- 1 Marsz życia przeszedł przez Gdańsk (169 opinii)
- 2 Oponami rezerwują miejsca do parkowania (147 opinii)
- 3 Życie w realu sterowane przez internet (38 opinii)
- 4 Zimą polecimy z Gdańska do Dubaju (183 opinie)
- 5 Pięć płotów, które "podzieliły" Trójmiasto (175 opinii)
- 6 Koniec poszukiwań mężczyzny w morzu (61 opinii)
Powstanie przejście naziemne między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk
W styczniu ma być wybrany ostateczny projekt przejścia naziemnego prowadzącego od Bramy Wyżynnej do budowanego Forum Gdańsk . Przejście podziemne pozostanie jako alternatywna droga na niższy poziom centrum handlowego i do przystanków.
Od Bramy Wyżynnej na kładkę w Forum Gdańsk?
Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Od tamtej pory jest tam jedynie tunel, który z powodu budowy Forum Gdańsk, jest od wielu miesięcy zaślepiony od strony Targu Siennego i prowadzi jedynie na przystanki tramwajowe.
W czwartek przedstawiono propozycje lokalizacji nowego przejścia naziemnego w tym miejscu. Zostały przygotowane trzy koncepcje z jednym nadrzędnym założeniem, czyli zachowaniem przepustowości przystanku tramwajowego, tak aby nadal mogły na nim zatrzymywać się dwa składy tramwajów.
- Na bazie wielu analiz doszliśmy do wniosku, że tego przejścia nie da się wykonać wyłącznie przy pomocy farby i namalowania pasów - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wariant rekomendowany zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego, czyli jest oparte o istniejącą sygnalizację z tej ulicy, jednocześnie nie chcemy zakładać sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla tramwajów przez torowisko. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, żeby pieszy dodatkowo musiał zatrzymywać się przed torowiskiem. Mamy pozytywne doświadczenia choćby z ul. Kartuskiej, gdzie zamiast klasycznej sygnalizacji jest ostrzegawcza z głosowym ostrzeżeniem "uwaga tramwaj".
Przejście ma mieć też wpływ na geometrię jezdni na Wałach Jagiellońskich w stronę Traktu św. Wojciecha. Analizowane jest zawężenie pasów ruchu do 3 m, co pozwoli poszerzyć peron tramwajowy o 2 m, a z drugiej strony będzie mógł powstać ciąg pieszy od przejścia, połączony z przystankiem (wzdłuż wyjścia z tunelu o szerokości 2 m).
Pojawią się wtedy dodatkowe możliwości na przekraczanie jezdni dla pasażerów idących na peron tramwajowy w przeciwnym kierunku. Istnieje jednak konieczność wydłużenia przystanków w stronę Huciska od 8 do 15 m.
Do stycznia będą trwały szczegółowe analizy rekomendowanej koncepcji oraz tego, jaki będzie ona miała wypływ na ruch pieszy, tramwajowy i samochodowy. W lutym rozpocząć mają się z kolei prace projektowe. Koszt budowy przejścia szacuje się wstępnie na 800-900 tys. zł. Obecnie władze Gdańska nie chcą deklarować kiedy nowe przejście będzie gotowe. Otwarcie centrum Forum Gdańsk planowane jest na wiosnę przyszłego roku.
Czy inwestor z Forum Gdańsk będzie musiał zmienić projekt?
- Przy Forum Gdańsk przewidziana jest zatoka dla autobusów turystycznych i wycieczek do kunsztu wodnego, gdyby się okazało, że rekomendowana wersja będzie realizowana, to tę zatokę trzeba będzie przeprojektować. Przewidzieliśmy jednak pas dający możliwość na przełożenie tej zatoki i na ewentualne rozszerzenie przystanków autobusowych - zapowiada Wawrzonek.
Nie jest wykluczone, że nowe przejście będzie wychodzić wprost albo tuż obok kładki, która jest nad schodami tzw. teatralnymi wychodzącymi z tunelu.
Nowe przejścia i nowa filozofia komunikacji Gdańska.
Gdańsk, wzorem innych miast, chce, by centrum miasta było bardziej przychylne dla pieszych i rowerzystów. W ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych miasto pracuje też nad koncepcją przejścia między Dworcem Głównym PKP a Krewetką. Przygotowywane jest także skrzyżowanie z przejściem dla pieszych u wylotu nowego Podwala Grodzkiego.
Gdy w ramach projektu ogólnomiejskiego budżetu obywatelskiego zademonstrowano wizualizacje przejścia przy Dworcu PKP, to okazało się, że wzbudza on bardzo szeroką dyskusję.
- Mamy świadomość, że jest też projekt przejścia przy Dworcu w ramach budżetu obywatelskiego, ale uzgodniliśmy z wnioskodawcą, że ostateczny kształt tego przejścia będzie zrealizowany w oparciu o tę koncepcję, która DRMG zaleca i niekoniecznie będzie ona wyglądać tak, jak jest prezentowana na wizualizacjach w ramach BO - zapewnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj też: Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska
To nie wszystko, w przyszłym roku powstaną też przejścia dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w październiku ma być ogłoszony przetarg na przebudowę tej ulicy. Miasto ma już gotową dokumentację na pierwszy etap. Na tej obecnie dość ruchliwej ulicy zostaną otwarte skrzyżowania - w ten sposób, by ruch samochodowy i pieszy mógł odbywać się we wszystkich kierunkach.
W czerwcu przyszłego roku zostanie otwarte skrzyżowanie ul. Chmielnej, w następnej kolejności powstaną też skrzyżowania przy ul. Okopowej, Słodowników, Żabi Kruk, Łąkowej, Elbląskiej i Długie Ogrody.
Opinie (676) ponad 20 zablokowanych
-
2017-09-22 07:10
Mina kierowców - bezcenna :)
- 4 1
-
2017-09-22 07:12
bardzo dobrze. (2)
wieśniaki w spaliniuchach - wynocha z miasta. Miasto dla ludzi, nie dla samochodów.
- 8 10
-
2017-09-22 08:14
A to. (1)
Ty autobusem i taxi nie jezdzisz a na ktorej wiosce zaprzegiem mozna cie spotkac
- 0 0
-
2017-09-22 17:49
A to ty z Żukowa.
- 0 0
-
2017-09-22 07:22
Bardzo dobrze
W takich miejscach powinno być pieszych a ruch samochodowy zwolniony do minimum
- 4 5
-
2017-09-22 07:30
Przejście dla pieszych będzie kosztować 900 tysięcy, a przebudowa linii tramwajowej na stogach 1,4 miliona...
wraz z wymianą torowiska i budową nowych przystanków? Czy tylko mi coś tu nie gra?
- 7 1
-
2017-09-22 07:31
Jak zwykle ankieta z d*py trójmiasto. Pl . Niepodoba mi się ta koncepcja nie z powodu korków tylko dlatego że mam świadomość że w takim miejscu będzie dużo wypadków. Jestem kierowca, pieszym i rowerzysta i widzę jak malpiego rozumu dostają ludzie widząc nadjezdzajacy tramwaj czy autobus. Robicie rozwiązania które doprowadza do wypadków.
- 7 5
-
2017-09-22 07:32
Takie przejście jest bardzo potrzebne. Popieram
- 4 8
-
2017-09-22 07:48
(1)
Piesi do tuneli! Piesi na schody! Piesi do wind!
Niech się tak stanie, o Przenajświętszy Samochodzie!- 3 2
-
2017-09-22 07:55
W Gdańsku powinie powstać pomnik Świętej Przepustowości :D
- 1 0
-
2017-09-22 07:48
Jeżeli ludzie będą tam przychodzić na pasach tak jak te dwie damy z telefonem w ręku to tragedia gotowa
- 3 3
-
2017-09-22 07:49
jestem pieszym czasem rowerzystą czasem korzystam z komunikacji miejskiej (1)
popieram przejścia podziemne gdyż nie powodują tamowania ruchu dla jednych i drugich, zamiast kwitnąć na czerwonym można bezpiecznie przejść tunelem, przejście spowoduje tylko, że znajdą się tacy co się zawsze śpieszą i przebiegają na czerwonym, wypadki murowane, przy pierwszym możliwym - kierować zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa narażenia na niebezpieczeństwo w ruchu lądowym przez inicjatorów tych zmian,
ta decyzja to skandal, którą odczują wszyscy także korzystający z komunikacji bo też będą oczekiwać w korkach, a czasy przejazdu się wydłużą, notabene jeszcze kilka miesięcy temu postulowano likwidacje świateł na Zwycięstwa, żeby skracać czasy przejazdów tramwaju :D- 5 4
-
2017-09-22 17:50
jaki ty pieszy.
ty w dizlu codziennie z budowy do Żukowa wracasz.
- 0 1
-
2017-09-22 07:51
Od strony forum i tak sa swiatla w miejscu planowanego przejscia. Wiec o co ten krzyk? Podobnie niebawem ruszy sygnalizacja na wysokosci hotelu kolo dworca. Tak wiec swiatel przybedzie z przejsciami czy bez.
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.