• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przekop Mierzei Wiślanej: otwarcie 17 września

Michał Brancewicz
16 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

Przekop przez Mierzeję Wiślaną zostanie oficjalnie otwarty w sobotę, 17 września 2022 r.

W sobotę, 17 września, nastąpi oficjalne otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Żeglarze zaczną korzystać z przeprawy wodnej dzień później. Większe jednostki będą mogły tam wpłynąć dopiero po pogłębieniu toru wodnego, co stanie się w przyszłym roku.



Zamierzasz korzystać z przekopu przez mierzeję?

Po blisko trzech latach prac oddana zostanie do użytku przeprawa, która umożliwi żeglugę między Mierzeją Wiślaną a Zatoką Gdańską z pominięciem Cieśniny Pilawskiej na terenie Rosji.

Przekop to główna i zarazem najbardziej kosztowna część całej inwestycji. Zrealizowało ją konsorcjum firm NDI oraz Besix. Wartość kontraktu to 992 mln zł.

W ramach przekopu wybudowano:

  • kanał żeglugowy o łącznej długości ok. 1526 m,
  • śluzę o konstrukcji dokowej o długości 270 m i szerokości 25 m,
  • falochron wschodni o długości 1014 m,
  • falochron zachodni o długości 568 m,
  • mosty północny i południowy o długości 61 m każdy,
  • wyspę na Zalewie Wiślanym o powierzchni ok. 181 ha,
  • budynek kapitanatu,
  • infrastrukturę drogową.

Do czego służyć będzie śluza?



Co ciekawe, mimo że poziomy wód w zatoce i zalewie są wyrównane, to jednak w przekopie zainstalowana została śluza. Po co? Chodzi o względy środowiskowe, by słodka woda z zalewu nie mieszała się ze słoną wodą morską.

Natomiast w przypadku powodzi, której prawdopodobieństwo wystąpienia wynosi raz na 100 lat, poziom zwierciadła wody na Zatoce Gdańskiej będzie wyższy niż na Zalewie Wiślanym. Różnica wyniesie ok. 0,5 m. Szacuje się, że na zatoce będzie to 2,13 m, a na zalewie 1,65 m.

- Śluza posiada cztery bramy służące do jej zamykania. Każda z nich złożona jest z sześciu segmentów, a każdy segment z 730 elementów. Jedna brama waży około 160 ton, a najcięższy z jej elementów około 33 ton - wyjaśnia Mariusz Janczewski, kierownik budowy konsorcjum NDI/Besix.
Nietypowym elementem w konstrukcji śluzy jest sposób poruszania się jej bram. Dzięki wciągarkom linowym bramy stalowe poruszają się na specjalnie wykonanych w dnie szynach. A zdublowanie bram pozwala na zachowanie bezpieczeństwa nawet podczas awarii jednej z nich.

Wyspa usypywana przez dekady



Powierzchnia samych stalowych ścianek szczelnych służących do nadania kształtu Wyspie Estyjskiej i utrzymania wypełnienia piaskiem z pogłębiania dna toru wodnego wynosi niemal 112,5 tys. m kw., a ich długość to 11 km.

Z kolei do zasypu grobli użyte zostało milion ton piasku, co wypełniłoby ok. 37 tys. samochodów ciężarowych. Poza tym do jej budowy użyto ok. 140 tys. ton kamienia hydrotechnicznego, co wypełniłoby 3,5 tys. wagonów kolejowych.

Sztuczna wyspa w kształcie elipsy o średnicy 1,9 i 1,1 km ma obwód 4,9 km i pojemność 9,2 mln m sześc.

Zasypanie całej wyspy zajmie kilkadziesiąt lat. Zwożony tam będzie urobek z dna toru wodnego, który wymagał będzie regularnego pogłębiania.

Obrotowe mosty zamontowane co do milimetra



Dwa obrotowe mosty (północny i południowy) mają po ok. 61 m długości. Masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą to ok. 550-560 ton.

Każdy z tych mostów składa się z 44 elementów, które wytworzone zostały w zakładzie prefabrykacji
konstrukcji stalowych, dowiezione na budowę i jak klocki złożone w całość.

Najcięższy z pojedynczych elementów ważył ponad 48 ton. Mimo tak specyficznej konstrukcji i masy, mosty zostały zmontowane co do milimetra i wyważone co do kilograma.

Beton i stal użyte do budowy:

  • 64 tys. m sześc. mieszanki betonowej, co daje objętość 17 basenów olimpijskich,
  • 23 tys. ton ścianek szczelnych, co daje ciężar równy dwóm wieżom Eiffla,
  • 3,7 tys. ton stali zbrojeniowej, co daje ciężar równy 617 słoni,
  • 1,08 tys. ton konstrukcji stalowej ustrojów nośnych mostów oraz 780 ton konstrukcji stalowej ustroju bram śluzy, co daje ciężar równy 11 samolotom Jumbo Jet (Boeing 747),
  • ponad 519 tys. ton kamienia łamanego do wykonania konstrukcji narzutowych, co daje ciężar równy 10 statkom Titanic
  • 56 tys. ton bloków betonowych (xblocki), co daje ciężar równy 367 płetwalom błękitnym,
  • ponad 100 tys. m sześc. geowłókniny, co daje powierzchnię 14 boisk piłkarskich,
  • 442 tys. m sześc. gruntu do zasypu sztucznej wyspy, co daje objętość 118 basenów olimpijskich,
  • ponad 2595 ton betonu asfaltowego, co daje ciężar równy 216 samochodów ciężarowych.

Rejs dla oficjeli, koncerty dla ludzi



W sobotę oficjalne otwarcie przekopu zaplanowane jest na godz. 12

Jako pierwsi kanałem przepłyną politycy i rządowi oficjele na pokładzie 60-metrowego statku Urzędu Morskiego "Zodiak II" oraz kilka jednostek Marynarki Wojennej, straży granicznej, policji i ratownictwa wodnego.

O godz. 18 rozpocznie się festyn. Do strefy koncertowej będzie można wejść dwie godziny wcześniej.

Podczas otarcia przekopu wystąpią:

  • zespół szantowy Cztery Refy,
  • chór Sound'n'Grace wykonujący muzykę gospel, pop, soul i R&B,
  • Dj Brave,
  • Cleo.

Na godz. 22 zaplanowany jest pokaz dronów

Żeglarzom przeprawa ma być udostępniona od niedzieli, 18 września.

Żeby całą inwestycję pod nazwą budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską uznać za zakończoną, konieczne jest zrealizowanie kolejnych etapów prac.

Trzy etapy prac warte 1,7 mld zł:

  1. Budowa kanału żeglugowego wraz ze śluzą przez Mierzeję Wiślaną, sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym - wartość umowy 992 mln zł - wykonawca: konsorcjum firm NDI i Besix, zakończony.
  2. Przebudowa istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku ok. 10,4 km, budowa mostu w Nowakowie - wartość umowy 574 mln zł - wykonawca: Budimex, realizacja do kwietnia 2023.
  3. Roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg - wartość umowy 129,5 mln zł - wykonawca: konsorcjum firm NDI i Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych, realizacja do maja 2023.

Z 880 mln na 1,9 mld zł



Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni we współpracy i pod nadzorem Ministerstwa Infrastruktury.

W sumie na całą inwestycję zarezerwowano w budżecie państwa 1,98 mld zł. Według szacunków z 2016 r. miało to być 880 mln zł.

Wpływ na to miał wzrost kosztów materiałów budowlanych oraz znaczące rozszerzenie projektu m.in. o stworzenie wyspy i budowę mostu w Nowakowie oraz budowę mostów obrotowych zamiast zwodzonych na terenie przekopu.

Jeszcze 70 mln zł na prace w samym porcie. Kto wyłoży?



Kanał ma umożliwić regularne kursowanie do portu w Elblągu morskich statków towarowych o długości 100 m, szerokości do 20 m i zanurzeniu 4,5 m.

Warto jednak podkreślić, że po zakończeniu wymienionych wcześniej robót wciąż potrzebne będzie pogłębienie ok. 900-metrowego odcinka toru wodnego i samego portu w Elblągu, co oznacza, że nie dopłyną do niego żadne większe jednostki.

Pierwotnie strona rządowa chciała, by tę część prac, szacowanych na ok 70 mln zł, sfinansował samorząd, bo na jego terenie znajduje się port. Władze Elbląga twierdziły, że są chętne, ale taka kwota to cały roczny budżet miasta na inwestycje.

Pojawiła się zatem opcja, by to rząd przejął port w Elblągu za 100 mln zł i z tych pieniędzy sfinansował jego przebudowę i pogłębienie.

Kalendarium powstania przekopu Mierzei Wiślanej

  • 2006 - Rosja blokuje dostęp do Cieśniny Pilawskiej
  • listopad 2007 - rząd PiS akceptuje budowę przekopu
  • wrzesień 2009 - podpisanie umowy między Polską a Rosją o żegludze po Zalewie Wiślanym, ale po dwóch tygodniach znów zostaje wstrzymana
  • 2013 - pojawiają się kontrowersje wokół wpływu przekopu na środowisko
  • 2017 - Sejm przyjmuje specustawę o przekopie
  • luty 2017 - podpisanie umowy na projekt przekopu
  • październik 2019 - podpisanie umowy na realizację pierwszego etapu prac
  • kwiecień 2020 - rozpoczęcie budowy przekopu
  • kwiecień 2021 - podpisanie umowy z wykonawcą drugiego etapu prac
  • maj 2022 - umowa na realizację trzeciego etapu
  • 17 września 2022 - otwarcie kanału przez mierzeję

Miejsca

Opinie (721) ponad 20 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Kilka lat temu wydawało się, że to nietrafiona inwestycja. (114)

    Obecnie gdy na wierzch wyszła agresja i barbarzyństwo Rosji, dobrze mieć takie zabezpieczenie. Port w Elblągu będzie przyciągać małe jednostki i stworzy alternatywę dla Trójmiasta.

    • 318 357

    • Zabezpieczenie przed czym? (40)

      Do Elbląga nic nie pływa. A nawet gdyby pływało to tym kanałem mogą przepłynąć tylko bardzo małe jednostki. Mierzeja Wiślana nie ma dla Nas żadnego znaczenia gospodarczego i strategicznego.

      Po prostu wyprowadzono masę kasy, która z całą pewnością nie trafiła do przypadkowych ludzi.

      • 150 54

      • coś sugerujesz , wiesz gdzie trafiła ta kasa gdzie trafić nie powinna ?

        • 0 0

      • To czas najwyższy, aby zmienić ten stan rzeczy! (13)

        Zabawnie trollujesz:)

        • 27 82

        • Spoko, jak sobie pogłębią tor wodny i wybudują terminal przeładunkowy (9)

          Ale czemu nie, za hajs podatnika baluj.

          • 29 8

          • przekop planowano już dawno. (8)

            Był taki i nazywał się Kwiatkowski. Jak kto nie wie to ten od Gdyni. Chyba więc kumaty gość. Tuż po wojnie on chciał aby zrobiono przekop. Było jak było. Skutki do teraz znamy. A jesli idzie o portowość to Elbląg był sporym i dobrze rozwiniętym portem. Miasto i całość były większe i ludzi zamieszkiwało Elbląg więcej niż w Olsztynie. Najgłupsza sprawa to ta ciesnina Pilawska. Zgodnie z prawem morskim żaden kraj nie moze blokowac onnemu swobodnego przepływania. Takie jest prawo morskie. W sumie potrzebna byłabny awanturaw ONZecie. Podobne sytuacje ma sporo państw nawet sobie wrogich i nikt nikomu nie uniemozliwia żeglugi.

            • 20 3

            • Wystarczy tylko chcieć - w PO gdyby chcieli też by to zrobili... (5)

              ... tyle że PO realizowało/realizuje politykę Niemiec (podziału Polski przez Niemcy i Rosję) a przekop jest wbrew tym interesom. Mówi się że diabeł na starość staje się mnichem - ale pomimo upływu lat istnienia PO, pomimo rosyjskiego terroru na Ukrainie przy cynicznej biernej postawie Niemiec - w PO nie widać żadnej refleksji w ich działaniu, do końca swoich dni będą zdrajcami naszej Ojczyzny - gdyby żył Piłsudski - byliby rozstrzelani.

              • 3 11

              • (4)

                Wy prawi chrześcijanie macie dziwne ciągotki do rozstrzeliwania tych, którzy się z wami nie zgadzają. Nie widzę żeby PO działało na szkodę Polski czy tam w interesie Niemiec. Na moje oko PiS realizuje politykę Kremla. A ten przekop to tyko droga zabawka bez żadnego strategicznego znaczenia. To co z Elbląga chciało wypłynąć na Morze Bałtyckie to wypłynęło istniejącymi szlakami. Ten przekop i jego otwarcie to event w kampanii wyborczej PiS za pieniądze podatników. Władza promuje siebie, za pieniądze obywateli. No ale jak do urn wrzucają głosy ludzie którzy myślą, że mają wnuczka choć nie mają dzieci i ludzie, którym brakuje na leki ale potrzebne im są garnki za 10 tyś. to o czym my mówimy.

                • 6 4

              • nie widzisz?! :)))))))))))))))))))))) (3)

                nordstrem 1 i 2 - "businesowy projekt" - dzisiaj sam za to płacisz; "po co nam CPK? - jest w Berlinie"; "reparacje", o zgrozo odebrana przez DT nagroda Rathenaua - poczytaj proszę o nim trochę - zzieleniejesz!; brak wsparcia Poloni w Niemczech... itd. - mógłbym jeszcze długo... napisz jeszcze że PiS działa na rękę Rosji bo budując tą przeprawę sprawia że ruskie wojsko będzie miało 2 drogi inwazji zamiast jednej :))))))))))))))))))))

                • 4 4

              • Dziwna logika. (2)

                NS to nie jest inwestycja PO. NS2 powstał jak broniąc Ukrainy zablokowaliśmy rurociąg lądowy przez Białoruś i Polskę. Ruski gaz był tani i każdy go kupował. Ruski węgiel był tani i każdy go kupował. PiS też kupował ten węgiel i gaz. Teraz wyszło jacy są Rosjanie i gazu i węgla nikt nie chce. To co to ma do PO i za co ja niby płacę? Że niby jakby nie było NS2 to teraz gaz byłby tani? Bo ten gaz z NS1 to my przecież sami kupowaliśmy. Więc do prawdy nie wiem o co Ci chodzi. CPK? A jest nam potrzebny? Condor na początku pandemii był nam potrzebny? Przemysł lotniczy pada. Brak paliw kopalnych + zmiany klimatu. No i jeszcze jedno. Kto ma latać z CPK? Lufthansa? AirFrance? BA? Areofłot? My się z wszystkimi kłócimy. A LOT to się zmieści w Radomiu. I stamtąd bliżej do Węgier. A z tą inwazją to nie rozumiem? Że niby atomowe podwodne rosyjskie przepłyną 20 metrową fosą? Czy 20 metrowa fosa ma na 2 pasku szerokości 2km ma zatrzymać siły lądowe? Ja nie widzę znaczenia militarnego ani fosy ani całej tej kałuży. Gospodarczego też nie. Elbląg był portem w czasach gdy nie było kolei i TIRów na autostradach. Teraz nie trzeba spławić towarów wodą. Dlatego małe porty tracą racje bytu. No i nie zzielenieję z zazdrości bo Tusk dostał jakąś tam nagrodę. Szczerze niewiele mnie to obchodzi.

                • 1 2

              • Czy ty wogole myslisz? Zioniesz jadem nic wiecej... (1)

                Nagroda im. Rathenaua to mniej wiecej tyle jak nagroda im lenina... ale o czym dyskutowac z dyletantem... DT polski premier a ten jeszcze akurat historyk o zgrozo... nie powinien nawet pomyslec o tym upokarzajacym odznaczeniu gdyby reprezentowal nas Polakow a nie niemiecka polityke... a ty piszesz ze nie obchodzi cie to?! To nie kwiatek do korzucha tylko namacalny dowod kogo DT reprezentuje! Wez sie obudz czleku, przy pierwszej okazji wyladujesz w dole jak w ukrainskiej Buczy... DT to zdrajca Polski!

                • 0 2

              • Jadem mówisz? Dziwne.

                Ty się lepiej martw o siebie arogancie. Jakby DT czy tam JK dostał nagrodę im. Lenina to też miałbym to w nosie. Rosja i Niemcy to nasi sąsiedzi. Niestety zawsze ma się jakichś sąsiadów. Jak Ci to nie pasuje musisz na marsa lecieć. A tu z sąsiadami utrzymuje się jakiekolwiek stosunki. Czyli rozdaje i przyjmuje jakieś tam niewiele znaczące nagrody.

                • 0 0

            • Tyle, że za czasów Kwiatkowskiego nie było rozwiniętej sieci dróg i armii tirów przewożących towary.

              A chwilę wcześniej Gdańsk nie należał do Polski i przewóz towarów był tędy i po wojnie utrudniony. Także to powoływanie się na Kwiatkowskiego to pusty argument, bo on sam mógłby uznać ten przekop za inwestycję nieopłacalną ekonomicznie, gdyby dziś żył.

              • 1 1

            • Chcieć to móc - PO też by zrobiło...

              ...gdyby nie było to sprzeczne z polityką Niemiec i Rosji. PO w imię ich interesów prowadziła/prowadzi politykę ponownego podziału Polski pomiędzy tą dwójkę - powinni gnić za kratami zdrajcy! (gdyby żył Piłsudski byliby rozstrzelani) Mówi się że na starość diabeł staje się mnichem - ale w przypadku PO absolutnie nie widać tej refleksji - to zgraja najgorętszych zdrajców, do ostatnich swoich dni - zdrajcy!

              • 5 12

        • (2)

          trol mówi o trolowani , Mateusz kłamca i oszust upomina innych by nie kłamali, złodziej Sasin mówi by nie kraść , Moskwa mówi o kompetencjach innych a sama nie ma żadnych , co za czasy głupców i kasy

          • 26 11

          • Zapytaj się Natury, co chciałaby zrobić z Kidawa? (1)

            • 3 7

            • aż mi ręka drży jak to piszę :) - prezy"dętkę"

              z drugiej strony, niemiecki papież "abdykował" - to pewnie z kidzią zrobiliby podobnie :)

              • 0 0

      • Przed niczym zabezpieczać sie towarzyszu nie musimy Putin to nasz tawarisz jak to głosili POwcy (16)

        • 26 68

        • Idź leczyć omamy słuchowe. (10)

          • 21 8

          • Nasz człowiek w Moskwie (6)

            Donald Tusk 2014

            • 18 28

            • Czemu w takim razie Tusk chce reparacji od Rosji, a kaczyński jest przeciwny? (5)

              • 26 9

              • tak samo tusk domaga sie reparacji od rosji jak domagał się rzetelnego śledztwa po 10.04 :( (1)

                na poważnie - tusk robi wszystko żeby rozmydlić obraz reparacji od Niemiec, podstawa szkoły manipulacji

                • 2 6

              • 45 rok był 77 lat temu. Kto ma teraz płacić reparacje? Te kebaby które teraz w Niemczech mieszkają?

                • 0 1

              • Obietnice wyborcze( Peło) obowiązują tylko tych którzy w nie wierzą.

                Rozumiesz czy rozłożyć mniej skomplikowane zdania ?

                • 1 0

              • Teraz Donek taki mądry ?

                Czemu brak mu było odwagi w lutym czy marcu ?

                • 5 8

              • Bo Kaczyszenko to słup kremla

                • 18 9

          • Inwstycja zwróci się za 1000 lat, 2 mld w błoto. (2)

            Pisowce bawią się za nasze pieniądze. A ja się pytam gdzie elektrownia atomowa ?

            • 20 8

            • pewnie latem 2023 wykupisz bilet na rejs po zalewie i być może wtedy zrozumiesz :)

              • 2 1

            • Ja się pytam co z gazem łupkowym ?

              • 2 1

        • A dziś zoobrysci mu pomagają mieszać w Europie. (1)

          • 3 8

          • Dlaczego tak trudno zrozumieć, że Niemcy kierując się naturalnym odruchem mogą być egoistyczni,

            i ich interesy nie idą w parze z Polskimi, dlatego nie można ani na chwilę przymykać oka na zachód( czyt. UE), co w tym jest takiego trudnego to są podstawy biologii/antropologii.

            • 1 0

        • (1)

          Nasz rząd powinien robić interesy ze wszystkimi dookoła ,a nie wymachiwać szabelką, bo i tak nikogo nie przestraszą, wtedy Polacy nie mieli by problemu z węglem, gazem i itp its, a tak to du*a, płać i płacz

          • 6 13

          • Tak to powinno być gdyby w Polsce rządzili Polacy a nie jak obecnie zakładnicy amerykańskich elit powiązanych z prywatnymi koncernami zbrojeniowymi działającymi z ukrycia (izolowani oceanem).

            • 4 7

        • bełkot - weź leki

          • 9 6

      • Nie pływa bo nie było którędy to raz. (1)

        Tam nie mają pływać takie statki jak do Gdańska czy Gdyni to dwa. To ma znaczenie strategiczne bo jesteśmy teraz niezależni to trzy. A cokolwiek tam wpłynie nawet tratwa z towarem to będzie więcej niż teraz więc zwiększy nasze możliwości handlowe i logistyczne , da ludziom pracę i ożywi biznes w regionie. Więc przestań jątrzyć .A pieniądze nie wyprowadzono tylko wydano bo niestety za darmo nikt tego nie zrobi. Gdyby rządził rudy to nie byłoby czego wydawać ...

        • 5 13

        • Za taką kasę???

          Zwrot inwestycji za 1000 lat :D

          • 2 1

      • Nareszcie Ruchy nie będą nam blokować statków (1)

        • 9 20

        • Statków????

          Buaahhhhhhhhaaaaaa :D

          • 4 4

      • Wolałeś jak wniosek ws. przepłynięcia trzeba było zgłaszać 15 dni przed, gdy jeszcze zgoda była udzielana? (1)

        • 10 9

        • Z Mazur tez nie dopłyniemy jachcikiem do Bałtyku, może czas na przekop.

          • 9 6

      • Mierzeja Wiślana nie ma dla Nas żadnego znaczenia gospodarczego i strategicznego.

        Radzę śledzić co mówi guru. Teraz mówi jak ostrzegał Niemców przed Rosją. O przekopie też powie, że to jego pomysł, jego wykonanie.

        • 19 4

      • są bliżej porty - np. Frombork czy Tolkmicko

        • 9 3

    • Ten przekop ma znaczenie tylko i wyłącznie rekreacyjne (3)

      cała reszta to PR. Co nie zmienia, że warto inwestować w drogi wodne i rozwijać żeglugę turystyczną - a ta leży i kwiczy, mimo zainwestowania (głównie z UE) potężnych pieniędzy w międzynarodowe drogi wodne.
      I nie tylko Elbląg ma szansę, ale przede wszystkim Frombork ze względu na swoje walory turystyczne.

      • 52 10

      • Tylko czy funkcja rekreacyjna uzasadnia wydatek 2miliardów? (2)

        • 12 5

        • Tak. (1)

          • 4 8

          • Powinieneś sobie tę wypowiedź wpisać w CV.

            • 1 0

    • Alternatywę dla Trójmiasta? (1)

      Człowieku, co ty bierzesz? Powiedz nam, co zamierzasz transportować przez port w Elblągu, który nie ma żadnych sensownych nabrzeży, urządzeń przeładunkowych, magazynów czy zaplecza infrastrukturalnego? Jakie grupy towarów chcesz puszczać przez Elbląg, który leży w województwie będącym gospodarczą pustynią?

      • 13 2

      • Ty piszesz pustynia a ja nisza.

        • 0 0

    • Ten port ma ogromne znaczenia dla naszego bezpieczenstwa to dobrze ze ruskie trole temu zaprzeczaja widac ze jest potrzebny (9)

      • 10 39

      • Pozdrów Jara. Bo chyba z poczekalni piszesz. (2)

        • 29 9

        • Argument godny, wręcz zacny, retoryka na miarę Demostenesa.

          • 0 0

        • :O)

          • 2 0

      • W jaki sposób poprawia to bezpieczeństwo? (2)

        • 12 5

        • Obyś nie musiał się przekonywać. (1)

          • 2 8

          • Ale co? Że na wypadek ataku Rosjan , to właśnie przekop Mierzei nas zabezpiecza?

            A w jaki sposób? I co właściwie, flotę żaglówek?

            • 9 2

      • Oczywiście że ma ogromne znaczenie dla waszego bezpieczeństwa.

        Przy okazji budowy członkowie PiS zabezpieczyli kasę na zimę i czas po przegranych wyborach. Pewnie na utrzymanie trolli też starczyło. W końcu podwoili budżet, pewnie o swoje upomniało się więcej pociotków.

        • 8 2

      • Jakie ma znaczenie dla naszego bezpieczeństwa?

        Rozwiń swoją myśl.

        • 10 2

      • On nie jara, w przeciwieństwie do ciebie.

        • 5 3

    • Nic nie stworzył i nie stworzy. Elbląg nigdy nie był konkurencyjny dla 3miasta. I nie będzie. (7)

      Gdyby przekop był większy to można by się zastanawiać, ale przy tych wymiarach to się nigdy nie stanie.
      I sam sobie przeczysz: skro nie ma już handlu z Rosją takiego jaki był, to po co nam taki port? Przecież stamtąd już nie będzie towarów!

      • 38 13

      • Bzdury pleciesz (4)

        Elbląg był ważnym miastem hanzeatyckim do XVII w. ale stracił na znaczeniu na rzecz Gdańska

        • 12 6

        • Pierwsze zdanie przeczy drugiemu. (1)

          • 5 6

          • Na tym polega sztuka argumentacji, że jego zdanie przeczy twojemu Córko Leśnika.

            • 1 0

        • W XVII w. nie było kolei. Towary na wozach konnych z drewnianymi kołami albo po wodzie. A teraz jest wiek XXI. Kontenery na dużych kontenerowcach, dalej na torach a do odbiorcy na TIRach. Znaczenie małych portów poleciało w dół i tyle.

          • 3 0

        • I tak już zostało!

          Elbląg nigdy nie odzyska swojego znaczenia, jako port morski.

          • 15 5

      • Tylko że kiedyś do Gdańska trzeba było przedzierać się z towarami przez Żuławy, a nie ekspresówką.

        • 5 0

      • ty zawsze bedziesz konkurencja dla rozumu :)

        • 7 28

    • (15)

      Alternatywa dla Trójmiasta? Zejdź na ziemię!!! Posłuchaj fachowców a nie propagandy w TVP info.

      • 69 20

      • (10)

        A ci fachowcy to zapewne w tvn, nieprawdaż?

        • 22 52

        • (4)

          Wyrzucone pieniądze w błoto, ta "inwestycja" nigdy się nie spłaci.

          • 34 17

          • Czy stadiony na ojro 2012 się spłaciły???

            • 1 1

          • No nie przesadzaj, że nigdy się nie spłaci. Za kilkaset lat być może tak. (1)

            • 13 13

            • Za kilkaset lat Elbląg będzie atrakcją turystyczną dla nurków

              • 21 7

          • To nie inwestycja, to pomnik

            JP2 już się trochę przejdł i nie na czasie, to za jakiś czas gdy gość odejdzie z tego ziemskiego padołu przeprawę ochrzczą imieniem JK wspaniałego...

            • 19 13

        • Na pewno nie w PiSie. (2)

          Jak powiedział ich rzecznik, nie zatrudniają fachowców bo Ci nie chcą realizować ich pomysłów.

          • 9 3

          • Kiedy i kto to powiedział ? (1)

            • 2 5

            • Fogiel w RMF

              Wklej sobie z http z przodu
              ://twitter.com/Rozmowa_RMF/status/1303756103503753216?s=20

              • 2 0

        • Przepraszam bardzo, którędy ma wpłynąć kontenerowiec do Elbląga, bo w TVP nie powiedzieli?

          • 15 6

        • NIEEE - zenek , mietek i inni grajcy uliczni

          • 2 2

      • Ruscy i niemieccy fachowcy są najlepsi na swiecie :) (2)

        • 15 23

        • Albo ktoś jest fachowcem, albo nie (1)

          Dziennikarz TVP fachowcem nie jest bez względu na narodowość.

          • 13 7

          • Dziennikarz TVN fachowcem na pewno nie jest.

            • 11 8

      • Nie oglądam TV od ponad 10 lat więc nie wiem o czym mówisz...

        • 18 2

    • male jednostki turystyczne i barki. i nic więcej (2)

      • 19 2

      • I SUPy (1)

        jutro tam będę

        • 4 3

        • Przeczytaj przepisy portowe dla portu Nowy Świat.

          SUPy nie mogą z niego korzystać.

          • 0 0

    • Proszę o więcej takich opinii lubię się pośmiać

      ALternatywa dla 3city porównaj potencjały ciemniaku

      • 2 0

    • Przekopu budowano dla barek wożących węgiel z Kaliningradu do Gdańska.

      Teraz już nawet ten towar nie popłynie.

      • 1 1

    • przed wojną na Ukrainie wpływały tam tylko barki z ruskim węglem (3)

      teraz nie ma pomysłu na cokolwiek

      • 45 14

      • Ważne że kwik na forum, to znaczy Ruchy już mają mokro (1)

        • 8 14

        • upa ma caly czas mokro

          • 1 1

      • Teraz będziemy transportować z San Escobar

        • 18 7

    • Port w Elblągu nie ma połączenia z kanałem.

      • 2 0

    • Brawo PiS za dotrzymanie słowa (1)

      • 7 14

      • w sprawie mieszkań dla młodych? samochodów elektrycznych? Nie!! W sprawie zupełnie nieracjonalnej ekonomicznie a gospodarczo nieistotnej inwestycji.

        • 7 2

    • No wiedze to masz zerową

      • 0 1

    • Port w Elblągu nie stworzy żadnej alternatywy dla portów Trójmiasta (3)

      jego wielkość jest porównywalna z wielkością 1-2 z kilkudziesięciu łącznie nabrzeży w Gdyni i Gdańsku. Nic do niego nie wpłynie poza większymi barkami i najmniejszymi statkami. Nikt nie wyda kasy na przeładunek towarów, które dopłyną do Trójmiasta, z pełnomorskiego statku na barkę, która miałaby płynąc do Elbląga, skoro TIR z ładunkiem dojedzie tam w godzinę. Port w Elblągu przyciągnie natomiast jednostki rekreacyjne, jachty i białą flotę. W takim zakresie Elbląg na tym skorzysta. Ale to zysk nie warty wydawania 2 mld zł na budowę i kolejnych dziesiątek milionów na przebudowę portu i regularne pogłębianie toru wodnego.

      • 81 19

      • (1)

        To prawda!! Skórka nie warta wyprawki!!Widzimisię rządzących!!Juz eksperci z politechniki,ostrzegali że ten pomysł,zwrôci się za 450 lat!!!Zobaczymy jak to miejsce zachowa się po sztormach jesiennych,zimowych,wiosennych!!! Czy nie będzie to piaskownica??!!!

        • 14 5

        • To nie fanaberia rządzących. Im większy miś tym więcej można skorzystać.

          Na tej inwestycji utuczyło się mnóstwo PiSowskich rodzin. Teraz będą doić CPK.

          • 19 4

      • Wieksze barki sie nie mieszczą

        • 27 11

    • Jak małe, ofiaro propagandy?

      • 0 2

    • Jaką alternatywę?? Ogarnij się!!Nie zaklinaj rzeczywistości!!!

      • 5 1

    • alternatywa dla trojmiasta XD (2)

      • 7 5

      • Nie bądź śmieszny

        • 3 0

      • Alternatywy 4.

        • 17 5

    • Gdyby chodziło o niezależność od Rosji to 100% racji ma Wyborcza:

      Te 2mld powinny pójść na rozbudowę gazoportu. Wtedy to by zwiększyło naszą niezależność. A teraz? Co ty chcesz mieć za niezależność z czegoś czego żadna jednostka o gospodarczo zauważalnej wielkości nie skorzysta?

      • 15 4

    • A wiara minusuje taki komentarz, to jest kraj, masakra.

      • 0 5

    • Kilka lat temu wydawało mi się, że inwestycja może i głupia, (2)

      ... ale te 800 milionów to może się nawet częściowo zwróci z bursztynu.
      Teraz inwestycja jest dalej głupia, ale za to bursztynu nie było. No i cena wzrosła do 2 miliardów.

      • 41 15

      • te legendy o bursztynie opowiadał Sellin (1)

        • 31 4

        • Jak na historyka przystało.

          • 12 2

    • Poważnie?

      • 2 1

    • jest nabrzeże elbląg a nie port - nie ma jak przyjmować statki - dowiedz się bo żyjesz w błędzie

      • 6 1

    • A co ma piernik do wiatraka?

      • 3 0

    • Zacytujmy najlepszego kandydata na prezydenta Polski z PO czyli Kidawe "jak by natura chciała to by ten przekop wykonała "

      miała całe 2% poparcia nawet od flemingów :) I gdyby POkowcy nie doprowadzili do odwołania wyborów kopertowych to by trzasniety nie mógł ja zastąpić !

      • 14 28

    • mitoman czy nowogrodzki propagandzista/

      • 14 5

    • nadal to jest niespecjalnie trafiona inwestycja pod względem ekonomicznym

      zaznaczę, ze nigdy nie byłem przeciw jako idea, ale wykonanie jest typowo PISowskie

      • 26 9

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przekop mierzei gotowy i czeka na otwarcie

    Pytania?

    Nie zabrakło też przedstawiciela duchowieństwa. - Kropidła nie ma, bo pan Bóg z nieba już kropi - powiedział abp Sławoj Leszek Głódź, który asystował przy odczytaniu błogosławieństwa, a nawiązał do padającego deszczu.

    Warto zaznaczyć, że - zgodnie z decyzją Watykanu - hierarcha ma zakaz wystąpień publicznych, ale w sąsiedniej diecezji. To część kary nałożonej w marcu przez Stolicę Apostolską za swoje zaniedbania w sprawach pedofilii księży i w kierowaniu archidiecezją gdańską.

    I oklaski ofiar TVP

    • 4 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przekop mierzei gotowy i czeka na otwarcie

    Szkoda trochę tych totalnych ofiar propagandy sukcesu.

    • 4 9

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przekop mierzei gotowy i czeka na otwarcie

    Dużo tych komentarzy ...ale najwięcej tych hejterskich przsiąknietych totalnymi bzdurami (1)

    .

    • 3 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Przekop mierzei gotowy i czeka na otwarcie

      Nikt tak nie szczuje i namawia do nienawiści jak pislamiści

      Taka prawda

      • 1 3

  • Najgorzej, że z przeciwnikami tej inwestycji

    nie można dyskutować, ich argumenty...to bezzębny, stary, utopione pieniądze, muł....itd. nie wiem czy to tylko czysta głupota i brak prawdziwych argumentów? Czy brak myślenia powtarzanie co ktoś powiedział?....

    • 3 0

  • Czy mierzeja teraz jest oficjalnie wyspą? (1)

    Czy wschodnia czesc mierzei otrzyma nową nazwę jako Wyspa X, skoro stała się wyspą po odcięciu jej od lądu?

    • 1 3

    • A Stogi są wyspą?

      • 2 0

  • Zrozumcie (46)

    Pisze to wszędzie i to po raz n-ty. Przekop pozwoli na pływanie statkom typu Saimax. Może pełnić taka role jak kanał Saimianski pełni dla Finlandii. Dla Gdańska, Elbląg to idealny port pomocniczy, przejmie małe jednostki rozładowując przy tym ruch w Gdańsku. Dla Elbląga to szansa na rozwój, a dla nas w Trojmiescie szansa na mniej eNEk na drogach :-)

    • 242 130

    • Ten kanał jest o 3 metry za wąski w najwęższym miejscu. To po pierwsze. Koszty podniosłoby minimalnie (2)

      Tyle, że nieco więcej wykopać, mostki zrobić nieco dłuższe. A przepłynięcie byłoby bezpieczniejsze, dla większych jednostek komercyjnych. Większych w rozumieniu tego, co tam jest dopuszczalne. Taka metr szersza przeszłaby bezpieczniej. A ten metr przy 100 metrach długości to już większa ładowność.

      • 4 3

      • (1)

        Ale wiesz, że to nie jest kanał Panamski i nigdy takim nie miał być?

        • 0 2

        • Autor opcjonalny to taka inna nazwa pisowskiego bota?

          • 1 0

    • Nikt z nich tego nie zrozumie. (5)

      To także w przyszłości po modernizacji szlaków wodnych przypływ zamożnych turystów dla Mazur i okolic. Portal Trójmiasto blokuje i cenzuruje wypowiedzi jak za komuny. Brawo.

      • 9 17

      • Jakich Mazur?! Modernizacja jakich szlaków? (4)

        Ty chłopie wiesz gdzie są Mazury? To ze 150 km kopania.

        • 9 4

        • Widziałeś chociaż mapę Polski? Miałeś geografię? (3)

          Sprawdź sobie jakimi kanałami można się dostać z Elbląga na Mazury. Część szlaków wystarczy wyremontować. Inne są gotowe.

          • 4 3

          • I jak z tą mapą? Bo odpowiedź brzmi żadnymi. Takie kanały nie istnieją. (2)

            • 5 3

            • (1)

              W twojej totalniackiej głowie nie istnieją.

              • 0 2

              • To nazwij te kanały, zamiast pisać głupoty.

                Ja wiem że one nie istnieją. Każdy żeglarz to wie. Chyba że za mazury uznajesz Ostródę.

                • 1 0

    • Typ Saimax

      Finowie są jednym z największych eksporterów drewna, prowadzą zrównoważone zalesianie, eksport drewna to ciężkie pieniądze, do tego właśnie wykorzystują te statki, więc nie porównuj do tego co się będzie przeładowywać w Elblągu.

      • 2 0

    • to jeszcze wypada napisać że pomysł tej wersji przekopu wyszedł od władz samorządowych Elbląga, wszystkie prace organizacyjne (1)

      Działacze samorządowi wykonali. Pis nikogo z władz samorządowych Elbląga nie zaprasza na otwarcie. Tylko swoich,

      • 6 3

      • Nie prawda, prezio Elbląga sabotował rozwój portu, bo uwierzył w totalniackie zapewnienia, że przekop nigdy nie powstanie. Po co sabotażysta na otwarciu? Jeszcze wpadnie do kanału.

        • 0 2

    • (1)

      No tak nie do końca, taki port z Gdańska nie pozwoli sobie na oddanie czego kolwiek dla portu z Elbląga, no bo wiadomo że przeładowanie towaru ,
      to kasa dla Gdańska

      • 3 4

      • Nie masz racji. Porty pomocnicze zabierają sporo drobnicy z portu głównego udrażniając go na bieżąco, przyczyniając się do większego przeładunku z dużych jednostek w porcie głównym. Wyobraź sobie magazyn zasilany sznurem TIRów, dalej towar na bliższe odległości rozwożony jest mniejszymi dostawczakami. K! ludzie, pracujecie w kurierce, magazynach, dostawach, transporcie i serio nie widzicie analogii? Co jest nie tak z wami?

        • 0 2

    • W Gdańsku jest wystarczająco dużo miejsca dla małych jednostek. (1)

      Nabrzeża od strony Nowego Portu i tak często świecą pustkami, a to właśnie tam przyjmowane są małe jednostki. Sam port rozważa przekazanie tych terenów miastu bo są słabo wykorzystywane. Tym bardziej więc nie będą wykorzystywane w Elblągu. Warto realizować inwestycje za 2 miliardy złotych dla kilku barek na krzyż?

      • 14 6

      • Mówisz o wykorzystaniu w tej chwili, a nie za parę lat.
        Czy lotnisko w Gdańsku powstało, bo cały czas latały do nas samoloty ze Sztokholmu i Egiptu, tylko nie miały gdzie wylądować? No właśnie..

        • 0 1

    • Ile w Elblągu jest miejsc postojowych dla Saimaxa? (2)

      Oto fakty o przeładunkach w Elblągu. Za pisiaków zawsze drastycznie malały:

      2007 3500
      2008 5700
      2009 4000
      2010 64 800
      2011 113 500
      2012 168 500
      2013 285 500
      2014 358 300
      2015 206 900
      2016 139 500
      2017 99 100
      2018 115 900
      2019 89 300

      • 13 9

      • Nic zupełnie to nie wnosi. Brak info odnośnie lat wcześniejszych, dla lepszego poglądu na sprawę, brak informacji odnośnie frachtu, lokalnego zapotrzebowania na dany typ towarów, zwijanie infrastruktury przez włodarzy Elbląga, zwłaszcza w kontekście portu i dróg wodnych. Po krótce manipulujesz nie przedstawiając pełnego obrazu sytuacji. Pół prawdy = drugie pół kłamstwa.

        • 0 2

      • Liczby mówią same za siebie.

        Bezmózgim trollom pozostały tylko minusiki z bezsilności.

        • 2 9

    • gdyby Wody Polskie pogłębiły należący do nich kanał to może i tak (2)

      ale na ten moment brakuje kilometra pogłębionego kanału, więc o Saimaxach możesz zapomnieć.

      • 20 5

      • Prezio Elbląga uwierzył takim amebom totalniackim. Przekopu miało nie być i już. A tu klops, cały kraj patrzy na infrastrukturę rozwijającą gospodarkę, a ten nie ma nic gotowego, jeszcze go teraz z Portu wysiudają za to.

        • 0 2

      • trafna uwaga

        • 5 5

    • pisze to po raz x do potegi ntej, jest to przekop dla kajakow, nie dla zadnych malych jednostek (1)

      • 25 13

      • No widzisz, piszesz to n ty raz i potwierdzasz, że jesteś niereformowalny. Do Gdyni też miały tylko kajaki przypływać i co?

        • 0 2

    • (5)

      Czego, kolego nie rozumiesz? Krytykanci dostali zadanie partyjne do wykonania. Nie mają bladego pojęcia o gospodarce i inwestycjach. A tłumaczenie neptykom czegokolwiek mija się z jakimkolwiek celem. Większość nie zrozumie, bo to jest dla nich czarna magia.

      • 31 52

      • (1)

        te ,,statki" beda plynac do?,kanaly ku,,Elblagu"plycizna,nabrzeze ,,wew" Elblagu,kszaki,obrotnica ,,wew"porcie,nawet planow nie ma.statki rakiem na zalew beda wracac.tak tylko pare punktow do sukcesu.

        • 8 5

        • Wytrzeźwiej chlorku :-) Wam kury szczać prowadzać, a nie politykę robić. A jak już jesteś takim geniuszem j.polskiego, ekonomii i zarządzania to oświeć nas co na myśli mieli pomysłodawcy, pieniądzodawcy i budowniczowie Gdyni :-) Też a na co to komu, tylko kajaki przypłynooo, mewy tu sr*joo i gdyby matka natura ze stolicą w Moskwie by chciała żeby tu był port to by o to zadbała? :)

          • 2 4

      • Co więcej, jest to tłumaczenie ludziom, którzy uwierzyli tubom propagandowym z rubelkiem w sakiewce.
        Łatwiej jest oszukać człowieka, niż mu uświadomić że został oszukany. Idealny przykład to prezio Elbląga. Uwierzył opozycji (z której się wywodzi), że przekop nie powstanie to po co robić/zabiegać o inwestycje w rozwój Portu. A tu klops, przekop powstał i jeszcze go z Portu wysiudają.

        • 2 2

      • (1)

        sasin nie kompromituj się nieudaczniku

        • 30 21

        • Piłeś? Nie pisz! Piszesz, nie pij!

          • 11 14

    • Jak tam czerwona pisowska, legitymacja? Masz już dedykację od starca oderwanego od rzeczywistości?

      • 2 1

    • Tak rozumiem (3)

      na razie jest przeprawa dla jednostek turystycznych, minie kilka lat na przebudowę infrastruktury w Elblągu, potrzebna jest droga wodna, w tej chwili nie mogą tam wpłynąć jednostki MW bo przy pełnej prędkości mają za duże zanurzenie na wodach zalewu. I czy wejście w śluzy od strony północnej jednostki o długości max nie będzie zbyt trudne a, wręcz niemożliwe?

      • 17 12

      • Po pierwsze, nieprawda, że dla "turystycznych", bo któryś z naszych kutrów rakietowych by tam na spokój mogł przejść

        Tylko co dalej? One (jak np. Piorun) mają zanurzenie 2,15 metra. A może tam, gdzie nie pogłębione jest 2,4 m, ale niech leży na dnie jakiś pień drzewa ... Drzewo drzewem, po prostu się boją. Wejścia na mieliznę. Te jednostki mają wymiary ok. 50% dopuszczalnych w kanale. Tylko kluczowe jest zanurzenie za kanałem. Ale po co zmyślasz pływanie "przy pełnej prędkości"? A niech sobie 8 węzłów by pływało...

        • 1 1

      • Rozumiem, że jednostki specjalne nie wpłyną?

        No naprawdę żarty sobie robicie. Chyba nikt znający temat nie oczekuje aby wpływały tam fregaty, małe korwety.

        • 8 4

      • No, co ty, narazie nie ma tematu wpływania przez motorówki, jachty i łodzie. Za płytko, muł i nie ma toru wodnego.

        • 13 8

    • ..... (4)

      Tiiiiiiiiiiiiaaaaaaaaaaa, eksperci od gospodarki. Gdyby to tak działało to porty z Kołobrzegu, Ustce itp dawno by już urosły.

      • 14 8

      • Mówisz o portach otwartych bezpośrednio na morze. (3)

        Największe porty poza wyjątkami są w zatokach. Rejonach zapewniających ochronę przed sztormem itd.

        • 6 10

        • Ale bzdury. (2)

          Wszystkie nowe porty wychodzą w morze, patrz port północny za komuny czy obecne koncepcje portu zewnętrznego w Gdańsku czy Gdyni.

          • 5 7

          • Ależ ty masz nieprawdopodobnie misiowy rozumek:) Do szkoły miałeś ostro pod górkę?

            • 1 3

          • Gdańsk i Gdynia to zatoka. Nie otwarte morze :)

            Gdyby było tak jak mówisz to terminal kontenerowy wybudowano by w Kołobrzegu:)

            • 6 4

    • Do Trójmiejskich portów niemprzyplywaja jednostki o zanurzeniu do pół metra, ktoś Cię oszukał.

      • 5 2

    • (3)

      Zaraz będzie atak, że PiS drewno będzie wywozić.

      • 20 2

      • (2)

        A nie wywozi?

        • 24 15

        • (1)

          Do ciebie na podwórko? Nieładnie, bobek:)

          • 14 13

          • wywożą

            Złodzieje z PiS

            • 20 12

    • To jest zabawka dla pewnego starszego pana z Warszawy

      • 26 12

  • Zamiast (9)

    Super sprawa przy tej informacji to nikogo nie stać na kajak nawet
    Zamiast gazoportu w Gdańsku super sprawa taka mało ważna teraz jeszcze nadać imię brata

    • 39 58

    • (1)

      Gdynię to też dla kajaków zbudowali c'nie? xD Żeby mewy nie miały gdzie lądować i też Matka Natura ze stolicą w Moskwie gdyby chciała żeby tam był port to by o to zadbała, po co to komu xD. Rozumiem słuszną krytykę nierządu, zwłaszcza antypolskie działania od pandemii ale z przekopem to płynie Pan mocno bez zaznajomienia się z tematem. Norma, że się tor wodny pogłębia. Otwarcie przekopu to otwarcie p r z e k o p u, a nie toru wodnego :) serio, nie trudne do ogarnięcia. A co do przygotowania portu w Elblągu to proszę się komunikować z pełowskim preziem tegoż miasta :) dla niego podjęcie szansy na rozwój miasta i regionu to jest beeee bo jeszcze będzie trzeba wziąć udział w działaniach nierządu pisowskiego (a ta inwestycja to rozwój na dziesięciolecia, następni skorzystają). Port tam nie funkcjonuje praktycznie od końca wojny, gdy nowe granice zamknęły dostęp do morza (proszę sobie sprawdzić czym jest te 80km więcej przy braku możliwości przepływania przez wody Rosji, podpowiem - dystans nieosiągalny i taki jest od końca wojny, a nie od teraz żeby komuś do głowy nie przyszło, że chwilę temu russcy zamknęli cieśninę pilawską). Rozwój portu (i części toru wodnego należącego do niego) powinien być realizowany przez miasto wspólnie z biznesem, dla własnych korzyści - przykład Gdańsk i Gdynia, też trzeba było wyłożyć w pip kasy ale to się nazywa... tadam tadam... i n w e s t y c j a. także tak, chcecie żeby za rozwój kraju, regionów kraju odpowiadały osoby, dla których najważniejsze jest ściernisko to sobie wybierajcie tak dalej. A jeszcze ciekawa sprawa, jak już przekop się udało zrealizować to raptem pełowskie szuje sobie przypomniały, że oni to od 96r chcieli przekopu xD xD.
      Jeszcze raz w skrócie: za "pandemię" pisowski rząd pod sąd. Przekop jest inwestycją przyszłościową jak każda ważna infrastruktura dla gospodarki kraju, jak sieć dróg, autostrad.

      • 1 4

      • człowieku ogranij sie jak ktos zarzadzajacy miastem moze poswiecic caly budżet na cos co moze nie działać lub bedzie działąć za xxx lat po wielu poprawkach. Skoro pisorki tak sie szczyca tym przekopem niech jego funkcje zrealizuja do konca.... na co komu przekop jesli tylko kajakiem dopłyniesz do Elblaga

        • 0 0

    • Podobno falochron już pęka, a nawet jednej zimy nie "przebył". Podwodne poziome pęknięcie (5)

      Dopiero co sprawa wyszła, Fotki są w necie, długie poziome pęknięcie. Zauważalne akurat dopiero teraz, bo poziom wody opadł.

      • 9 7

      • Jeeeej, jak wy to rzekome pękniecie przełkniecie pełowcy, przecież prikaz już przyszedł - przyznajemy się zę to my z tfuskiem od 96r zabiegaliśmy o przekop, tylko ten pisuar nas wyprzedził niewiedzieć jak.

        • 0 2

      • Podobno Slawek N.dostanie dozywocie.

        • 1 0

      • Przeciez wszystko co tkną to spier lub g (1)

        • 11 5

        • Okaże się, że któreś wrota się zakleszczą w pozycji półotwartej i dopiero będzie cyrk

          Półotwarta to jeszcze, jachciki przejdą, cyrk będzie, gdy się otworzy na 25% i zakleszczy.

          • 2 3

      • błazen

        Się naprawi :)

        • 1 1

    • Albo samego zbawiciela narodu

      • 5 3

  • (3)

    Jeśli ktoś myśli, że Elbląg stanie się portem handlowym to jest niespełna rozumu!

    • 49 34

    • Elbląg był takim portem dla Rzeczypospolitej przez kilka wieków (1)

      Ucz się historii pseudostoczniowcu

      • 2 1

      • Port Elbląg

        Był tak samo wielki jak teraz, płaskodenne szkuty woziły małe towary jak dzisiaj barki, ale jakbyś nie zauważył mamy wiek XXI, a nie XIV, teraz towary wozi się w kontenerach, to jest mały port i dalej będzie taki, bo jednostki o długości 100m i zanurzeniu do 4m, a takie maksymalnie obsłuży przekop to mniej więcej rozmiar największych barek motorowych co pływają po Wiśle czy Odrze, ta inwestycja była po prostu nieopłacalna, o czym pisali już dawno specjaliści z Katedry Transportu Morskiego UG.

        • 0 0

    • buduje się dla apanaży ! Kto to rozliczy ?

      • 2 4

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przekop mierzei gotowy i czeka na otwarcie

    co tam soltys z Piasek robil,z taca przeszedl przed elektoratem?.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane