- 1 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (112 opinii)
- 2 Obława w Letnicy. Nowe fakty (73 opinie)
- 3 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (172 opinie)
- 4 Promenada po remoncie hitem sezonu (116 opinii)
- 5 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (162 opinie)
- 6 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (215 opinii)
Prawie 400 kierowców miesięcznie przejeżdża tu na czerwonym
Gdańscy drogowcy zastanawiają się nad montażem pierwszego w Gdańsku sekundnika odmierzającego czas do włączenia się żółtego, a następnie czerwonego światła. Testowo miałby się on pojawić na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z Traugutta w kierunku Sopotu lub przy Bramie Oliwskiej na jezdni do centrum. To efekt badań, z których wynika, że przez te skrzyżowania przejeżdża na czerwonym świetle znacznie więcej aut niż w innych miejscach.
Wobec tego to my postanowiliśmy skorzystać z przepastnej bazy danych gdańskich drogowców. Na naszą prośbę sprawdzili, czy i na jaką skalę kierowcy na głównym ciągu komunikacyjnym przejeżdżają przez skrzyżowania na czerwonym świetle.
Najgorzej wypadły dwa skrzyżowania: al. Zwycięstwa z Traugutta w kierunku Sopotu oraz al. Zwycięstwa z 3 Maja przy pl. Zebrań Ludowych.
- W zestawieniu miesięcznym przejazdów na czerwonym świetle nie jest dużo - przyznaje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Ale są miejsca, gdzie jest ich więcej, np. skrzyżowanie al. Zwycięstwa z Traugutta w kierunku Sopotu czy al. Zwycięstwa przy Bramie Oliwskiej w kierunku centrum. Kluczową kwestią jest, w której sekundzie czerwonego światła następuje przejazd. Czy to pierwsza sekunda, czy może druga lub kolejna?
Liczba przejazdów na czerwonym świetle (od 4 listopada do 3 grudnia 2019 r.)
- Grunwaldzka - Pomorska: 117
- Grunwaldzka - Kołobrzeska: 29
- Grunwaldzka - Wojska Polskiego: 118
- Grunwaldzka - Miszewskiego: 81
- Grunwaldzka - Miszewskiego: 83
- Zwycięstwa - Hallera: 123
- Zwycięstwa - Traugutta (kierunek Sopot): 383
- Brama Oliwska: 71
- Brama Oliwska (kierunek centrum): 135
- Węzeł Hucisko: 44
- 3 Maja - Nowe Ogrody: 45
- Elbląska - Głęboka: 30
- Słowackiego - Budowlanych: 46
Niewykluczone, że na zachowania kierowców wpływ ma długość żółtego światła. Obecnie na wszystkich skrzyżowaniach w Gdańsku świeci się ono przez trzy sekundy. Wcześniej było z tym różnie, bo na trasach o podwyższonej dopuszczalnej prędkości żółte światło było wydłużane przez drogowców nawet do pięciu sekund. Teraz mają więc teoretycznie mniej czasu na podjęcie decyzji, czy wjechać na skrzyżowanie, czy może gwałtownie hamować.
- Na razie sprawdziliśmy przejazdy na czerwonym świetle w najbardziej restrykcyjnej formie, a więc system wyłapał kierowców, którzy przejechali przez wyznaczoną linię już w pierwszej sekundzie czerwonego światła. Zdajemy sobie sprawę, że ta statystyka może nie być do końca miarodajna. Dlatego, by zbadać zachowania kierowców na tych skrzyżowaniach, teraz będziemy chcieli sprawdzić, ilu z nich przejeżdża na czerwonym świetle z premedytacją, a więc w drugiej czy trzeciej sekundzie czerwonego światła - dodaje Kotłowski.
Na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z 3 Maja często dochodzi do groźnych wypadków. Część z nich powodują kierowcy przejeżdżający przez skrzyżowanie na czerwonym świetle.
Testy będą odbywać się przez cały styczeń. Na początku lutego drogowcy porównają wyniki do danych z listopada i grudnia. Jeśli statystyki radykalnie nie spadną, na wybranych skrzyżowaniach mogą pojawić się - na razie testowo - sekundniki odmierzające czas do końca zielonego światła, które będą miały pomóc zbliżającym się do skrzyżowania kierowcom w podjęciu właściwej decyzji.
Warto dodać, że przez ostatnie lata drogowcy wzbraniali się przed montażem sekundników, powołując się na badania z innych miast, gdzie sekundniki negatywnie wpływały na zachowania kierowców. Ci, widząc, że kończy się im zielone światło, przyspieszali, zamiast zatrzymać auto.
- Wszystko zależy od koordynacji świateł na poszczególnych skrzyżowaniach. Teoretycznie dana liczba samochodów przejeżdżająca przez skrzyżowanie A powinna w takiej samej liczbie pokonać skrzyżowanie B. Różna prędkość aut między punktami A i B sprawia jednak, że część samochodów jadąca w ogonie zostaje "odcięta" zmieniającym się światłem. Chcemy sprawdzić, jak odmierzacz czasu na takim skrzyżowaniu wpłynie na ich zachowanie - dodaje Kotłowski.
Dyrektor GZDiZ powołuje się na przykład Austrii, gdzie już w latach 80. wprowadzono na skrzyżowaniach pulsujące zielone światło, załączające się między zielonym a żółtym sygnałem. Dodatkowy sygnał sprawił, że kierowcy zbliżający się do skrzyżowania z większą prędkością, np. 70-80 km/h (tak jak ma to miejsce na al. Zwycięstwa i Traugutta), zyskali dodatkową wiedzę o tym, co za chwilę wydarzy się na skrzyżowaniu.
O tym, kiedy i gdzie pojawią się sekundniki, drogowcy zdecydują po styczniowych testach.
Miejsca
Opinie (292) 7 zablokowanych
-
2020-01-02 09:06
Nie ma światła pomarańczowego!
Wg przepisów nie ma światła pomarańczowego, o czym wielu kierowców (w tym tutaj komentujących) nie wie, lub widzi tam taki kolor. Sam jako maly chłopiec przeżyłem bardzo ;-), jak mi ktoś to uświadomił. Przecież pomarańczowy ładniejszy, a i większość świateł taka się właśnie wydaje. niestety! Nie ma pomarańczowego. jest tylko żółte.
- 5 1
-
2020-01-02 09:02
Najlepszy sekundnik jest taki:
Zamiast świateł, czyli zamiast czerwonego ma być liczba czerwona z odliczaniem, zamiast żółtego, żółta liczba i tak samo z zielonym. Nie obok, nie tylko jeden kolor. I wszędzie.
- 2 0
-
2020-01-02 08:59
Wies bez normalnej sygnalizacji
- 2 1
-
2020-01-02 07:29
widać, że ankiete układała osoba bez praktyki w ruchu (2)
czasami a nawet często trzeba ocenić co za nami jedzie (jeśli chcemy mieć cały tylni zderzak) i po prostu jak widzę rozpędzonego suva, autobus lub tira to wolę przejechać na ciemnozielonym niż dawać po heblach
- 27 4
-
2020-01-02 08:57
Czasowy brak samochodu, ale wtedy nie płacisz za kowalstwo artystyczne
- 0 0
-
2020-01-02 08:39
Terror drogowy działa .
- 2 0
-
2020-01-02 08:56
To nie sekundnik jest potrzebny tylko kamera i fotoradar
- 4 1
-
2020-01-02 08:42
nowe przejście (1)
W celu "poprawienia" płynności jazdy zaplanowane jest kolejne przejście naziemne przez całą szerokość Al.Zwycięstwa, na wysokości przystanka Uniwersytet Medyczny. Ja się pytam - czy ktoś tu nie myśli? Spowolnić jeszcze bardziej ruch na głównej arterii miasta? Wystarczy zamontować windy dla osób słabo poruszających się.
- 7 4
-
2020-01-02 08:56
Przecież tu chodzi tylko o kasę.
Wiadomo, że kubeł farby kosztuje nieporównywalnie mniej od takiej windy.
- 3 2
-
2020-01-02 08:49
I ilu z tych 400 kierowców dostało mandaty?
- 5 0
-
2020-01-02 08:49
światła
zapraszam do Koszalina ,Płocka , Torunia jakoś tam nie ma problemu sekundniki działają na każdy kolor ; dlaczego znów Gdańsk w tyle
- 9 1
-
2020-01-02 08:46
Zamiast rydwanów - sekundniki na każdym skrzyżowaniu!
- 7 1
-
2020-01-02 08:35
Ale po co? przecież jest super tristar!!!
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.