• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 600 podpisów przeciwko budowie parkingu pod Podwalem Staromiejskim

Maciej Korolczuk
28 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Petycję z podpisami złożyli w czwartek mieszkańcy Śródmieścia: Wojciech Rudnicki (po lewej), Hanna Kosycarz i Ryszard Bongowski. Petycję z podpisami złożyli w czwartek mieszkańcy Śródmieścia: Wojciech Rudnicki (po lewej), Hanna Kosycarz i Ryszard Bongowski.

592 podpisy zebrali mieszkańcy Śródmieścia Gdańska pod petycją do prezydent Aleksandry Dulkiewicz o wstrzymanie budowy parkingu podziemnego przy Podwalu Staromiejskim oraz związanej z nią planowaną wycinką drzew. Pismo zostało złożone w czwartek w Urzędzie Miejskim. Jego kopia trafi też na biurko przewodniczącej Rady Miasta Agnieszki Owczarczak, wojewody pomorskiego Dariusza Drelicha, marszałka województwa Mieczysława Struka oraz pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków Igora Strzoka.



Który z planowanych parkingów w Śródmieściu jest najbardziej potrzebny?

Przypomnijmy: część mieszkańców Śródmieścia Gdańska sprzeciwia się budowie jednego z czterech kubaturowych parkingów, jakie w ciągu najbliższych kilku lat mają powstać w centrum miasta.

Największe obawy mieszkańców wzbudza planowana budowa podziemnego parkingu przy Podwalu Staromiejskim (pozostałe parkingi mają powstać na Targu WęglowymPodwalu Przedmiejskim oraz naziemny przy Długich Ogrodach).

Osoby sprzeciwiające się budowie twierdzą, że parking między ul. U Furty a Targiem Rybnym będzie generował większy ruch samochodowy w ścisłym centrum oraz negatywnie wpłynie na stan wód gruntowych, a w konsekwencji będzie stanowił zagrożenie dla okolicznych zabytków.

Mieszkańcy zwracają też uwagę na planowaną wycinkę zdrowych drzew przy Podwalu Staromiejskim.

Istniejące i planowane parkingi w centrum Gdańska Istniejące i planowane parkingi w centrum Gdańska
- Solidaryzując się z apelem radnych miasta Gdańska w sprawie "ogłoszenia wyjątkowego stanu klimatycznego i pilnego podjęcia działań na rzecz przeciwdziałania kryzysowi klimatycznemu", oczekujemy od władz Gdańska, konserwatora zabytków i wszystkich merytorycznych urzędów i służb skutecznych działań przeciwko degradacji środowiska naturalnego na terenie miasta - czytamy w uzasadnieniu petycji.
Jak podkreśla w piśmie Wojciech Rudnicki, mieszkaniec i radny dzielnicy Śródmieście, planowane do wycinki drzewa stanowią swoiste gdańskie planty dla Starego i Głównego Miasta, ograniczające zanieczyszczenie powietrza w tym rejonie miasta.

- W czasie poważnego kryzysu klimatycznego, z którym mamy już do czynienia, planty te są bezcennym skarbem dla życia i zdrowia człowieka i należy je rozwijać, a nie niszczyć - podkreśla. - Nie zgadzamy się z argumentacją inwestora, że po wybudowaniu parkingu zostanie przywrócony aktualny stan zieleni. Dziś rosnące w tym miejscu drzewa rozwijały się ponad pół wieku. Nowe nasadzenia, dodajmy - posadzone na dachu parkingu, nigdy nie rozwiną się w tak dorodne okazy.
Protestujący mieszkańcy zwracają uwagę, że decyzja miasta o budowie parkingu przy Podwalu Staromiejskim jest sprzeczna z działaniami, jakie podejmują obecnie wszystkie europejskie metropolie, radykalnie ograniczając nie tylko możliwość parkowania samochodów w centrach miast, ale także uniemożliwiając swobodny wjazd do nich aut. Podkreślają też, że dziś priorytetem wielkich europejskich metropolii staje się komunikacja oparta o transport miejski i rowery.

- W takim kierunku powinna rozwijać się także nasza gdańska metropolia - dodaje Wojciech Rudnicki.
Zbiórka podpisów rozpoczęła się pod koniec sierpnia. Ostatecznie mieszkańcom udało się zebrać prawie 600 podpisów, które w czwartek wraz z petycją zostały złożone w biurze podawczym UM w Gdańsku.

  • Wizualizacja parkingu przy Podwalu Staromiejskim
  • Tak ma wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach.
  • Mieszkańcy Śródmieścia sprzeciwiają się wycince drzew przy Podwalu Staromiejskim oraz samej lokalizacji parkingu.

FRAG i rada dzielnicy też przeciw



Warto dodać, że decyzja o budowie parkingu przy Podwalu Staromiejskim i Targu Węglowym na początku grudnia 2018 r. została negatywnie zaopiniowana przed radę dzielnicy Śródmieście.

- Przy Podwalu Staromiejskim stracimy tereny zieleni. Na terenie budowy zostaną wycięte wszystkie drzewa. Dodatkowo budowa wzmocni zagrożenie dla kościoła św. Mikołaja i okolicznych zabytkowych budowli i budynków mieszkalnych. Od wielu miesięcy rośnie ciągle zanieczyszczenie środowiska. Smog spowodowany jest ruchem samochodowym. Stężenie niebezpiecznych substancji w powietrzu Śródmieścia zagraża mieszkańcom. Wprowadzenie zwiększonego ruchu w jego obrębie wzmocni to zagrożenie. Rada dzielnicy Śródmieście reprezentuje przede wszystkim mieszkańców Śródmieścia, których zdaniem budowa wspomnianych parkingów jest niepotrzebna i niekorzystna - napisał w uzasadnieniu uchwały ówczesny przewodniczący rady dzielnicy Leszek Pochroń-Frankowski.
Kilka miesięcy później negatywną opinię nt. planowanej budowy i umiejscowienia parkingu wyraziło też stowarzyszenie FRAG.

Trzy wnioski o decyzję środowiskową



Tymczasem inwestor złożył w urzędzie wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy trzech z czterech planowanych parkingów (dokumentacja dotyczy parkingu przy Podwalu Staromiejskim, przy Podwalu Przedmiejskim oraz na Długich Ogrodach). Uzyskanie decyzji środowiskowej jest niezbędne w procesie uzyskania pozwolenia na budowę.

Teraz właściciele, zarządcy i użytkownicy terenów objętych inwestycją, a także terenów do nich przyległych, mają możliwość składania w Urzędzie Miejskim pisemnych wniosków, uwag bądź zastrzeżeń. Można tego dokonać w sali obsługi mieszkańców w Urzędzie Miejskim.

Opinie (347) ponad 20 zablokowanych

  • Bardzo dobra inicjatywa

    Czy my żyjemy w zamierzchłych czasach XX wieku?
    Czy nie wystarczająco skompromitowanych do cna pomysłów urbanistycznych z minionego tysiąclecia już próbowano?
    Czy to zbyt skomplikowane dla urzędników, że rozwiązaniami korków i zanieczyszczeń NIE jest budowa nowych dróg, ani NIE jest budowa nowych parkingów, a działania wprost przeciwne?

    Wszystkie cywilizowane miasta parkingi likwidują, a u nas oczywiście trzeba robić odwrotnie niż cały świat i będzie się budować jakieś wielopoziomowe koszmary, po to żeby jaśnie państwo mający życzenie jeździć w jedną osobę dwutonowym blachosmrodem mogły parkować tam gdzie sobie życzą.
    To jest Polska czy już Bangladesz?

    • 8 4

  • W cywilizowanych centrach miast, istnieją tego typu parkingi (10)

    • 204 108

    • w cywilizowanych ?

      • 0 0

    • np w Barcelonie, w ścisłym centrum większość pod ziemią.

      • 5 1

    • Pokaż mi cywilizowane miejsca w tych miastach.

      Całe Nowe MiASTO powstało na dawnym rozlewisku Motławy, na bagnach i przy budowie jako podstaw fundamentu uzywano dębowych pali. Główna droga przelotowa Podwale Przedmiejskie jest 200 metrów od Długiego Targu i jest tam ogromny plac od Baszty Kotwiczników do pierwszej poprzecznej di Podwala ulicy. Jest to dawne boisko szkoły nr 37, która już nie istnieje. Można tam zbudować naprawdę ogromny parking naziemny, ale ktoś wymyślił sobie kilka razy droższy podziemny. Każde kopanie w gruncie, robienie ogromnych betonowych studni wypiera wodę, bo ta zalega płytko i będzie szukała sobie ujścia. Parkingi podziemne nie są do budowy na ścisłym terenie Nowego Miasta, bo je zniszczą.

      • 4 3

    • w wielu cywilizowanych miastach likwiduje się estakady i miejsca do parkowania (1)

      i przywraca się normalną przestrzeń miejską wysokiej jakości. Sprawdź Nowy Jork, Kopenhagę, Oslo, Londyn Stockholm i wiele wiele innych. Samochód nie jest pojazdem do poruszania się po mieście - to jest opinia dyrektora firmy Volvo sprzed 2000 roku.

      • 30 9

      • Sprawdź inne wielkie miasta, a nie mędrkujesz na forum.

        • 6 2

    • stare dzieje

      teraz się odchodzi od tego. wycofuje się ruch z miast

      • 4 3

    • Ale nie w ścisłych centrach miast, tylko z dala od centrum, do którego dojeżdża się rowerem lub komunikacją miejską.

      • 5 3

    • budowa wielopoziomowego parkingu w centrum każego miasta

      zwiększa korki na dojazdach do niego.
      obecnie istniejące parkingi płatne w Gdańsku świecą pustkami. Warto to uwzględnić przy kalkulacjach.

      • 21 4

    • Slowo klucz

      W cywilizowanych

      • 10 4

    • przeczytałeś nagłówek artykułu

      i mędrkujesz

      • 12 9

  • I dobrze

    Powinniśmy walczyć przeciwko tym parkingom. Ktoś niżej napisał, że w cywilizowanych miastach takie parkingi już istnieją, chyba zapomniał, że teraz standardem jest odcinanie dostępu samochodom do centrów miast. Parking przy Podwalu to tym bardziej zły pomysł, tereny te mogą być zagrożone zawaleniem jeśli się tam zacznie kopać. Podobna sytuacja już jest z kościołem św. Mikołaja. Zaczęli kopać w pobliżu i ten ocalały zabytek może przez to zniknąć.

    • 13 3

  • Przecież ta dziewczynka nawet tego nie przeczyta

    • 2 2

  • Ci ktorzy mają dzieci dobrze wiedzą jak zanieczyszczenie

    niszczy zdrowie, szczególnie najmlodszych. Zostawiają ich w szkole, przedszkolu w zanieczyszczonym mieście. Dlatego m.in. samochodowy nie powinny wjeżdżać do centrum. O drzewach nie wspomnę

    • 9 4

  • Popieram (1)

    Uważam ze radni maja racje. Parkingi powinny być lokowane w większej odległości od starego miasta . Proszę wybaczyć ale turyści mogą się przejść kawałek aby zwiedzić miasto . Parkingi mogą być w okolicy ecs , gazowni . Nie dajmy się zwariować . Dziwie się konserwatorowi . Ogranicza bezsensownie wysokosc biurowców na terenach postoczniowych a nie przeszkadza mu parking przy murach obronnych ?

    • 15 3

    • Konserwator Wojewódzki jest przeciw

      Konserwator wyraził już wątpliwości również względem tego parkingu. Na dzień dzisiejszy stanowisko PWKZ jest przeciwne tej budowie.

      • 3 0

  • Ludzie lepiej (4)

    Parking niż mają wam rozjeżdżać trawniki i chodniki.

    • 22 30

    • (1)

      Ale ci, którzy są na "nie", tego nie rozumieją. Albo się boją, że będą musieli tam płacić za parkowanie, zamiast parkować na dziko.
      Do tego nagle wszyscy są ekspertami od budownictwa...

      • 2 3

      • A chcesz im sponsorować bezpłatny parking z miejskich podatków?

        • 0 0

    • i tak nie będą tam parkować bo będzie trzeba zapłacić, a to dla Polaków niedopuszczalne.

      • 2 1

    • lepiej usprawnić komunikację miejską, zapełnić

      parkingi wokół obrzeży. Lepiej ocalić dużo zieleni, która Tobie też służy

      • 2 0

  • Popieram .Zostawić tak jak jest.

    • 5 2

  • Zebrano 610 podpisów przeciw 600 podpisów

    • 2 5

  • jestem za a nawet proponuję by od Wałów Jagielońskich do Elbląskiej oraz od Jana z Kolna do Sandomierskiej usunąć nawierzchnię jezdni uniemożliwiając jakikolwiek ruch pojazdów łącznie ze służbami.
    Przemieszczanie się wyłącznie piechotą a transport, w tym medyczny oraz zaopatrzenie dokonywać rodzajem dwukołowych taczek.
    Do rozważenia pozostawiłbym usunięcie infrastruktury: prądu, gazu, telekomunikacji

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane