- 1 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (62 opinie)
- 2 Altana w parku Oliwskim ofiarą złomiarzy (91 opinii)
- 3 Nowe zatoki na styku dwóch miast (45 opinii)
- 4 Drugi lewoskręt na Trasie W-Z nic nie dał? (67 opinii)
- 5 Chodnik dodatkowym pasem Grunwaldzkiej (207 opinii)
- 6 Dwa osiedla obok siebie bez wspólnej drogi (214 opinii)
Powstanie śródmiejska strefa parkowania w Gdyni?
Utworzenie Śródmiejskiej Strefy Parkowania i rozszerzenie granic obecnej na Działki Leśne i Wzgórze św. Maksymiliana, tańsze abonamenty dla mieszkańców centrum i bezpłatną komunikację w Śródmieściu proponują społecznicy z Miasta Wspólnego od jesieni przyszłego roku, kiedy to samorządy zyskają możliwość szerszego kształtowania polityki parkingowej.
Przypomnijmy, że nowelizacja ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, przygotowana przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, dała od jesieni 2019 roku większą samodzielność gminom w zakresie kształtowania polityki parkingowej.
Czytaj też: Do 9 zł za godzinę na parkingach miejskich w centrum
Najważniejsze zmiany, które mogą zacząć obowiązywać 19 września to:
- Możliwość wprowadzenia dodatkowych (tzw. śródmiejskich) stref parkowania. Będą mogły być wydzielone w centrach miast i dzielnic. Maksymalna stawka za godzinę parkowania w nowej strefie będzie mogła wynosić 9 zł. W dotychczasowych strefach stawka pozostanie na poziomie 3 zł.
- Przyjęto ponadto, że opłaty w śródmiejskich strefach płatnego parkowania będzie można pobierać także w soboty. Ponadto miejsce parkingowe objęte opłatą nie będzie musiało być oznaczone znakami poziomymi - czyli liniami.
- Nowe przepisy ustalają też wysokość opłaty dodatkowej, nakładanej, gdy kierowca nie zapłacił za postój - będzie ona wynosić 200 zł - obecnie jest to 50 zł.
- Opłaty w specjalnej strefie będą narastać progresywnie: druga godzina nie będzie mogła być droższa od pierwszej o więcej niż 20 proc., a trzecia godzina od drugiej także nie będzie mogła być droższa o więcej niż 20 proc. Opłata za czwartą i następne godziny nie może przekraczać stawki za pierwszą.
- Środki uzyskiwane z opłat parkingowych mają zostać przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej oraz zieleń.
Do ofensywy w Gdyni przeszli społecznicy z Miasta Wspólnego, podsuwając konkretne propozycje zmian.
- Byłby to krok ku realizacji wizji miasta przyjaznego wszystkim i pozwoliłby ograniczyć problemy z parkowaniem. Dyskusja powinna rozpocząć się już teraz, by ewentualne zmiany były jak najbardziej przemyślane - wskazuje Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Najważniejsze propozycje społeczników:
- utworzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w granicach w większości pokrywających się z obecną Strefą Płatnego Parkowania, która mogłaby zostać rozszerzona na Działki Leśne, Wzgórze i Grabówek i np. części Orłowa,
- obniżka opłat za abonament dla mieszkańca - uprawniającego do parkowania w najbliższym sąsiedztwie miejsca zamieszkania. Zamiast obecnych 30 zł miesięcznie miałoby to być 10 zł rocznie, ale na jeden pojazd,
- w obszarze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania stawka w przedziale 4-4,5 zł za godzinę parkowania w okresie letnim, obowiązującą przez siedem dni w tygodniu w godzinach od 7 do 22,
- strefa bezpłatnego transportu publicznego w Śródmiejskiej Strefie Parkowania.
Ten ostatni postulat mógłby dotyczyć jedynie kierowców mieszkających w ścisłym centrum.
- Dziś wpływy z tego obszaru to ok. 10 mln złotych. Czy ten bezpłatny transport dotyczyć będzie tylko wnoszących opłatę za parkowanie czy też wszystkich w granicach strefy, to zostawiamy analizom finansowym ZKM i miasta - zaznacza Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Społecznicy podkreślają, że propozycja dotyczy jedynie wchodzących w życie przepisów, ale zaznaczają, że zmianom w polityce parkingowej powinny towarzyszyć też inne działania.
- Chodzi o zwiększenie atrakcyjności transportu zbiorowego poprzez wyznaczanie kolejnych buspasów, lepsze skomunikowanie autobusami parkingów znajdujących się na obrzeżach przyszłej Strefy Płatnego Parkowania, przekonanie wspólnot i spółdzielni do lepszego zagospodarowania ich terenów, by zwiększyć liczbę dostępnych miejsc postojowych, ale też zwiększenie wydatków na straż miejską, by efektywniej działała w powiększonej SPP - dodaje Kajetan Lewandowski.
Miejsca
Opinie (263) ponad 10 zablokowanych
-
2018-11-14 19:59
s. syny
robią co chcą.
- 14 3
-
2018-11-14 20:05
Kajetan Lewandowski
To ten słynny doktor , od nie wiadomo czego, co to się ostatnio "doktoryzował" w temacie przycisków dla rowerzystów, przy przejściu na Morskiej ???
- 17 3
-
2018-11-14 20:34
Powstanie śródmiejska strefa parkowania w Gdyni?
Okradać ludzi z ich pieniędzy to priorytet urzędniczy.
- 20 4
-
2018-11-14 20:38
Najpierw trzeba zainwestować w parkingi, a potem opłaty! (1)
Łatwo jest łoić kasę inwestując tylko w parkomat. Ale w świecie komercyjnym najpierw trzeba zainwestować, a potem ciągnąć zyski!
- 14 5
-
2018-11-14 21:05
białej farby
w Gdynii nie brakuje, nie ma problemu
- 2 1
-
2018-11-14 20:49
Piesiewicz
S......laj z Gdyni
- 18 3
-
2018-11-14 20:57
Brawo Miasto Wspolne (4)
Oby tak dalej, przestańmy być wreszcie drogową Azją, bierzmy przykład z miast Szwajcarii, Holandii i Niemiec
- 4 19
-
2018-11-14 21:24
piszesz o zarobkach, czy o czym?
- 6 1
-
2018-11-14 21:56
niech miasta biorą przykład od miast a nie miasteczka od metropolii
to że Piesiewicz lubi się tłuc g...ną komunikacją to jego sprawa, będzie metro w trójmieście to możemy rozmawiać o rowerach itp a do tego czasu zejdź Pan na ziemię, nikt normalny kogo stać na nowy samochód nie zamieni go na syfiastą i niepunktualną komunikację miejską
- 3 5
-
2018-11-14 22:29
Brać przykład tak, ale kompleksowo!.
Te państwa najpierw zainwestowały w parkingi na obrzeżach miaste, drogi obwodowe omijające centra i sprawną komunikację miejską zanim ograniczyły ruch samochodowy. A u nas zawsze od d.py srrony!
- 5 2
-
2018-11-15 18:10
Z okolic tych miast też bierzemy przykład?
Jak będziemy mieć taką gęstość sieci autostradowej jak w Holandii, to można się ewentualnie zacząć bawić w robienie dobrze kalesoniarzom.
- 0 1
-
2018-11-14 21:21
obniżka dla mieszkańca w sąsiedztwie
a co w sytuacji kiedy nie będzie w sąsiedztwie miejsca ????? Patologi umysłowej C.D.
- 5 1
-
2018-11-14 21:26
Stowarzyszenie Ruch Miejski Wspólna Gdynia (nie mylić z Miastem Wspólnym) jest przeciwko podnoszeniu opłat za parkowanie (4)
- 4 3
-
2018-11-14 22:07
A to nie to samo? (3)
Dobrze, że nic nie ugrali. Byśmy mieli 9 zł za parkowanie.
- 1 0
-
2018-11-14 22:28
Na szczęście to nie to samo. RMWG jest za obniżeniem opłat za parkowanie! (2)
- 1 1
-
2018-11-14 22:40
Nazwy te same to i pomysły te same (1)
Deptak też pomysł społeczniaków
- 1 2
-
2018-11-14 23:37
Jeśli nazwy te same to Peło i Pis to też to samo.
- 0 1
-
2018-11-14 21:36
Tak jest Wojtas,
jak głosują na ciebie bez względu czy stoisz czy leżysz to niech płacą frajerzy.
- 5 0
-
2018-11-14 21:57
Szaleństwo
Wszystkie sprawy w Urzędzie i np. Sądzie niestety należy załatwiać osobiście. Może pomysłodawcy spowodują, że nie będę musiał stać pod UM godzinami. Sąd będzie sprawny itd.. Błazeńskie pomysły znudzonych tzw. działaczy
- 9 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.