• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przeciążone ciężarówki nie wjadą na Południową Obwodnicę Gdańska

Maciej Naskręt
13 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Inspektorzy drogowi z Gdańska będą mogli sprawniej wyłapywać przeciążone ciężarówki. Inspektorzy drogowi z Gdańska będą mogli sprawniej wyłapywać przeciążone ciężarówki.

Do końca roku ruszy tam system wag preselekcyjnych. To pierwsze tego typu urządzenie na drogach naszej aglomeracji. Waży samochód podczas jazdy, a dane przekazuje przez Internet wprost do czekającego nieopodal patrolu inspekcji drogowej.



Czy kiedykolwiek uporamy się z przeciążonymi ciężarówkami?

Gdański Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na budowę dwóch wag preselekcyjnych do ważenia samochodów jeżdżących Południową Obwodnicą Gdańska. Pierwsze urządzenie - na nitce w kierunku Obwodnicy Trójmiasta - zostanie wmontowane w jezdnie w Przejazdowie zobacz na mapie Gdańska. Natomiast urządzenie na przeciwnym pasie ruchu będzie usytuowane na wysokości miejscowości Koszwały zobacz na mapie Gdańska.

Wagi na obu nitkach Południowej Obwodnicy Gdańska mają zostać zamontowane w ciągu trzech miesięcy od daty podpisania umowy. Firmy, które chcą zbudować nowe miejsca ważenia, mogą swoje oferty składać do 20 sierpnia. O wyborze wykonawcy decyduje najniższa cena.

Waga preselekcyjna to urządzenie wmontowane w jezdnię do dynamicznej kontroli jej obciążenia. Wyposażone jest w fotorejestrator i  połączone jest z internetem. Ich montaż na drodze o przekroju jednej jezdni to koszt rzędu 500 tys. zł.

Jak działa system wag preselekcyjnych? Gdy po jednej z wag przejedzie samochód ciężarowy, którego nacisk osi przekracza dopuszczalne normy, wideorejestrator wykonuje dokładne zdjęcie. Te natychmiast - przez sieć GSM - trafiają do specjalnego serwisu w internecie. Dostęp do niego mają ispektorzy drogowi. Ci, po zalogowaniu, sprawdzeniu lokalizacji pojazdu i ustawieniu się np. kilometr dalej, mogą bez trudu zatrzymać przeciążony pojazd.

Urządzenie nie jest jednak wyrocznią. Inspektorzy zatrzymujący taki pojazd muszą przeprowadzić szczegółową kontrolę. Jeśli pomiar wagi preselekcyjnej potwierdza się na standardowych wagach, samochód nie zostaje dopuszczony do dalszego ruchu, a na kierowcę nakładane są wysokie kary.

Inspektorzy są zadowoleni z wag preselekcyjny. - Trudno wskazać procentowo o ile wzrasta wykrywalność przeciążonych pojazdów. Niemniej system jest dobry, ale wymaga wciąż usprawnienia. W tym celu prowadzimy współpracę z zarządcami dróg - mówi Tomasz Redo, zastępca Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Drogowego.

Część kierowców ciężarówek ucieka przed wagami preselekcyjnymi, wybierając objazdy. Co z nimi? Inspektorzy uspokajają. - W czasie pracy wagi preselekcyjnej wielokrotnie monitorujemy drogi o mniejszym znaczeniu - wyjaśnia Redo.

Wagi preselekcyjne na Południowej Obwodnicy Gdańska to pierwsze tego typu urządzenia wokół Trójmiasta i trzecie w województwie pomorskim. Do tej pory urządzenia można było napotkać w Gniewie na drodze krajowej nr 91 (stara "jedynka") i Obwodnicy Słupska.

Miejsca

Opinie (83) 3 zablokowane

  • Nie rozumiem co za problem zamontować wagi na naszych drogach,
    jedyne wytłumaczenie jest takie, że ktoś bierze spore pieniądze za taki stan rzeczy..

    • 2 0

  • "O wyborze wykonawcy decyduje najniższa cena" (1)

    "O wyborze wykonawcy decyduje najniższa cena"

    Normalka. Chrzanić jakość wykonania i trwałość. Ważne, że TANIO. ;-)

    • 3 0

    • polakowi nigdy nie dogodzisz

      najnizsza cena to marudza ze tandeta
      wezma wage lepszejjakosci i drozsza to bedamarudizc ze korupcja i ze ktos pod stolem dostal i tak zle i tak niedobrze

      • 0 0

  • .........

    Wage w przetargu kupia w lidlu lub biedronie.Krokodyle-kozacy..........

    • 1 2

  • niech sobie ważą

    dla mnie te TIR-y mogą ważyć i po 100 ton, byle nie przekraczały dopuszczalnego nacisku na daną powierzchnię i miały odpowiednio miękkie koła z płytkim bieżnikiem - najlepiej silki :) Problemem byłaby jednak pora jesienno zimowa, gdzie silki nie dałyby rady. Ponieważ to i tak mrzonki, trzeba się trzymać ustalonego minimum i skutecznie egzekwować prawo.

    • 2 2

  • karac nietylko kierowcow

    ale głównie ich szefow

    • 3 0

  • A jako to norma, na ciężar kurzego jajka?

    ja sie tylko pytam, bo "niznam "normatywów ,panie dzieju

    • 0 2

  • A jako to norma, na ciężr kurzego jajaka?

    • 0 1

  • Czyżby chodziło o to żeby się nasypy nie rozsypały do końca i asfalt "ugiął" ponad miarę? (1)

    • 38 7

    • Czyżby chodziło o to

      Tak.

      • 1 1

  • (4)

    To teraz nie będą jeździć S7 tylko uciekną tam gdzie tych wag nie ma ..

    • 132 8

    • (1)

      czekam na nich z otwartymi rękami na starej siódemce. CPN Orlen również!!!

      • 18 4

      • czemu w Przejazdowie i Koszwałach?

        tzn. dobrze, że tam, tylko dlaczego Przejazdowo w kierunku Obwodnicy Trójmiasta? Na nitce w kierunku Gdańska powinno być w Koszwałach, żeby delikwenta wyłapać i żeby nie niszczył dalszego odcinka...

        • 5 1

    • Przeciążone ciężarówki nie wjadą na Południową Obwodnicę Gdańska (1)

      Przeciążone ciężarówki nie wjadą na Południową Obwodnicę Gdańska tylko przejadą przez miasto i będą niszczyć drogi i bezmyślnie zrywać trakcję

      • 35 1

      • nikt nie "ucieknie"

        Z tego co mi wiadomo wraz z budową węzła "ku ujściu" (połączenie Trasy Sucharskiego i Słowackiego) również zostaną zamontowane wagi dla pojazdów w ruchu = wyjazd z portu będzie ważony.
        W Gdyni wagi pojawią się w połowie przyszłego roku.

        • 12 0

  • Pan Maciej jak zwykle w formie...

    "Inspektorzy są zadowoleni z wag preselekcyjny."
    "ispektorzy drogowi"

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane