• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście naziemne przy dworcu dopiero w 2022 roku

Michał Brancewicz
14 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W 2022 roku możliwe będzie dojście do wyremontowanego dworca bez konieczności schodzenia do tunelu. W 2022 roku możliwe będzie dojście do wyremontowanego dworca bez konieczności schodzenia do tunelu.

Do października przeciągną się prace projektowe związane z powstaniem przejścia naziemnego przez Podwale Grodzkie w okolicy dworca Gdańsk Główny. Prace budowlane rozpoczną się nie wcześniej niż w połowie przyszłego roku i potrwają do roku 2022.



O stworzeniu przejścia naziemnego przez Podwale Grodzkie, które pozwoli również dojść w poziomie gruntu na przystanki tramwajowe, mówi się w Gdańsku od kilku lat. Z ankiet w artykułach na ten temat na trojmiasto.pl wynika, że to rozwiązanie ma jednak więcej przeciwników niż zwolenników.

Głosy rozkładają się następująco: 38 do 6229 do 61 proc.

Mimo to, miasto wykonuje kolejne kroki, które przybliżają realizację tej inwestycji.

Pod koniec zeszłego roku wybrany został wykonawca projektu. Została nim firma BPBK z Gdańska, która zainkasuje za to 442,8 tys. zł. Warto jednak zauważyć, że na zaprojektowaniu przejścia naziemnego prace się nie kończą.

Prace projektowe przy dworcu Gdańsk Główny obejmują:


  • budowę naziemnego przejścia dla pieszych w osi ul. Elżbietańskiej i hotelu Central o szerokości 8 metrów, wraz z przejazdem rowerowym, szerokim na 2 metry,
  • budowę nowej sygnalizacji świetlnej (która zostanie zintegrowana z istniejącą już sygnalizacją na skrzyżowaniu z ul. Nowe Podwale Grodzkie) na nowym przejściu dla pieszych,
  • wydłużenie istniejących peronów tramwajowych o 25 m, w celu uzyskania peronów o długości krawędzi peronowej 120 metrów - dla każdego kierunku,
  • budowę wiat na peronach tramwajowych (o długości około 150 metrów),
  • budowę wiat na peronach autobusowych (o długości 160 metrów),
  • korektę istniejącej już ścieżki rowerowej o szerokości 2 metrów od strony budynku dworca poprzez "wyprostowanie" (czyli likwidację tzw. szykany) przejazdu przez jezdnię dojazdową,
  • budowę pięciu miejsc postojowych "Kiss & Ride" o wymiarach 2,5 m na 5 m, czterech miejsc dla taksówek o wymiarach 2,5 m na 5 m oraz miejsca dla niepełnosprawnych o wymiarach 3,6 m na 6 m w drodze dojazdowej o szerokości jezdni manewrowej 3 m (jezdnia od strony hotelu Scandic),
  • budowę dwustronnych tablic informacji pasażerskiej (siedem sztuk).

Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku



Wykonawca na realizację zadania miał siedem miesięcy od dnia podpisania umowy. Projektowanie przeciągnie się jednak do października. Zaś prace ruszą dopiero w przyszłym roku.

- Z uwagi na konieczność przeprowadzenia postępowania przetargowego w trybie unijnym, rozpoczęcie robót możliwe będzie w połowie 2021 roku, a zakończenie w 2022 roku. Obecnie jednak trudno jest określić dokładną datę ich ukończenia. Harmonogram realizacji będzie jednym z elementów umowy z wykonawcą robót - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Do tego czasu powinien zakończyć się już warty blisko 100 mln zł remont gmachu dworca Gdańsk Główny. Zgodnie z umową ma to nastąpić w ostatnich dniach grudnia 2021 roku.

Opinie (346) ponad 10 zablokowanych

  • Ale po co?

    Jest właśnie bardzo dobrze, że NIE ma przejścia naziemnego. Po to jest tunel, żeby nie utrudniać ruchu samochodów. Jest też bezpieczniej dla wszystkich.

    • 3 4

  • Kiedy wladze Gdanska przestana sluchac sieFRAGu? (1)

    Wszystkie przejscia naziemne nad podziemnymi to ich wymysl . tak samo zwezanie ulic wybudowanych z mysla coraz wiekszego ruchu drogowego. Maja jednego wroga .samochody .Wiec robia wszystko aby umilic ich wlascicielom zycie.Jestem ciekaw jakiego maja haka na wladze miasta ze robia wszystkie i**otyzmy jakie FRAG wymysli.

    • 6 3

    • dodatkowe przejscia = postoje aut = wieksza ilosc spalin = wydłuzone czasy jazdy komunikacji miejskiej

      Zwężenia Podwala Przedmiejskiego = większe korki , bo wg Fragu ruch się zmniejszył, zbudowano dwie blokady , na Chmielnej i Łąkowej a niedługo będzie trzecia na Zabim Kruku.

      • 1 1

  • Nie chcemy tuneli! (1)

    Ludzie chciał poruszać się po mieście, nie tunelami jak szczury tylko chodnikami, ulicami i przejściami naziemnymi. Rowerami, hulajnogami. Wielu starszych ludzi nie daje rady pokonać schodów, również niepełnosprawni. Dla nich to przejście jest wybawieniem. Dobra inwestycja, to samo przy LOT. Samochody nie muszą wjeżdżać do centrum jeśli to przejście im się nie podoba...

    • 8 10

    • rower i hulajnoge przez przejscie sie przeprowadza a nie przejazdza

      • 1 1

  • postęp polega (10)

    na tym, że mniejszość jest ważniejsza od większości?

    • 24 11

    • postęp polega na tym (6)

      że "większość" w coraz większym stopniu zaczyna rozumieć oczekiwania i uwarunkowania mniejszości i zaczyna zachowywać się tak, by je uwzględniać. Dialog coraz lepiej zinstytucjonalizowany i oparty o zasadę wzajemnego szacunku gra w życiu społecznym coraz większą rolę - ludzie zaczynają się coraz lepiej rozumieć i szybciej dochodzą do tzw. konsensusu, nie tylko do kompromisu. Położenie granic kompromisu bywa kwestionowane, właśnie w Gdańsku rozpoczyna się proces przesuwania ich w przeciwną niż dotychczas stronę: od zaspokajania zachcianek i potrzeb kierowców na rzecz poprawy komfortu ruchu niezmotoryzowanych, tak jak się to dzieje od wielu lat w innych miastach Polski i Europy.

      • 3 1

      • Pustka na rynku, wyłączonym z ruchu (5)

        Tak to wygląda w mniejszych miastach... Gdańsk dlatego jest tak dynamiczny i konkurencyjny, że nie utrudnia specjalnie aktywności kierowcom, wytwarzającym większe PKB.. Rozumiem potrzebę miasta przyjaznego pieszym, ale na Boga, należy to robić w sposób naprawdę zrównoważony...Miasta "piesze" to raczej małe miasta compactowe o krótkim zasięgu dojścia, wielkie metropolie mają z tym problem i w nich poszczególne dzielnice mogą być piesze ale musi być siatka szybkich połączeń między dzielnicami

        • 2 4

        • szybkie połączenia między wieloma dzielnicami Gdańska już są (1)

          Nazywają się SKM i PKM

          • 1 2

          • Na moja dzielnice nie dojeżdża ani skm ani pkm

            • 0 1

        • Kierowcy nie wytwarzają PKB, bo jadą swoim samochodem (1)

          Co więcej, transport samochodowy jest najmniej efektywny. Dużo więcej wzrostu generuje transport zbiorowy. Do tego zdecydowana większość zysków z samochodów jest konsumowana na potrzeby utrzymania tych samochodów (a wliczając koszty zewnętrzne wychodzimy na solidny minus).
          Ludzie którzy codziennie stoją po godzinę w korku generują PKB płacąc za paliwo, ale ten czas można znacznie lepiej wykorzystać.

          • 3 2

          • Transport zbiorowy jest koszmarnie drogi (patrz np. budżet Gdańska)

            Oczywiście, że większy PKB wytwarzają firmy i klienci korzystający z samochodów, jest on też najbardziej ekonomiczny. Do transportu zbiorowego podatnicy - mieszkańcy muszą dokładać, gdyż jest on deficytowy, czyli stanowi koszt nie przychód

            • 2 2

        • same tylko wypadki spowodowane przez kierowców kosztują nas wszystkich 56mld zł rocznie

          to 2.5% PKB.

          tak wytwarzajw te pkb ;)

          • 4 1

    • mądrość ważniejsza od głupoty

      • 2 0

    • (1)

      Mniejszość stanowią kierowcy.

      • 6 3

      • Dokładnie z samochodu korzysta 25% Gdańszczan

        Reszta radzi sobie jakoś inaczej

        • 4 2

  • Trzeba w końcu wprowadzić opłaty za jazdę po mieście blachosmrodami to sie zmniejszy ta liczba szkodników! (2)

    Wtedy nawet przescia naziemne nie beda potrzebne .Kazdego blachoszrota powyzej 5 lat powinno sie złomowac.

    • 4 10

    • Blachosmrody

      Blachosmrody blachosmrody masz coś z głową?
      To ze jestes na rencie lub bezrobotnym lub masz do pracy 5minut pieszo to nie znaczy, ze wszyscy mają odstawić auta do garażu.
      Ja pracuję samochodem m.in.po to , zeby tacy jak ty mieli wygodne życie.
      I co? Mam jeszcze dluzej stać tak w korkach? Brrrrr

      • 1 1

    • Twoja fobia staje się przerażająca.

      • 4 3

  • Tam by było super wywalić samochody pod ziemie (5)

    a dla pieszych zrobić plac relaksu coś jak w Katowicach.

    Ta droga to słaba wizytówka Gdańska i to zaraz po wyjściu z dworca.

    • 23 24

    • No w końcu ktoś adekwatny

      Ma ta osoba rację! Nie wygląda dobrze ta droga w samym centrum takiego pięknego miasta jak Gdańsk.

      • 0 0

    • bo to jest główna arteria miasta

      niestety od wojny wiele dróg w tym grajdole nie powstało. Wylotowa jedna na Warszawę. Poszerzyli Słowackiego, dobudowali do kartuskiej Armii krajowej No i tunel do portu. Kosmiczna rozbudowa.

      • 1 1

    • Pod ziemię (2)

      I jak sobie wyobrażasz spod ziemi wjazdy i wyjazdy w uliczki poprzeczne - pod dworzec, do City forum, parkingów itp.... wyjazd z tunelu wymaga zajęcia dużego terenu

      • 1 4

      • (1)

        z tego co mi wiadomo tam jest tylko jedna uliczka poprzeczna. od rajskiej mozna byłoby to połączyć. zresztą ciąg pieszo jezdny do obsługi miejsca i autobusów mógłby tam byc. zaden problem. wystarczyłoby tranzyt (99% ruchu) puscic tunelem.

        • 1 1

        • wystarczyłoby schować tylko tranzyt na 200-300m i byłby piękny plac.

          • 1 2

  • Co za durny pomysł!!!

    Ten kto to wymyślił pewnie jeździ do pracy pociągiem i nigdy nie stał tam w korkach.
    Jak można taki kretyński pomysł wprowadzić w życie???
    Jest tunel, ludzie swobodnie przechodzą, po co to zmieniać?
    Będzie to samo co kiedyś na Monciaku - 1500 osob czekało na zielone światło.
    Ci urzednicy w Gdańsku to mają coś nie tego pod kopułą

    • 2 2

  • Nie rozumiem tego (9)

    Ktoś kiedyś te tunele porobił. Wg mnie to działa. Rozwiązanie naprawdę funkcjonalne. Po co z tego rezygnować? Co to poprawi ?

    • 84 17

    • posłuchaj, lub poczytaj, aby zrozumieć (4)

      w mieście mieszka wielu ludzi. Wielu kolejnych przyjeżdża do miasta koleją. Mają różne oczekiwania, często mają trudności z poruszaniem się po schodach, z bagażem, lub bez. Wielu z nich chce dotrzeć do pracy, do sklepu, do szkoły, do hotelu... tramwajem, pieszo, rowerem - chodzi o to, by mogli do tych celów podróży dotrzeć nie korzystając ze schodów ani nie prosząc o pomoc operatorów "podnośników" które podobno miały im ułatwić życie. W mieście rozwiązania powinny uwzględniać również ich oczekiwania, nie tylko takich młodych, pięknych i w przyszłości na pewno bogatych tak jak ty, Mirku. Życzę Ci wszystkiego najlepszego na drodze wzrostu zdolności do rozumienia potrzeb innych ludzi, na pewno ci to się w życiu przyda.

      • 5 6

      • (3)

        jeśli się tak martwisz to pozwól im przechodzić przez tory kolejowe gdy udają się na pociąg

        • 6 3

        • suchar boy (2)

          z peronów są schody ruchome lub windy. Przeginanie jako argument nie ma żadnej siły perswazyjnej na tym portalu, chociaż cierpiący na samochodozę nadal stawiają niekiedy minusy ostatkiem swoich sił, bo wiedzą, że ich sposób myślenia odchodzi do lamusa

          • 2 2

          • Taki argument trochę pachnie hipokryzją. Jeśli martwisz się o niepełnosprawnych to w całości a nie w małym kawałku

            • 1 2

          • Ten minus to ostatkiem sił ;)

            • 0 0

    • jesteś zdrowy? to czołgaj sie w tunelu

      • 0 0

    • Tunel jest funkcjonalny dla kogo? (1)

      Na pewno nie pieszych i użytkowników zbiorkomu.

      • 8 11

      • Czyli nie jest funkcjonalny także dla użytkowników SKM. Należy więc przywrócić dawny wezeł przesiadkowy przy dworcu i pozwolić ludziom wsiadać do kolejki bez potrzeby korzystania z tunelu. Sa perony 4 i 5 co im znacznie to ułatwia

        • 1 3

    • Tunel zostaje, nie martw się

      Nie zasypią go

      • 7 3

  • brawo! tylko lewicowi aktywiści mają odwagę na zmiany w mieście! (4)

    wszyscy mieszkańcy powinni odstawić auta i przesiąść się na rowery. drogi po jednym pasie i szerokie drogi dla rowerów, to nasza przyszłość!

    • 8 64

    • to cofniecie procesu dziejowego

      tylko przejscia bezkolizyjne to przyszlosc

      • 2 3

    • a co to znaczy " wszyscy"? jak łatwo rzucać słowami (1)

      a czy zauważyłeś że " wszyscy" to niemowlęta, dziadkowie, niepełnosprawni....
      i co ci " wszyscy" wsiądą na rower?

      • 15 2

      • Przecież ten komentarz napisała przyjezdna osoba z wiankiem na głowie w stroju w kwiaty. Nie ma dzieci na ma rodziców mieszka sama, rower trzyma w salonie w 30 metrowym apartamencie z ciemną kuchnią, prawdopodobnie ma kota. Nikt na nią nie czeka więc ma czas jeździć po centrum Gdańska wte i we wte.

        • 6 2

    • Jestem prawicowcem i popieram zmiany dla zrównoważonego transportu. Ba, to całe zrównoważenie i rowerki to wymysł prawicy.
      Patrz w Londynie, głównym rowerowym jest Boris Johnson, a co by nie mówić, lewicą to on nie jest.

      • 3 5

  • (15)

    Namalować pasy tęczą. Od razu znajdzie się kasa w budżecie miasta.

    • 157 98

    • Zobacz lepiej prowokację dziennikarza TVP w Lublinie jak rozrzuca śmieci na placu Kaczora (11)

      ale beka pawian nie wiedział ,że tam jest monitoring

      • 36 15

      • nie tylko z tej telewizji tak robią,

        konkurencja robi to samo, tylko bardziej uważają.

        • 1 1

      • kazdy chce dorobić (1)

        a czym to się różni od produkowania pustych nadgodzin z zakładzie pracy? Tylko to wszystko jest zwykłym złodziejstwem.

        • 1 1

        • te puste, to jak zostają i pracują, bo terminy i limity a wypłata za nominalny czas pracy?

          I tak sobie "dorabiają" właściciele..., kierownicy, szefowie firm, a weź odmów zostania po pracy....

          • 1 0

      • (7)

        Śmietnik to masz w głowie. Co ma Lublin związanego z Gdańskiem?

        • 22 23

        • dużo bo pewnie taka sama prowokacja była na Westerplatte (4)

          • 23 14

          • 1.09 dowiemy się jak było, napewno Macierewicz i mały człowiek przemówią... czekamy na nowości i nowa historię ala putin

            • 6 2

          • (2)

            Tak, tak, chwasty po pas w całym mieście i brudne chodniki to też prowokacja PiS.

            • 21 18

            • Chwasty masz na chacie chwaście !

              • 4 4

            • masz racje .. pełno pisowskich chwastów w tym kraju..

              • 21 11

        • ma wspołnego z TV PIS dzbanie

          Tak samo, jak tęcza - to coś na niebie. Dzbanie.

          • 3 2

        • oba miasta mają samorząd, który kwestionuje prawo "centrali"

          do podporządkowywania sobie samorządu przy pomocy metod nie fair

          • 9 1

    • Tylko tyle miałeś do powiedzenia? Nie dziwi; pis*owskie plemię za prezesem w ogień nawet pójdzie bez zastanowienia.

      • 3 1

    • ... i tak znów zagłosują na Dulkiewicz czy innego kandydata PO. Będą ziemie gryźć i z zaciśnięta szczeka chwalić te durne pomysły samorządu. Układ ma się dobrze.

      • 3 3

    • można też ptasim móżdzkiem

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane