- 1 Dwa osiedla obok siebie bez wspólnej drogi (167 opinii)
- 2 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (9 opinii)
- 3 Chodnik dodatkowym pasem Grunwaldzkiej (107 opinii)
- 4 Najstarsza fontanna idzie do remontu (80 opinii)
- 5 Miasto pełne znaków. Wiele niepotrzebnych (141 opinii)
- 6 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (222 opinie)
Pomysły na kontrapasy na al. Havla i Trakcie św. Wojciecha
Skoro udało się w Gdyni, spróbujmy też w Gdańsku - mówią miejscy radni, wskazując na działający od połowy grudnia kontrapas dla autobusów przy ul. Chwarznieńskiej. Samorządowcy proponują, by podobne rozwiązanie wprowadzić na al. Vaclava Havla i odcinku Traktu św. Wojciecha. Urzędnicy nie mówią "nie", choć rozwiązanie może okazać się drogie i mocno ingerować w układ drogowy.
Na leśnym odcinku ul. Chwarznieńskiej, w godzinach porannego szczytu, pasażerowie autobusów nie muszą stać w korku, bo pojazdy komunikacji publicznej mogą skorzystać z kontrapasa autobusowego, który wyznaczony jest na lewym pasie jezdni, prowadzącej w kierunku Chwarzna.
Czytaj też: Nie wszyscy respektują kontrapas na Chwarznieńskiej
Autobusy jadą "pod prąd", dzięki czemu podróż do centrum skraca się o około 10 minut. Inwestycja pochłonęła blisko 4,1 mln zł (z czego 2 mln zł z budżetu Gdyni, a pozostała kwota z rządowego Funduszu Dróg Samorządowych).
Kontrapas na al. Havla z korzyścią dla mieszkańców południa Gdańska?
Po uruchomieniu kontrapasa dla autobusów w Gdyni już pojawiają się propozycje, by takie rozwiązanie wprowadzić także w Gdańsku.
Mateusz Skarbek, wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdańska, kontrapas dla linii autobusowych widziałby na al. Havla.
- Uważam, że to najlepsze miejsce do prototypowania tego rozwiązania, mogłoby się to tam odbywać w sposób dynamiczny. Każdy pomysł na polepszenie komunikacji i przyspieszenie podróży z południowych dzielnic Gdańska zasługuje na uwzględnienie - mówi radny Skarbek.
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni czeka na opinię Zarządu Transportu Miejskiego, ale - jak mówi Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ - kontrapas na al. Havla utworzyć będzie teraz ciężko. M.in. dlatego, że w okolicy zmienia się i zmieniać się będzie układ komunikacyjny (m.in. budowa Nowej Warszawskiej), docelowo zmienią się też zapewne trasy miejskich autobusów.
- Jesteśmy za to w trakcie przygotowywania założeń dla al. Havla od pętli Świętokrzyska do ul. Wilanowskiej. Chcemy, by był tam dodatkowy pas ruchu, łączący się na ostatnim odcinku z prawoskrętem w Wilanowską, który służyłby jako buspas dla wszystkich autobusów, które ruszają z pętli i wjeżdżają w Wilanowską. Mamy także już gotowy pomysł na górny odcinek Wilanowskiej do ul. Łostowickiej. Tam też chcemy wprowadzić przejazd buspasem. W przypadku al. Havla kontrapas nie jest raczej właściwym pomysłem, ale czekamy na stanowisko ZTM-u w tej sprawie - mówi Wawrzonek.
Na Trakcie św. Wojciecha kontrabuspas zamiast kontrapasa
Z kolei Cezary Śpiewak-Dowbór, szef klubu Koalicji Obywatelskiej, zauważa, że mieszkańcy dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce niejednokrotnie znajdują się w sytuacji, w której autobusy jadące Traktem stoją w korkach - przez co wydłuża się czas przejazdu komunikacją miejską.
Według niego sytuację poprawić mógłby "dynamiczny buspas", czyli kontrapas, który miałby biec Traktem na odcinku od okolicy skrzyżowania z ul. Sandomierską do wysokości Zaroślaka.
Zdaniem przedstawicieli Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni pomysł - choć sensowny - wymaga szczegółowej analizy, gdyż może wiązać się z dużymi nakładami. Według urzędników korzystniejszym rozwiązaniem jest stworzenie na wskazanym przez radnego odcinku kontrabuspasa.
Nie można rozbudować ulicy w kierunku kanału Raduni
Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ, zauważa, że budowa typowego kontrapasa wiązałaby się z poszerzeniem Traktu św. Wojciecha (na trasie musiałby powstać piąty pas, do czego brakuje obecnie około metra), co pociągnęłoby za sobą ingerencję w chodnik i przebudowę infrastruktury podziemnej. Z uwagi na ograniczenia konserwatorskie nie ma możliwości rozbudowy ulicy w kierunku kanału Raduni.
Kontrabuspas funkcjonowałby natomiast w oparciu o zasadę, że w godzinach porannych do centrum prowadziłyby dwa pasy dla pojazdów indywidualnych oraz buspas. W przeciwnym kierunku do Pruszcza Gdańskiego byłby tylko jeden pas ruchu. W szczycie popołudniowym sytuacja byłaby odwrócona: do Pruszcza funkcjonowałyby dwa pasy ruchu plus buspas, natomiast do centrum byłby jeden pas ruchu.
W obu przypadkach jest jednak kilka istotnych punktów do rozwiązania. Jednym z nich jest kwestia przystanków autobusowych. Traktem św. Wojciecha kursują bowiem autobusy zatrzymujące się m.in. na przystankach w stronę centrum. Ewentualne powstanie kontrapasa lub kontrabuspasa doprowadziłoby do sytuacji, w której pojazdy komunikacji miejskiej mijałyby je, poruszając się po środkowym pasie.
Problematyczna mogłaby okazać się także sytuacja, w której autobus z kontrapasa miałby wjeżdżać w buspas na wiadukcie Biskupia Górka.
- Autobus musiałby w jakiś sposób wjechać na zewnętrzny pas, co wiązałoby się z potrzebą stworzenia śluzy przy jednej z sygnalizacji - zaznacza Tomasz Wawrzonek.
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
Nie wiadomo także, jakby miała wyglądać obsługa hurtowni i zakładów znajdujących się wzdłuż Traktu św. Wojciecha. Obecne lewoskręty musiałyby być wykorzystane pod infrastrukturę autobusową.
Miejscy urzędnicy z ZTM nie mówią "nie"
Propozycje obu radnych - zarówno ta dotycząca kontrapasa na al. Havla, jak i na Trakcie św. Wojciecha - są już przedmiotem analiz urzędników z Zarządu Transportu Miejskiego. Urzędnicy nie mówią "nie", ale na razie nie wskazują też, kiedy kontrapasy mogłyby powstać.
- Konkretne decyzje w sprawie utworzenia kontrapasów jeszcze nie zapadły, bo wymaga to szerszych konsultacji. Każda inicjatywa, która służy poprawie funkcjonowania komunikacji miejskiej, bardzo nas cieszy, natomiast w tej konkretnej kwestii muszą się wypowiedzieć specjaliści od ruchu drogowego. Należy bowiem uwzględnić szereg czynników, wpływających m.in. na bezpieczeństwo użytkowników drogi - komentuje Zygmunt Gołąb z Zarządu Transportu Miejskiego.
Buspasem "pod prąd" w Gdyni
Coraz więcej buspasów w Gdańsku
W Gdańsku rośnie liczba buspasów. Wydzielone odcinki dróg znaleźć można dziś w 12 lokalizacjach.
- Podwale Przedmiejskie - od zjazdu z estakady Elbląska do ul. Słodowników (o długości 1 150 m) - buspas autobusowy
- Podwale Grodzkie - od Prokuratury do Hotelu Scandic (190 m) - buspas autobusowy
- Jaśkowa Dolina - od ul. Kruczkowskiego do ul. Wileńskiej (420 m) - buspas autobusowy
- Żołnierzy Wyklętych - od. al. Grunwaldzkiej do Galerii Bałtyckej (68 m) - buspas autobusowy
- Siennicka - od ul. Bajki do ul. Lenartowicza (195 m) - pas autobusowo-tramwajowy
- Siennicka - od ul. Stary Dwór do ul. Powalnej (590 m) - pas autobusowo-tramwajowy
- Lenartowicza na długości przystanków wiedeńskich (95 m) - pas autobusowo-tramwajowy
- Lenartowicza na długości przystanków wiedeńskich (112 m) - pas autobusowo-tramwajowy
- Rakoczego - od ul. Jaśkowa Dolina do Bulońskiej (480 m) - pas autobusowo-tramwajowy
- Podwale Grodzkie - od połączenia ulic Wały Piastowskie - Łagiewniki do połączenia ulic Wały Jagiellońskie - Bastion św. Elżbiety (800 m)- buspas autobusowy
- Schuberta - od skrzyżowania z ul. Nowolipie do ul. Trzy Lipy (350 m) - buspas autobusowy
- Trakt św. Wojciecha - od ul. Tomczaka do kładki nad Radunią (900 m) - buspas autobusowy
Miejsca
Opinie (135) 4 zablokowane
-
2019-12-30 15:58
buspass to właściwe rozwiązanie, tramwaj - zmarnowane pieniądze (2)
Każdy buspass także kontra-bus-pas to krok w dobrą stronę. Żeby tylko jeszcze przestali lądować kasę w absurdalnie drogie tramwaje (z marnującym przestrzeń torowiskiem) to byłoby OK.
- 2 10
-
2019-12-30 17:18
Taaak.
Amerykanie też to kiedyś zrobili. Polikwidowali linie tramwajowe na rzecz autobusów. A kiedy się wydało, że był to kapitalny przekręt skorumpowanych władz pod wpływem koncernów naftowych to szybko je odbudowywano
- 2 0
-
2019-12-30 16:58
W Poznaniu jest szybki tramwaj - wątpię aby go autobus zastąpił nawet gdyby miał buspas
- 2 0
-
2019-12-30 17:06
swietnie zrobmy jak w indiach
niech wiekszy ma pierszenstwo.... i setka dla kurazu przed jazda
- 6 0
-
2019-12-30 16:52
Bzdura z busspasami
W Sw Wojciechu. Jezdze tam codziennie ze 4 razy. Ani razu nie widzialem autobusu - raz karetka jechala, ale i tak pusto bylo!
- 8 1
-
2019-12-30 16:13
(1)
A może tak autopasy dla normalnych samochodów???
- 7 4
-
2019-12-30 16:43
wystarczy że ty jesteś nienormalny, zalecam natychmiastowe leczenie.
- 1 4
-
2019-12-30 16:16
rzetelne badania techniczne i problem znika...
- 4 3
-
2019-12-30 13:32
Gdańsk bierze przykład z Gdyni (4)
i inwestuje w farbę
- 84 14
-
2019-12-30 15:47
To w Gdansku wczesniej pojawily sie buspasy
- 0 2
-
2019-12-30 13:38
Jeśli sama farba i znaki zmiennej treści załatwią sprawę to super (2)
pozbądźmy się myślenia, że tylko inwestycje za setki milionów pomogą odkorkować miasta. Żadna nowa droga miasta nie odkorkuje
- 10 8
-
2019-12-30 13:51
(1)
Jak widać sama farba i wyznaczenie buspasów z istniejącej jezdni to dla nich za mało. Autobus koniecznie musi jechać pod prąd! Bo inaczej będzie za mało innowacyjnie.
- 6 4
-
2019-12-30 15:35
W zasadzie to nie jesteś zbyt mądry
- 3 5
-
2019-12-30 15:44
a kierowca bedzie miał gdzie sie wysikać?
halo jest 21 wiek a nawet już 1/5 za nami
- 8 0
-
2019-12-30 15:32
Zróbmy jak w Indiach albo niektórych krajach arabskich:
Niech każdy jeździ i chodzi jak chce i jak może. Bo ani kierowcy ani piesi w Polsce przepisami ruchu drogowego jakoś się nie przejmują.
- 8 0
-
2019-12-30 15:27
A to jest ulica Kruczkowskiego??? Myślałam, że jest ale już Matuszewskiego.
Popieram pomysł z kontrapasami w Gdańsku. Lepiej późno niż później.- 1 2
-
2019-12-30 15:10
Oszałamiająca ilość buspasow
A drogi szerokie ...
Ta mapka dobrze pokazuje kto w tym mieście ma priorytet: samochody i kierowcy
A jakakolwiek mowa o nowych buspasach jest tylko tam, gdzie jest dodatkowe miejsce na ich budowę i nie ważne że droga jest szeroka, nie musi być dodatkowe miejsce bo nie można ruszyć świętej przepustowości ...- 4 9
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.