- 1 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (91 opinii)
- 2 Lądowanie w Poznaniu przez nocny Duathlon (112 opinii)
- 3 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (115 opinii)
- 4 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (48 opinii)
- 5 Pozostałości baterii mającej bronić portu (66 opinii)
- 6 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (136 opinii)
Poznaj historyczną flotę gdańskich autobusów
W połowie listopada zabytkowa flota Gdańskich Autobusów i Tramwajów wzbogaciła się o kolejny nabytek - Jelcz PR110. To jednak nie jedyny autobus, którym może pochwalić się miejski przewoźnik. Przedstawiamy w skrócie autobusy "retro", które można spotkać podczas różnego rodzaju wydarzeń i przejazdów specjalnych. Opisujemy także plany GAiT na najbliższe lata w tym zakresie.
Jelcz 043 z 1984 r.
Początkowo był wykorzystywany w swoim macierzystym zakładzie na Dolnym Śląsku jako tzw. pojazd socjalny.
Pod koniec lat 90. trafił do przewoźnika prywatnego z Jaworzna na Śląsku, a stamtąd w 2009 r. dzięki staraniom miasta i Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego udało się go sprowadzić do Gdańska.
W 2012 r. odbudowano do niego przyczepkę zwaną "Korniszonkiem". Wykorzystano przy tym części z dwóch pojazdów tego typu - z 1976 oraz 1974 r. Ponieważ współczesne przepisy zabraniają jazdy w przyczepce, więc pełni ona funkcję "ozdobną" oraz - w razie potrzeby - dodatkowej przestrzeni bagażowej.
Ikarus 260 z 1993 r.
Ikarus 260 od opuszczenia hal fabrycznych w 1993 r. był eksploatowany wyłącznie w Zakładzie Komunikacji Miejskiej w Gdańsku, działającym obecnie pod szyldem Gdańskie Autobusy i Tramwaje.
Z ruchu liniowego Ikarusa wycofano wraz z innymi pojazdami tego producenta w styczniu 2009 r. Pojazd przeszedł gruntowny remont, choć jeszcze przed wycofaniem z ruchu liniowego był uznawany za jeden z bardziej udanych egzemplarzy.
W okresie jesienno-zimowym w 2017 oraz 2018 r. można go było spotkać wieczorami na ulicach Gdańska, gdzie kursował jako "autobus SOS", w którym udzielono doraźnej pomocy bezdomnym, rozdawano posiłki i pozwalano się ogrzać.
Warto dodać, że innym Ikarusem 260 z 1985 r., eksploatowanym również w Gdańsku (obecnie w prywatnych rękach) w 2013 r. udało się dotrzeć na norweski Przylądek Północny - Nordkapp.
Przejazd Ikarusów 260 z 1993 i 1985 r. Materiał archiwalny z 2019 r.
Materiał archiwalny z 2018 r.
Materiał archiwalny z 2013 r.
Mercedes-Benz O405N z 1994 r.
Były to pierwsze niskopodłogowe autobusy w Gdańsku i zarazem w całej Polsce. W 1994 r. zakupiono 15 pojazdów tego typu, które służyły mieszkańcom przy codziennych dojazdach przez kolejne 25 lat.
W latach 90., gdy na ulicach królowały Ikarusy i Jelcze, oferowały zupełnie nową jakość podróży, choć znaczną uciążliwością był brak drzwi w tylnej części pojazdu, co utrudniało wymianę pasażerską na przystankach.
Pierwszy z zamówionych pojazdów o numerze taborowym 2001 został odstawiony na terenie zajezdni do odrestaurowania jako pojazd historyczny. Pozostałe zezłomowano lub wystawiono na sprzedaż.
- Pojazd o numerze 2001 jest obecnie rekonstruowany. Prace te są prowadzone sukcesywnie przez naszą spółkę. Dokładny termin ich zakończenia nie został jeszcze wyznaczony - informuje Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.
Cztery zabytkowe trolejbusy z Gdyni
Być może pojawią się jeszcze trzy zabytkowe autobusy
Oprócz wspomnianego mercedesa z 1994 r. GAiT planuje zachować "na pamiątkę" dla przyszłych pokoleń jeszcze co najmniej trzy autobusy:
- Neoplan N4016 z 1997 r. (nr taborowy 2024)
- Neoplan N4020 z 1997 r. (nr taborowy 2605)
- Neoplan N4007 z 1998 r. (nr taborowy 2480)
Dwa pierwsze autobusy zostały wyprodukowane dla Gdańska przez Neoplan Polska, który w kolejnych latach został przekształcony w Solaris Bus and Coach i na bazie doświadczeń z budowy tych pojazdów skonstruował własną linię autobusów. Neoplan N4007 został natomiast odkupiony od szwedzkiego przewoźnika w 2008 r.
- To pojazdy, które stosunkowo niedawno wyłączone zostały z eksploatacji. Spółka GAiT chce docelowo włączyć je do taboru historycznego ze świadomością, że za kilka lat zyskają wartość historyczną i staną się atrakcją turystyczną - zapowiada Dobrowolska.
Obecnie nie są jednak znane żadne terminy rozpoczęcia prac przy tych autobusach.
Poznaj historyczne tramwaje w Gdańsku
Wiadomo już natomiast, że - wbrew pojawiającym się nieoficjalnie informacjom - do floty historycznej autobusów nie zostanie włączony MAN NM222 z 1998 r. (nr taborowy 2485), który ostatecznie został wykreślony ze stanu taborowego GAiT.
Miejsca
Opinie (126) 2 zablokowane
-
2019-12-01 20:55
Tęsknię za karnetami na minuty...
Tymi za 30 i 50gr;) niedawno porządkowałam szafki u rodziców, to znalazłam i karnety biletowe i stare bilety miesięczne ze znaczkiem..
- 0 0
-
2019-12-01 19:10
kamery i ochroniarze uzbrojeni są potrzebni, dnia nie ma bez rozboju w komunikacji miejskiej
- 0 0
-
2019-11-30 19:58
Przydał by się jeszcze (3)
zabytkowy Jelcz 272 mex -czyli przegubowy. Brakuje też Ikarusa Z 280-również przegubowca-to początek lat 1983-84 kiedy wyruszyły na trasy (wtedy jeszcze WPKG). Panowie kierowcy (ci starej daty) mieli często na sobie firmowe umundurowanie. Takie autobusy zanim było widać to było za to słychać, a po odjeżdzie nawet 2-3 minuty czuć...zapach (diesel bez thurbo). Pamiętam końówkę lat 1978-79 kiedy i w Gdańsku i w Gdyni na testach były oryginalne autobusy berliet 100-...na bazie którego produkowano wydłużonyą wersję do 11 m pod nazwą Jelcz Berliet PR 110
- 16 2
-
2019-12-01 18:14
ty sam chyba jestes taki thurbo.
- 0 0
-
2019-12-01 08:29
PR110 miał 12 metrow
M11 miał 11m. Ikarus 280, a nie Z 280.
- 1 0
-
2019-11-30 22:18
272 MEX nie był przegubowy.
- 2 0
-
2019-11-30 18:25
Jeździłem (4)
w przyczepie a ludzie wychodzili gdzie im pasowało linia 139.
- 28 1
-
2019-11-30 19:46
139 to chyba na... (3)
..Lumumby śmigał ziom ????
- 10 0
-
2019-12-01 18:09
i czesc Dabrowszczakow,Kolobrzeska do SKM Przymorze. A w druga strone do dworca w Oliwie.
- 3 0
-
2019-12-01 10:50
na 117 też jeździł
- 4 0
-
2019-11-30 22:14
Tak, Lumumby, Czerwonego Sztandaru, Rokossowskiego... Taki był wtedy klimat.
- 12 0
-
2019-11-30 18:10
(5)
Szkoda, że ten ogórek to nie autobus tylko wersja PKS bez drzwi automatycznych.
- 30 8
-
2019-11-30 18:40
Taka wersja również była eksploatowana w Gdańsku (4)
na liniach miejskich.
- 10 3
-
2019-12-01 18:03
zgadza sie
Np.123 z dworca do CKUME sie takim jezdzilo,ale bez przyczepy.
- 1 0
-
2019-12-01 07:40
No tak, jak były kłopoty z dostawą miejskich (2)
to trafiały się z przyczepą. No ale jaki to był procent? 10%?
Szkoda, że nie zachowaliśmy żadnego przegubowca.
"Uwaga! Tył wozu zachodzi na skrętach"- 4 1
-
2019-12-01 13:59
W całym kraju jest jeden autobus przegubowy. Posiada go Kraków. Autobusów miejskich tzw. MEX też jest niewiele. Warszawa chyba
- 0 1
-
2019-12-01 10:41
...Przy skrętach.
Na Ikarusach tak było napisane.- 5 0
-
2019-12-01 09:51
Coś nie tak z tą datą (1)
Jelcz 043, popularnie zwany "Ogórkiem", to obecnie najcenniejszy autobusowy nabytek GAiT-u. Został wyprodukowany w 1984 r. - w roku 1984 w Gdańsku jeździły już nowsze Jelcze i Ikarusy przegubowce chyba chodzi o datę produkcji 1974 co może być prawdą,autobusy ogórki jeździły z przyczepkami gdzieś do roku 1978 a więc przy końcu eppoki "gierkowskiej".
- 2 4
-
2019-12-01 16:07
Przeczytaj ze zrozumieniem.
Ten egzemplarz nie jeździł w Gdańsku, tylko został odkupiony i odrestaurowany na wzór gdańskiego autobusu. A produkowane były do 1986r.
- 2 0
-
2019-12-01 15:41
Jelcz. Jelonek mój. Linia 184, pokochałem.
- 3 0
-
2019-12-01 15:15
Ogorek technicznie jest w kiepskim stanie
- 1 3
-
2019-11-30 18:32
(5)
Szkoda ze zadnego banana nie zostawili.
- 8 3
-
2019-11-30 18:57
(3)
póki co jeszcze jeżdżą w normalnym ruchu
- 7 0
-
2019-11-30 21:06
(2)
Banany? Gdzie? Wszystkie wycofano w maju!
- 0 4
-
2019-11-30 22:18
(1)
Widzę trzy jełopy "wiedzą lepiej"?
- 1 0
-
2019-12-01 13:30
Jeżdżą jeszcze dwie albo trzy sztuki to wiem na pewno
- 1 0
-
2019-11-30 19:36
Banasia za to zostawili :-)
- 5 3
-
2019-12-01 13:30
Ale niespodzianka takim autobusem dojeżdżałem do pracy z Oliwy do Stoczni Wisła w Górach Zachodnich (Stogi i dalej) .Wspomnienia wracają lata 70.
pozdrawiam- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.