• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Program Buspas+. Kogo warto wpuścić na buspasy?

Tomasz Larczyński
8 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Po trójmiejskich buspasach legalnie jeżdżą pojazdy komunikacji miejskiej i taksówki. To jednak może się zmienić. Po trójmiejskich buspasach legalnie jeżdżą pojazdy komunikacji miejskiej i taksówki. To jednak może się zmienić.

Gdy samochodów na drogach ciągle przybywa, politycy łakomym wzrokiem zaczynają patrzeć na pustawą przestrzeń na pasie oznaczonym literkami "BUS". I chętnie dokładają tam kolejnych użytkowników - motocykle, taksówki, rowery, samochody z trojgiem pasażerów itd. W kolejnym odcinku cyklu "Uczmy się od innych", w którym przedstawimy pomysły na rozwiązanie problemów Trójmiasta podpatrzone w innych miastach, pokazujemy różne rozwiązania funkcjonujące na buspasach.



Zajmowaliśmy się już w tym cyklu jedną z zapowiedzi z listopadowego exposé premiera Morawieckiego - pierwszeństwem pieszych na przejściach. A co z drugą transportową propozycją - dopuszczeniem na buspasy innych użytkowników ruchu?

Przypomnijmy aktualny stan prawny. Do 2018 roku wydzielanie pasów dla określonych użytkowników było całkowicie w gestii zarządców dróg, czyli w praktyce, w dużych miastach, samorządów - przykładowo w Gdańsku gmina zarządza wszystkimi drogami poza obwodnicami.

Więcej na ten temat: Buspasy w Trójmieście

Uchwalona w 2018 roku ustawa o elektromobilności zrobiła w tym wyłom, teoretycznie obligatoryjnie zezwalając na wjazd na buspasy samochodów elektrycznych, z tym, że na razie tylko do 2026 roku. Dała jednak samorządom pewną furtkę: mogą one określić wymaganą minimalną liczbę osób w pojeździe (czyli samorząd może zastrzec, że na buspas wjedzie tylko elektroauto wiozące np. przynajmniej trzy osoby).

Obecność na buspasach innych aut niż autobusy nie jest nowością. Do tej pory samorządy elastycznie kształtowały ich liczbę, zwykle dopuszczając taksówki, motocykle i rowery. Tak było na wszystkich buspasach w Gdańsku i na części w Gdyni.

Nowe rozwiązanie zaproponował premier Mateusz Morawiecki w swoim jesiennym exposé. Zapowiedział on wpuszczenie na buspas aut, które są wypełnione pasażerami.

Pomysł sprzed 50 lat



Dopuszczanie ich na buspasach także nie jest żadną nowością, po raz pierwszy zdecydowały się na to władze amerykańskiego stanu Wirginia w 1973 r. (na Shirley Highway), z powodu ówczesnego kryzysu paliwowego. W latach '70 w USA powstało jeszcze kilka takich łączonych pasów.

Oznaczenie "HOV 3+" oznacza pas dla samochodów z co najmniej trzema osobami (ang. high occupancy vehicle). Zdjęcie z autostrady w Wirginii (USA).  Oznaczenie "HOV 3+" oznacza pas dla samochodów z co najmniej trzema osobami (ang. high occupancy vehicle). Zdjęcie z autostrady w Wirginii (USA).
A jednak także to rozwiązanie nie jest powszechnie przyjmowane. Jeśli już, to częściej w formie "ulic buspasowych" z dopuszczonym ruchem taksówek i dostawczaków (np. Oxford Street w Londonie czy Princes Street w Edynburgu).

W wielu miastach takich rozwiązań nie spotykamy w ogóle, np. Wiedeń obstaje tylko przy wspomnianym wyżej lokalnym, wybiórczym dopuszczeniu rowerów oraz motocykli. Raczej dąży się do tego, by w miarę wolnej przestrzeni wydzielać napełnionym samochodom dodatkowy pas obok buspasa, ale to też nie zawsze się utrzymuje - w Niderlandach funkcjonował taki system w latach 90. na autostradzie A1, lecz nie cieszył się popularnością.

Z jakiego powodu takie rozwiązanie niemal nigdzie się nie przyjęło?



Garść argumentów zaczerpniemy tym razem od Austriaków. Od 1998 funkcjonuje taki trzykilometrowy mieszany pas na pięknej szosie Puchenau-Linz, nad samym brzegiem Dunaju.

Buspas, na który mogą wjeżdżać także samochody z co najmniej trzema osobami w środku znajduje się na szosie Puchenau-Linz w Austrii. Buspas, na który mogą wjeżdżać także samochody z co najmniej trzema osobami w środku znajduje się na szosie Puchenau-Linz w Austrii.
Po czterech latach jego działania przeprowadzono badanie ankietowe wśród użytkowników drogi - i konkluzje były niejednoznaczne. Zarówno zarządcy drogi, jak i kierowcy autobusów mieli raczej pozytywny stosunek do tego rozwiązania - autobusy się nie spóźniały, z tym, że jeździły tam dość rzadko, co ok. 7 minut.

Natomiast wiele zastrzeżeń miała drogówka. Okazywało się, że 25 proc. samochodów na buspasie korzystało z niego bezprawnie, ponieważ nie było w nich wymaganych prawem trzech osób. To z kolei dodatkowo denerwowało uczciwych kierowców mniej zapełnionych samochodów na zwykłych pasach.

Co prawda był też pewien problem z karaniem takich kierowców wynikający z ówczesnego austriackiego prawa, niemniej mówimy przecież o społeczeństwie bardziej przyzwyczajonym do praworządności niż polskie.

W Kanadzie odnotowano przypadek kierowcy, który by skorzystać z pasa dla samochodów z wieloma pasażerami posadził obok siebie na siedzeniu dmuchaną lalkę. W Kanadzie odnotowano przypadek kierowcy, który by skorzystać z pasa dla samochodów z wieloma pasażerami posadził obok siebie na siedzeniu dmuchaną lalkę.
Dziś w Polsce możemy wprawdzie sobie łatwo ustalić narzędzia kontroli zajętości samochodów bez zatrzymywania ich (to z tym był problem w Austrii), na bazie technologii fotoradarów z kamerami wysokiej rozdzielczości (choć i z tym mogą być problemy), jednak realia egzekwowania u nas tak raczej podstawowych przepisów drogowych jak ograniczenie prędkości wskazują, że kontrola zajętości samochodu byłaby iluzoryczna.

Mówiąc wprost, za doświadczeniami naddunajskimi pakujemy się w kolejny gigantyczny konflikt na drodze. To może mieć sens w wyjątkowych przypadkach, lecz dajmy o tym decydować samorządom. Co jednak wymagałoby od państwa większego zaufania do nich.

Rowerzyści na buspasach - pomysł pozornie rozsądny...



Przeanalizujmy jeszcze opcję wpuszczenia na buspasy rowerzystów. Wiele osób uważa, że rowerzyści to najbardziej naturalni użytkownicy buspasu, z uwagi na naturalną tendencję do poruszania się przy prawym krawężniku.

...ale jednak odrzucany



A jednak rozwiązanie to na świecie jest mało popularne. Dotyczy to także tych przywoływanych do znudzenia prymusów w rodzaju Niderlandów czy Danii. Zdarzają się rzecz jasna wyjątki - częsta opcja np. w Paryżu - tam jest to dozwolone na połowie z 260 km buspasów.

Znacznie częściej spotykamy jednak miasta, w których ani jeden kilometr buspasu nie jest rowerzystom dozwolony (jak np. Praga).

Buspas dostępny także dla taksówek w Pradze. Buspas dostępny także dla taksówek w Pradze.

Skąd ta niechęć?



Kompleksowo podsumowało to w swoim raporcie amerykańskie Krajowe Stowarzyszenie Zarządców Transportu Miejskiego. Generalna konkluzja jest prosta: rower i autobus to pojazdy o kompletnie różnych parametrach ruchu, zatem ich łączenie zawsze jest kompromisem, na którym tracą obie strony, czasem koniecznym z powodu ograniczeń przestrzennych, lecz którego w miarę możliwości należy unikać i po prostu budować osobne pasy lub drogi dla rowerów. Zatem nie ma, nomen omen, drogi na skróty.

NACTO zamieściło jednak wytyczne, które należy spełnić, by jednak wpuścić rowery na buspas.

Zaleca, by rowerbuspas dopuszczać tylko przy takcie autobusów powyżej 4 minut i ich prędkości najwyżej 20 mil/h (32 km/h) oraz przy szerokości pasa 10-11 stóp (3-3,4 metry) lub 10-12 (do 3,7 m), jeśli jest krawężnik. Poszerzanie wskazane jest też (kosztem pasów "samochodowych") przy przystankach.

Co ciekawe, nie tylko zbyt wąskie, ale i zbyt szerokie pasy są niebezpieczne, gdyż prowokują użytkowników - rowerzystów, ale nawet bardziej motocyklistów - do niebezpiecznego wyprzedzania.

O autorze

autor

Tomasz Larczyński

wrzeszczanin od trzech pokoleń, pasjonat historii, wiceprzewodniczący Nowej Lewicy w Gdańsku

Opinie (338) ponad 10 zablokowanych

  • LPG

    Samochody napędzane gazem są eko, też powinny mieć możliwość poruszania się buspasem

    • 2 1

  • Poszukuje rencistów na zlecenie, zeby jezdzili ze mną po miescie. (5)

    5 zł/h - i pyk mam kilku pasażerów.

    • 58 9

    • zaradny

      kombinuj

      • 0 0

    • Starą matkę po szosie wozi tylko po to żeby nas wrobić!

      • 3 0

    • Inwalida

      I co najmniej jeden był inwalidą.

      • 8 0

    • nie jestem rencistą ale zgłaszam się (1)

      • 15 0

      • Ja też się piszę ;-D

        • 8 0

  • (7)

    Na pewno nie powinny być wpuszczane samochody elektryczne, kolejny przywilej dla bogaczy w tym kraju

    • 185 25

    • fakt

      są ciche, szybkie i niebezpieczne na buspasach w poblizu przystankow o dyzym natezrniu, lecz tu gra wizytowka, Gra o Tron w ekologii, zanim sie okaze ze tylko wodor dziala pozytywnie na srodowisko a nie elektryk ktory juz od produkcji poprzez eksploatacje do degradacji jest bomba ekologiczna ktora z roku na rok rosnie co zauwazamy wlasnym okiem w zmianach klimatu-to z powodu elektrycznych pojazdow, produkcji i poki co eksploatacji-*przy degradacji takich pojazdow zimą w polsce to moze byc nawet 25 stopni a latem grubo ponad 40 i nikt tego nie zatrzyma

      • 0 1

    • (1)

      Uwielbiam sapanie nieudaczników

      • 3 8

      • To dlatego sapiesz kiedy masz randkę z Renatą Rączkowską?

        • 4 1

    • Spokojnie, jak Złotousty Pinokio zbuduje ten milion aut elektrycznych, to będą tanie jak pokój na godziny XD (2)

      • 18 4

      • Dwie różne osoby połączyłeś w jedną (1)

        Pinokio Złotousty Donald, mistrz obiecywania, żadnej obietnicy nie spełnił i druga osoba, premier Morawiecki, obiecał te elektryczne samochody

        • 6 15

        • Nie ćpaj więcej TVPutin bo ci szkodzi na głowę o_O

          • 6 6

    • Przywilejem jest pjęcetplus dla menelstwa

      • 13 3

  • Na buspas powinny miec zezwolenie kierowcy Ubera. (31)

    To my dynamicznie rozwozimy mieszkancow.

    Siergiej

    • 160 151

    • Uber powinien mieć ograniczenie w poruszaniu się po drogach! (5)

      Przedział godzinowy między 3:00 a 5:00.

      • 11 13

      • A taxi 24/7 (4)

        • 9 7

        • (3)

          dokładnie. Nikt nigdy nie rozliczył ich za oszustwa na taryfikatorach i nie tylko. Nie dość, że drogo to jeszcze nie raz oszukują.

          • 13 3

          • Legal vs Nielegal

            brzmi jak wojna

            • 0 0

          • Byl artykul jak maja nabijanie nakrecone. Wałki. (1)

            W uberze wiesz ile placisz uczciwie

            Andrij

            • 2 8

            • Hahah wałkiem to wy dostajecie od starej za brak kopiejek

              • 6 4

    • (2)

      Przecież od kwietnia obowiązkowe licencję to będzie można jezdzic

      • 4 10

      • Licencje na przewóz osób są obowiązkowe cały czas (1)

        A kierowcy u. po prostu łamią prawo a niewydolny kraj nie wyciąga z tego konsekwencji

        • 6 5

        • sorry, prezes kota drapie

          nie wyglada to fajnie, jak wiele w temacie

          • 1 1

    • (8)

      Najpierw to se zrob licencje na to rozwożenie...

      • 23 25

      • Prawo jazdy. (3)

        Jest dostateczną licencją do przewozu osób.

        Uber powinien zmienić zasady - że nie płacisz za przejazd, tylko za usługę wyszukania przejazdu a sam przewóz osoby jest darmowy.

        Wtedy wszystko byłoby OK.

        d**ile-złotówy zamknęli by pyski, a urzędasy nie znajdą haka na uczciwie pracujących ludzi.

        • 6 11

        • dobre sobie (2)

          uczciwie pracujących

          • 3 4

          • Uczciwie? (1)

            To może zacznijmy od zniesienia karty podatkowej?
            Uczciwie pracujący człowiek nie płaci 5% podatku dochodowego...

            • 1 0

            • zapytaj o kartę podatk. hodowców kotów na przykład, bo uber czy bolt z czescia free now'a to by pewnie był chętny gdyby tylko zaczął wogóle placic podatki i jakiekolwiek składki za zatrudnionych na czarno.

              • 0 0

      • Jaka licencje ? Mam wszystkie wymagane zezwolenia. (3)

        Miszka

        • 22 13

        • POL (2)

          Chyba na Ukrainie?

          • 5 3

          • Jak tylko im pozwolą, rzucą się od razu na pozwolenia. (1)

            Kto by nie chciał płacić 200pln podatku?

            • 0 0

            • na 1500 za ubezpieczenie miesiecznie jakos od kiedy jezdza nie ma chetnych, podwykonawcy ubera tez sie jakos nie spiesza do legalizacji zatrudnien czy legalizacji pobytu co niektorych robotnych zagraniczniakow, sier gej potwierdzi za 100 baksów

              • 0 0

    • Chyba was porąbało (1)

      Żaden Uber i inny syf niepowinien w ogóle istnieć

      • 7 7

      • A ty możesz już umrzeć ......

        • 0 0

    • Ooo sier gej napisał

      i to po polskiemu

      • 2 1

    • (3)

      Uber to nie powinien na drogi publiczne wyjezdzac. Jada jakby prawa jazdy nie mieli

      • 18 20

      • bo często nie mają wogóle

        albo kupione

        • 2 2

      • Właśnie że jeżdżą baaaardzo przepisowo

        • 6 4

      • Dziwnie napisałeś TAXI

        • 20 2

    • Komitetu Rewitalizacji raczej DE#Rewitalizacji kolejne stanowiska dla kolesiów i dzieki nim znowu zacofanie miasta

      specjalista od wagonów hahah:)

      • 0 1

    • Popieram. Bolt rowniez. (1)

      Kacper

      • 18 28

      • Mnie warto wpuszczać, bo ja wtedy ładnie podziękuję.

        • 11 3

    • I rowery też bus pas

      • 2 4

    • W stalinogrodzie i Putinówce

      • 6 4

    • Jestem za

      A nawet preciw

      • 8 2

  • Panie władzo, ja i mój pasażer mamy schizofrenie (2)

    Jest nas w sumie czterech

    • 25 2

    • Jak ja jadę to jestem pięcioma!!

      • 0 0

    • POsieły pisłowe ?

      • 1 3

  • (3)

    honorowi dawcy krwi i senatorzy?

    • 9 12

    • Krew oddasz z nosa.....

      • 0 1

    • Hodowcy trzody oraz osieły sejmowe (1)

      • 3 0

      • a Kopertfield?

        • 1 1

  • Dla kogo jeszcze byś pasy?

    może wkońcu dla ubera, bolta i innych nielegalnych przewoźników z szarej strefy, wkoncu też z nimi jeżdżę i niestety zawsze musimy stać w korku i się stresuje jak pasażer w taxi czy autobusie mnie wyprzedza

    • 0 1

  • (2)

    Proponuję górników, rolników i stoczniowców.

    • 21 0

    • A hutników nie?

      • 1 0

    • oraz wszelkiej maści działaczy rowerowych (miejskich)

      • 2 0

  • Nikogo wiecej (7)

    Bo będą nadużycia.

    • 201 25

    • (2)

      Wywalić taksiarzy. Prywatny przewoźnik nie powinien mieć możliwości jazdy buspasem.

      • 9 4

      • (1)

        Tak? A gdybys Ty siedział w taksowce to zapewne byłby płacz i lament ;)

        • 1 2

        • Wtedy bym się zastanowił, czy warto złotówie dawać się naciągać

          Czy może jednak lepiej pojechać komunikacją.

          I jeden szrot w ruchu mniej.

          • 1 2

    • mieszkaniec

      Jak zawsze

      • 1 0

    • Ale Karyny z bombelkiem w wózku to muszą mieć takie prawo, im się wszystko należy!

      • 12 5

    • Jak wpuścimy wszystkich to będzie bez sensu (1)

      • 12 5

      • Jak jest korek to buspasem jeździ kto chce. Więc te ustawy w Polsce a już na pewno w trójmieście sensu nie mają.

        • 12 5

  • Dulkiewicz jadaca do Biedronki !!!

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane