• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poznaj historyczną flotę gdańskich autobusów

Krzysztof Koprowski
30 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jelcz PR110 z 1991 r. to najnowszy zabytek we flocie GAiT. Pisaliśmy o nim szerzej w połowie listopada. Jelcz PR110 z 1991 r. to najnowszy zabytek we flocie GAiT. Pisaliśmy o nim szerzej w połowie listopada.

W połowie listopada zabytkowa flota Gdańskich Autobusów i Tramwajów wzbogaciła się o kolejny nabytek - Jelcz PR110. To jednak nie jedyny autobus, którym może pochwalić się miejski przewoźnik. Przedstawiamy w skrócie autobusy "retro", które można spotkać podczas różnego rodzaju wydarzeń i przejazdów specjalnych. Opisujemy także plany GAiT na najbliższe lata w tym zakresie.



Jelcz 043 z 1984 r.



  • Jelcz 043 zwany potocznie Ogórkiem.
  • Jelcz 043 zwany potocznie Ogórkiem.
  • Wnętrze Ogórka.
  • Wnętrze Ogórka.
  • Wnętrze przyczepki do Ogórka.

Czy w Trójmieście potrzebne jest muzeum komunikacji miejskiej?

Jelcz 043, popularnie zwany "Ogórkiem", to obecnie najcenniejszy autobusowy nabytek GAiT-u. Został wyprodukowany w 1984 r.

Początkowo był wykorzystywany w swoim macierzystym zakładzie na Dolnym Śląsku jako tzw. pojazd socjalny.

Pod koniec lat 90. trafił do przewoźnika prywatnego z Jaworzna na Śląsku, a stamtąd w 2009 r. dzięki staraniom miasta i Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego udało się go sprowadzić do Gdańska.

W 2012 r. odbudowano do niego przyczepkę zwaną "Korniszonkiem". Wykorzystano przy tym części z dwóch pojazdów tego typu - z 1976 oraz 1974 r. Ponieważ współczesne przepisy zabraniają jazdy w przyczepce, więc pełni ona funkcję "ozdobną" oraz - w razie potrzeby - dodatkowej przestrzeni bagażowej.

Ikarus 260 z 1993 r.



  • Ikarus 260 na Targu Węglowym przy dawnym znaku oznaczającym przystanek autobusowy.
  • Ikarus 260 podczas festynu komunikacyjnego przy stadionie w Letnicy.
  • Ikarus 260 oraz Jelcz 043.
Ikarus 260 od opuszczenia hal fabrycznych w 1993 r. był eksploatowany wyłącznie w Zakładzie Komunikacji Miejskiej w Gdańsku, działającym obecnie pod szyldem Gdańskie Autobusy i Tramwaje.

Z ruchu liniowego Ikarusa wycofano wraz z innymi pojazdami tego producenta w styczniu 2009 r. Pojazd przeszedł gruntowny remont, choć jeszcze przed wycofaniem z ruchu liniowego był uznawany za jeden z bardziej udanych egzemplarzy.

W okresie jesienno-zimowym w 2017 oraz 2018 r. można go było spotkać wieczorami na ulicach Gdańska, gdzie kursował jako "autobus SOS", w którym udzielono doraźnej pomocy bezdomnym, rozdawano posiłki i pozwalano się ogrzać.

Warto dodać, że innym Ikarusem 260 z 1985 r., eksploatowanym również w Gdańsku (obecnie w prywatnych rękach) w 2013 r. udało się dotrzeć na norweski Przylądek Północny - Nordkapp.

Przejazd Ikarusów 260 z 1993 i 1985 r. Materiał archiwalny z 2019 r.

Materiał archiwalny z 2018 r.

Materiał archiwalny z 2013 r.



Mercedes-Benz O405N z 1994 r.



Mercedes-Benz O405N z 1994 r. Do odrestaurowania jako zabytek przeznaczono pojazd o numerze taborowym 2001. Mercedes-Benz O405N z 1994 r. Do odrestaurowania jako zabytek przeznaczono pojazd o numerze taborowym 2001.
Były to pierwsze niskopodłogowe autobusy w Gdańsku i zarazem w całej Polsce. W 1994 r. zakupiono 15 pojazdów tego typu, które służyły mieszkańcom przy codziennych dojazdach przez kolejne 25 lat.

W latach 90., gdy na ulicach królowały Ikarusy i Jelcze, oferowały zupełnie nową jakość podróży, choć znaczną uciążliwością był brak drzwi w tylnej części pojazdu, co utrudniało wymianę pasażerską na przystankach.

Pierwszy z zamówionych pojazdów o numerze taborowym 2001 został odstawiony na terenie zajezdni do odrestaurowania jako pojazd historyczny. Pozostałe zezłomowano lub wystawiono na sprzedaż.

- Pojazd o numerze 2001 jest obecnie rekonstruowany. Prace te są prowadzone sukcesywnie przez naszą spółkę. Dokładny termin ich zakończenia nie został jeszcze wyznaczony - informuje Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.

Cztery zabytkowe trolejbusy z Gdyni


Być może pojawią się jeszcze trzy zabytkowe autobusy



  • Neoplan N4016 z 1997 r.
  • Neoplan N4020 z 1997 r.
  • Neoplan N4007 z 1998 r.
  • MAN NM222 z 1998 r., który ostatecznie nie będzie zachowany jako pojazd zabytkowy.
Oprócz wspomnianego mercedesa z 1994 r. GAiT planuje zachować "na pamiątkę" dla przyszłych pokoleń jeszcze co najmniej trzy autobusy:
  • Neoplan N4016 z 1997 r. (nr taborowy 2024)
  • Neoplan N4020 z 1997 r. (nr taborowy 2605)
  • Neoplan N4007 z 1998 r. (nr taborowy 2480)

Dwa pierwsze autobusy zostały wyprodukowane dla Gdańska przez Neoplan Polska, który w kolejnych latach został przekształcony w Solaris Bus and Coach i na bazie doświadczeń z budowy tych pojazdów skonstruował własną linię autobusów. Neoplan N4007 został natomiast odkupiony od szwedzkiego przewoźnika w 2008 r.

- To pojazdy, które stosunkowo niedawno wyłączone zostały z eksploatacji. Spółka GAiT chce docelowo włączyć je do taboru historycznego ze świadomością, że za kilka lat zyskają wartość historyczną i staną się atrakcją turystyczną - zapowiada Dobrowolska.
Obecnie nie są jednak znane żadne terminy rozpoczęcia prac przy tych autobusach.

Poznaj historyczne tramwaje w Gdańsku


Wiadomo już natomiast, że - wbrew pojawiającym się nieoficjalnie informacjom - do floty historycznej autobusów nie zostanie włączony MAN NM222 z 1998 r. (nr taborowy 2485), który ostatecznie został wykreślony ze stanu taborowego GAiT.

Miejsca

Opinie (126) 2 zablokowane

  • Tęsknię za karnetami na minuty...

    Tymi za 30 i 50gr;) niedawno porządkowałam szafki u rodziców, to znalazłam i karnety biletowe i stare bilety miesięczne ze znaczkiem..

    • 0 0

  • kamery i ochroniarze uzbrojeni są potrzebni, dnia nie ma bez rozboju w komunikacji miejskiej

    • 0 0

  • Przydał by się jeszcze (3)

    zabytkowy Jelcz 272 mex -czyli przegubowy. Brakuje też Ikarusa Z 280-również przegubowca-to początek lat 1983-84 kiedy wyruszyły na trasy (wtedy jeszcze WPKG). Panowie kierowcy (ci starej daty) mieli często na sobie firmowe umundurowanie. Takie autobusy zanim było widać to było za to słychać, a po odjeżdzie nawet 2-3 minuty czuć...zapach (diesel bez thurbo). Pamiętam końówkę lat 1978-79 kiedy i w Gdańsku i w Gdyni na testach były oryginalne autobusy berliet 100-...na bazie którego produkowano wydłużonyą wersję do 11 m pod nazwą Jelcz Berliet PR 110

    • 16 2

    • ty sam chyba jestes taki thurbo.

      • 0 0

    • PR110 miał 12 metrow

      M11 miał 11m. Ikarus 280, a nie Z 280.

      • 1 0

    • 272 MEX nie był przegubowy.

      • 2 0

  • Jeździłem (4)

    w przyczepie a ludzie wychodzili gdzie im pasowało linia 139.

    • 28 1

    • 139 to chyba na... (3)

      ..Lumumby śmigał ziom ????

      • 10 0

      • i czesc Dabrowszczakow,Kolobrzeska do SKM Przymorze. A w druga strone do dworca w Oliwie.

        • 3 0

      • na 117 też jeździł

        • 4 0

      • Tak, Lumumby, Czerwonego Sztandaru, Rokossowskiego... Taki był wtedy klimat.

        • 12 0

  • (5)

    Szkoda, że ten ogórek to nie autobus tylko wersja PKS bez drzwi automatycznych.

    • 30 8

    • Taka wersja również była eksploatowana w Gdańsku (4)

      na liniach miejskich.

      • 10 3

      • zgadza sie

        Np.123 z dworca do CKUME sie takim jezdzilo,ale bez przyczepy.

        • 1 0

      • No tak, jak były kłopoty z dostawą miejskich (2)

        to trafiały się z przyczepą. No ale jaki to był procent? 10%?
        Szkoda, że nie zachowaliśmy żadnego przegubowca.
        "Uwaga! Tył wozu zachodzi na skrętach"

        • 4 1

        • W całym kraju jest jeden autobus przegubowy. Posiada go Kraków. Autobusów miejskich tzw. MEX też jest niewiele. Warszawa chyba

          • 0 1

        • ...Przy skrętach.
          Na Ikarusach tak było napisane.

          • 5 0

  • Coś nie tak z tą datą (1)

    Jelcz 043, popularnie zwany "Ogórkiem", to obecnie najcenniejszy autobusowy nabytek GAiT-u. Został wyprodukowany w 1984 r. - w roku 1984 w Gdańsku jeździły już nowsze Jelcze i Ikarusy przegubowce chyba chodzi o datę produkcji 1974 co może być prawdą,autobusy ogórki jeździły z przyczepkami gdzieś do roku 1978 a więc przy końcu eppoki "gierkowskiej".

    • 2 4

    • Przeczytaj ze zrozumieniem.

      Ten egzemplarz nie jeździł w Gdańsku, tylko został odkupiony i odrestaurowany na wzór gdańskiego autobusu. A produkowane były do 1986r.

      • 2 0

  • Jelcz. Jelonek mój. Linia 184, pokochałem.

    • 3 0

  • Ogorek technicznie jest w kiepskim stanie

    • 1 3

  • (5)

    Szkoda ze zadnego banana nie zostawili.

    • 8 3

    • (3)

      póki co jeszcze jeżdżą w normalnym ruchu

      • 7 0

      • (2)

        Banany? Gdzie? Wszystkie wycofano w maju!

        • 0 4

        • (1)

          Widzę trzy jełopy "wiedzą lepiej"?

          • 1 0

          • Jeżdżą jeszcze dwie albo trzy sztuki to wiem na pewno

            • 1 0

    • Banasia za to zostawili :-)

      • 5 3

  • Ale niespodzianka takim autobusem dojeżdżałem do pracy z Oliwy do Stoczni Wisła w Górach Zachodnich (Stogi i dalej) .Wspomnienia wracają lata 70.
    pozdrawiam

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane