• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prace nad projektem tramwaju z Moreny do Wrzeszcza jeszcze w tym roku

Maciej Korolczuk
18 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego. Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego.

Jeszcze w tym roku miasto zamierza rozpocząć projektowanie linii tramwajowej prowadzącej z Moreny do Wrzeszcza. Projekt będzie realizowany etapami, ale przygotowana dokumentacja od razu ma uwzględnić całą trasę od ul. Rakoczego do al. Grunwaldzkiej.Mapka. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wciąż jednak nie rozpatrzyła odwołania od decyzji środowiskowej, zezwalającej na budowę tej trasy.



Linia tramwajowa przebiegająca przed blokiem albo kamienicą to dla mieszkańców:

Miejscy planiści i urzędnicy powoli przymierzają się do kolejnego etapu projektowania nowej, długo wyczekiwanej, ale i wzbudzającej kontrowersje wśród mieszkańców części Wrzeszcza, trasy tramwajowej z Moreny do al. Grunwaldzkiej.

W maju jako pierwsi informowaliśmy o nowym pomyśle na inwestycję, która po kilkuletnich sporach z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka o jej przebieg przez tę ulice, wreszcie ma szansę na realizację.

Zgodnie z zapowiedzią urzędnicy chcieliby etapować budowę nowej trasy. Najpierw powstałby odcinek z Moreny do Politechniki Gdańskiej. Dopiero później, po ostatecznym rozstrzygnięciu konfliktu z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta, miałby powstać brakujący fragment torów do al. Grunwaldzkiej.

Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
- Połączenie górnego i dolnego tarasu to konieczność - tłumaczył pół roku temu Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Bez tej inwestycji nie można mówić o zrobieniu kolejnego kroku w podniesieniu jakości komunikacji publicznej, skrócenia czasu przejazdu, zachęty do przesiadki z własnego samochodu. W przypadku linii tramwajowej GP-W [Gdańsk Południe Wrzeszcz - dop. red.] wiele rzeczy jednak nie zależy od nas i jest uwarunkowane od postępowania administracyjnego związanego z decyzją środowiskową i jej zaskarżeniem. Ten proces może wydłużyć wszystko o wiele lat, dlatego szukamy różnych alternatywnych rozwiązań. Jednym z wariantów jest etapowanie inwestycji i doprowadzenie linii tramwajowej w pierwszym etapie tylko w okolice Politechniki Gdańskiej i pozostawienie kilkusetmetrowego odcinka do al. Grunwaldzkiej.

Którędy ten tramwaj, czyli problem Królewskiej Doliny



Obecnie realizacja linii oficjalnie nazywanej Gdańsk Południe-Wrzeszcz jest na etapie wydanej pod koniec 2019 roku decyzji środowiskowej, która - także zgodnie z przewidywaniami urzędników - została zaskarżona przez mieszkańców ul. Bohaterów Getta.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r. Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r.
- Odwołanie jest rozpatrywane przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Miasto oczekuje szybkiego rozpatrzenia odwołań, co pozwoli na kontynuację procesu projektowego i przygotowanie inwestycji do realizacji. Tę właśnie fazę chcemy uruchomić jeszcze w tym roku - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
Szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść prawie 250 mln zł, dlatego, aby w ogóle było możliwe wbicie pierwszej łopaty, miasto chce uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych. Mogłoby to nastąpić w ramach wieloletniego projektu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej na lata 2021-2027, jako pierwszy projekt jego V edycji.

Opinie (413) ponad 10 zablokowanych

  • Konsultacje w sprawie przebiegu linii. (1)

    Byłem na tych konsultacjach. Najpierw godzina propapgandy, potem realna dyskusja. W trakcie dyskusji 10-minutowe monologi nie na temat wygłaszane przez przedstawicieli miasta. A potem, - ojej czas na dyskusje minął. Tak wyglądają ICH konsultacje. A na koniec mają te konsultacje wiecie gdzie. Kolejka krajoznawczo - objazdowa będzie mieć priorytety na głównych skrzyżowaniach Moreny - czyli oparli się na błędnym założeniu niewykonalnym do zrealizowania (chyba, że sparaliżują ruch aut na Morenie). I opierając się na na tym błędnym założeniu autor studium wykonalności udowadniał nam że najlepsza opcja do kolejka objazdowa zamiast szybka linia omijająca Morenę. Szybciej, niższym kosztem bo bez tunelu/wykopu na Wileńskiej. Tak wyglądają ich konsultacje.

    Odcinaka we Wrzeszczu nie komentuję bo tam nie ma dobrego rozwiązania.

    • 6 1

    • Szkoda że przegapiłem te konsultacje...

      • 1 0

  • Wystarczy wybvudowac bus pas który zajmuje mniej miejsca i tramwaj i niebedzie problemu!

    Ale chodzi właśnie oto by był problem dlatego chcą tramwaj .

    • 3 1

  • Metro albo estakada nadziemna

    Trójmiasto ma trudny układ urbanistyczny, Jest ciasne i zróżnicowane terenowo. Na Morenę z rejonu Jana Pawła od Brzeżna wydłuż Czarnego Dworu , Szpitala estakadą nad Grunwaldzką i j górą poprzez Abrachama do Potokowej .

    • 3 1

  • Puste autobusy zastąpią puste tramwaje (1)

    Puste autobusy zastąpią puste tramwaje. Większej głupoty dawno nie widziałem.

    • 2 1

    • kjhijkh

      Puste tramwaje - pełne autobusy

      • 0 0

  • Nareszcie (10)

    • 189 43

    • No i pięknie (2)

      Teraz Morena i Piecki Migowo będą najlepiej skomunikowanymi dzielnicami tego miasta

      • 21 9

      • morena nie jest dzielnicą (1)

        i twój komentarz , dzieciaku staje się śmieszny. Poza tym nie zaczyna się zdania od "no".Skończyłeś już 8 klasę?

        • 1 18

        • ale mu daleś

          gość się nie pozbiera teraz... Dobrze zaczęty dzień i tydzień!

          • 16 1

    • (3)

      A gdzie jest ta dzielnica Morena panie redaktorze ? Może jednak to Piecki-Migowo oficjalnie

      • 20 21

      • Boże, znowu..

        • 11 1

      • (1)

        Mieszkam na Morenie i nie jestem słoikiem.

        • 32 8

        • nie ma sie czym

          ... chwalic...

          • 7 17

    • (2)

      Las słupów na zdjęciu. Nie da się uprościć tej infry?

      • 17 7

      • projektant ma płacone od słupa, serio (1)

        efekty widac w całym mieście. Zobacz choćby linię na Stogi Plażę, czy skrzyżowanie Płażynskiego Hallera

        • 15 2

        • Znam miejsca na świecie gdzie biuro rozwoju miasta panuje nad każdym aspektem urbanistyki i jej infrastruktury. Znam też miejsca gdzie np. budowano kładki dla pieszych nad autostradą bez geometrii statyki i te runęły.
          A Gdańsk idzie drogą minimalnego oporu - budowanie i remonty danego systemu ignorując jego powiazanie z resztą i stąd niedrożności, niebezpieczne punkty i problemy z obrazem, z zalewaniem ulic, wciskaniem kolejnych linii tram, rozcinanie dzielnic, kombinowanie z różnymi standardami, a raczej, substandardami dla bike lanes, wycinanie drzew na skraju lasu pod markety, chaos systemów i materiałów.

          • 14 8

  • Wystarczyl by autobus z Moreny skrecajacy Piecewska przy kosciele w dol i na radzie przy bylym Burdlu w lewo...w Sobieskiego . (1)

    I bylo by polaczenie do Politechniki a pozniej autobus wjezdzal by na chwile na Grunwaldzka by skrecic w prawo petla do akademii medycznej i powrot przez Trauguta.Studenty by mialy by szybciej niz tarabanic sie tramwajem przez Wrzeszcz i do Akademii mozna by sie bylo dostac jednym autobusem....no ale po co najprostrze rozwiazania ....wybudujmy linie tramwajowa za 250 milinow i dajmy mozliwosc deweloperce do ekspancji na ogrodkach dzialkowych niszczac ostatnia zielen w miescie.Polityka d**ili z Rady Miasta.

    • 4 2

    • To nie będzie tramwaj dla Moreny

      Morena dostanie go przy okazji

      • 0 0

  • Widać jak na dłoni butę władz gdańska ,nie mogacych się przyznać do błędu. (2)

    Ta trasa jest zbędna

    • 5 5

    • A jak bylo i jest z Piramowicza? (1)

      Wbrew logice i rozsadkowi.Decydent ze swoimi pryncypalami -ida w zaparte a setki i tysiace aut niech stoja w korkach traca czas i pieniadze.Porobili kocie oczka zwezajac Hallera przy Operze zamiast dac tam sygnalizacje dla pieszych by nie bylo tam wypadkow i co? I cham sie uprze i nie przeskoczysz.Tysiace cierpia a panisko popija kawusie i pierdzi w stolek do emerytury.

      • 3 1

      • Porobili kocie oczka zwezajac Hallera przy Operze zamiast dac tam sygnalizacje dla pieszych

        Podziękuj innym chamom za kółkiem. Po dobroci próbowano zapewnić tam bezpieczeństwo, ale nie dało inaczej rady.

        • 0 0

  • Dziś jest już technologia budowy torów pozwalająca na wyciszenie i minimalizację drgan (3)

    Wystarczy spojrzeć jak to jest robione w Zurychu, gdzie tramwaj jeździ co drugą ulice i wyparł z miasta samochód. Nie wiem czego się czepiają mieszkańcy BGW, tam jest teraz taka degradacja, ze tramwaj może tylko pomoc.

    • 10 7

    • ale nie w Gdańsku (2)

      Nie trzeba szukać w Zurychu, wystarczy posłuchać jak bezszmerowo jeżdżą tramwaje po Mickiewicza, Hallera, Nowych Ogrodach itp

      • 11 2

      • "Bezszmerowy" tramwaj na Nowych Ogrodach? Niby gdzie? A słyszałeś może, jak "tłucze" tramwaj z uszkodzonymi zestawami kołowymi, co nie jest rzadkie w Gdańsku?

        • 1 0

      • jakis czas po remoncie...

        a potem wali tak, ze plomby wypadaja...

        • 6 1

  • Tramwaj (1)

    Kto w XXI wieku robi w mieście tramwaje ! Hałas,powolność,zawalidroga dla innych pojazdów ! Ukarać tego co postanowił w Gdańsku budować kolejne linie tramwajowe !

    • 3 6

    • kto?

      Berlin, Genewa, Strasburg, coś tam w USA budują...

      • 1 0

  • Chcesz mieć spokój,

    przenieś się na obrzeża Miasta?

    • 0 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane