• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa kluczowej ulicy w Sopocie w 370 dni

Krzysztof Koprowski
6 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Wizualizacja przebudowanej ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. 3 Maja w Sopocie.

Jeżeli uda się wyłonić wykonawcę robót, niebawem ul. 3 Maja w SopocieMapka przejdzie całkowitą metamorfozę. Kierowcy zyskają nową nawierzchnię ulicy, zaś rowerzyści infrastrukturę rowerową, której kręty przebieg wynika z potrzeby wprowadzenia dodatkowych miejsc postojowych. Piesi będą mieli do dyspozycji nowe chodniki, na których również dopuszczone będzie parkowanie aut. Prace powinni się skończyć w pierwszym kwartale 2023 r.



Bierzesz udział w konsultacjach społecznych?

Przypomnijmy, o planach przebudowy jednej z najważniejszych ulic kurortu - ul. 3 Maja, łączącej al. NiepodległościMapkaul. Grunwaldzką w Dolnym SopocieMapka, pisaliśmy kilkukrotnie.

W październiku 2020 r. ogłoszono przetarg na wykonawcę projektu, ale ostatecznie udało się go wyłonić dopiero w kolejnym postępowaniu ze stycznia 2021 r. - została nim spółka Polska Inżynieria z Warszawy z ofertą na kwotę ok. 439 tys. zł.

W sierpniu ubiegłego roku zdecydowano się dodatkowo przeprowadzić konsultacje społeczne w zakresie szczegółowych rozwiązań organizacji ruchu.

Udało się także pozyskać dofinansowanie w ramach Polskiego Ładu na kwotę 15,2 mln zł, co - jak szacują urzędnicy - oznacza wsparcie 95 proc. kosztów realizacji przebudowy ul. 3 Maja.

Pracami będzie objęta ul. 3 Maja na całym przebiegu z wyjątkiem skrzyżowania z al. Niepodległości. Pracami będzie objęta ul. 3 Maja na całym przebiegu z wyjątkiem skrzyżowania z al. Niepodległości.

370 dni na całkowitą przebudowę ul. 3 Maja



Ostateczny koszt robót poznamy niebawem - inwestycja jest na etapie ogłoszonego przetargu na prace budowlane. O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria:
  • najniższej ceny (60 proc.),
  • terminu realizacji odcinka Grunwaldzka - Dębowa (30 proc.)
  • przedłużenia minimalnego trzyletniego okresu gwarancji (10 proc.).

Łącznie na wykonanie przebudowy całej drogi od ul. Grunwaldzkiej do al. Niepodległości, przy czym samo skrzyżowanie z al. Niepodległości nie jest objęte zakresem robót, przewidziano maksymalnie 370 dni od momentu podpisania umowy.

Zakres robót przewiduje całkowitą modernizację całego pasa drogowego wraz z instalacjami podziemnymi.

  • W wyniku konsultacji wprowadzono m.in. prostopadłe miejsca postojowe, co wymusiło stworzenie krętego przebiegu jednokierunkowej drogi rowerowej.
  • Pierwotna koncepcja przebudowy ul. 3 Maja (przed konsultacjami).

Pasy rowerowe (nie) na całej długości ulicy



Największą nowością będzie wprowadzenie w ul. 3 Maja infrastruktury rowerowej. W pierwotnym projekcie miało to się odbyć w formie obustronnych pasów rowerowych w jezdni.

W toku wspomnianych konsultacji społecznych z mieszkańcami zwyciężył jednak wariant maksymalnego powiększenia przestrzeni parkingowej i utworzenia zatok do parkowania prostopadłego zamiast równoległego.

Wymusiło to wyprowadzenie pasa rowerowego w stronę al. Niepodległości na odcinku Kazimierza Wielkiego - Sobieskiego na jednokierunkową drogę rowerową z licznymi łukami wzdłuż chodnika.

Chodniki dla pieszych i kierowców samochodów



W przeciwnym kierunku przewidziano postój aut na chodnikach, a tym samym ze strony kierowców będzie wymagana szczególna ostrożność przy otwieraniu drzwi wprost na przestrzeń zarezerwowaną dla rowerzystów.

W wyniku konsultacji zdecydowano także o pokryciu na całej długości pasów rowerowych czerwoną farbą, choć początkowo - wzorem Gdańska czy Gdyni - takie wyróżnienie kolorystyczne miało być zastosowano tylko w obrębie skrzyżowań i innych tzw. punktów kolizyjnych.

Czytaj też:

Wspólny przejazd rowerowy po Sopocie: wciąż wiele miejsc wymaga poprawy


Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta



  • Miejsca postojowe na chodniku w bezpośrednim sąsiedztwie pasa rowerowego.
  • Przewężenia chodników w obrębie zatok autobusowych.
  • Planowana organizacja ruchu na skrzyżowaniu 3 Maja - Grunwaldzka.

Chodniki z przewężeniami przy zatokach autobusowych



Piesi zyskają nowe chodniki, ale nadal będą istniały lokalne przewężenia nawet do 1,20 m szerokości w obrębie zatok autobusowych, z których Sopot zdecydował się nie rezygnować.

Na pozostałych fragmentach szerokość chodników będzie podyktowana zachowaniem parkujących kierowców i przestrzeganiem przez nich znaków obligujących do postoju równoległego.

Warto nadmienić, że znaczna część przejść przez jezdnię będzie wyniesiona, pełniąc w ten sposób funkcję progów zwalniających.

  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.

Dodatkowe dwa ronda oraz przestrzeń dla postoju taksówek



Ponadto w toku konsultacji zdecydowano się na utworzenie aż trzech rond, które wymusiły również odsunięcie przejść dla pieszych od skrzyżowań:
  • na wysokości ul. Kościuszki (rondo to było uwzględnione już w pierwszym projekcie organizacji ruchu),
  • na wysokości ul. Władysława IV (rondo wprowadzone po konsultacjach),
  • na wysokości ul. Sobieskiego (jw.).

Na prośbę mieszkańców zachowano także postój taksówek w ciągu zatoki autobusowej przy skrzyżowaniu z ul. Kazimierza Wielkiego.

Jak informują urzędnicy, z dwóch spotkaniach otwartych dot. projektu przebudowy ul. 3 Maja wzięło udział każdorazowo ok. 50 mieszkańców. Wpłynęło też 48 głosów w internetowej ankiecie.


Opinie (115) 4 zablokowane

  • Czekam już 4 m-c na odp Katarzyny z Biura Promocji UM (3)

    Moje proste pytanie :
    Temat: Re: Podsumowanie konsultacji przebudowy ul. 3 Maja

    Dzień dobry

    Dziękuję za informacje.
    Proszę o konkretną odpowiedź na pytanie :
    Czy aktualny plan przebudowy przewiduje likwidację wszystkich 28 miejsc parkingowych na odcinku ul. 3 Maja od ul. Bitwy pod Płowcami do ul. Grunwaldzkiej a jeżeli nie ile miejsc na tym odcinku pozostanie.?
    A oto odp UM
    Dnia 28 października 2021 10:27
    Dzień dobry,
    Panie Mariuszu poprosiłam o pomoc projektantów więc na dokładną odpowiedź proszę chwilę poczekać. Natomiast zwracam uwagę, że oprócz wyznaczonych miejsc parkingowych na dosyć długim odcinku będzie możliwość parkowania na chodniku (na niewyznaczonych miejscach), umożliwią to niskie krawężniki. Poprosiłam ZDiZ o policzenie miejsc wyznaczonych do parkowania oraz w przybliżeniu liczby aut która może się zmieścić na chodnikach.
    Urząd Miasta Sopotu
    Biuro Promocji i Komunikacji Społecznej

    • 10 1

    • Pani Kasia jest bardzo fajna, więc proszę tutaj nie robić hejtu :) Chętnie bym się z nią umówił na kawę, ale na takiego piwniczaka jak ja, to ona nawet nie zwróci uwagi :(

      • 1 1

    • CD pytania (1)

      Panie Prezydencie skoro pana pracownicy nie umią policzyć do 30 od ponad 4 m-cy proszę o odpowiedź publiczna mieszkańcom na moje pytanie bo moim zdaniem zostanie ok 8 miejsc z 28 co zapewne kolejnym mieszkańcom dolnego Sopotu ułatwi decyzję o wyprowadzce i przeznaczeniu lokalu na wynajem krotkoterminowy...

      • 9 2

      • jak nie masz odpowiedzi, to albo nie policzyli, albo odpowiedź jeste potencjalnie niesatysfakcjonująca i nabrali wody w usta.

        • 5 0

  • Opinia mieszkańców (2)

    Sopot pyta mieszkańców jakie są ich opinie, a Gdynia tylko pyta Piesiewicza

    • 12 16

    • Sopot pyta mieszkańców a (1)

      Łukaszenka Sopotu i tak robi co chce

      • 6 9

      • nie, no przesada z tym określeniem!

        • 4 2

  • Strach się bać co tam mogą odwalić

    ale chyba już gorzej zorganizować się to rowerowo niż na Armii krajowej nie będzie. Ciężko będzie to przebić? a może się mylę

    • 15 1

  • Kiedy wreszcie otworzą starą Słowackiego w Gdańsku?? (2)

    • 7 9

    • Nie ma co otwierać. Stara Słowackiego to przypuszczalnie już tylko kości obrócone w proch. Sam Słowacki pewnie w podobnym stanie, co jego stara.

      • 4 0

    • Jesteśmy coraz bliżej prawdy..

      A nie, sorry...

      • 2 0

  • Wincyj samochodow, wincyj!

    • 6 8

  • 3 lata gwarancji... (1)

    Tyle mam na swój toster za 80 zł. Fajne te kryteria przetargowe, takie niezbyt przyszłościowe.

    • 27 4

    • Takie same są wszędzie.

      • 1 0

  • Jeszcze Rozszerzyć SSP do ul.Polnej Włącznie!

    Dlaczego strefa parkowania kończy się na Kosciuszki 44 i dalej chodnikiem przejść nie można?!!!!
    Co z Wladyslawa IV gdzie jest to samo? A jeszcze te Darmowe miejsca na koncu ul. Sobieskiego!
    Po co i dla kogo? Maja byc dla mieszkańców i mają tez Zarabiać!

    Mieszkancy z chęcia Zapłacą za Kartę Parkingową by mieć gdzie parkować a przechodnie by mieć gdzie przejść chodnikiem!
    Dlatego trzeba postawić Słupki wszędzie tam gdzie samochody nie zostawiają min 1.5 m przejscia! Oraz uszczelnić i rozszerzyć strefę płatną!!!

    • 12 18

  • Bardzo fajny projekt, szczególnie z elementami dodatkowej zieleni

    • 9 15

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane