• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście przy Forum Gdańsk będzie gotowe wiosną

Maciej Korolczuk
13 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
Przesuń aby
porównać

Przejście dla pieszych przez Wały JagiellońskieMapka między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk ma być gotowe na przełomie marca i kwietnia. W miejscu, gdzie pojawi się nowa zebra, ułożono już gumowe podkłady przez torowisko tramwajowe. W trakcie przebudowy są perony, a po nowej nawierzchni jeżdżą już kierowcy w kierunku Chełmu.



Przejść dla pieszych w Trójmieście jest:

Pierwotnie przejście przy Bramie Wyżynnej miało być gotowe do końca 2021 r. Jesienią, w trakcie prac odkryto jednak pozostałości po dawnych fortyfikacjach (w miejscu, gdzie obecnie przebiega jezdnia znajdowała się fosa). Roboty trzeba było wstrzymać i przeprowadzić badania archeologiczne.

- Po konsultacjach z konserwatorem zabytków uzgodniono, aby odkryte relikty architektury zachować. Wymusiło to konieczność zmiany technologii robót, a co za tym idzie, opracowanie zamiennej dokumentacji, która umożliwia zachowanie odkrytych podczas prac elementów. Do czasu opracowania zamiennej dokumentacji wykonawca mógł prowadzić jedynie prace niekolidujące z odkryciami. Wspomniane okoliczności wpłynęły na zakładany w umowie harmonogram robót i uniemożliwiły działanie wykonawcy w obszarach odkrytych reliktów, które zgodnie z zaleceniami konserwatora zostały zinwentaryzowane i zasypane - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
  • Inwestycja na Wałach Jagiellońskich zakończy się na przełomie marca i kwietnia 2022 r.
  • Przejście pozwoli osobom niepełnosprawnym w łatwiejszy sposób pokonać Wały Jagiellońskie. Nie będą już one musiały korzystać z tunelu podziemnego.
  • Tym chodnikiem będą poruszać się piesi korzystający z przejścia idący w kierunku przystanków tramwajowych.
  • Niemal gotowy jest już łącznik między powstającym przejściem a peronem przystankowym.
  • Na przejeździe tramwajowym pojawiły się już gumowe podkłady.
  • Piesi na peron przystankowy będą mogli wejść zarówno z tunelu, jak i nowego chodnika poprowadzonego wzdłuż jezdni.

Nowy termin zakończenia prac wyznaczono na przełom marca i kwietnia.

Jak plac budowy wygląda na dwa i pół miesiąca przed zakończeniem inwestycji?

Pierwsze zmiany odczuli już kierowcy, którzy jadąc od strony Huciska w kierunku Chełmu poruszają się po nowej nawierzchni. Piesi i pasażerowie komunikacji miejskiej na odczuwalne skutki przebudowy Wałów Jagiellońskich między Okopową a Huciskiem muszą jeszcze poczekać.

Tak będzie wyglądać nowe przejście. Tak będzie wyglądać nowe przejście.
Pasażerowie autobusów nadal są zmuszeni do korzystania z tymczasowych przystanków zlokalizowanych wzdłuż murku z nasadzeniami przy Forum Gdańsk.

Z kolei pasażerowie korzystający z pary przystanków tramwajowych mogą śledzić postępy prac przy poszerzeniu peronów i budowie chodników prowadzących z nowego przejścia na przystanek (docelowo piesi będą poruszać się po nowym chodniku przebiegającym wzdłuż jezdni).

Budowę przejścia współfinansują kierowcy



Zmiany widać też na przejeździe przez torowisko tramwajowe, gdzie pojawiły się już gumowe podkłady. Nową nawierzchnię wkrótce ma zyskać też lewoskręt służący kierowcom do zawracania w kierunku Okopowej. Na razie jest wyłączony z ruchu.

Wykonawcą prac jest spółka Eurovia. Inwestycja pochłonie niespełna 6 mln zł.

Co ciekawe, część tej kwoty pokryją... sami kierowcy. Środki na sfinansowanie budowy przejścia pochodzą bowiem z wpływów za parkowanie w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania. Opłaty za parkowanie (łącznie 7,2 mln zł) pokryją też część kosztów budowy przejścia przy Uniwersytecie Medycznym na al. Zwycięstwa i nowej zebry w obrębie skrzyżowania Rzeczpospolitej, Hynka i Legionów.

  • Przejście ułatwi poruszanie się między Targiem Węglowym a Forum Gdańsk.
  • Obecnie pogoda pozwala na prowadzenie prac ziemnych.
  • Budowa przejścia pochłonie niespełna 6 mln zł.
  • Kierowcy jadący w kierunku Chełmu mogą korzystać już z nowej nawierzchni jezdni.
  • Na 10 tygodni przed końcem prac widać już zarys nowego przejścia dla pieszych.
  • Nowa zebra będzie prowadzić wprost na kładkę dla pieszych przy Forum Gdańsk.

Miejsca

Opinie (540) ponad 10 zablokowanych

  • A można było zrobić pochylnię od bramy wyzynnej

    Ale podobno konserwator się nie zgodził. I dogódź tu wszystkim.

    • 9 3

  • Może nadamy temu przejściu odpowiednią nazwe? (2)

    Odpowiednie imię? Podpowiadam przejście Aleksandry Dukiewicz wydaje się być w sam raz.

    • 31 2

    • Niee, ja bym jej imieniem nazwał spalarnię odpadów na Szadółkach

      • 3 1

    • Zdecydowanie nie dulkiewicz tylko jaroslawa

      • 1 2

  • A czemu z opłat za parkowanie np nie zostaną załatane dziury (5)

    Bo Gdańskie drogi wyglądają jak ser

    • 34 8

    • Na wszystko nie wystarczy - przejścia ważniejsze. (1)

      • 4 3

      • A będzie festyn na otwarciu?

        • 2 2

    • z opłat za parkowanie nie da się pokryć nawet kosztów odśnieżania jezdni (2)

      • 2 3

      • a z opłat za bilety na komunikację miejską nie da się pokryć nawet kosztów komunikacji miejskiej (1)

        • 2 0

        • Komunikacja zawsze była dotowana.

          Gdyby pełne koszty przerzucić na użytkowników, to nikt by nie skorzystał, bo bilety miałyby horrendalne ceny poza zasięgiem nawet klasy średniej.

          • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Odnośnie wyników ankiety, gdzie większość twierdzi że jest za dużo przejść. (22)

    Nie rozumiem jak można mówić, że przejść dla pieszych jest w Gdańsku za dużo, podczas gdy bardzo popularne jest robienie przejść n-1 (czyli gdy mamy 4 odnogi to 3 przejścia etc) To powoduje że pieszy chcąc legalnie przekroczyć np 6 metrów jezdni musi przechodzić przez 3 przejścia, przecież to jest nienormalne.

    • 170 216

    • (1)

      Odnogi, ośmiornice, pasy, n-1 - dobrze się czujesz?

      • 25 28

      • Szadulki Kartuzy Kocierzyny itp im przeszkadzają przejscia bo pusciliby przez centrum GDA najchetniej autostradę

        • 0 0

    • Ankieta (2)

      Myślę, że ludzie mieli na myśli ilość przejść ogółem w mieście (co powoduje), korki, hałas, zanieczyszczenie powietrza, niebezpieczeństwo i ogólnie brud. Twój przykład liczenia przejść najprawdopodobniej ludzie uznali w domyśle za jedno.

      • 19 25

      • To wszystko powoduje tylko głupota takich jak ty a nie pieszy i przejscia dla nich!

        • 13 14

      • Ponieważ przejść jest mało to ludzie jeżdżą samochodami i są korki i smród przestańcie jeździć po mieście samochodami proste

        • 13 15

    • być może jakaś część tej "większości" wie, że w strefach Tempo 30 nie ma potrzeby malowania przejść dla pieszych (1)

      w strefach realnie uspokojonego ruchu jezdnia przestaje być wyłącznie "ściekiem komunikacyjnym" który stanowi barierę ruchu pieszych, piesi mogą bezpiecznie przechodzić przez jezdnię w dowolnym miejscu, nawet nie zbliżając się do skrzyżowania. Warto zauważyć, że ponad połowa ogólnej długości ulic w Gdańsku i w Sopocie to ulice z limitem prędkości 30 km/h. Szkoda, ze ta wiedza jest słabo promowana przez wydziały promocji naszych miast. Strefy Tempo 30 i skrzyżowań równorzędnych znakomicie przyczyniły się do spadku liczby wypadków i kolizji w naszym mieście.

      • 10 19

      • Szkoda tylko że praktycznie każdy kierowca wymusza wtedy na pieszym pierwszenstwo

        No bo przecież przejścia nie ma. Dodatkowo przejścia w strefach 30 gdzieniegdzie są co zwiększa chaos

        • 13 4

    • Ty powy roszczeniowy burak z blachosmroda chciałby w miescie były tylko tunele dla pieszych (8)

      oraz wszystkich innych jak rowery hulajnogi itp .A najlepiej to taki burak by chciał miesc idywidualnie cała ulice tylko dla siebie by inni kiewrowcy tez mu nie blokowali przejazdu.

      • 17 34

      • a sfrustrowane chamidło chciałoby zrobić jedno wielkie przejście, negujący cywilizację foliarz (7)

        masz tam tunel niedaleko, który został zrobiony właśnie po to by nie zakłócać niepotrzebnie ruchu. Jakim trzeba być cymbałem by tego nie rozumieć.

        • 34 15

        • Segregacja pieszych i zmotoryzowanych to cywilizacja? Strefy tempo 30 to cywilizacja (4)

          • 11 21

          • jaka segregacja? (3)

            tunele i kładki są właśnie po to by poprawić bezpieczeństwo i płynność. Więc o czym ty bredzisz durniu?

            • 29 13

            • płynność ruchu samochodów bardziej poprawia uspokojenie ruchu (2)

              niż budowa segregujących różne rodzaje ruchu poprzecznego tunele i kładki dla pieszych i rowerzystów.

              • 8 13

              • Bzdura (1)

                porównaj sobie przepustowość na Żabiance, na "uspokojonej" Gospody i na "posegregowanej" Drodze Zielonej

                • 7 4

              • wygooglaj sobie prezentację amerykańskich analityków przepustowości (np. Waltera Kulasha)

                tam się dowiesz, że przy limitach prędkości typu 30 km/h odstępy między pojazdami mogą być mniejsze niż przy wyższych limitach prędkości, dlatego przepustowość (dla samochodów) w strefach Tempo 30 jest większa. Na skrzyżowaniach równorzędnych i rondach przy prędkościach rzędu 30 km/h lub nawet mniejszych przepustowość jest także wyższa niż przy skrzyżowaniach sterowanych sygnalizacją świetlną. Na "uspokojonej" Gospody i na wielu innych ulicach miasta są korki z powodu nadmiaru samochodów, a nie na skutek uspokojenia ruchu. Warto np. popatrzeć na korki w rejonie "bezkolizyjnego" skrzyżowania ulicy Klinicznej i Marynarki Polskiej oddanego do użytku w lecie 1980 roku czyli w roku upadku reżimu Gierka.

                • 4 3

        • Lecz się na nogi bo na leczenie mózgu za późno.
          Jesteś egoistycznym bucem zza kierownicy.
          Wcale bym sie nie zmartwił gdyby nagle nie było cie stać na paliwo, byś musiał chodzić pieszo i użerać się z kierowcami którzy jeżdżą jak wariaci...

          • 8 8

        • bezmógowiec mówi o cywilizacji poza wioską za Gdańskiem nigdzie nie byłes !!Cywilizacja to miasta dla pieszych i rowerów

          jak cała skandynawia i europa zachodnia

          • 3 5

    • To są odpowiedzi osób jeżdżących samochodami (2)

      Oni by chcieli po miastach jeździć jak po autostradach.

      • 7 5

      • i te osoby również będą głosować w wyborach samorządowych w Gdańsku, pamiętaj o tym (1)

        teorie, że gdańszczanie są za, a tylko słoiki przeciw, możesz wsadzić między bajki

        • 1 3

        • w wyborach samorządowych głosują ludzie a nie tylko kierowcy

          Coraz więcej kierowców rozumie prostą prawdę: nadmiar skłonności do korzystania z samochodu i nadmiar samochodów w mieście są ważniejszym źródłem utrudnień ruchu samochodów niż niedobór "bezkolizyjnych" skrzyżowań czy też gęstości sieci ulicznej. Twoja prognoza się nie ziści.

          • 1 3

    • Czy przejscie będzie im. Świętego prawnika złodzieja?

      • 2 0

    • O nie, aż przez 3 przejścia?

      I co teraz? Nie poradzi sobie? To masz rację, korkujmy całe miasto i blokujmy ruch.

      • 0 0

    • Za dużo

      Przejść naziemnych jest za dużo. Jako pieszy bezpieczniej się czuję jak mam przejście tunelem lub kładką.

      • 1 0

  • Czy wszystko tutaj jest w porządku

    bo w Gdańsku wszędzie widzę białe paski, pasy i jakieś bzdurne oznakowania...

    • 18 1

  • Jestem pod wrażeniem tempa budowy

    • 17 1

  • Oby nie było opóźnień (5)

    Przejście tam jest potrzebne na wczoraj. A trasy przelotowe powinny być całkowicie usunięte z centrum miasta.

    • 11 31

    • Tabletki nie działają? Oj!

      • 8 3

    • to nie jest przelotówka a środek miasta, są obwodnice jak ktoś nie jedzie przez miasto

      to jest oś komunikacji w centrum i jak jest tunel to nikomu nie powinna przesadzać, co najwyżej windy dorobić dla niepełnosprawnych

      • 5 4

    • w porzadku (2)

      Tylko niech NajPierw zostana usuniete, czyli zastapione alternatywami.

      Najpierw!
      Potem mozesz sobie przejscia budowac....

      • 3 1

      • alternatywy są cztery (1)

        tramwaj, rower, autobus i SKM oraz ich kombinacje ze spacerem pieszym

        • 0 4

        • Czyli mam samochodem jechać po torach tramwajowych, po ścieżce rowerowej, po torach kolejowych czy po chodniku?

          • 2 0

  • poroniony pomysł od samego początku

    ale sobie ubzdurali i robią za miejską kasę coś zupełnie zbędnego. A relikty fosy to jakiś żart nieśmieszny bo oni tylko mieli wymalować pasy i wstawić światła a nie wkopywać się ne wiadomo gdzie. Kolejny przewał na grubą kasę, od co.

    • 42 3

  • to dziwne że budując tory tramwajowe oraz istniejące przystanki nie odkryto tych fortyfikacji?
    chyba że ktoś nie przejmował się tym co było w ziemi i żeby nie było opóźnień

    • 20 3

  • Nie mogę się doczekać, aż ktoś beknie za to przejście!

    • 36 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane