• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prace nad projektem tramwaju z Moreny do Wrzeszcza jeszcze w tym roku

Maciej Korolczuk
18 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego. Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego.

Jeszcze w tym roku miasto zamierza rozpocząć projektowanie linii tramwajowej prowadzącej z Moreny do Wrzeszcza. Projekt będzie realizowany etapami, ale przygotowana dokumentacja od razu ma uwzględnić całą trasę od ul. Rakoczego do al. Grunwaldzkiej.Mapka. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wciąż jednak nie rozpatrzyła odwołania od decyzji środowiskowej, zezwalającej na budowę tej trasy.



Linia tramwajowa przebiegająca przed blokiem albo kamienicą to dla mieszkańców:

Miejscy planiści i urzędnicy powoli przymierzają się do kolejnego etapu projektowania nowej, długo wyczekiwanej, ale i wzbudzającej kontrowersje wśród mieszkańców części Wrzeszcza, trasy tramwajowej z Moreny do al. Grunwaldzkiej.

W maju jako pierwsi informowaliśmy o nowym pomyśle na inwestycję, która po kilkuletnich sporach z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka o jej przebieg przez tę ulice, wreszcie ma szansę na realizację.

Zgodnie z zapowiedzią urzędnicy chcieliby etapować budowę nowej trasy. Najpierw powstałby odcinek z Moreny do Politechniki Gdańskiej. Dopiero później, po ostatecznym rozstrzygnięciu konfliktu z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta, miałby powstać brakujący fragment torów do al. Grunwaldzkiej.

Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
- Połączenie górnego i dolnego tarasu to konieczność - tłumaczył pół roku temu Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Bez tej inwestycji nie można mówić o zrobieniu kolejnego kroku w podniesieniu jakości komunikacji publicznej, skrócenia czasu przejazdu, zachęty do przesiadki z własnego samochodu. W przypadku linii tramwajowej GP-W [Gdańsk Południe Wrzeszcz - dop. red.] wiele rzeczy jednak nie zależy od nas i jest uwarunkowane od postępowania administracyjnego związanego z decyzją środowiskową i jej zaskarżeniem. Ten proces może wydłużyć wszystko o wiele lat, dlatego szukamy różnych alternatywnych rozwiązań. Jednym z wariantów jest etapowanie inwestycji i doprowadzenie linii tramwajowej w pierwszym etapie tylko w okolice Politechniki Gdańskiej i pozostawienie kilkusetmetrowego odcinka do al. Grunwaldzkiej.

Którędy ten tramwaj, czyli problem Królewskiej Doliny



Obecnie realizacja linii oficjalnie nazywanej Gdańsk Południe-Wrzeszcz jest na etapie wydanej pod koniec 2019 roku decyzji środowiskowej, która - także zgodnie z przewidywaniami urzędników - została zaskarżona przez mieszkańców ul. Bohaterów Getta.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r. Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r.
- Odwołanie jest rozpatrywane przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Miasto oczekuje szybkiego rozpatrzenia odwołań, co pozwoli na kontynuację procesu projektowego i przygotowanie inwestycji do realizacji. Tę właśnie fazę chcemy uruchomić jeszcze w tym roku - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
Szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść prawie 250 mln zł, dlatego, aby w ogóle było możliwe wbicie pierwszej łopaty, miasto chce uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych. Mogłoby to nastąpić w ramach wieloletniego projektu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej na lata 2021-2027, jako pierwszy projekt jego V edycji.

Opinie (413) ponad 10 zablokowanych

  • Wystarczy wybvudowac bus pas który zajmuje mniej miejsca i tramwaj i niebedzie problemu!

    Ale chodzi właśnie oto by był problem dlatego chcą tramwaj .

    • 3 1

  • hahahahaha (1)

    Tramwaj Wileńską

    Zabawni jesteście :)

    • 4 0

    • Tunelem :-))) a można by rezerwą techniczną od prokuratury.

      • 1 0

  • Konsultacje w sprawie przebiegu linii. (1)

    Byłem na tych konsultacjach. Najpierw godzina propapgandy, potem realna dyskusja. W trakcie dyskusji 10-minutowe monologi nie na temat wygłaszane przez przedstawicieli miasta. A potem, - ojej czas na dyskusje minął. Tak wyglądają ICH konsultacje. A na koniec mają te konsultacje wiecie gdzie. Kolejka krajoznawczo - objazdowa będzie mieć priorytety na głównych skrzyżowaniach Moreny - czyli oparli się na błędnym założeniu niewykonalnym do zrealizowania (chyba, że sparaliżują ruch aut na Morenie). I opierając się na na tym błędnym założeniu autor studium wykonalności udowadniał nam że najlepsza opcja do kolejka objazdowa zamiast szybka linia omijająca Morenę. Szybciej, niższym kosztem bo bez tunelu/wykopu na Wileńskiej. Tak wyglądają ich konsultacje.

    Odcinaka we Wrzeszczu nie komentuję bo tam nie ma dobrego rozwiązania.

    • 6 1

    • Szkoda że przegapiłem te konsultacje...

      • 1 0

  • komitet protestacyjny

    zanim wybudują tramwaj co cały komitet protestacyjny ze zdjęcia będzie w piachu. i dopiero bedzie i m przeszkadzać...

    • 1 2

  • Zamiast nowych linii, lepiej zmieńcie tabor pozbywając się tego Niemieckiego złomu sprzed 40 lat

    • 0 1

  • popieram tunele (1)

    Zamiast walczyc w sądach z mieszkańcami warto newralgiczne odcinki wpuscic pod ziemie. Metra nie mamy ale tramwaje w tunelach to jest to. Proponuje wizyte w Kolonii! Niemcy to zrobili już 40 lat temu.
    Na marginesie w Dortmundzie tramwaje jada sobie wąskimi ulicami na podkladach z gumy i ulicy wyłożonej granitową kostką kostką w jednym poziomie z autami i autobusami i ...sa cichutkie. Mozna? można!!!

    • 2 0

    • czy mamy budżet Dortmundu?

      szczerze wątpię...
      Jest bardzo wiele ciekawych rozwiązań, zwykle maja jedną wadę.
      Nas na nie nie stać.

      • 0 0

  • A może wkoncu zaczął by robić te łostpwixe bo jest tragedia.ciagle tylko budują mieszkania od 10 lat A droga cały czas jedna i ta sama...

    • 0 0

  • O czym tu dyskutować?

    i**otycznie poprowadzona trasa pkm. Jej śladem mógł biec ciąg tramwajowy z oliwy i ObC do południowych dzielnic. Ulicą słowackiego można było poprowadzić odnogę do wrzeszcza.ale zaprojektowano to wszystko na kolanie, wybudowano w dwa lata i inwestycji nie dokończono. Stadion świeci pustkami, trasa słowackiego prowadząca do niego niedokończona. Pkm jeździ rzadko. Z przystanków niedźwiednik i bretowo nikt nie korzysta. Estakada tramwajowa bez sensu. Nikt z tego nie korzysta. Miał być tam węzeł. I jest. Bezmyślności i niegospodarności.

    • 3 1

  • A miała być linia pod wiaduktem ul. Rakoczego przy centrum handlowym

    Przecież tam jest na nią pas pozostawiony. I skróciłaby dojazd z ul. Adamowicza

    • 2 0

  • Nareszcie!

    Ta linia tramwajowa jest konieczna. Mieszkańcy ul. Boh. Getta lepiej niech zadbają o swoją ulicę sprzątając po swoich psach, bo jest to jedna z najbardziej zakupionych ulic Wrzeszcza!

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane