• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa kluczowej ulicy w Sopocie w 370 dni

Krzysztof Koprowski
6 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Wizualizacja przebudowanej ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. 3 Maja w Sopocie.

Jeżeli uda się wyłonić wykonawcę robót, niebawem ul. 3 Maja w SopocieMapka przejdzie całkowitą metamorfozę. Kierowcy zyskają nową nawierzchnię ulicy, zaś rowerzyści infrastrukturę rowerową, której kręty przebieg wynika z potrzeby wprowadzenia dodatkowych miejsc postojowych. Piesi będą mieli do dyspozycji nowe chodniki, na których również dopuszczone będzie parkowanie aut. Prace powinni się skończyć w pierwszym kwartale 2023 r.



Bierzesz udział w konsultacjach społecznych?

Przypomnijmy, o planach przebudowy jednej z najważniejszych ulic kurortu - ul. 3 Maja, łączącej al. NiepodległościMapkaul. Grunwaldzką w Dolnym SopocieMapka, pisaliśmy kilkukrotnie.

W październiku 2020 r. ogłoszono przetarg na wykonawcę projektu, ale ostatecznie udało się go wyłonić dopiero w kolejnym postępowaniu ze stycznia 2021 r. - została nim spółka Polska Inżynieria z Warszawy z ofertą na kwotę ok. 439 tys. zł.

W sierpniu ubiegłego roku zdecydowano się dodatkowo przeprowadzić konsultacje społeczne w zakresie szczegółowych rozwiązań organizacji ruchu.

Udało się także pozyskać dofinansowanie w ramach Polskiego Ładu na kwotę 15,2 mln zł, co - jak szacują urzędnicy - oznacza wsparcie 95 proc. kosztów realizacji przebudowy ul. 3 Maja.

Pracami będzie objęta ul. 3 Maja na całym przebiegu z wyjątkiem skrzyżowania z al. Niepodległości. Pracami będzie objęta ul. 3 Maja na całym przebiegu z wyjątkiem skrzyżowania z al. Niepodległości.

370 dni na całkowitą przebudowę ul. 3 Maja



Ostateczny koszt robót poznamy niebawem - inwestycja jest na etapie ogłoszonego przetargu na prace budowlane. O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria:
  • najniższej ceny (60 proc.),
  • terminu realizacji odcinka Grunwaldzka - Dębowa (30 proc.)
  • przedłużenia minimalnego trzyletniego okresu gwarancji (10 proc.).

Łącznie na wykonanie przebudowy całej drogi od ul. Grunwaldzkiej do al. Niepodległości, przy czym samo skrzyżowanie z al. Niepodległości nie jest objęte zakresem robót, przewidziano maksymalnie 370 dni od momentu podpisania umowy.

Zakres robót przewiduje całkowitą modernizację całego pasa drogowego wraz z instalacjami podziemnymi.

  • W wyniku konsultacji wprowadzono m.in. prostopadłe miejsca postojowe, co wymusiło stworzenie krętego przebiegu jednokierunkowej drogi rowerowej.
  • Pierwotna koncepcja przebudowy ul. 3 Maja (przed konsultacjami).

Pasy rowerowe (nie) na całej długości ulicy



Największą nowością będzie wprowadzenie w ul. 3 Maja infrastruktury rowerowej. W pierwotnym projekcie miało to się odbyć w formie obustronnych pasów rowerowych w jezdni.

W toku wspomnianych konsultacji społecznych z mieszkańcami zwyciężył jednak wariant maksymalnego powiększenia przestrzeni parkingowej i utworzenia zatok do parkowania prostopadłego zamiast równoległego.

Wymusiło to wyprowadzenie pasa rowerowego w stronę al. Niepodległości na odcinku Kazimierza Wielkiego - Sobieskiego na jednokierunkową drogę rowerową z licznymi łukami wzdłuż chodnika.

Chodniki dla pieszych i kierowców samochodów



W przeciwnym kierunku przewidziano postój aut na chodnikach, a tym samym ze strony kierowców będzie wymagana szczególna ostrożność przy otwieraniu drzwi wprost na przestrzeń zarezerwowaną dla rowerzystów.

W wyniku konsultacji zdecydowano także o pokryciu na całej długości pasów rowerowych czerwoną farbą, choć początkowo - wzorem Gdańska czy Gdyni - takie wyróżnienie kolorystyczne miało być zastosowano tylko w obrębie skrzyżowań i innych tzw. punktów kolizyjnych.

Czytaj też:

Wspólny przejazd rowerowy po Sopocie: wciąż wiele miejsc wymaga poprawy


Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta



  • Miejsca postojowe na chodniku w bezpośrednim sąsiedztwie pasa rowerowego.
  • Przewężenia chodników w obrębie zatok autobusowych.
  • Planowana organizacja ruchu na skrzyżowaniu 3 Maja - Grunwaldzka.

Chodniki z przewężeniami przy zatokach autobusowych



Piesi zyskają nowe chodniki, ale nadal będą istniały lokalne przewężenia nawet do 1,20 m szerokości w obrębie zatok autobusowych, z których Sopot zdecydował się nie rezygnować.

Na pozostałych fragmentach szerokość chodników będzie podyktowana zachowaniem parkujących kierowców i przestrzeganiem przez nich znaków obligujących do postoju równoległego.

Warto nadmienić, że znaczna część przejść przez jezdnię będzie wyniesiona, pełniąc w ten sposób funkcję progów zwalniających.

  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.

Dodatkowe dwa ronda oraz przestrzeń dla postoju taksówek



Ponadto w toku konsultacji zdecydowano się na utworzenie aż trzech rond, które wymusiły również odsunięcie przejść dla pieszych od skrzyżowań:
  • na wysokości ul. Kościuszki (rondo to było uwzględnione już w pierwszym projekcie organizacji ruchu),
  • na wysokości ul. Władysława IV (rondo wprowadzone po konsultacjach),
  • na wysokości ul. Sobieskiego (jw.).

Na prośbę mieszkańców zachowano także postój taksówek w ciągu zatoki autobusowej przy skrzyżowaniu z ul. Kazimierza Wielkiego.

Jak informują urzędnicy, z dwóch spotkaniach otwartych dot. projektu przebudowy ul. 3 Maja wzięło udział każdorazowo ok. 50 mieszkańców. Wpłynęło też 48 głosów w internetowej ankiecie.


Opinie (115) 4 zablokowane

  • Pytania dot. inwestycji - do przemyślenia

    1) czy została wydana już decyzja o PnB lub ZRID? kiedy będzie wydana?
    2) czy Inwestor uzyskał już zgodę na odstępstwo od przepisów rozporządzenia o drogach? np w zakresie odległości między skrzyżowaniami, widoczności przy ruszaniu ze zjazdów, itp? To droga powiatowa więc tym bardziej żartów nie ma (nie ma znaczenia że coś funkcjonuje w stanie istniejącym albo odstępstwo albo zmiana rozwiązań)
    3) jak jest rozwiązane przejście pod wiaduktem PKP? brak rysunków w artykule
    4) dlaczego nie jest objęte przebudową skrzyżowanie 3 Maja - Al. Niepodległości? to oczywiste że powinno być. Kiedy będzie?
    5) pasy ruchu dla rowerów ok chociaz nie musi ich być / nie powinno w strefie "tempo 30" a jeżeli już są to wyprowadzanie pasa dla rowerów na chodnik to są żarty - kiedy Sopot realnie zacznie być przyjazny dla ruchu rowerowego w szczególności? zaniedbania w tej materii są ogromne lub brak spójnej! wizji zarzadu drogi - proszę to przemyśleć raz jeszcze
    6) przejścia dla pieszych co 30m? napewno?
    a prawo o ruchu drogowym? w strefie tempo 30 ludzie powinni mieć możliwość przekraczania jezdni tam gdzie im wygodnie "Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 m". Przy takich rozwiązaniach można przejśc tylko!! w miesjcach wyznacznych przejść, co w praktyce oznacza łamanie przepisów

    • 1 3

  • O!!!

    Chyba pierwsza trójmiejska inwestycja, w której zrezygnowano z radykalnego zmniejszenia miejsc parkingowych. Bo dla mieszkańca, zwłaszcza po 60 roku życia miejsce parkingowe jest najcenniejsze. Nawet jak sam nie jest kierowcą, ale ma dzieci i wnuki którzy mogą go zawieźć, odwieźć i pobyć z nim kilka godzin.

    • 4 0

  • ronda sa bez sensu... samochody , autobusy nie mieszcza sie.....

    w oliwie na czyzewskiegi i bora komorowskiego jezdza przz srodek bo nie wcisna sie tak aby pbjechac rondo... glupota

    • 1 1

  • ja wiem czy ten remont jest taki niezbędny?

    ważniejsze są sprawy do zrobienia w Sopocie

    • 0 2

  • Skwierawski prezydencie (1)

    A co z miejscami na Armii Krajowej?
    Miały wrócić...a nie wróciły!
    Takie to PiSowskie

    • 2 0

    • Na AK parkowanie na zakazie lub na podjazdach mieszkańców

      Pamiętam, jak obiecywał, że postarają się wydzielić miejsca po drugiej stronie na chodniku, co od początku było niewykonalne. I zabawnie brzmi tłumaczenie, że na 3 Maja ścieżka musi być kręta, bo potrzebne są miejsca parkingowe, a podczas dyskusji z mieszkańcami AK tłumaczono, że ścieżkę trzeba było wyprostować (i zlikwidować 14 miejsc parkingowych), bo miasto nie musi ich zapewniać, bo warto jeździc rowerem i komunikacją, bo w Sopocie jest za dużo aut, a miasta na mitycznym Zachodzie zamykają centra dla samochodów. Tylko bardziej w centurm jest 3 Maja czy AK? Mieszkańcy obu dzielnic potrzebują miejsc do zaparkowania, ale przy jednym remoncie są konsultacje, przy drugim - nie. Odpowiedzi urzędników na protesty - nielogiczne.

      • 1 0

  • Paranoja na drogach

    No i po co te rondo? Po co ja się pytam? Po to żeby więcej korków było? Po to żeby wydać miliony? Dlaczego nasi "urzędnicy" od 7 boleści uwielbiają utrudniać ruch? Przecież ronda w Polsce to zbędna inwestycja ludzie i tak nie potrafią korzystać prawidłowo z rond. Ruch płynniej by się odbywał jakby zrobili tam nawet równorzędną, ale rondo to poroniony pomysł!

    • 0 1

  • Bezpieczeństwo!!!!

    Urzędnicy "będzie bezpieczniej" gdzie ? Na każdym skrzyżowaniu jak dzieciaki będą chciały przyjść przez pas przy samym rondzie i łaskawie czekać aż ich ktoś wpuści na pasy. Naprawdę bardzo bezpieczne kierowcy którzy pchają sie na rondo nie będą zagrażać dzieciaka na pasach zaraz za rondem.

    • 0 0

  • szkoda, że niektóre głosy z internetowej ankiety nie zostały wzięte pod uwagę co będzie skutkowało problemami dla mieszkańców

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane