• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 400 kierowców miesięcznie przejeżdża tu na czerwonym

Maciej Korolczuk
2 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przez skrzyżowanie al. Zwycięstwa z ul. Traugutta przejeżdza na czerwonym świetle ponad 380 kierowców miesięcznie. Przez skrzyżowanie al. Zwycięstwa z ul. Traugutta przejeżdza na czerwonym świetle ponad 380 kierowców miesięcznie.

Gdańscy drogowcy zastanawiają się nad montażem pierwszego w Gdańsku sekundnika odmierzającego czas do włączenia się żółtego, a następnie czerwonego światła. Testowo miałby się on pojawić na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z Traugutta w kierunku Sopotu lub przy Bramie Oliwskiej na jezdni do centrum. To efekt badań, z których wynika, że przez te skrzyżowania przejeżdża na czerwonym świetle znacznie więcej aut niż w innych miejscach.



Zdarza ci się przejeżdżać skrzyżowanie na czerwonym świetle?

Przypomnijmy: obecnie w Gdańsku funkcjonuje 35 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle. Wszystkie urządzenia działają w ramach systemu Tristar, ale służą jedynie do celów statystycznych. Z gromadzonych danych sporadycznie korzysta policja, która monitoring częściej wykorzystuje do działań operacyjnych niekoniecznie związanych z sytuacjami na drodze.

Wobec tego to my postanowiliśmy skorzystać z przepastnej bazy danych gdańskich drogowców. Na naszą prośbę sprawdzili, czy i na jaką skalę kierowcy na głównym ciągu komunikacyjnym przejeżdżają przez skrzyżowania na czerwonym świetle.

Najgorzej wypadły dwa skrzyżowania: al. Zwycięstwa z Traugutta w kierunku Sopotu oraz al. Zwycięstwa z 3 Maja przy pl. Zebrań Ludowych.

- W zestawieniu miesięcznym przejazdów na czerwonym świetle nie jest dużo - przyznaje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Ale są miejsca, gdzie jest ich więcej, np. skrzyżowanie al. Zwycięstwa z Traugutta w kierunku Sopotu czy al. Zwycięstwa przy Bramie Oliwskiej w kierunku centrum. Kluczową kwestią jest, w której sekundzie czerwonego światła następuje przejazd. Czy to pierwsza sekunda, czy może druga lub kolejna?
Liczba przejazdów na czerwonym świetle (od 4 listopada do 3 grudnia 2019 r.)

  • Grunwaldzka - Pomorska: 117
  • Grunwaldzka - Kołobrzeska: 29
  • Grunwaldzka - Wojska Polskiego: 118
  • Grunwaldzka - Miszewskiego: 81
  • Grunwaldzka - Miszewskiego: 83
  • Zwycięstwa - Hallera: 123
  • Zwycięstwa - Traugutta (kierunek Sopot): 383
  • Brama Oliwska: 71
  • Brama Oliwska (kierunek centrum): 135
  • Węzeł Hucisko: 44
  • 3 Maja - Nowe Ogrody: 45
  • Elbląska - Głęboka: 30
  • Słowackiego - Budowlanych: 46

Skrzyżowania w Gdańsku z rejestratorami przejazdu na czerwonym świetle. Skrzyżowania w Gdańsku z rejestratorami przejazdu na czerwonym świetle.
Niewykluczone, że na zachowania kierowców wpływ ma długość żółtego światła. Obecnie na wszystkich skrzyżowaniach w Gdańsku świeci się ono przez trzy sekundy. Wcześniej było z tym różnie, bo na trasach o podwyższonej dopuszczalnej prędkości żółte światło było wydłużane przez drogowców nawet do pięciu sekund. Teraz mają więc teoretycznie mniej czasu na podjęcie decyzji, czy wjechać na skrzyżowanie, czy może gwałtownie hamować.

- Na razie sprawdziliśmy przejazdy na czerwonym świetle w najbardziej restrykcyjnej formie, a więc system wyłapał kierowców, którzy przejechali przez wyznaczoną linię już w pierwszej sekundzie czerwonego światła. Zdajemy sobie sprawę, że ta statystyka może nie być do końca miarodajna. Dlatego, by zbadać zachowania kierowców na tych skrzyżowaniach, teraz będziemy chcieli sprawdzić, ilu z nich przejeżdża na czerwonym świetle z premedytacją, a więc w drugiej czy trzeciej sekundzie czerwonego światła - dodaje Kotłowski.

Na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z 3 Maja często dochodzi do groźnych wypadków. Część z nich powodują kierowcy przejeżdżający przez skrzyżowanie na czerwonym świetle.


Testy będą odbywać się przez cały styczeń. Na początku lutego drogowcy porównają wyniki do danych z listopada i grudnia. Jeśli statystyki radykalnie nie spadną, na wybranych skrzyżowaniach mogą pojawić się - na razie testowo - sekundniki odmierzające czas do końca zielonego światła, które będą miały pomóc zbliżającym się do skrzyżowania kierowcom w podjęciu właściwej decyzji.

Warto dodać, że przez ostatnie lata drogowcy wzbraniali się przed montażem sekundników, powołując się na badania z innych miast, gdzie sekundniki negatywnie wpływały na zachowania kierowców. Ci, widząc, że kończy się im zielone światło, przyspieszali, zamiast zatrzymać auto.

Obecnie dane o przejazdach na czerwonym świetle, zbierane przez rejestratory, służą tylko do celów statystycznych.
Obecnie dane o przejazdach na czerwonym świetle, zbierane przez rejestratory, służą tylko do celów statystycznych.
- Wszystko zależy od koordynacji świateł na poszczególnych skrzyżowaniach. Teoretycznie dana liczba samochodów przejeżdżająca przez skrzyżowanie A powinna w takiej samej liczbie pokonać skrzyżowanie B. Różna prędkość aut między punktami A i B sprawia jednak, że część samochodów jadąca w ogonie zostaje "odcięta" zmieniającym się światłem. Chcemy sprawdzić, jak odmierzacz czasu na takim skrzyżowaniu wpłynie na ich zachowanie - dodaje Kotłowski.
Dyrektor GZDiZ powołuje się na przykład Austrii, gdzie już w latach 80. wprowadzono na skrzyżowaniach pulsujące zielone światło, załączające się między zielonym a żółtym sygnałem. Dodatkowy sygnał sprawił, że kierowcy zbliżający się do skrzyżowania z większą prędkością, np. 70-80 km/h (tak jak ma to miejsce na al. Zwycięstwa i Traugutta), zyskali dodatkową wiedzę o tym, co za chwilę wydarzy się na skrzyżowaniu.

O tym, kiedy i gdzie pojawią się sekundniki, drogowcy zdecydują po styczniowych testach.

Miejsca

Opinie (292) 7 zablokowanych

  • przywrócić stałe "zielone strzałki" w prawo

    • 4 1

  • ci przeklęci rowerzyści za nic mają przepisy (3)

    a nie, czekaj...

    • 11 1

    • Rowerzyści tam przelatywali hurtowo na czerwonym przez wjazd na basen.

      I akurat tam było to właściwe zachowanie, swego rodzaju nieposluszenstwo obywatelskie bo sygnalizator stał tam w sposób nieuprawniony i już go nie ma.
      Taka ciekawostka.

      • 0 0

    • No właśnie

      a ktoś policzył rowerzystów na czerwonym na tych nagraniach?

      • 1 0

    • Faktycznie !

      Jeżdzą ,jak chcą ,gdzie chcą nie smrodzą , itp,itd

      • 0 0

  • Wreszcie drogowcy "wpadli" na wspaniały pomysł. To powinno być zainstalowane już 10 lat temu.

    • 2 1

  • zielona

    wiadomo ,ze aut jest coraz wiecej i dlaczego tak trudno o zielona fale i to w całym trojmiescie,jest to przycznyną wielu flustracji kierowcow,ktorzy chcieli by jezdzic plynnie ,wcale niekoniecznie szybko w miescie.
    Tereaz czesto jest tak {sprawdzone] jadac 50 stoisz na wiekszosci swiatel 80 jedziesz,kuzwa od czego te sluzby drogowe.
    Wystarczy sie przejechac

    • 1 0

  • uprawniony przelot na czerwonym (4)

    Kiedy odbywałem kurs na prawo jazdy, instruktor mówił, że jeśli jest ślisko i właśnie dojechaliśmy do świateł, które zmieniły się na czerwone, to lepiej przelecieć na czerwonym, niż hamować. Nie, żebym chciał usprawiedliwiać wszystkie przypadki jazdy na tzw. "późnym żółtym", ale czy podczas nakładania kar za przejechanie na czerwonym uwzględnia się śliskość jezdni, która uniemożliwia bezpieczne wyhamowanie na czas?

    • 5 9

    • (1)

      Głupawy instruktor. Jak jest ślisko to jedziesz odpowiednio wolniej żeby móc się zatrzymać.

      • 5 1

      • głupawy osąd

        Moje doświadczenie wskazuje, że ten instruktor udzielał przemyślanych rad, popartych doświadczeniem. Życie to nie test, gdzie są możliwe tylko z góry przewidziane rozwiązania.

        • 1 0

    • (1)

      Instruktor nie wiedział do czego służy żółte i dostosowana prędkość. Nie powiem że nie zdarza mi się tak pojechać ale to zawsze błąd, poważny a łatwy do uniknięcia.

      • 6 0

      • marznąca mrzawka

        Może mało jeździsz w zimę. Warunki na drodze mogą zmienić się w ciągu kilku minut. W obniżeniach terenu unosi się wilgoć, która osiada na fragmentach jezdni. trafiasz na takie miejsce i próba hamowania kończy się piruetem na drodze, co naraża wszystkich dookoła, bo nie masz panowania nad pojazdem.

        • 0 0

  • Byłem latem na urlopie w małym tureckim miasteczku Side , tam na kazdym skrzyżowaniu z sygnalizacja świetlną są takie sekundniki bo ułatwiają one zycie .

    • 2 0

  • Gdansk,Gdynia,Sopot wziasc przyklad ze Szczecina,gdzie wprowadzono nowe innowacyjne rozwiazania.

    • 0 0

  • Na Słowacji wyeliminowali ten problem własnie sekundnikami . Jestem za!

    J.w

    • 1 2

  • ilu z tych 400 kierowców miesięcznie dostało mandat?

    • 1 0

  • To powinno działać odwrotnie. Odliczać czas do zapalenia zielonego. JAk będzie pokazywać za ile włączy się czerwone to kierowcy będą wciskać gaz w podłogę aby zdążyć

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane