• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa Podwala z Łąkową: start zimą, gotowe na lato

Michał Brancewicz
18 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W grudniu podpisana zostanie umowa z wykonawcą, który przebuduje skrzyżowanie łączące ul. Łąkową z Podwalem Przedmiejskim w Gdańsku. W grudniu podpisana zostanie umowa z wykonawcą, który przebuduje skrzyżowanie łączące ul. Łąkową z Podwalem Przedmiejskim w Gdańsku.

W grudniu miała zakończyć się przebudowa skrzyżowania Podwala Przedmiejskiego z Łąkową, ale prace do tej pory się nie rozpoczęły. Wszystko z powodu zmiany procedury, w oparciu o którą ma być realizowana inwestycja. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest dopiero w grudniu, a roboty potrwają do połowy roku.



Jak wolisz przechodzić przez jezdnię?

Jesienią zeszłego roku zakończyła się przebudowa pierwszego z pięciu skrzyżowań na Podwalu Przedmiejskim, na wysokości ul. Chmielnej. Celem tej inwestycji jest "przybliżenie" Starego Przedmieścia i Dolnego Miasta do Śródmieścia, poprzez zwężenie jezdni Podwala, stworzenie naziemnych przejść dla pieszych oraz umożliwienie samochodom przejazdu przez torowisko tramwajowe.

Przebudowa Podwala z Łąkową za 10,5 mln zł



Drugie w kolejce do przebudowy wytypowane zostało skrzyżowanie z ul. Łąkową.

W sierpniu do przetargu zgłosiły się dwie firmy:

  1. MTM z Gdyni - ok. 10,5 mln zł oraz 24 miesiące gwarancji,
  2. Konsorcjum WPRD Gravel z Gdańska i WodKan-Grzenkowicz z Kartuz - ok. 11,2 mln zł oraz 24 miesiące gwarancji.

Obie oferty mieściły się w zakładanym budżecie miasta na ten cel - 11,6 mln zł. Przebudowa miała wkrótce rozpocząć się i potrwać do grudnia. Jednak prace do tej pory nie ruszyły.

Urzędnicy czekają na ZRID



- Inwestycja miała być realizowana w oparciu o zgłoszenie budowy, ale Urząd Wojewódzki nie wyraził na to zgody i musieliśmy wszcząć procedurę wydania Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej - tłumaczy Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - ZRID powinniśmy otrzymać w grudniu i wówczas podpiszemy umowę z firmą MTM.
Wniosek o wydanie zezwolenia został złożony 21 października. Wojewoda ma 90 dni na jego wydanie, pod warunkiem, że dokumentacja będzie kompletna. A to oznacza, że wydanie ZRID-u może nastąpić dopiero w styczniu.

To wszystko sprawia, że prace, które mają trwać 180 dni, przeciągną się do połowy 2020 roku.

W ramach inwestycji, poza otwarciem skrzyżowania wraz z naziemnym przejściem dla pieszych, naprawiona zostanie nawierzchnia jezdni, chodników oraz zatok autobusowych.

Przebudowie poddane zostanie także torowisko tramwajowe, kanalizacja deszczowa, instalacje sanitarne i wodociągowe. Powstaną też pasy rowerowe, stanowiące kontynuację rozwiązania ze skrzyżowania z ul. Chmielną.

Przebudowa Podwala: kolejne skrzyżowania w kolejce



W planach urzędników na kolejne lata jest przebudowa kolejnych miejsc na Podwalu Przedmiejskim - na wysokości przystanków tramwajowych: Okopowa zobacz na mapie Gdańska, Żabi Kruk zobacz na mapie Gdańska oraz Brama Żuławska zobacz na mapie Gdańska, do których obecnie dostać się można jedynie zaniedbanymi przejściami podziemnymi.

Opinie (244) 7 zablokowanych

  • Po cholere znowu, aż 4 przejscia...?

    Nie można skoro już są wciskane te przejścia naziemne wszędzie na siłę, to akurat tu dać pasy w jednej linii, a nie po 2ch stronach Łąkowej. Już tyle mamy kaleków w tym mieście, że pasy co 50 metrów i do tego co 30 metrów progi zwalniające... Żenada.

    • 11 4

  • Skandal

    Planowana jezdnia jest za szeroka! Po jednym pasie jezdni dla samochodów buspas, dwa pasy dla rowerów, jeden dla pieszych, pas dla chomików i dla leworęcznych.

    • 17 2

  • "Celem tej inwestycji jest "przybliżenie" Starego Przedmieścia i Dolnego Miasta do Śródmieścia " (2)

    O powyzszym nalezalo pomyslec budujac te trase, ale myslenie perspektywiczne to nie nasza specjalnosc. Ponadto po cholere torowisko jest ubrane w psedotrawniczek i inne zbedne dodatki? W centrach krajow zachodnich torowiska sa integralna czescią jezdni, gdzie mozna swobodnie wjechac autem, to pozwala na oszczedne zagospodarowanie miejsca. Ale nie u nas: wysepki, pasy segregacyjne, krawężniki, trawniczki i inne szykany - jak dla niepełnosprawnych!

    • 11 14

    • Ty sobie najpiew sprawdź kiedy i w jakich okolicznościach ta trasa powstała

      Bo widać, że nie masz ani kontekstu historycznego, ani wiedzy o rozwiązaniach transportowych. A ten "trawniczek" to tzw zielone torowisko, ważny element wyciszający tramwaj. W centrach krajów zachodnich, np w Genewie i Zurychu bardzo często spotykane. Szykany są własnie po to, żebyś nie mógł swobodnie autem jechać, za to żeby wszyscy inni, bez samochodu mogli przedostać się tamtędy normalnie.

      • 0 0

    • u nas kierofczyki by pozastawiali te torowiska. co ty do czego porównujesz

      • 0 2

  • Mam nadzieje moi drodzy i kochani (2)

    Że nie będzie faul startu i latem przejdziemy po przejściu jak być powinno od lat.

    • 83 99

    • pamiętam Łąkową

      jak jeszcze tramwaj tam jeździł. W obecnym kształcie ta ulica się nie umywa do tego, co było na przełomie lat 80/90. Ale wszystko idzie w lepszą stronę. Przejścia podziemne tylko tam, gdzie konieczne, czyli do Pociągów i np pod autostradą.

      • 5 3

    • Przecież ty mieszkasz w Wejherowie,

      o czym sam pisałeś, a głos zabierasz w każdej gdańskiej sprawie (?!).

      • 18 4

  • A jakieś progi zwalniające? A w ogóle to należy zamknąć Podwale Przedmiejskie dla ruchu samochodowego. Zrewitalizować i zrobić deptak z ogródkami z piwami rzemieślniczymi.

    • 11 2

  • Kolejne swiatła i kolejne wydłużenie czasu przejazdu tramwajem i autobusem

    Z tego co wiem planowane jest kolejne przejście naziemne na wysokości ul. Żabi Kruk
    i oczywiście dojdą kolejne światła, a komunikacją miejską będziemy jechać jeszcze dłużej

    Takie rzeczy dla mieszkańców wymyślają aktywiści, którzy w zobaczyli w telewizji Kopenhagę i chcą jej pomysły przenieść do miasta w którym nie ma dróg alternatywnych.

    • 14 4

  • Podwala w ogóle nie powinno tam być, ta droga powinna być wypchnięta za stare miasto i połączyć bezkolizyjnie AK (4)

    ale to za dużo dla "planistów". I wtedy stare miasto mogłoby się rozwijać, łączyć, komunikować.

    • 7 9

    • "rozwijać, łączyć, komunikować"

      to stwórz takie możliwości, przykładowo przez bypass przez Olszynkę, rozbudowę 3-Maja czy tunel pod Polskim Hakiem. Tylko zrób to (!!!) najpierw...
      A ludzie sami zrezygnują z Podwala.

      • 3 0

    • (1)

      Stare Miasto jest po zupelnie innej stronie miasta

      • 5 2

      • no i właśnie tam powinna znajdować się główna droga przejazdowa :)

        • 0 2

    • centrum miasta bezkolizyjnie ;) co za dureń. może autostrade jeszcze byś tam chciał?

      • 2 2

  • rok 2033 kasujemy skrzyzowanie

    • 7 4

  • mamy od kilku miesięcy nowy tunel przy Okopowej (2)

    po co nam na sąsiedniej ulicy

    • 9 11

    • (1)

      tunel zasypać zrobić galerię sztuki

      • 1 3

      • a w czym ci on przeszkadza ?

        przecież to super bezpieczne przejście

        • 1 2

  • (1)

    Ok. Tylko kiedy w końcu zostanie wyremontowana ulica Łąkowa do Długich Ogrodów.

    • 23 3

    • O drugiej stronie juz sie rozpadla wiec szkoda kasy

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane