzie ona wyglądać tak, jak jest prezentowana na wizualizacjach w ramach BO - zapewnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj też: Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska
To nie wszystko, w przyszłym roku powstaną też przejścia dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w październiku ma być ogłoszony przetarg na przebudowę tej ulicy. Miasto ma już gotową dokumentację na pierwszy etap. Na tej obecnie dość ruchliwej ulicy zostaną otwarte skrzyżowania - w ten sposób, by ruch samochodowy i pieszy mógł odbywać się we wszystkich kierunkach.
W czerwcu przyszłego roku zostanie otwarte skrzyżowanie ul. Chmielnej, w następnej kolejności powstaną też skrzyżowania przy ul. Okopowej, Słodowników, Żabi Kruk, Łąkowej, Elbląskiej i Długie Ogrody.
Opinie (676) ponad 20 zablokowanych
-
2017-09-22 09:54
Debilizm
Może jeszcze deptak tam zrobić i meble miejskie poustawiać?
- 10 1
-
2017-09-22 10:01
O większej bzdurze to dawno nie słyszałem. Kto wpadł na tak durny pomysł żeby na jednej z głównych arterii miasta robić przejście naziemne. Penie najbardziej zależy na tym zarządowi tego badziewia zwanego forum radunia. We wszystkich dużych miastach robi się przejścia podziemne lub nadziemne. Ale pewnie forum radunia chce przyoszczędzi i forsuje projekt przejścia naziemnego.
- 8 1
-
2017-09-22 10:01
ja tam mogę w korkach postać na paliwko mnie stać włączę sobie klimkę obieg zamknięty i radyjko ale to to co więcej wysmrodzę z rury wydechowej stojąc w tych korkach powdychają sobie i piesi i rowerzyści
- 7 2
-
2017-09-22 10:05
.
jakim to trzeba być kretynem żeby to wymyśleć. i to tylko dla kolejnego niepotrzebnego centrum handlowego. Żenada
- 6 1
-
2017-09-22 10:06
Zla opinia
Czy nikt nie zauważył że nowe przejście ma w jakiś sposób odkorkować Hucisko bo wszyscy staną przy dworcu ?
Apel do włodarzy prosimy o projekt przejść dla pieszych na obwodnicy i autostradzie oraz ścieżki rowerowe a także bus pasy i miejsca dla inwalidów.
Zróbcie szersze tunele, dajcie ludziom budki do handlowania a nie zabieracie wszystkim tylko nie sobie.- 5 3
-
2017-09-22 10:13
same plusy: kirowcy stojacy w korkach smrodzac przy tym spalinami,
a i pieszym będzie się wygodnie czekało na zielone światło zwłaszcza w taka pogodę jak dziś :))))
- 6 3
-
2017-09-22 10:14
szlachta nie pracuje zbyt wiele
wiec korki im nie dokuczaja
- 3 3
-
2017-09-22 10:31
Ta pani na wizualizacji, zaraz wpadnie pod tramwaj...
Bo gapi się gdzieś mętnym wzrokiem.
Naziemne przejścia dla pieszych są niebezpieczne!- 7 3
-
2017-09-22 10:50
Piątek
Po jaką cholerę te pasy jest tunel najlepiej zakorkować całe miasto bo nie ma kroków barany jednemu słowem
- 5 1
-
2017-09-22 10:56
Bardzo dobrze. (2)
W UK normalne jest przechodzenie na czerwonym jak nic nie jedzie. Nie dosc, ze nie ma za to mandatow to jeszcze ginie mniej osob niz w Polsce. Zacznijcie jezdzic jak NORMALNI ludzie to nic nikomu sie nie stanie. Jezdzicie jak dzikusy wypuszczone z buszu i to jest przyczyna wypadkow, nie przejscia dla pieszych.
- 4 4
-
2017-09-22 11:01
Powodzenia!
Dla mnie to możesz przechodzić nawet pod zamkniętymi szlabanami na przejeździe kolejowym...
- 1 0
-
2017-09-22 20:44
To po co tam światła, skoro pieszy może przejść na czerwonym?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.